De oude wasmachine is aan de vervanging toe, ben aan het kijken voor een nieuwe. Waar ik enorm van schrik is de duur van wasprogramma's. 4 uur is normaal? Dat vind ik veel te lang. De huidige wasmachine is 2,5 uur bezig dat vind ik nog net acceptabel. Hebben jullie gouden tips voor een betaalbare wasmachine die dus korter dan 4 uur een was draait?
Verkijk je niet teveel daarop hoor. De meeste wasmachines wegen de was en passen de tijd erop aan. Mijn katoen programma duurt 3.40uur maar alleen als de trommel bomvol zit. Over het algemeen is ie na 2 uur wel klaar, want ik stop mijn trommel eigenlijk nooit bomvol.
Ik heb een AEG, daarbij geeft hij bij sommige programma's ook aan dat het 2,5 uur duurt ofzo en dan zit er ook een knop op om de tijd te verminderen. Hij weegt de was ook, dus hoe korter de wasduur, hoe minder het ook weegt. Ik heb wel een extra grote trommel. Maar als ik hem propvol doe, kan hij ook in minder dan anderhalf uur klaar zijn. Ik draai meestal programma's van 1 uur tot anderhalf uur. Komt er gewoon schoon uit.
Ik kan iedere programma volledig aanpassen.. Korter, langer, minder zwieren, sterker zwieren, temperatuur, speed, perfect en eco Zo word de tijd ook anders. De eco stand is de langste in tijd.
Ik heb de Samsung Eco Bubble. De meeste wassen draai ik op het programma ‘dagelijkse was’, dat duurt een uur en een paar minuten. Het vlekken programma is 2u en 40 minuten geloof ik. Er zijn nog veel meer programma’s, maar gebruik ik eigenlijk nooit.
Ik gebrui op de AEG altijd kort intensief. 1 uur en 2 minuten op 60 graden en krijg er douchehanddoeken etc perfect mee schoon. Fijne was (truitjes etc) was ik op fijne was, en dan kan ik een uur, 45 min of 35 min kiezen. Afhankelijk van de volheid vd trommel kies ik het aantal minuten. Voor 4 truitjes is 35 minuten lang genoeg. Vaatdoeken etc was ij op een programma van 60 graden wat 2 uur en 20 minuten duurt. Maar kan ik inkorten naar 1.30 uur en 45 minuten. Ligt er net aan wat erin zit maar bijv een paar fleecedekens hoef ik echt niet 2,5 uur te wassen, nergens voor nodig, zijn toch niet vies? 35 minutenwasje op 40 graden volstaat prima.
Mijn wasmachine weegt de was en bepaalt daarmee de duur van het programma. Bomvol betekent zeker 3h20, en als hij net niet helemaal vol zit, is het meestal zo'n anderhalf uur. En dan kan ik ook nog het programma verkorten en dan wordt het ongeveer een uur.
Ja, heb ik ook! Voor badgoed gebruik ik het standaard programma 'katoen', maar als je dat programma selecteert kun je ook via de knop 'korte was' wasjes van 20 of 30 minuten draaien, centrifugeert dan op laag toerental, dus ik draai als ik het niet buiten op kan hangen altijd nog een programma 'Centrifugeren' van een kwartier er achter aan. De rest dan op 'dagelijkse was' van een uurtje, eventueel met optie ''vlekken", dat is 10 minuten extra. Dus korte wasjes kan zeker! Voor de rest vind ik het een -machine en zal ik blij zijn als hij af is Ben wel benieuwd of andere merken dat ook hebben, van die korte wasjes.
Deze mogelijkheden heeft onze wasmachine inderdaad ook, wij hebben een LG. Ik pas het eigenlijk altijd aan naar eigen inzicht en dan is de was met 1 a 1,5 uur klaar.
Mijn eco bubble ging een half jaar geleden kapot. Sindsdien een LG, daar heb je ook een kort programma van 35 minuten. Maar hij weegt de was inderdaad, waardoor de standaard programma's ook gerust een stuk korter zijn. Daarnaast kan ik zelf nog voor tijdsbesparing kiezen bij de standaard programma's.
Zo'n machine die alles weegt zou niks voor mij zijn. Ik gebruik op mijn machine alleen de programma's van 20, 45 en 75 minuten. Vind het ecoprogramma (2,5 uur) al veel te lang
Wij hebben een Bosch. Het korte programma kan van koud tot 40 graden gedraaid worden in 15 tot 20 minuten. Die gebruik ik voor alle kleding-sokken en onderbroeken. De 60 gradenwas kan in iets meer dan 2 uur op het gewone programma. Er zit een speed knop op waardoor het in iets meer dan een uur schoon is, maar dat kost meer stroom en water. Er is ook een eco stand. Dat kost minder water en minder stroom, maar dan staat 't ding 4 uur te rammelen.
Wat je je wel moet realiseren, is dat wanneer je een programma inkort, het energie en waterverbruik omhoog gaat. Dus als je geen tijdsnood hebt, kun je beter de normale programma’s gebruiken. Nu gebruik ik zelf het eco-programma niet meer, omdat mijn was daarvan ging stinken, ik denk te weinig water icm heel zacht water misschien, ik kan namelijk ook maar weinig wasmiddel gebruiken, anders schuimt het te hard.
De lange was is wel de meest milieuvriendelijke, icm met een volle trommel. Met een lagere temperatuur (30 graden) duurt het dan bij ons 3 uur. Omdat wij niet veel wassen, gaan wij altijd voor deze stand. Dus sneller kan wel, maar dan kost dat meer water en/of energie. De waarde van het energielabel is gebaseerd op de eco stand.
Ik heb een Samsung eco bubbel. In de eco stand draait hij ook best lang (dat doe ik als ik 's nachts was met uitgestelde eindtijd voor als ik opsta) maar als ik overdag was dan zet ik hem op het "dagelijks" programma en die duurt 1 uur en 3 minuten. Hiervoor had ik een Siemens wasmachine die bij een kleine was automatisch een korter programma draaide dan bij een grote (zware was) dat vind ik achteraf wel fijner. Ik heb deze gekozen voor het uiterlijk en voor de vele programma's maar achteraf gebruik ik ze op lange na niet allemaal. Ik check nu alle programma's voor je Super eco 1.57 Outdoor 1.25 Wol 0.51 Handtas 0.34 Centrifugeren 0.12 Spoelen + centrifugeren 0.18 Vlekken 2.36 Dagelijkse was 1.03 Babykleding 2.22 Kort programma 0.15 (dan centrifugeert hij maar op 800 dus langer drogen) Synthetisch 2.00 Katoen 2.52 Edit. Ik lees dat sommigen hun wasprogramma's eerder klaar zijn dan de machine aangeeft. Dat is bij mijn machine niet het geval. De tijd die hij aangeeft klopt op de minuut.
Welk model van AEG heb je? Klinkt ideaal! Mijn machine begint kuren te vertonen dus dan weet ik welke ik wil kiezen als deze het begeeft. En zit er een uitgestelde eindtijd optie op? Die is voor mij namelijk echt wel een must.