Hoii Ookal is mijn zoontje nog geen 6 maandjes, op aanraden van KA en CB toch begonnen met bijvoeding vanwege ernstige reflux aangezien 'vaste voeding' zwaarder op de maag ligt krijgt hij zo wat 'rust' we mochten eigenlijk met precies 4 maanden al beginnen maar stond er zelf toch nog niet helemaal achter nu ondertusse wel omdat ik zie hoeveel last mn mannetje voortaan had met het spugen en opboeren enz enz Hij zit al een tijdje op een vast drink schema 7:00 11:00 15:00 19:00 23:00 Nu heb ik alleen GEEN ideeeee waar ik de hapjes tussedoor moet gaan plaatsen, de afgelope week hebben we maar wat geprobeerd waarwe ondertusse achter zijn is dat ie fruit echt niet lekker vindt, maar groente dus wel Wanneer kan ik het beste een paar hapjes van de bijvoeding geven? Welk tijdstip? Ergens tussen door of??
Hier geef ik borstvoeding op verzoek, alhoewel mijnheertje intussen een aardig schema heeft. Hier geef ik om 09.30 uur zijn fruithapje en om 16.30 uur zijn groentehapje. Deze tijden zouden ook prima in jouw schema passen. En misschien wist je dat al, maar je kunt elke keer het beste drie dagen achtereen hetzelfde geven qua fruit en groente. Hier zijn wij eerst met groente begonnen. Een paar weekjes later kwam daar dan het fruithapje bij.
Oke dankjewel! Dat zou inderdaad wel passen ja! We laten het fruithapje voorlopig nog even voor wat het is aangezien hij het toch niet zo lekker vindt! En dat 3 dagen achtereen wist ik nog niet! Zit daar ook een reden achter?
Wij gaven in het begin 1x bijvoeding, en dan zo rond de middag na borstvoeding (zodat bijvoeding niet de borstvoeding zou gaan vervangen). In jouw schema zoudat zo na de fles van 11u zijn. Ze kreeg dan gewoon groente. Wat later gingen we over op 2x per dag, en dan werd het voor de middag en wanneer wij zelf ook aten 's avonds (11u en 18u ongeveer). Vervolgens met een maand of 9 gingen we steeds meer naar maaltijden dus ontbijt, fruit, lunch, tussendoortje, avondeten. Soms viel er nog iets weg ivm slapen rond die tijd ofzo.
Dat is om te wennen aan de smaak. Na drie dagen zijn ze ongeveer gewend aan een smaak waardoor je weer een ander smaakje aan kan bieden. Wij wisten dit destijds ook niet bij Aiden. We gaven hem elke dag iets anders en telkens weer gruwelde hij. We moesten hem gewoon wat langer van elke smaak geven zodat hij eraan kon wennen. Hadden wij niet door. Wij dachten dat hij het echt niet lekker vond . Gevolg is dat hij nog steeds niet veel lust. Finley daarentegen is een lekkerbek en daar kun je nu alles in kwijt, hahaha. O ja, het is trouwens bijvoeding. In het begin is drie lepeltjes ongeveer genoeg. Ze hoeven dus niet meteen heel veel te hebben. Het gaat erom om de smaken te leren kennen. Op den duur zal het vanzelf steeds meer worden wat ze willen eten.
Kindjes kunnen reageren op bijvoeding. Als je 3 dagen achtereen hetzelfde en alleen dat als nieuwe bijvoeding geeft en je kindje krijgt krampen, verstopping of diarree dan weet je waar het door komt. Heel vaak reageert een kindje pas de 2e of 3e keer op iets, zeker als er sprake is van intollerantie of allergische reactie op iets. Als je elke dag iets nieuws geeft kun je deze reactie minder goed plaatsen. Mijn jongste raakt enorm verstopt van banaan. De eerste dag merkten we weinig, de tweede dag was krampen en verstopping en dat heeft nog een dag extra geduurd. Dus daarom is het algemene advies; geef 3 dagen 1 soort groente/fruit en pas de 4e dag iets nieuws. Geef ook niet en nieuwe groente en nieuwe fruit (of voor het eerst rijstebloem), want komt er een reactie dan weet je nog niet wat het is.
Hier in BE eten de meeste kinderen hun groenten rond de middag. Ongeveer op 't zelfde moment als wanneer wij een warme maaltijd of brood zouden eten. Fruit wordt hier meestal na 't middagslaapje gegeven. Als "vieruurtje" vaak ergens tussen 3 en 5. Pas tegen dat ze echt naar school gaan (hier rond 2.5 à 3) beginnen peuters / kleuters hier 's avonds warm eten 's avonds te eten. Veel komt ook voort uit 't feit dat véél meer ouders hier in BE hun kind naar een onthaalmoeder of een crèche doen overdag. En die kinderen eten dus daar warm (hier zit dat standaard in de prijs). Bovendien moet warm eten verteren en bijvoorbeeld om 6 uur 's avonds warm eten (groentehap of later echt aardappelen met vlees en groente) binnenkrijgen en een uur later gaan slapen is niet ideaal voor kleine kinderen / baby's.
Zeker bij ernstige reflux zou ik met fruit nog even rustig aan doen, aangezien dat extra zuur kan zijn als het omhoog komt! Groenten zijn een stuk milder... De reden van 3-4dgn iets na elkaar geven (puur!) is inderdaad om te kijken of je kindje er op reageert (krampen, spugen, uitslag oid), met allerlei dingen door elkaar weet je niet waar je de reactie vandaan komt als ie er is! Oh en trouwens, zou starten met de hapjes in de ochtend geven. Mocht je kindje krampen krijgen oid dan zit je er niet steeds 's nachts mee.