tijdstip sollicitatie komt niet uit

Discussie in 'De lounge' gestart door DLight, 7 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DLight

DLight Actief lid

22 jun 2011
    446
    4
    18
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek alleen het is vrij laat op de middag en zou graag in de ochtend het gesprek willen voeren. Is het raar om dit voor te stellen? En hoe kan ik dit het beste aanpakken?

2. Vergeten

Vergeten Fanatiek lid

1 dec 2019
    1.009
    1.722
    113
    Vrouw
    Helemaal niet raar, gewoon uitleggen dat het niet echt uitkomt op dat tijdstip en of het verschoven kan worden.

Succes!

3. Rabi

Rabi Fanatiek lid

9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ik zou bellen en de situatie uitleggen. Mijn ervaring is dat er bereidheid is om mee te denken, mits wel echt de indruk bestaat dat de sollicitant ook probeert mee te denken. Als je belt kun je direct een beetje proeven hoe er op gereageerd wordt, en daar dan vervolgens op anticiperen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Gewoon even bellen en uitleggen. als je aangeeft dat je uitkijkt naar het sollicitatie gesprek en kennismaking met hen en het bedrijf laat je direct merken dat je gemotiveerd bent

5. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.792
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Alles is al gezegd. Ik sluit me aan bij de rest.

6. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Als er geen vreselijk belangrijke andere dingen op dat moment gepland staan, zou ik persoonlijk het niet gaan verzetten.

Iertje81, rums, MaMa en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. NiVa0230

NiVa0230 Fanatiek lid

14 dec 2018
    1.704
    3.838
    113
    Ik vind het dus wel raar als ik eerlijk ben. Het zou bij mij geen goede indruk maken als een sollicitant zijn/haar afspraak probeert te verzetten omdat het tijdstip niet goed uitkomt. Eenmaal je aangenomen bent, zul je ook wel eens moeten werken op een moment dat het je niet zo goed uitkomt. Ik weet niet, kan het niet goed onder woorden brengen waarom, maar mijn gevoel zegt dat het je bij mij geen bonuspunten zou opleveren.

Edit: hele zwaarwegende omstandigheden buiten beschouwing gelaten.

brownielover, Felice, Iertje81 en 15 anderen vinden dit leuk.
  8. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Persoonlijk zou ik het ook niet verzetten.
    Werkgevers willen vaak een werknemer die flexibel is, als je dan al gelijk de sollicitatie wilt gaan verzetten sta je in mijn ogen al met 1-0 achter.

rums, MaMa, Ysabella en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Eens :) zou persoonlijk alles proberen te regelen om te zorgen dat de afspraak gewoon door zou kunnen gaan. De eerste indruk is bijna altijd bepalend.

MaMa en Neuzeke vinden dit leuk.
  10. Rabi

Rabi Fanatiek lid

9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Het hangt mijn inziens heel erg van het totaalplaatje af. Dus wat is de reden van verzetten (bijv. wat in me komt, ik had gister een tentamen, en persoonlijk zou ik dat wel een goede reden vinden om te vragen of het op een ander tijdstip kan ;)), wat voor werkgever is het, hoe breng je het, enz. Ik zou trouwens niet zeggen; ik wil het in de ochtend. Maar aanhoren welke andere mogelijkheid ze hebben. En wel alleen verzetten als het echt heel ongelukkig is. Zou het ook het tijdstip zijn waarop je straks zou moeten werken?

Punt is, een sollicitatiecommissie is vaak moeilijk bij elkaar te krijgen met meerdere agenda's. Bij mijn laatste opdrachtgever was het niet ongebruikelijk dat er 4 personen aanschuiven, waarvan de leidinggevenden echt een moeilijke agenda hadden. Dus die blokken bewust ver van tevoren bepaalde periodes voor het voeren van gesprekken. Dan is op korte termijn schuiven vaak ondoenlijk. Maar goed, dat kan je dus een beetje peilen als je belt. Als de gene moeilijk reageert, dan zou ik er niet zo stellig in zitten. Als ze begripvol reageert en direct meedenkt, dan kan je kijken of jullie er samen uit komen.

Het zou zoals hierboven te lezen wel kunnen dat je net iemand treft die hier allergisch op reageert. Dus je hebt wel een risico dat je op 1-0 achterstand komt te staan. Maar persoonlijk zou ik liever niet werken voor iemand die direct een oordeel klaar heeft staan, zeker niet als ik zelf echt oprecht naar mogelijkheden zoek en niet zomaar probeer te schuiven. Ik wil wel graag een werkgever die met me meedenkt, ipv oordeelt en moeilijk doet. Geven en nemen zeg maar, op een volwassen manier. Moet wel zeggen dat ik veel voor de overheid werk, en daar men over het algemeen wat begripvoller is en familieminded (wat niet wegneemt, dat ook daar mensen wel eens verplicht in het weekend moesten werken als de nood echt hoog was, om maar te zeggen dat het echt niet perse softies zijn, in mijn optiek is het meer redelijkheid).

11. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.729
    113
    Vrouw
    Ik dus ook niet.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  12. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.637
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik zou het niet verzetten omdat ze vaak meerdere gesprekken op 1 dag voeren en ze in hun planning moeten schuiven. Maar.... als je bv een uitvaart in de middag hebt dan is het absoluut een reden om te vragen om de afspraak te verplaatsen en dan zul je ook niemand erover horen.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  13. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Ligt aan de reden. "Komt niet uit" zou ik niet zeggen ;). Maar als je de baan echt graag wil zou ik het helemaal niet verzetten.

Paardenbloem en Neuzeke vinden dit leuk.
  14. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Hoe erg komt het niet uit? Valt er echt niets te regelen?
    Ik zou alleen verzetten als er echt zaken spelen die niet te verzetten zijn zoals een uitvaart of tentamen zoals al eerder werden benoemd. Als iedere sollicitant zou bellen om te verzetten omdat ze het gewoon liever op een ander tijdstip willen dan komt een werkgever zelf niet meer aan werken toe en het zou op mij als werkgever zijnde ook geen gemotiveerde indruk achterlaten.

15. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Ik zou het ook niet verzetten. Misschien wel onderhandelen op het moment dat ze bellen en een voorstel doen, maar als eenmaal de afspraak is gepland zeker niet wijzigen.

16. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Ik vind het heel dubbel, om redenen zoals hier eerder al gegeven.
    Was er vooraf al bekend dat de gesprekken op deze middag waren? Stond dit al bij de vacature bijvoorbeeld? Dan zou ik echt proberen er alles aan te doen om het zo te laten en zelf wat te regelen. Is dit niet zo, zou je altijd kunnen bellen en horen wat de mogelijkheden zijn.
    Daarnaast zit er natuurlijk ook een verschil in, je kan echt niet of het komt planning technisch niet zo prettig uit/ je moet vanalles regelen.
    Succes met je sollicitatie!

17. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Ligt helemaal aan hoe je uitgenodigd bent En wat je reden achter de verschuiving zit.. Hebben ze de afspraak met jouw mondeling overlegd vind ik het niet zo netjes, maar vragen ze je in een mail of brief of je een bepaalde datum kunt moet het aangepast kunnen worden.. Maar niet omdat je net had gepland boodschappen te doen bij wijze van spreken

Persoonlijk vind ik het fijn als iemand eerlijk is en netjes vraagt of een sollicitatie gesprek op een ander moment kan als het even niet uit komt! Geeft ook wel aan dat dit een persoon is die zijn/haar grenzen kan aangeven..

Risico bestaat dat er geen schuif mogelijkheid is, maar wie niet waagt... Die wint niet! ;)

18. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Maar je solliciteert toch niet altijd vanuit werkloosheid? Dus als je vanwege je werk waar je nu nog werkt een probleem hebt met die dag/ dat tijdstip dan geeft dat toch alleen maar aan dat je trouw bent aan je werk? En dan bedoel ik het niet wanneer de sollicitatiegesprek-dagen al bij de vacature staan. Zijn die echter vooraf niet bekend dan zou je toch uit goed fatsoen kunnen overleggen? Kunnen ze niet dan heb je pech, maar vragen kan toch altijd? Lijkt mij met een duidelijke beargumentatie toch geen slecht beeld geven van je flexibiliteit?

Rabi vindt dit leuk.
  19. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    In veel cao's is opgenomen dat je mag solliciteren onder werktijd.
    Of je dit kenbaar wil maken is een 2de,maar grote kans dat je er "vrij" voor dient te krijgen..

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Proberen kan altijd maar ik zou het, als de reden niet heel dringend is niet doen.
    Wij plannen op de zaak sollicitaties altijd op een dagdeel achter elkaar door. Dan plannen we de mensen die erbij moeten zijn allemaal vrij. Maar wij zijn een klein bedrijf dus bij ons zou het zeg maar vervelend zijn voor ons om te moeten verzetten. Tenzij ik super fan ben van iemand zijn cv en begeleidend schrijven zou ik dan denk ik in plaats van die persoon de volgende uitnodigen van de stapel sollicitaties. Mocht er uit die ronde toch niets voortkomen dan zou ik je alsnog uitnodigen voor een ander moment voor weer een andere groep sollicitanten. Maar meteen een andere afspraak plannen zal hier dus niet snel gebeuren.

Deel Deze Pagina