toxoplasmose

Discussie in 'Gezondheid' gestart door ALeV84, 13 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    DAg iedereen,

Ik heb deze vraag ook aan de verloskundige gesteld,maar ben ook benieuwd naar jullie mening. Ik maak me zoveel zorgen :(

Twee weken terug gewerkt in de tuin. Wel met handschoenen aan, maar toch is er veel aarde door de handschoenen heen op mijn vingers en tussen mijn nagels gekomen. Ook veel wind die dag waardoor ik veel aarde op mijn gezicht en haren had. Tijdens het tuinieren veel kattenontlasting tegengekomen, waarschijnlijn van de vorige bewoners nog.

Vandaag heb ik aan mijn huisarts gevraagd of dit alles kwaad kon en volgens hem wel. Hij reageerde alsof ik echt iets heel doms had gedaan. Ik moest gelijk bloed laten onderzoeken en hij zei dat ik dit echt nooit meer moest doen. Pfff ik maak me zoveel zorgen nu, nu ik overal lees hoe erg toxoplasmose is. Ik kan me ook herinneren dat ik koorts had een aantal weken terug maar volgens mij was dat voordat ik had gewerkt in de tuin. Ik wil zo snel mogelijk de uitslag van het onderzoek maar aan de andere kant durf ik ze ook neit te bellen, bang voor een negatief uitslag :(

Wat denken jullie, is de kans op toxoplasmose nou echt zo groot??

2. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    ALeV84@ Je arts heeft gelijk dat je dom was en het zeker nooit meer moet doen.
    En ook geen kattenbak verschonen!!
    Heb even voor je gezocht :Toxoplasmose bij kinderwens en zwangerschap

En ook niet als je zwanger wil worden !

3. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Ik wist dat het gevaarlijk was, maar niet zo erg dat je niet in de tuin mocht werken. Ik droeg rubberen handschoenen, maar toch veel aarde op mijn handen. Wat ben ik blij als de uitslag positief is en daarna nog beter opletten inderdaad: in ieder geval niet meer in de tuin en ook geen rauwe groenten meer :(

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

vind dat je huisarts erg overtrokken reageerd.

toxoplasmose komt voor bij jonge katten bij volwassen beesten zelden.

ik neem aan dat je na het tuinieren gewoon gehanden hebt gewassen en deze niet hebt afgelikt?

dan zal het allemaal best meevallen.
    dat hij je "dom" vind vind echt onzin hier rkeeg ik juist van de gyn het advies mijn zinnen te verzetten door te wandellen fietsen in de tuin te werken etc.
    als het echt zooooooo gevaarlijk zou zijn had de gyn het nooit gezegd

5. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Ja hoor heb na het tuinieren heel lang onder de douche gestaan om al die troep tussen mijn nagels en haren weg te krijgen. Ik had wel wat aarde op mijn gezicht door de wind dus misschien ook wel in mijn mond. Daar maak ik me vooral zorgen over.

6. Ludora

Ludora Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.920
    0
    0
    Zwanger zijn en aftellen ;)
    Gezellig Brabant
    Nou ik stress met je mee!!!

Ik ben dus duidelijk nog niet gewent aan het zwanger zijn, heb net in de tuin gewerkt, niet heel de tijd met handschoenen aan....

Ik ben heel kort zwanger. Wat nu? Ik heb 5-10 pas mijn eerste afspraak bij de gyn.

Jeetje hoe kan ik zo dom zijn...

7. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Erg he die onzekerheid !!

Maar je hoeft echt niet zo lang te stressen hoor. Je kan bij je huisarts direct een doorverwijzing meekrijgen voor een bloedonderzoek en dan binnen een week de uitslag ;)

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    'Als het zooo gevaarlijk is...'

Mijn oma is besmet geweest toen ze zwanger was van mijn vader. Mijn vader is op tienerleeftijd hierdoor aan 1 oog zo goed als blind geworden.

Dus ik wil niemand bang maken, echt niet, het gebeurd niet zomaar, maar let er wel op. Het kan wel gebeuren en het kan ook gevaarlijk zijn, dus beter gewoon goed op letten.

Ik heb hier trouwens een kitten in huis en daar maak ik me ook niet te druk om hoor. Gewoon geen kattenbak verschonen, niet aan iets ontlasting-achtigs van de katten zitten en vaak je handen wassen. Komt goed! En idd, testen kan nooit kwaad!

9. Muts76

Muts76 Actief lid

21 mrt 2011
    254
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind de reactie van je huisarts ook wel overdreven hoor. Ja, het kan gebeuren dat je besmet bent geraakt met toxoplasmose, en in dat geval kan het vervelende gevolgen hebben voor je kindje, maar volgens mij is de kans heel klein.

Ik was er echt van overtuigd dat ik in mijn leven wel met toxoplasmose besmet was geraakt. Ik heb het laten testen en tot mijn verbazing was de test negatief. Ik ben opgegroeid met katten, en niet gewoon eentje maar echt veel (op een gegeven moment hadden we er twaalf). Die kwamen allemaal in de tuin en ik heb ook regelmatig in die tuin zitten werken, en echt niet altijd met handschoenen aan. We hebben ook twee keer een nestje kittens gehad en verder heb ik in een dierenasiel gewerkt en daar dus regelmatig kattenbakken verschoond en met zwerfkatten in aanraking gekomen. In al die tijd heb ik dus nooit een besmetting opgelopen! En natuurlijk kun je pech hebben en wel besmet raken maar ik vind het raar dat je huisarts zo reageert, een keertje kan gebeuren toch?

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik vind de reactie van je huisarts ook een beetje overdreven, het is niet alsof je door de kattenbak bent gaan rollen ofzo. Natuurlijk loop je wel een risico nu, maar genoeg mensen die jaren in de tuin hebben gewerkt en kattenbakken hebben verschoond zonder ooit besmet te zijn geraakt met toxoplasmose; de kans dat jij nu toevallig besmet bent geraakt, is exht niet groot.
    Ik vind het wel netjes dat ze meteen je bloed na willen kijken, ik hoop dat de uitslag negatief is (voor jou dus positief ;) ), dat zal veel rust geven! Wanneer krijg je de uitslag te horen?

11. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Je kan natuurlijk nooit iets uitsluiten op basis van ervaringen van anderen.

Toen ik niet imuun testte voor Toxoplasmose was ik stom verbaast, heb mijn hele leven katten/kittens gehad, ben heel vaak in aanraking geweest met de uitwerpselen van (zieke) kittens omdat ik verschillende nestjes met de fles heb grootgebracht, dus had eigenlijk aangenomen dat ik wel een keer Toxoplasmose doorgemaakt zou hebben in mijn toen 37 jarig bestaan.
    Niet dus....
    Hieruit kan je concluderen dat de kans dus niet echt groot is om het op te lopen maar je kan het natuurlijk nooit uitsluiten.

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zwaar overtrokken reactie van die huisarts.
    De kans dat ontlasting van katten van de vorige bewoners nog Toxo bevat is al heel klein. Daar komt bij dat voornamelijk jonge kittens toxo in hun ontlasting hebben.
    Komt nog een keer bij dat heel veel mensen ooit al eens geinfecteerd zijn, en dus beschermd.
    En komt ook nog eens bij dat als jij gewoon je handen hebt gewassen, de kans op besmetting nog verder afneemt.
    Vind het echt paniekzaaien.

13. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    Ik vind dat de huisarts helemaal niet overdreven reageerd. 45% van de vrouwen is niet immuum en dat is best veel. En aangezien het om een paraciet gaat hoef je niet eerst door de grond heen te rollen, de paraciet is met het blote oog niet eens te zien en de kans is gewoon aanwezig dat je het kan krijgen ookal heb je de grond amper aangeraakt, en de paraciet kan ook nog eens een paar jaar in leven blijven. Bij 1 op de 1000 zwangerschappen komt toxoplasmose voor en dit vind ik best wel veel.. En het hoeft ook nog niet eens een kitten te zijn, maar meestal wel.

Nog wat info
    Toxoplasmose of De kattenziekte [gezondheid.be]

14. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Ik denk dat de kans dat je het oploopt best groot is, gezien het feit dat de helft van de bevolking er ooit mee is besmet. Het komt dus erg veel voor. Vandaag heb ik de uitslag binnen gehad en gelukkig is er niks aan de hand. Maar de angst ervoor is er nu wel ingekropen. In het begin ging ik er best nonchalant mee om, groente en fruit even snel spoelen bijv. ipv grondig te wassen. De huisarts heeft me goed wakkergeschud, maar goed ook :)

15. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    ALeV84@ Fijn meis dat er niet aan de hand is.
    Ik zou zeggen hou dat zo! en idd de groentes ook goed wassen .

Denk om je zelf en de kleine!
    Ik wens je verder een goede zwangerschap toe,

Deel Deze Pagina