oftewel: in plaats van rond 7/half 8, slaapt Thirza pas rond 8/half 9. Niet heel fijn, aangezien ik zelf rond half 10 wel op bed lig meestal en dus niet echt een avond meer voor mezelf heb... 's Ochtends slaapt ze dan wel tot half 8, maar dat mag van mij rustig een uurtje vroeger, (aangezien we tot een maand geleden ofzo 5 uur/half 6 gewend waren.... ). Maar hebben meer kids dit, dat het zo lang duurt voor ze de omschakeling naar zomertijd kunnen maken? En iemand nog tips voor me?
Heeft ze een middagslaapje? Dan misschien één of twee dagen middagslaapje proberen weg te laten, zodat ze ´s avonds eerder moe is en dus ´s ochtends ook weer haar normale ritme oppikt.
Dat is moeilijk... Hier wel sommige avonden dat ze later naar bed gaat of vroeger niet wil gaan slapen, maar dat ligt niet aan de wintertijd want dat zijn uitzonderingen. Tips, tja. Is haar kamertje erg licht? Misschien verduisteringsgordijnen of rolgordijnen plaatsen? Hebben we hier gedaan omdat de slaapjes overdag een probleem waren, zeker als de zon naar binnen scheen. Sindsdien gaat het een stuk beter. Wie weet heb je daar wat aan, succes!
Mijn zoontje heeft precies hetzelfde normaal lag hij tussen half 7 en 7 uur op bed nu is het pas tussen half 8 en 8 uur en dan ligt hij vaak nog te kletsen. Ook al leg ik hem eerder op bed hij vertikt het om te slapen. Hij is druk aan het kletsen, roepen en dat gaat zo een hele tijd door. Rond 8 uur is hij vaak pas stil. Hij wordt wel rond half 8 / 8 uur ook weer wakker dus dat vindt ik dan wel lekker. Ik probeer gewoon het oude ritme aan te houden maar meneertje is gewoon niet moe, dus zolang hij gewoon lief aan het spelen is dan breng ik hem gewoon later naar bed.
Misschien 's ochtends eerder wakker maken, zodat haar hele dagritme een uur verlegd wordt. Dus niet wachten tot ze zelf wakker wordt.
bij ons is het ook ik kan er niet wakker van liggen. ik vind die hele tijdenwisseling zo'n kolder. is toch logisch dat zo'n kleintje daar niet in meegaat. maarja ik werk niet en ik ben zelf flexibel ingesteld dus van mij hoeft ie perse op een vaste tijd uit bed. ik ben zowieso tegen dat alles volgens de regeltjes ik kijk naar wat hij nodig eheft. nu gaat hij dus iets later naar bed en wordt iets later wakker over een half jaar is dat weer een half jaar voorbij.
Tjha onze kleine vind vroeg slapen helemaal niet nodig, en nu nog minder. We brengen haar altijd rond half 9 naar bed maar mevrouw slaapt pas tegen 10 uur. Gisteren lag ze zelfs tot 11 uur in haar bed te spelen. We proberen haar wel gewoon om half9 in bed te hebben omdat ze naar mijn idee een stuk meer rust in bed dan beneden rond rennend door de woonkamer . Ze slaapt dan wel uit tot 9 soms 10 uur. Overdag slaapt ze max 3 kwartier.
Hmm, dan gaan we maar eens kijken of 's ochtends wakker maken om 7 uur gaat helpen... Middagslaapje overslaan ga ik niet proberen: hoe moe-er ze is, hoe slechter ze slaapt 's nachts, en onze nachten zijn al niet geweldig Kamertje is idd ook wel erg licht, (ondanks verduisterend rolgordijn), maar overdag is dat geen probleem om te gaan slapen. 's Avonds blijkbaar wel
Rozemarijke, ik ken me heel goed voorstellen dat haar dag-nacht ritme nu verstoord is doordat er 's avonds zo lang licht blijft. Wij hebben hier gelukkig rolluiken, en die gaan om 19.30 helemaal omlaag boven, dus het is dan aarddonker. Daarom kan ik 'regelen' wanneer het dag en wanneer nacht is Maar wellicht kun je het combineren, 's ochtends iets eerder wakker maken, en 's avonds het kamertje donker maken (extra gordijn?) zodat ze het idee krijgt dat het bedtijd is. Succes!
zoonlief ging altijd 19.00 naar bed, soms was dat 19.30, nu met de klok verzetten is dat pas 20.30 uur .. niet leuk !! gezien wij zelf ook 21.30/22.00 naar bed gaan en vaak moeten we hem dan nog helpen ook nog door over zijn hoofdje te strijken, terwijl hij altijd alleen in slaap viel. ik heb 8 uurtjes slaap wel nodig en meneer word tussen 5 en 6 vaak wakker, nu soms een enkele uitschieter naar half 7, wij hebben ook werkelijk geen idee wat we eraan kunnen doen
Hier ook zo'n wakker kind! Voorheen ging meneer uiterlijk rond 20.00 uur slapen, nu ligt hij vaak nog een uur (soms nog langer...) te kletsen en mij te roepen. Ik laat hem maar... Het trekt vast wel een keer bij. Kan hem toch niet dwingen om te gaan slapen En idd hier ook geen enkel probleem met het middagslaapje, hoe licht het ook is, hij gaat zonder pardon slapen. Maar 's avonds niet dus!
Nou, dame heeft hier net vanmiddag 'maar' een kleine 2 uur geslapen (normaal 3 uur). Dus hopelijk vanavond om 7 uur/half8 wel moe genoeg... zou mooi zijn als dat 'r net even over de drempel helpt, dan hebben wij weer een klein beetje avond over... Maar heb me sowieso voorgenomen om d'r morgen om 7 uur wakker te maken. Kijken wat dat ook doet. En anders ga ik maar weer vuilniszakken op d'r raam plakken geloof ik
En... slaapt ze? Bas ligt al drie kwartier zijn dag 'door te praten'... Hoe is het met het gespook 's nachts trouwens, gaat dat al iets beter? Hier is de ellende eindelijk voorbij, sinds een paar weken slaapt hij de hele nacht door! Ik had de hoop al bijna opgegeven na 16 maanden lang keer op keer eruit en nachten van hooguit vier uurtjes slaap... Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, blijkbaar!
Nee, manlief is nu naar haar toe, nadat ik een uur bij haar deur heb gezeten in een poging om haar zodoende in slaap te laten vallen Pfff.... En 's nachts is het nog steeds gedonder. Of liever: het ging een tijdje redelijk goed, (1-2 keer per nacht wakker), maar de laatste nachten is het weer helemaal mis Begin de hoop een beetje op te geven dat ze ooit echt door zal gaan slapen. Blegh!
He bah, ik kan me voorstellen dat het je gaat opbreken zo onderhand... Heeft ze weer last van tandjes toevallig? Hier is het namelijk 's avonds weer steeds raak, omdat er twee kiezen en twee tanden tegelijkertijd aan het doorkomen zijn. Sterkte meid, ik duim voor je dat ze toch echt nog een keer door gaat slapen...
hier nog zo eentje hij ging om half 8 naar bed en sliep tot 7u nu gaat hij niet eerder slapen dan half 9 maar hij slaapt dan wel weer tot 8uur.
Vuilniszakken plakken...daar had ik nog niet aan gedacht. Ik dacht eraan om maar hele dikke gordijnen te gaan kopen. 's Avonds staat ook nog eens de zon op Thijs kamer. Normaal altijd een makkelijke slaper. Maar nu... drama met slapen. Hij moet al huilen als hij zijn bedje ziet. Soms lukt het om te gaan slapen en dan wordt hij na een uur wakker en is "klaar" om te spelen. Ik haal hem er maar even uit en een half uur later gaat hij dan weer zijn bed in voor de nacht. Het heeft een paar keer gewerkt. Maar afgelopen dagen is het drama, last van tandjes, oortjes, zichzelf, lente, ggen idee. Hij zal vanzelf wel gaan slapen toch?!?