Ik snap je wel hoor. Maar ik geloof dat er weinig ouders zijn die er 100% achter staan dat ze hun kinderen slaan, wel een aantal die het echt goed proberen te praten. Overigens, als je het al nodig vindt om een kind dat nog geen anderhalf is, af en toe een tik te geven, al is het op de vingers, dan vraag ik me eerlijk gezegd af waar dat eindigt. Mijn zoon van 9 maanden gaat keer op keer op keer naar een klein stukje kabel dat tussen twee kabelgootjes inzit omdat hij het eraf wil trekken. Ontzettend irritant, maar echt kwalijk nemen kan ik het hem natuurlijk niet, hij begrijpt nog niet eens dat dat niet 'mag'. Als je je kind om zoiets een tik geeft dan zou ik mezelf wel afvragen of het niet anders kan.
Ik weet niet zeker of je mij bedoelt, denk het wel. wat zou jij doen als je de contactdoos van de muur afgetrokken ziet worden en de bedrading bloot ligt? Liever dat hij een tik op zijn vingers krijgt van mij omdat ik me helemaal kapot schrik dan dat hij geelectrocuteerd word Tsja, ik heb dus op zo'n moment liever dat ik uit schrik reactie en impuls een tik op de vingers geef dat dat ik een geroosterde zoon heb. Had het anders gekunt? Mwa, tuurlijk. Is dat te doen als het uit schrik-impuls is? Nee.
Jahhahaa, 23 maanden oud is ie, natuurlijk doet ie dat nog niet, zo'n lief klein kereltje. Jij gaat nog heerlijke tijden beleven
ochjeee, wat weer een perfecte ouders met perfecte kinderen komen er hier voorbij zeg. Heb medelijden dat die kids zich nooit eens kunnen/mogen afreageren door eens goed van zich af te meppen/verdedigen.
Dat is zo'n dooddoener zo'n opmerking "wacht maar tot...." . Ieder kind is toch een individu , niet alle kinderen zijn maar alleen te straffen met een "tik"? Ieder kind is verschillend en waarbij de 1 wel gebaat is bij een tik ( naar mijn mening not done) hoeft een ander kind dat toch ook niet gebaat bij te zijn? En dit is niet perse een reactie op jouw tjessia meer dit soort opmerkingen komen vaker voorbij.
Nee klopt, ik schreef al dat alle kinderen anders zijn en ze dus allemaal een andere aanpak nodig hebben. Ik bedoelde gewoon dat alle kids onder de 2 nog superlief zijn en daarna pas ontdekken dat ze van de 'troon' afgestoten worden en dus niet meer alles mogen en krijgen van ouders. Dat besef komt na de 2 jaar, daar moet een kind enorm aan wennen.
Het hoeft niet hoor dat kindjes slaan. Tuurlijk zijn er kindjes die slaan, maar er zullen ook kindjes zijn die niet slaan. ( en wie weet knallen ze er in de pubertijd wel op los) En dat ligt echt niet aan opvoeding ( zoals ergens later gesuggereerd wordt Rnate), dat ligt gewoon aan het kind. PS Ik heb vaak genoeg gedacht: sla nu eens terug! Maar dat is iets wat ze ook moeten leren op de kleuterschool bijv. Heb het ook weleens gezegd, dan mep je maar terug,maar het antwoord: slaan is niet netjes, dat mag niet.
Heb het er nu met kk over. Kk zegt tuurlijk heb ik jou weleens een trap gegeven: toen ik in jouw buik zat ( sorry totaal off topic, maar het kwam er zo leuk uit )
Dat snap ik niet helemaal. Het strookt in elk geval niet met wat ik zie om me heen. Mijn zoontje hebben we vanaf het begin af aan al gecorrigeerd (niet met slaan, maar zeggen dat iets niet mag, boze toon, weg halen en later ook in de hoek zetten). Volgens mij zijn we daar mee begonnen al voor hij 1 werd... Het resultaat: Een superlief ventje, wat precies weet wat wel en niet mag. Hij zegt zelfs tegen andere kindjes dat ze iets niet mogen doen. En daar tegenover staan een aantal voorbeelden, waarbij het kindje dus nooit gecorrigeerd is en al ruim voor hun 2e verjaardag door anderen als een vervelend kind ervaren wordt. Continu dingen doen die niet mogen, moeders die te lam zijn om uit hun stoel te komen en dus door de kamer schreeuwen dat iets niet mag, maar na drie keer hun schouders ophalen. Die kinderen leren op die manier dat ze alles mogen, nou ja, dat ze het misschien niet mogen, maar er wel mee wegkomen zonder consequenties. Je zegt ook zo mooi, dat ze vanaf hun tweede er achter komen, dat ze niet alles mogen en krijgen van de ouders. Maar wie begint er nu pas met opvoeden als het kindje 2 is? Dan is het dus veel te laat. In sommige gevallen in mijn omgeving, begint dat 'opvoeden' pas vanaf 6 jaar. Echt verschrikkelijk wat die rotjong allemaal uitspoken! En probeer er maar eens wat van te zeggen als niet-ouder zijnde. Dan krijg je de volle laag! Eerst van het kind zelf en dan van de ouders.
Nouja opvoeden begint denk ik zodra ze lopen of kruipen..vertellen dat zoiets niet mag.. Ik weet we'll dat als je elke keer tik geeft als iets niet goed was of gedaan hebt echt totaal niet helptttt! Ik ben sinds bijna 2 maanden eindelijk begonnen met in hoek staan omdat hij het eindelijk snapt ..so far echt 3 x gestaan en beter resultaat. Maar af en toe tik geven vindt ik niet erg hoor als andere dat voor kiezen. Ze mishandelen niet. Trouwens geef me zoon ook af en toe een tik vooral als ik lig op de bank en kickt mij heletijd dan geef ik tik op zijn beentjes in zin van stop ermee. als ik heel erg boos wordt en hij gaat door dan tsjaa hup naar naughty corner
precies, dat doe ik dan ook. Meer een soort van wegtikken. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dat echt nooit doen. Of misschien zien ze dat dan niet als tikken. Verder gaat het hier ook niet.
Ik doe dat ook... En ik zie het WEL als tik, maar niet als slaan. Ik vind dat soort tikken ook niet slecht. Het zijn tikken die niet pijn doen. Ben overigens ook wel van het 'vastpakken'. Bij de (boven)armpjes bijvoorbeeld. Om hem te dwingen even naar mij te kijken en goed te luisteren wat ik te zeggen heb. Deed mijn moeder ook en dat werkte bij mij. Trouwens, al die dingen die ik opnoem, die heb ik allemaal wel gedaan een keer of een paar keer, maar het mooie is, hij weet precies wat zijn/onze grenzen zijn en het komt daardoor ook bijna niet meer voor.
Ik moet trouwens ook zeggen dat ik een mannetje heb waar ik gewoon echt niet boos op kan worden hoor. Hij schudt bijv. al nee als hij ergens naartoe kruipt wat niet mag, maar als ik hem dan roep gaat hij wel even een versnelling hoger. Als hij iets op de grond wil gooien en ik al nee zeg blijft hij me strak aankijken. (Finding nemo, don't touch the boat). De keer dat hij een tik op zijn vingers kreeg, ging hij lachen. Dus dat werkte ook niet... Als ik boos praat, schatert hij het soms uit... Tsja... wat moet je er nou mee Heerlijk kereltje