tik op de billen?

Discussie in 'De lounge' gestart door sorien, 23 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Ik heb vroeger ook wel eens een tik gekregen. En ik heb mijn zoontje nooit zomaar een tik gegeven. Het is 1 keer voor gekomen omdat hij mij heel hard beet. En toen heb ik hem een tik op zijn billen gegeven.

2. Do1980

Do1980 Actief lid

4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    nee en nee.

Ik denk dat er andere wegen zijn om gewenst gedrag te bereiken bij een kind. Kinderen kopiëren en slaan/tik/whatever je doet gaan zij ook doen. Het verbaast me niets dat mensen zeggen dat ze er zelf nooit slechter van zijn geworden. Het vereist namelijk ook behoorlijk wat zelfreflectie om te kunnen beoordelen of dat daadwerkelijk zo is en uiteraard wordt ook niet ELK mens slechter van een tik.

Persoonlijk vind ik tik/slaan een beetje een quick fix. Snel resultaat, maar of je de juiste boodschap meegeeft en of die uberhaupt blijft plakken? Daarnaast zou ik liever niet meegeven aan mijn kind dat problemen op te lossen zijn met tikken.

Laatst kneep mijn 1,5 jarige dochter me en ik riep demonstratief "au". Moest ze lachen, kneep in haar eigen arm en riep "au". Hoefde maar 1 keer te gebeuren en nu doet en roept ze het nog af en toe. Zo sterk is de behoefte aan kopiëren in deze leeftijdsfase...ben blij dat ik het toen niet met een tik opgelost heb ;)

3. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    ik heb 1 tik gehad en dat was verdiend. Ik kan het me ook herinneren, het was meer een schrikreactie dan dat het me pijn deed. Mijn broer had een periode om iedereen tot bloedens toe te bijten toen heeft mijn moeder haar tanden in zijn arm gezet net tot de auw grens Hij was zo geschrokken, hij heeft nooit meer gebeten. Dat zijn de enige 2 keren van mijn moeder dat ik kan herinneren dat ze iets deed. Verder nooit tik gehad of iets. Ben ook nooit bang geweest voor mijn moeder.

Mijn buurjongetjes worden uit onmacht geslagen. Zo is zij opgevoed, dus moeten ze ook ondergaan. Soms echt met plekken op de rug (GGD en jeugdzorg zitten er al op) hier heb ik ook melding van gemaakt. Het mannetje van 8 zei, als ik groot genoeg ben dan steek ik een mes tussen je ribben en ben je dood..... Dat doet het dus dat tikken slaan wordt, de grens wordt steeds verder verlegd -> het was eerst een tik wat ze gaf, in 2 jaar tijd is ze echt gaan slaan.

Ik denk dat ik wel een tikje geef bij gevaarlijke situaties zoals vuur, maar ik hoop nooit uit woede of onmacht een tik uit te delen. Ik kan nog niet zeggen wat ik doe, want ik ben nu zwanger van de eerste. Ik ben benieuwd hoe ik dingen op zal gaan lossen.

4. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb nooit een tik gekregen en ik ben van plan dit ook niet te doen bij mijn kinderen. Het is tegenwoordig (dacht ik) ook strafbaar, dit omdat volgens onderzoek een corrigerende tik kan uitlopen op kindermishandeling; de drempel naar slaan zou lager worden. Ook heb ik gelezen dat kinderen die regelmatig een corrigerende tik krijgen minder intelligent zouden zijn:Corrigerende tik maakt kinderen minder intelligent| nu.nl/werk en privé | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Maar ik kan me voorstellen dat het wel eens voorkomt dat mensen uit een reflex een tik geven.

5. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik kreeg vroeger echt weleens een tik en een draai om mn oren hoor! zelf houd ik er niet van en het lijkt me ook echt zinloos... ze worden dan bang door de dreiging van een tik...

onze oudste heeft 1x in haar leven een tik voor dr blote billen gehad van papa.... ze prikte moedwillig steeds maar weer in haar zusjes oogjes toen zij net geboren was... ook klapte ze haar op het hoofd als je je maar even omdraaide... mijn man heeft haar toen te plekke een tik voor dr billen gegeven.. ze schrok enorm en de boodschap was zeer duidelijk... nooit meer gebeurd!

6. Triskele

Triskele Niet meer actief

hmm vandaar dat ik een klas mocht overslaan omdat ik hoogbegaafd was :p haha, helaas ben ik pas mijn intelligentie "verloren" na een autoongeluk met hoofdtrauma en chronisch ziek zijn.

vind dat bull, vroeger kregen we allemaal een opvoedkundige tik en er zijn geen massa's mensen minder intelligent of hebben trauma's of iets, wat er wel minder was; onopgevoede kinderen, nu moeten we het allemaal met ons mond doen en resultaat; een stelletje kinderen wat soms een flinke oorvijg kan gebruiken.

Man vroeger durfde je niet bij je leraar te flikken wat ze nu doen hoor want dan krijg je een knal met de lineaal, nou ik zie tegenwoordig dingen in een klas gebeuren dat ik zelfs nog een engel was (en ik zat 3-4 keer per dag bij de directie uit verveling :p )

Elk normaal mens weet het verschil tussen een opvoedkundige tik en slaan omdat je zelf boos bent en iets moet hebben om op te rammen ;)

Ik geef mijn kinderen niet wekelijks, zelf niet maandelijks een tik omdat ik het vaak genoeg is om het anders op te lossen maar als ze te ver gaan weten ze hoe laat het is, misschien is dat de reden dat het eigenlijk nooit nodig is :p

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik denk dat ik vijf keer een pak op mijn broek heb gekregen in mijn leven. En ik kan me nog wel herinneren waarom :)
    En heb ik er iets aan over gehouden? Nope..

Er is verder een heel topic over in het baby/dreumes topic en het lijkt me onzinnig om de discussie hier nog eens te voeren.

8. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Ik vind niet dat het los staat van elkaar, want wat is de volgende stap als tikken niet meer helpt? Dan ga je harder totdat het echt slaan wordt. Bovendien geef ik dit als reden waarom ik geen tik geef aan de kids.

9. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Maar dan zou je heel veel dingen niet meer kunnen doen. Als een tik slaan kan worden. Dan kan eten snijden met een mes een steekpartij worden. Iemand die een lasso werp een wurger worden. Iemand die voor zijn hobby op de schietschool zit een moordenaar worden. Zo kun je wel doorgaan. Slaan is niet goed en dat weet ieder weldenkend mens, maar het is aan jezelf om het niet zo ver te laten komen, want dan kan alles wel verwegende gevolgen hebben als je zo gaat denken.

10. MissMama09

MissMama09 Fanatiek lid

3 mrt 2008
    1.623
    0
    0
    Ik kreeg echt wel een tik op me reet vroeger. En mijn zoontje heeft ook al eens een tik gehad. Als hij mij slaat omdat hij zijn zin niet krijgt krijgt hij soms gewoon een
    Tik op zijn reet. Over het algemeen bonjour ik hem gelijk zijn kamer in.

11. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Ik denk dat als jij ermee was opgegroeid dat je wel anders zou denken. En mishandeling begint in eerste instantie met een tik ( bij mij wel) en later escaleerde het pas.

12. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ze word hier niet opgevoed met slaan/tikken

maar ze heeft wel een keer een tik op haar billen gehad

en zoals al eerder dit was meer een reflex doordat ze zo mij schopte

en ja ik heb vroeger wel eens een oplawaai gehad

13. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ja, maar is het niet altijd zo dat iets wat uit de hand loopt mild begint. Dan kun je dus echt niet zeggen dat een corrigerende tik grotere kans geeft op slaan. Ik zie juist vaak het tegenovergestelde in mijn omgeving. Van die kinderen waar de hele dag op volwassen niveau mee gepraat word en dingen uitgelegt worden tot in den treuren. Op een gegeven moment wordt het mama/papa te veel en ineens halen ze uit. Dan kan ik dus wel zeggen van praten geeft grotere kans op slaan, maar dat is toch ook niet zo.
    Slaan is iets wat ontzettend fout is en een ieder weet dat, dus zodra je dat doet weet je dat je fout zit, het is alleen wel een keuze die je maakt als je dat blijft doen. (en voor degene die dat blijft doen hoop ik dat ze erg hard aangepakt worden:x)

14. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Mee eens. Geld hier ook

15. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ja want alle kinderen die vroeger regelmatig een tik kregen zijn het resultaat van kindermishandeling geworden?? Meerderheid van de mens kan zich prima inhouden, jemig miljoenen mensen zijn groot geworden met opvoedkundige tik en volgens jou loopt het allemaal uit de hand, ik denk eerder andersom we zijn allemaal een stel opvoedkundige watjes geworden, waar eeuwige discussies worden gevoerd met een kind van 4, en heel veel kinderen totaal niet onder controle zijn.

Dat jij jezelf niet kan inhouden (of je ouders vroeger) betekend natuurlijk niet dat andere mensen daar last van hebben want dan was 90% van al onze ouders mishandeld vroeger. En ja natuurlijk heb je van die etters erbij die hun kind met de riem gaven (en dat vind ik ook veel te ver gaan) maar een tik is niet hetzelfde als in elkaar meppen hoor, dat maak je dan zelf ervan.

16. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Moeite met lezen, meid? Ik zeg toch niet dat anderen daar moeite me hebben of dat het hetzelfde is? Wat ik zeg is de reden dat IK het niet doe, daar vandaan komt. Ik zou mijn kinderen nooit een tik kunnen geven, want wie zegt dat het bij mij nooit zal escaleren? Wat anderen doen, moeten ze zelf weten. Dat interesseert me niet zoveel. Ik licht alleen mijn redenen toe.;)

17. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    #97 Mams136, 23 aug 2012
    Laatst bewerkt: 23 aug 2012

Mee eens.
    Slaan doe ik niet... ik ben wel van mening dat we veeeeeel te soft zijn geworden. 1 vinger op je kind leggen en de politie staat al zowat op de stoep. En dan vinden we het gek dat de jeugd zo ontspoord is.
    Alles tolereren we, proberen we uit te leggen aan een brein dat daar nog lang niet rijp voor is.
    Nee is nee...Niet luisteren? Op de trap/eigen kamer/strafhoek,kruk whatever.
    Maar mij slaan/schoppen/bijten?? Dan komt die opvoedkundige tik echt wel. Maar meestal vraag ik gewoon of ik hem ook even moet schoppen of bijten ofzo. Vaak is de boodschap dan al wel duidelijk.

18. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ikzelf vroeger een tik gehad? NEE, mijn ouders vonden dat enkel een uiting van machteloosheid, niet nodig. Zelf een tik geven? NEE!

19. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Zelf tikken gehad vroeger.
    Een deftige klets op mijn achterwerk en zie daar ik leef nog.
    Herinner mij dat mijn moeder zei "het doet mij meer pijn dan jou". Zat ik daar met een rode bil en een moeder met hartzeer (GNIF).
    Zelf geef ik normaal geen tikken, tenzij dat de time-out kruk/hoek echt niet meer werkt (al 3 keer gebeurt of zo)

20. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Ja en ja..

Deel Deze Pagina