Iemand met verstand van hypotheken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Aegyo, 23 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Wij zijn bezig met het kopen van een huis en daar hoort natuurlijk ook het regelen van de hypotheek bij. Nu heeft onze adviseur ons op zich heel goed advies gegeven hoor, maar wat andere input is ook fijn ;)

Er kwam ook erg veel op me af... :eek:

Maar het komt er eigenlijk op neer dat we of een volledige annuïteitenhypotheek kunnen doen, of toch opsplitsen en een deel aflossingsvrij. Het voordeel is dan natuurlijk een lagere maandlast.

Maar mij is altijd geleerd dat aflossingsvrij risicovol is...dus ehh...ja... :confused:

We zijn sowieso van plan om regelmatig extra af te lossen. Dus wat is wijsheid?

2. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wij hebben er voor gekozen om een stukje aflossingsvrij mee te nemen.

Ivm dat mijn man toen nog geen vast contract had, en wij het prettig vonden om de maandlasten wat lager te kunnen houden.

En vindt het idee prettig dat we belastingtechnische altijd een stukje schuld kunnen houden als we zouden willen. Dus kijkend daarna denk ik dat we sowieso voor een stukje aflossingsvrij hadden gekozen. We lossen er gewoon zelf op af nu.

3. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Wij lossen alles lineair af.
    Realiseer je wel dat je op het stukje aflossingsvrij geen hypotheekrente aftrek krijgt. Nu met lage rentestand voel je dat niet zo erg, maar als over bijv 10 jaar de rentes weer hoger staan kan je daarmee ineens best wat kosten maken.

Wat voor jullie het beste is is op basis van zo weinig info moeilijk te zeggen. Hoeveel speling heb je? Wat vinden jullie belangrijk? Gaat het om lage maandlasten nu of voor over 30 jaar een afgelost huis en geen hypotheeklasten meer etc

4. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.398
    113
    Vrouw
    Broek
    Wij hebben gekozen voor volledig annuitair aflossen. Met een stukje aflossings vrij heb je nu meer te besteden, maar hou je aan het einde vd rit een schuld over.

Wat vind je belangrijk? Nu is wel ongeveer de duurste periode van je leven. Bij ons is het een stukje dekking voor ons pensioen(gat).

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben de helft aflossingsvrij. Nu zijn de dure jaren en hebben we lagere lasten, over een jaar of 10 zijn de kinderen het huis uit en zijn onze lasten lager, dan kunnen we extra gaan sparen voor het aflossingsvrije deel. Sparen we nu ook al voor trouwens en staat op een spaarrekening als reserve. Laten we voorlopig oplopen zodat we er nog altijd bij kunnen in noodgevallen. Aflossen heeft nu nog niet zoveel zin en kan altijd nog.

6. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Met volledig annuiteiten worden je maandlasten langzaamaan steeds hoger toch? Daarom wilden wij dat niet. Is ook persoonlijk denk ik.

Onze adviseur gaf ons verschillende opties mee op papier, compleet met overzicht van voor,- en nadelen en maandlasten nu en over x aantal jaar. Zou daar eens om vragen, dat maakt de keuze wellicht makkelijker.

7. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Geen renteaftrek op aflossingsvrije hypotheken ligt heel erg aan de situatie. De hypotheekadviseur kan precies uitleggen hoe t werkt.

Hier een combinatie van aflossingsvrij (met renteaftrek) en lineair aflossen. Rente staat 20 jaar vast.

T voordeel hiervan vind ik dat de bruto maandlasten steeds lager worden. En als we willen lossen we extra af. Idd..nu de dure jaren met jonge kinderen. Hier is de hypotheek overigens gebaseerd op 1 inkomen. Ook een fijn gevoel!

8. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Bij annuitair is je bruto maandlast gelijk.
    Alleen de verhouding aflossing/rente wisselt.

9. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Hier ook een annuiteit hypotheek en we blijven altijd het zelfde betalen. Alleen het stukje wat NORAH ook zegt. Dat word verschillend.

10. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Ik ging obv de openingspost uit van een eerste koophuis dus volledig eerste hypotheek

11. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Doordat de verhouding veranderd betaal je netto wel steeds meer. Je kunt immers je aflossing niet aftrekken, het bedrag wat je terug krijgt van de belastingdienst wordt steeds lager.

Ot: Aangezien jullie adviseur jullie de keuze heeft gegeven ga ik ervan uit dat jullie het aflossingsvrije deel ook kunnen aftrekken anders zou dat een vrij slecht advies zijn. Wij hebben er zelf ook voor gekozen 50% aflossingsvrije te houden. Wij hebben een flinke hypotheek dus ook om de maandlasten op dit moment iets lager te houden.

NORAH1979 vindt dit leuk.
  12. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Klopt..en juist vanwege de (nog) lage rentestand nu en de beperking van de hypotheekrente aftrek zou ik altijd uitgaan van het brutodeel (en jaarlijks de rente terugvragen). Netto zegt nu niet zoveel meer (in mijn ogen dan). De woz waardes stijgen ook weer, dat zorgt ook weer voor een lagere aftrek. Dus datgene wat 1 x per jaar terugkomt zien wij als een extraatje.

Maar idd..een adviseur zou het het beste voor TS kunnen uitwerken. Of uittekenen. Net waar je behoefte aan hebt.

13. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.950
    15.595
    113
    Nabij Utrecht
    Dit idd ... het is absoluut nooit slim om een hypotheek aan te gaan op de netto draaglast, maar juist op de bruto draaglast.
    Stel dat jij nu net kan rondkomen met de netto maandlast (dus na renteaftrek), dan heb je een probleem als de rente aftrek ooit wordt stopgezet ;)

14. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook volledig annuitair

15. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.950
    1.712
    113
    Vrouw
    Wij hebben een stukje aflossingsvrij en dit deel lossen wij ieder jaar een stukje van af. Zodat je aan het einde van de rit niet met een deel schuld zit. Maar het fijne vind ik dat de maandlasten daardoor wel wat lager zijn. Hierdoor hebben wij meer ruimte.

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier ook volledig annuiteiten. Wij lossen alleen maandelijks nog een bedrag extra af waardoor we over 10 jaar hypotheek vrij zijn.

17. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    wij hebben deels aflossingsvrij (oud regime, dus max 50% van de marktwaarde) en deel liniair. We lossen niet veel af. In principe hebben we over 20 jaar nog wel een hypotheekschuld ter hoogte van 1/3 van de waarde van de woning. Ik vind het wel best.

Deel Deze Pagina