Haha hier ook. Zie het wel regelmatig voorbijkomen voor liefdadigheidsprojecten. Maar ja, dan ga je sowieso geen 30 cent geven denk ik, dus 5 euro als minimaal bedrag lijkt me dan prima.
Dat vind ik dan nog niet eens zo gek eigenlijk hoor. Je stuurt tocht met de groep een kaartje? Waarom moet zij bijna €5 alleen betalen dan?
Wij gebruiken ze regelmatig! Als we uit eten gaan met vrienden schiet 1 iemand het voor en deelt dan het totaalbedrag door het aantal personen. Die stuurt dan een tikkie (of een betaalverzoek via de bank) ook met gezamelijke cadeautjes of bestellingen sturen is het ideaal! ik zou bij kleine bedragen geen tikkie sturen. De ene keer betaal ik je broodje, de andere keer betaal jij. Prima.
Ik zou zelf nooit een tikkie onder de 1 euro sturen, maar ik ken personen die het wel naar mij doen, dus dan doe ik het ook terug naar die gene.
Ik kreeg laatst een tikkie van iemand die zelf een dank-GIFje had gemaakt. Dat vond ik zo leuk he Ik doe meestal een betaalverzoek via de ING-app. Maar dat is dat voor etentjes o.i.d. Ik koop voor de rest geen spullen samen met andere mensen ofzo, ik vind dat soort dingen altijd een beetje irritant. En voor een kop koffie of een broodje ga ik geen geld vragen aan een ander.
Hier precies zo. Ik lunch bijv elke woensdag met een goede vriendin, en dan is het altijd om en om. Gaan we met de groep uit eten ( 12 dames), dan schiet ik het vaak voor en stuur ik een Tikkie. Ga ik met een vriendin samen uit eten, dan is het vaak wel weer om en om. Het ligt hier dus ook aan het aantal personen, of de persoon met wie ik weg ben of ik een Tikkie stuur/ontvang.
Ik haal wekelijks voor hele groep collega’s snack op, stuur daarna ook tikkies. Ook voor kleine bedragen, anders kan ik er bijbaantje naast nemen mocht ik dat niet doen..
Dat vind ik ook altijd wel leuk van een Tikkie. Wat voor dank gif-je heeft iemand. Maar van de meeste om me heen weet ik het wel. Meestal ben ik hier "de sjaak" als het gaat om een gezamelijk kado regelen. Maar als een ander het voorsteld ben ik blij een tikkie te ontvangen en verder niets meer te hoeven regelen. Doen we de laatste tijd heel vaak met kinder verjaardagen in de vriendengroep. Met 8 tot 12 stellen samen iets groters/duurders wat het kind graag wil hebben. Meeste ouders stellen dat ook op prijs ipv 8 tot 12 losse dingen die eigenlijk op de grote hoop gaan. Dan vind ik de tikkie ook erg handig. Vroeger werd dan op die verjaardag zelf door iedereen geld gegeven aan de regelaar, moest er weer gewisselt worden. Of altijd wel iemand die het vergeten was dan weer vroeg naar je bankrekening nummer (die ik niet uit mijn hoofd weet) gedoe dus zeg maar
In dat soort gevallen die jij noemt snap ik ook de lage bedragen tikkies. Dan is het niet eenmalig en ook niet voor 1 persoon. Als je dat opteld na een jaar bijvoorbeeld heb je nog een groot bedrag.
Dat vind ik ook niet gek, het bedrag is gewoon gek. En ik was vergeten erbij te zeggen dat er gewoon vanuit gegaan was dat ik mee zou doen. Uit principe vind ik het dus stom
Ik gebruik Tikkies juist heel veel voor bedragen onder de €5,-. Laatst nog met een grote groep vriendinnen geld ingezameld voor een bloemstuk en cadeau. Als iedereen dan €1,- of €2,- doneeert heb je samen een mooi bedrag. Ik ga geen €60,- in mijn eentje betalen voor een gezamenlijk cadeau. Voor verkopen van kinderspullen in een lokale facebookgroep gebruik het ook veel. Puzzels, regenlaarsjes, zwembroekje. Allemaal bedragen van €2,- tot €5,-. Op deze manier had ik bij het opruimen laatst bijna 300 euro verdiend. Ik heb zelden contant geld in huis, en gebruik het ook nooit in een winkel. Dan liever een Tikkie en geld op de bankrekening.
Als wij bijvoorbeeld met z’n tienen een bos bloemen van €30 aan mijn schoonouders geven doen we wel allemaal een tikkie van €3. Stelt niet veel voor maar €30 voor 1 iemand alleen is natuurlijk niet eerlijk dan.. Verder zou ik als ik een keer iemand zijn eten of koffie onder de €10 niet snel het terugvragen. Tenzij het een profiteur is waar het nooit andersom gebeurt.. Ligt er dus vooral aan of het iets is wat je met een groep doet en of het eenmalig is etc. Wat ik zelf wel echt kinderachtig vind, is uit eten gaan met een groep en dat er dan mensen zijn die vooraf het aantal drankjes af willen spreken of anders niet de rekening door het aantal personen willen delen maar per gerecht/drankje uit willen rekenen Daar word ik echt heel recalcitrant van, zeker als het een groep is waarvan normaal gesproken niemand zich helemaal klem zuipt met een etentje. Ben je dan echt zo bang om een euro aan iemand anders z’n drankje mee te betalen, vraag ik me af..
Mijn nicht had een paar jaar geleden een vriend die dat dus perse wilde die rekening splitsen op wat iedereen had gegeten en gedronken. Terwijl we (neven en nichten en partners) gewend waren als we samen weg gingen te delen door het aantal personen. Met het idee dat hij geen euro te veel wilde betalen (hij had gierigheid uitgevonden). Toen we zijn eten en drinken eraf hadden gehaald en de rest deelde door het aantal personen bleek hij zelf meer te moeten betalen dan de rest. Die kop toen dat besef kwam (dat hoofdrekenen waarschijnlijk was mislukt) was goud waard. Wat had hij een spijt dat hij begon over uitrekenen per persoon. En als mensen om wat voor reden dan ook graag uitrekenen per persoon door echt na te rekenen wat iedereen heeft gegeten en gedronken, helemaal prima kan me situaties indenken dat mensen dat willen, al zou ik dat zelf niet snel doen. Maar zeg dat dan van te voren en niet achteraf of tijdens het eten als je een inschatting hebt gemaakt wat het voordeligste voor je is, want dat vind ik dus echt gierig / innemerig.
Haha die keek mooi op z’n neus dan. Ik maakte ook zo’n geval mee in onze oude vriendengroep. Nadat het totaalbedrag door het aantal personen was gedeeld en de tikkies verstuurd, kwam hij klagen dat hij een paar euro meer moest betalen dan wat hij daadwerkelijk geconsumeerd had.. Hij weigerde dat te betalen waardoor degene die het totaalbedrag voorgeschoten had dit uiteindelijk dus voor hem betaalde.. Anders moest ze het bedrag voor de andere 30 mensen (waarvan de helft al betaald had) weer aan gaan passen voor 10 cent p.p. ofzo.. Echt, zo asociaal vond ik dat! Dat je als je het echt niet breed hebt en zelf een water en een salade neemt, liever niet voor allemaal royaal bier/wijn drinkende personen betaalt, snap ik overigens ook prima inderdaad.
Onze familie zijn eigenlijk allemaal mensen die het breed hebben (en ook zo laten hangen). Die malen nergens om, speciaal biertje hier, wijntje daar, 3/4 gangen. Wij hebben zelf 1 inkomen en moeten gewoon goed nadenken bij wat we waar aan uitgeven. Vaak dus alleen een hoofdgerecht en 2 glazen sap/fris ofzo. Als we echt zouden delen door het aantal personen, zouden we dubbel zo veel kwijt zijn als wat we daadwerkelijk eten. Dat doen we dus niet. Men mag daar van vinden wat ze willen, maar een ander kijkt niet in onze portomonee. Wellicht als we het ook wat ruimer zouden hebben, dat we dan ook wat makkelijker zouden zijn. Gelukkig gaan we maar heel weinig uit eten. Het is niet zo leuk ook op deze manier.
Idd, echt niet leuk als mensen gaan oordelen wanneer je gewoon zelf wil betalen wat je hebt gegeten/gedronken. Hier twee vrienden die flink dure flessen drank bestellen, ik drink niet en sorry, ik betaal dan ook echt wat ik eet/drink en niet nog €50 extra voor exclusieve drank waar ik geen drupje van heb gehad.
@Lief of Stoer en @Fuddey beide snap ik maar ik neem aan dat jullie dat van te voren gewoon melden en niet aan tafel of achteraf de inschatting maken wat voordeliger zal zijn? Als ik met mijn zus en haar gezin uit eten ging deelden we altijd de rekening door de helft. Wij waren dan met 3 + een kindermenu en hun met 4. Maar zus drinkt geen alcohol en mijn man weer wel een mix drankje bijv. dus dus dat nam ik niet zo nauw. Maar inmiddels hebben mijn nichtjes beide een vriendje die ook mee eten dus is het 3 personen bij ons + een kindermenu vs. 6 personen bij hun. Mijn zus staat er sindsdien op dat we per persoon doen omdat ze zich zelf niet fijn voelt bij het idee dat wij dan wekelijks voor haar "schoonzonen" mee betalen.