Hallo, ik heb een vraag, ik stel hem maar even hier, omdat ik graag antwoord wil van een professional. Mijn man en ik zijn al een jaar bezig met een 1e kindje, helaas is het nog niet gelukt. Omdat ik een onregelmatige cyclus heb, maar tot nu toe wel al wat positieve ov-testen heb gehad, kan ik dus in principe(mits er geen lichamelijke problemen zijn), elke maand zwanger raken. We hebben samen een melkveebedrijf, waar ik dus ook in meewerk. Ik voer de oudste kalfjes, nog op de ouderwetse manier met emmers(we hopen binnenkort wel de nieuwe stal mét drinkautomaat klaar te hebben). Ik moet veel tillen en bukken, 2x per dag. Mijn werk bestaat uit watertonnen(speciekuipen) voor de hokken wegslepen, zware voerbakken ophangen, emmers melk vullen en vervolgens met 4x 2,5 liter naar de kalfjes lopen(aantal keren achter elkaar). Daarnaast moet ik hooi-strobalen vd zolder gooien(die op de zolder ook niet altijd even makkelijk voor het grijpen liggen). Vervolgens moet ik deze balen ook opstapelen. Ik moet ook kalfjes verhokken, wat ook zwaar werk is, aangezien ze nogal eigenwijs zijn en niet uit zichzelf achter mij aan hobbelen Ik vraag me af wat wel en niet kan in de aller1e weken van je zwangerschap(de weken dat je het nog niet eens weet, dus vanaf dat het vruchtje gaat innestelen). Kan zo'n vruchtje het wel hebben als je zoveel bukt, tilt enz? Alvast bedankt! Groetjes
Hoi Nora1983, sjonge, dat is nogal een werk op de boerderij! Wel leuk, maar intensief; knap hoor. Het kan geen kwaad om tijdens de innestelperiode oveel zwaar werk te doen. Als je eenmaal weet dat je zwanger bent zou ik in het eerste trimester even rustig aan doen ivm het wennen van je lichaam aan de zwangerschap. Daarna kun je het weer volledig oppakken tot zover je lichaam het toelaat. Dus je kunt met een gerust hart de kalfjes doen in alvorens je een positieve test hebt. Groeten Brigitte
Bedankt voor de reactie! Fijn te horen dat ik gewoon door kan werken zover mijn lichaam dat aangeeft. Moet er niet aan denken om 9 maanden op een stoel te gaan zitten terwijl de anderen het werk lopen te doen. Daarbij, ik zou me kapot gaan vervelen denk ik