time management voor moeder?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamamadelon, 29 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Even kleine tip voor de thuisblijf mama. Staar je niet blind op wat je allemaal zou "moeten" als je kleine kinderen hebt. Uiteindelijk kunnen die kleintjes steeds meer en houden ze zichzelf bezig en heeft mama weer meer tijd en handen vrij.
    Ook niet blind staren op mensen die werken want onderwijl dat iedereen werkt en dus weg is wordt er minder vuil (gemaakt) als dat je thuis bent. DUS heb je minder te poetsen! Ik merk dat erg in vakanties (als de heren hier thuis zijn) en nu mn man geen werk heeft. Ik poets/ruim me een slag in de ronte en nooit is het echt opgeruimt (tenminste, niet zoals ik gewent was toen mn man nog werkte) Om van vakantie tijden nog maar te zwijgen....pffff.
    Kleine kindjes die zich zelf niet kunnen vermaken kunnen wel "mee helpen" trouwens. Vanaf n maandje of 15 kan je ze een doek in de handen geven als jij stoft. En dan gaan ze gezellig mee stoffen. Of dingetjes op zn plek leggen. "breng jij dit kussen maar naar de bank"
    "kom we leggen dit daar heen" En dan komt er stiekem toch wat gedaan EN je kleine is bezig! (en soms gaan ze het dan buiten de tijden die je zelf opruimt ook ineens doen :D )

2. Chantico

Chantico Niet meer actief

#22 Chantico, 30 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2010
    Ik heb er ook nog maar ééntje en ik werk ook een aantal dagen, maar als ik er twee zou hebben zou nóg sterker dan nu gelden: leg de lat niet te hoog.

Ik doe nu overdag als ik thuis ben en ons meiske wakker is het lichte, dagelijkse werk (opruimen, stofzuigen, afwassen, wassen, koken) en verder probeer ik elke dag dat ik thuis ben één groter ding te doen terwijl zij om me heen drentelt. Ik doe vooral waar ik zin in heb: erger ik me aan de keukenkastjes/koelkast dan doe ik die, is de badkamer aan een poetsbeurt doe dan is dat de klus van de dag, het kan ook wat administratie zijn of kleertjes uitzoeken (te kleine in de zak, nieuwe maat in de kast) etc. Geen vaste schema's dus. Het zal wel minder schoon en netjes zijn hier dan bij anderen thuis, maar het blijft zo wel doenlijk (en leuk, want ik doe dingen waar ik écht blij van wordt dat ze eindelijk gedaan zijn ;)). Ik doe 's ochtends wat ik kan en daar ben ik tevreden mee, 's middags is meer voor dingen buitenshuis (naar het park, de speeltuin, de bibliotheek, etc).

Wat lucht geeft is dat we onlangs besloten hebben niet meer dagelijks boodschappen te doen, maar twee keer in de week voor een aantal dagen. Ik ga met m'n dochtertje naar buiten als we daar zin in en tijd voor hebben, soms toch even een boodschapje doen of gewoon van mooi weer genieten, maar niet omdat het móét.

Verder hier geen badjes 's ochtends maar 's avonds voor het slapen gaan samen onder de douche (als m'n vriend er ook is om te helpen) en dat niet iedere dag (zelfs niet altijd om de dag :)).

Dingen als ramen lappen en strijken doen we hier gewoon helemaal niet :) dat scheelt ook bergen tijd :D

Mijn regel is: als de kleine slaapt, heeft mama tijd voor zichzelf. Dus dan doe ik geen huishoudelijk werk maar iets ontspannends. Da's even mijn pauze op de dag.

En ik begin de dag rustig: even met een kopje koffie het ontbijtnieuws kijken of wat lezen, voordat ik begin met 'the works'. Dat geeft een veel fijner gevoel dan meteen aan de slag gaan, en dat rustige gevoel neem je dan toch mee de dag in, denk ik. Zo van: ik ben er óók nog!

Met één kind van bijna anderhalf gaat het nu goed zo, maar een aantal maanden geleden was me dat niet gelukt denk ik. Ik was toen ze kleiner was voor m'n gevoel vaak de hele dag bezig met hapjes en luiers en er bleef geen fatsoenlijk brok tijd over om iets nuttigs te doen. Met twee kinderen zal dat misschien nog wel de grootste bottleneck zijn: dat als de ene even geen aandacht nodig heeft, dat dan de ander wel om aandacht vraagt. Ik denk dat als we nog een tweede mogen krijgen ik de lat nóg een stukje lager ga leggen :)

Oja: mijn avonden zijn ook heilig: die zijn om zelf iets leuks te doen én om te zorgen dat de relatie tussen papa en mama goed blijft. Da's misschien nog wel de belangrijkste 'huishoudelijke taak' die je als ouder hebt!

3. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik vind eigenlijk dat je al behoorlijk wat doet op een dag. Vind je oudste het niet leuk om te helpen? Robyn helpt graag mee, als ik ga stofzuigen gaat ze met het snoer spelen, als ik ga poetsen krijgt zij ook een doekje en helpt ze mee. Hetzelfde als ik de was opvouw, (strijken doe ik niet aan haha) dan krijgt zij ook iets (sokken of handdoek) en probeert ze het ook op te vouwen.
    Kleding wat niet meer past leg ik gelijk weg (als het er niet meer uitziet gaat het gelijk de container in), rekeningen die binnen komen worden gelijk betaald en de papieren opgeborgen, en troep wordt eigenlijk meteen opgeruimd. Zo hoef ik niet in een keer heel veel te doen.
    Zo ook met de keukenkastjes, gewoon 1 of 2 kasjes per keer, even snel alles eruit, doekje erdoorheen en weer inruimen. Ik ben er altijd zo mee klaar.

Tja en verder ben ik niet zo heel moeilijk, als ik een keer geen zin/tijd voor stofzuigen heb dan maar een keertje niet, morgen weer een dag. En zo denk ik dat met alle huishoudelijke klussen, ik vind het belangrijker om leuke dingen te doen met Robyn of voor mezelf (als zij slaapt is het mama tijd, en mama wil alleen leuke dingen doen) dan dat mijn huis blinkt.

4. Luckymom

Luckymom Fanatiek lid

21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Groepleidster Jeugdhulpverlening
    Zwolle
    Ik speel vals... heb een schoonmaakster 3 u p/w.. en dat bevalt errug goed!

Maar blijf even goed achter in bijv de was!

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Neem een werkster!
    Nee, sorry, dat is een flauwe opmerking. Ik heb er gelukkig wel eentje, maar de eerste maanden toen ik twee kinderen had niet. Ik had toen voor mezelf een soort rooster gemaakt, waarop ik elke dag 1 grote klus deed. Dus bijv. maandag de badkamer, dinsdag de slaapkamers, woensdag de strijk, donderdag de keuken, vrijdag beneden stoffen en zuigen. En daarnaast ruimde ik elke avond nadat de kinderen naar bed waren de kamer op en haalde ik 2x per dag een stofzuiger over de vloer beneden. Op die manier hield ik het redelijk netjes. Ik herken wel wat ik anderen ook zag schrijven, dat je baalt dat het nooit meer helemaal netjes en schoon is, maar altijd maar een stukje. Maar alles op 1 dag is gewoonweg niet meer te doen met twee kinderen.

Ik heb nu gelukkig wel een werkster die 3 uur per week komt (ik werk nu 3 dagen en 1 of 2 avonden per week). Zij doet de grote klussen, zodat ik alleen het bijhouden maar hoef te doen. Dat doe ik het liefst als de kinderen slapen, zodat ik de tijd die ik samen met hun heb, ook echt aan hun besteed. Op mijn vrije dagen doe ik wel de ene keer 's ochtends na het ontbijt even een doekje door de keuken en de andere keer de slaapkamers, dat weten de kinderen ook dus die gaan ook gelijk zelf spelen. Maar verder gaan we gewoon de rest van de dag zoveel mogelijk samen doen, want ik weet zeker dat ze zich later wel herinneren dat mama zo leuk kon voorlezen en niet dat het huis altijd zo mooi schoon en opgeruimd was. Het kost me nog elke dag moeite om niet tijdens het spelen op te staan om nog even iets te doen, maar ik probeer het echt niet te doen. Deze tijd gaat toch al zo snel voorbij en ik wil er echt van genieten nu ze nog zo klein zijn. Over een paar jaar willen ze toch alleen nog maar buiten spelen en dan heb ik weer tijd genoeg voor alles.

6. Chantico

Chantico Niet meer actief

#26 Chantico, 30 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2010
    Een beetje off topic, maar ik wil het toch graag zeggen: ik denk dat het voor kinderen ook heel gezellig (en leerzaam) kan zijn om te zien hoe een huishouden draait, om op hun eigen manier mee te helpen met klusjes (de was opvouwen, de aardappels in de pan doen, wat dan ook) en zo met elkaar plezier te hebben en tijd door te brengen op een manier die ook nog eens nuttig is voor het huishouden. Ik denk dat kinderen zich 'nuttig' en 'groot' kunnen voelen als ze mee mogen helpen met iets een 'grotemensenactiviteit'.

Natuurlijk ga je óók voorlezen, buitenspelen, knuffelen, knutselen, etc, maar ik wil even nuanceren dat ik persoonlijk denk dat het helemaal niet verkeerd is om huishoudelijk werk te doen terwijl je kinderen wakker zijn :) Niet omdat het huis schoon móét, maar omdat ik denk kinderen veel meer dingen als spel ervaren dan wij: bijvoorbeeld wij noemen het opruimen, maar voor hun is het een sorteerspelletje, etc.

Mijn huis is absoluut niet blinkend schoon, maar mijn dochtertje ziet me wel regelmatig dingen opruimen en schoonmaken en leert zo dat dat ook bij het leven hoort: wat je vies maakt, moet ook weer schoongemaakt en er zijn geen kabouters die je troep opruimen. Als ik lekker bezig ben, kan zij ook vaak heerlijk zelf spelen (is misschien omdat het een meisje is ;)), juist omdat ik haar even met rust laat. En daar kan ik dan weer genietend naar kijken terwijl ik bezig ben.

Maar ja: ieder kind is anders, iedere moeder is anders, ieder huis is anders. Belangrijkste is dat je zelf het gevoel hebt dat je genoeg van je kinderen geniet en dat in een redelijk fijne omgeving kan doen. Dus een voor jouw situatie goede balans tussen huishouden en ontspanning/spelen. Maar ik wilde even toevoegen dat het, in mijn ogen, juist ook een invulling van 'quality time' kan zijn om huishoudelijk werk te doen samen met je kind(eren).

(p.s. ik zou best een werkster willen voor sommig werk hoor! ;))

7. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    Inderdaad huishoudster:D:D!!!!. Ik heb 2 kinderen en werk niet, maar heb een man die denkt dat hij in een hotel leeft en zich daar ook naar gedraagt.:x
    Maar goed ik ben me toch echt de ammehoela dat ik zijn zooi steeds op ga ruimen dus toen kwam de schoonmaakster. Realiseer me goed hoor dat het niet voor iedereen haalbaar is. iI heb er zelf ook dingen voor moeten laten, abonnement op een tijdschrift, bezuinigen op boodschappen en kleertjes etc. Maar ik vind het een luxe, lekker alle tijd om te keutelen met mijn meiden, ook heerlijk lekker veel tijd voor mezelf. Ik geniet volop!! Misschien iets te veel, want het is nog steeds vaak een flink rommeltje bij ons;)

Deel Deze Pagina