M'n oudste mag zich wel (een beetje) opmaken voor speciale gelegenheden of zo heel af en toe een keertje voor school, maar ik vindt 12 nog te jong voor elke dag make-up. Het enige dat ze dagelijks mag is wat lipgloss. Zij vindt dat belachelijk en ze heeft inderdaad meerdere vriendinnen die elke dag eyeliner en mascara op hebben. Vanaf welke leeftijd liet/laat jij je kind zich opmaken (als het dat uberhaupt wilde natuurlijk). Ik was zelf geloof ik al 16 toen ik met make-up begon, maar ik was ook wel een echte laatbloeier. Ik weet echt niet wat nu "normaal" is.
Mijn 12 jarige, nu nog gr 8, loopt meerdere dagen per week met mascara op. Prima, is subtiel. Er zijn meiden in de klas die een hele make up routine hebben met concealer, foundation ed, gelukkig vind mijn dochter dat een beetje overdreven. Een beetje mascara is leuk genoeg.
Mijn dochter is 1 dus ik hoop dat het hier nog even duurt Maar wat ik in mijn omgeving zie is dat er een omslag is zodra ze naar de middelbare school gaan. Ik denk dat ik dat ook prima zou vinden als mijn dochter dat zou doen, al hoop ik dat het die eerste jaren dan nog een beetje beperkt blijft tot wat naturel make-up zoals mascara en niet meteen dikke lagen foundation en zware eyeliner oid.
Mijn oudste dochter ging dit pas doen met 15 jaar. Ze heeft toen een hele periode best veel gebruikt mbt foundation en poeders. Nu is ze ruim 17 en gebruikt veel minder make up. Wel altijd mascara en haar wenkbrauwen gedaan. Matte bronspoeder en verder heel naturel. Wel leuk om zo die ontwikkeling in eigen identiteit te zien.
Oudste vanaf 13 geloof ik. Zie het hier veel vanaf 12. Vroeger was ik 16 en mijn vriendinnen ook, maar dat was vroeger Oudste is nu 15 en gebruikt alleen mascara, oogpotlood en soms wat poeder. Meer heeft ze nog nooit gebruikt, dat vindt ze absoluut niet nodig. Jongste van 13 taalt er nog niet naar, is niet zo'n meisje meisje.
Vanaf groep 7/8 oid? Bij de oudste was ik terughoudender, maar ook zij mocht eind basisschool bv. mascara op. Echt dikke lagen make up vind ik wat anders, maar dat het liefst nooit. De jongste zag het natuurlijk van haar zus (ik gebruik amper make-up, dus van mij kijken ze het niet af ), maar is een jaar jonger in groep 7/8. Zij was 10/zat in groep 7 toen ze mascara ging gebruiken. Niet per se alle dagen, maar wel wanneer ze het wilde. Ze hebben allebei ook andere make up, de oudste (nu 14) gebruikt ook wel het eea, maar hele natuurlijk. De jongste (groep 8) alleen om uit te proberen, naar school gebruikt ze alleen af en toe mascara en soms lipgloss.
Nooit... Maar als ze het echt willen is 15-16 volgens mij de beste tijd. Onze dochter deed het vanaf 15. Niet elke dag trouwens maar af en toe.
De jongste, bijna 12 en groep 8, doet af en toe mascara op. Soms experimenteert ze een beetje met concealer maar dat alleen in het weekend. De concealer ontmoedig ik een beetje, ze heeft zo'n gaaf huidje. Sommige meiden in haar klas doen al uitgebreid oogschaduw erbij maar dat vindt ze zelf niks. Wat 'normaal' is weet ik niet, ik denk dat het erg afhangt van de omgeving waar ze mee omgaan.
Mijn 11-jarige (groep 7/8) doet soms subtiel wat mascara op en hier en daar wat concealer - zo subtiel dat ik het vaak helemaal niet zie. Ik wil dat ze daar zelf haar weg in vindt, ik doe ‘s ochtends ook wat mascara op en zou het een beetje hypocriet vinden om het haar vervolgens te verbieden. Zolang ze er niet als een clown uit ziet, vind ik het prima. Veel meisjes in groep 8 hebben wel iets van make-up op.
Dat denk ik ook. In de klas van de oudste (combigroep met drie groepen bij elkaar) was er misschien één kind met make up op, in de klas van de jongste (alleen groep 8) zitten er vrij veel die iedere dag make up dragen (niet alleen lipgloss ) en sowieso erg met hun uiterlijk bezig zijn. Denk dat ze daar ook wel door beïnvloed raken. Dan liever gecontroleerd en open ermee bezig mogen zijn dan wat anders. Bij alcohol en roken ed denk ik daar anders over, dat verbied ik, maar make up vind ik dan best 'onschuldig'. Het is niet nodig, ze zijn knap genoeg zonder, maar dat zijn zoveel andere dingen ook niet.
Ik denk dat ik rond 12-13 begon. Ik heb vrij veel make-up,gebruikt als tiener. Ik had wel een klas overgeslagen dus zat met kinderen van een jaar ouder in de klas. Dochter is nu bijna 11, groep 7, en moet er nog niks van weten. Volgens haar wordt er in groep 8 wel al uitgebreid make-up gebruikt.
Mijn oudste begon op de middelbare school, bij haar op de basisschool gebruikte volgens mij niemand make-up op schooldagen. In de brugklas gebruikte ze af en toe wat, vanaf de derde klas dagelijks en naar mijn smaak te veel. Nu nog steeds dagelijks maar niet meer zo dik/donker.
Hier begon ze daar mee halverwege de brugklas. Ze zit nu in de derde (14 jaar) en ze gebruikt niet veel meer dan mascara en wenkbrauwgel... Maar er zijn er ook die zich helemaal dicht plamuren...
Hier mag het vanaf de middelbare school (dochter was toen nog 11). Maar mijn dochter is geen meisje-meisje en heeft (nog) helemaal niks met make-up, dus tot nu toe gaat ze nog make-uploos door het leven. Op mijn dochter en één ander meisje na, hebben voor de rest wel alle meiden uit haar klas en voetbalteam make-up, variërend van alleen wat mascara, tot zo'n beetje alles wat er bestaat.
Ik heb dat helemaal aan mijn dochters overgelaten. Net als hun kledingkeuze overigens, ze mogen zelf beslissen hoe ze er bij willen lopen.