Oké. Wie wil meedenken.. zo’n 4 jaar lang vinden wij in de zomer een enkele boskakkerlak in huis. Meestal bijna dood maar soms zit er eens een snelle tussen. Deze leven van organisch rottend materiaal. Wij hebben 4 gigantische Elzen bomen voor ons huis staan. Deze geven het hele jaar door overlast met vallend blad wat lastig te verwijderen is door de groenvakken die eronder staan en omdat het een gigantische hoeveelheid is (Allemaal erkend door de gemeente en staat op de planning om ooit aangepakt te worden!) Nu hebben wij afgelopen zomer een hoogtepunt bereikt kwa overlast. Deuren en ramen moeten dicht blijven want het is een heuse plaag geworden. Als we in de groenvakken onder de boom kijken dan tellen we binnen 1 minuut zeker wel 40/50 stuks. De gemeente is benaderd, ze zijn gaan onderzoeken en we weten inmiddels om welk soort het gaat. Een simpele oplossing zou zijn het groen onder de bomen te vervangen voor gras zodat het blad makkelijk verwijderd kan worden. Echter wil de gemeente hier niet aan meewerken. Ze vinden dat het erbij hoort om kakkerlakken in je bed of tandpasta tube te vinden en dat we er maar aan moeten wennen.. het gaat dus echt om het dagelijks vinden van kakkerlakken in huis. Onze buren hebben er ook last van. De rest van de straat een enkele keer maar het groen staat het meest dichtbij ons en ze zoeken dus de warmte en licht van het huis op. Wie heeft tips welke stappen we nog zouden kunnen overwegen richting de gemeente. Op gebied van bestrijding is niks mogelijk. De boskakkerlakken reageren niet op de bestrijdingsmiddelen van de gewone kakkerlak. We hebben al horren geplaatst bij de ramen boven. Ze komen o.a. binnen door de kieren van de ramen, via ons of als er ergens een deur opengaat. Ik ben al met verschillende geuren aan de slag gegaan, heb veel spullen in dichte bakken zitten, rommel veel in huis om er beweging in te krijgen, strooi met diatomeenaarde, spuit hg kakkerlakken spray, hou deuren en ramen zoveel mogelijk dicht, verwijder al het blad uit onze tuin, veeg de stoep ook regelmatig aan en schoffel de gemeente tuin. Wat kunnen we verwachten van een gemeente? Wij ervaren dus overlast van hun gebreken? (Erkend maar ze doen er dus niks mee!)
O wat afschuwelijk. Ik zou echt niet goed worden van die beesten in mijn huis! En dat ze er dan ook gewoon niks aan doen. Je zou bijna persoonlijk een doosje van die beesten los laten op diegene zijn bureau die het normaal vind dat ze rondkruipen in je huis. Heb je juridisch loket al om advies gevraagd? En even praktisch: met bladblazer die bladeren weg blazen heeft dat nu? Wel hoop gedoe zo in de herfst,maar als het voor nu even zou helpen.. En anders zou ik ze toch proberen te vergiftigingen die beesten. Niet milieuvriendelijk maar ja je moet iets. Chloor/azijn of weet ik wat over t blad heen gooien onder de boom.
Nee nog niet. Dat is wel een hele goede tip. We hebben nu een mail klaar staan waarin we aangeven juridische stappen te ondernemen als ze niet opnieuw komen met een goede oplossing. Moeten we wel weten of het zin heeft natuurlijk Als chloor of afzijn zou helpen zou ik het zo doen, zou ik uit moeten zoeken! bladblazer was een tip van de gemeente. Zoveel mogelijk de rust verstoren. Juist dan gaan ze lopen en merken we extra last.. Wij hebben zelf een bladblazer op stroom maar heeft niet zoveel kracht. Ik gebruik hem met de herfst regelmatig maar heb ik ook niet elke dag tijd voor en zin in. In de gemeente tuin zelf heeft het geen zin door de dichte begroeiing. vangen en langs brengen heb ik ook al gedacht. Desnoods met lange adem en elke dag op de stoep staan. Ik denk dat ze er volledig schijt aan hebben en dan niet ineens in actie komen
dat zeggen wij ook tegen elkaar.. met de gasbrander het groen weghalen en niet meer terug laten groeien. Maarja.. dat durf ik echt niet hoor
Ik moest hier echt om lachen! maar oprecht wat vreselijk @Luna86 ik zou inderdaad ook kijken via rechtsbijstand of juridisch loket, dit kan toch niet joh. Edit: En anders vind ik het idee van een hele bak met van die dingen daar laten bezorgen geen gek idee
Ik heb nu een bericht voor Twitter klaar staan. Ga denk starten met er eerst dagelijkse aandacht via Twitter aan te geven, eventueel in combinatie met langs brengen. (moet ik alleen verzinnen waarin ik ze langs breng?) Eerst was het een redelijk korte periode. Nu hebben we er al maanden last van. Gister eentje op mijn wastafelmeubel, vanochtend eentje in de spoelbak. Eergister haalde mijn man er eentje uit wasruimte, van de week had ik er 3 in de woonkamer toen ik een kast aan het uitzoeken was. Ze verstoppen zich op donkere rustige plekken. De hele dag ben ik onbewust aan het zoeken in huis.. ik word er helemaal gek van.
Even voor de zekerheid, ik leef echt in een opgeruimd en schoon huis. Ze komen ook niet af op eventuele viezigheid maar op licht en warmte. Ze kunnen in huis ook niks maar eenmaal binnen kunnen ze niet meer naar buiten. Het zijn dus nogal domme beesten
Gruwel, wil ik dit beest googlen… heel naar voor jullie. Ik zou ook samen met de buren kijken wat je kunt doen. Samen sta je toch sterker.
Lijkt mij dat er onredelijke overlast veroorzaakt door het nalaten van de gemeente om de groenvoorziening op orde te brengen zodat deze dieren, met ongetwijfeld hun nut ergens in het ecologische systeem, niet tot plaagdieren bekomen. Is het je eigen terrein zou je hiervoor actie ondernemen. Nu ben je "at mercy" van de gemeente, die hun groenvoorziening uitbesteden vaak. Hun keuzes en vooral hun nalaten mag geen onevenredig nadelig effect hebben lijkt me. Het is niet zo dat je naar een lelijk bloemperkje zit te koekeloeren waar gele bloemen in staan ipv de door jou gekoesterde rode. Het brengt overlast en stress. Is er ook niet iets als koperbandjes wat ze gruwelijk vinden of plakstrips waarmee je ze op entree al kan blokkeren? Elk beest heeft wel iets wat ze gruwelijk vinden ookal is de verleiding van warmte en licht kennelijk erg groot. Je zou haast gaan knutselen. Een solar aangedreven "nestkast" met warmte en licht op die boom en dan periodiek legen bij de gemeente. Wel ff patent aanvragen dan, wie weet dé oplossing.
Ik zou contact opnemen met het Juridisch loket of je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt. Zij kunnen je goed adviseren welke stappen verder te ondernemen. Ik zou ze per aangetekende brief een ultimatum te stellen: "pak het aan voor die en die datum, anders ondernemen wij juridische stappen" (om het bij de rechter af te dwingen) aangezien jullie al vaak genoeg hebben aangegeven hier last van te hebben en zij er niks aan doen. Je kunt overleggen bij het JL of je RB of dit de juiste weg is om te bewandelen. Succes! Lijkt me geen fijn beestje om steeds tegen te moeten komen in je huis.
Gewoon 's nachts een paar hele dikke verroeste bouten in de wortels van de bomen draaien en dan gaan ze na een tijdje miraculeus dood. En dan weet jij nergens van en vond je dat heel erg.
Misschien zit hier iets bruikbaars tussen? https://omaweetraad.nl/kakkerlakken-bestrijden Lijkt me echt verschrikkelijk
Dat is een goede tip! Ergens vind ik het wel een dingetje hoor. Tis niet dat ik me schaam maar het is wel een probleem waarmee je jezelf een beetje te kijk zet ofzo Daarom moet ik eerst goed in kaart hebben wat we mogen verwachten van de gemeente.
Hahaha, ik gok dat ze meteen zullen weten wie het gedaan heeft door de hoeveelheid overlast moeten we helaas regelmatig aan de bel trekken. We hebben al schade aan 2 auto’s van gevallen takken, de wortels hebben onze riolering kapot gemaakt en als we niks meer kunnen zien als we oprit afrijden bel ik ook. Nu is het blad vervelend maar ‘hoort’ er een beetje bij. De kakkerlakken in huis zijn gewoon echt een grens over.
Even contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering? En anders per ongeluk een flesje roundup laten vallen? Dat valt minder op dan de lucifer van @Loveischocola en heeft het zelfde effect. Ik ga bewust niet op deze beesten googlen, maar bij gewone kakkerlakken weet ik dat je ze absoluut niet dood moet trappen omdat ze dan eitjes leggen. In Spanje kan je in de supermarkt ook speciale spray tegen kakkerlakken, even op zo'n beest spuiten en binnen een minuut is hij dood. Ook heb je daar speciale spray om op plaatsen te spuiten waar ze vaak naar binnen komen, zoals bijvoorbeeld bij bepaalde kieren of je deuropening. Dan zouden ze 3 maanden niet naar binnen komen. Wellicht bestaat zoiets ook in Nederland? En anders inderdaad uitzetten in het gemeentehuis en thuis bij de verantwoordelijke persoon van de gemeente. Het lijkt mij dan wel leuk als je dat, inclusief de reacties even filmt en hier wil delen.
Als ik bel dan krijg ik ook altijd een IEL reactie. Tja dat snap ik, doe ik zelf ook nog elke keer De volgende stap is zeker verzamelen en langs brengen. Ik denk dat het ze niet boeit en ben zelf een beetje bang dat ze nog meer gaan tegenwerken. Maar we moeten iets hè? Ze zijn gelukkig niet zo groot als de bekende kakkerlak en ze laten godzijdank ook geen eipakketjes los en hebben geen kans op een lang leven in huis. De gemeente zegt letterlijk dat het groen verwijderen geen zin heeft want dan zoeken ze een andere plek en dat we ermee zullen moeten leren leven. Ze zullen in de toekomst op meer plekken gaan leven. Ik zal eens zoeken naar zo’n spray. Nu gebruik ik hg, diatomeenaarde en pepermunt olie.
Aangezien de gemeente vind dat je er maar mee moet leren leven, zal ik ze vangen en lekker op het gemeentehuis los laten en dan ook zeggen tja leer er maar mee leven