Tinder ervaringen deel 2

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 12 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.656
    1.414
    113
    @vlindermoeder, dat klinkt goed van je date, wat fijn dat je een leuke avond hebt gehad, en hoe zie jij hem na 1 date? Wat is jouw eerste indruk behalve dat hij je niet direct besprong :roflmao:, en we willen wel meer details natuurlijk hahaha.
    Haha maar echt hoor, een droom kan dan zo echt voelen, ik was echt woest :roflmao:,

@Mim89, j adat snap ik ergens wel vd stress om de situatie nu, hopelijk snel echt rust en dat je je dan ook beter gaat voelen.
    En ja hij is echt super leuk tot nu toe, ik zei gisteren nog tegen hem dat ik er soms zo van baal dat mijn emoties en wat ik denk altijd van mijn gezicht af te lezen is, hij nee niet van balen dat maakt je juist zo bijzonder, vooral jezelf blijven. Even later krijg ik dan je bent zo leuk, ik wil nog veel meer van je te weten komen, ik terug jij bent ook leuk maar volgens mij is het wel duidelijk wat ik vind, krijg ik terug ja dat is het, dat is voor mij zo fijn, ik hoef mij niet af te vragen waar ik sta en ik weet dat het bij mij minder duidelijk te zien is dus ik benoem het dan gewoon heel vaak... ik ja dat is fijn voor mij. En toch is het ook wel aan hem te zien, de manier waarop hij mij aan kan kijken, smelt. Hij kijkt echt naar mij alsof ik de meest geweldige persoon ter wereld ben, dat is zo bijzonder om te zien.

@Lill, hoe voel jij je nu? Al met al kan ik mij voorstellen dat het even heel lastig voelt en je er over gaat piekeren.

@Megara, ik ben even benieuwd hoe het met jou is? Die vriend heeft het echt af laten weten? Want je bent weer heel actief op dating las ik,

@de rest, geen idee meer, sorry meld je gerust.

Mim89 en Spoetnik vinden dit leuk.
  2. Megara

Megara Fanatiek lid

5 feb 2023
    1.498
    1.709
    113
    Vrouw
    @pardoes
    Ja hij heeft het laten afweten en ik ben er echt he-le-maal klaar mee.
    Als die niet even fatsoenlijk met me kan praten of me überhaupt wilt zien houd het een keer op.
    Alsof ik trek aan een dood paard.
    Ik weet dat ik altijd een zwak voor hem zal blijven houden.
    Ik heb overal zijn meldingen op uitgezet.
    Dat scheelt al een hele hoop.

pardoes, vlindermoeder, Lill en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    @pardoes klinkt goed en fijn! Wat lief zijn jullie voor elkaar.

@vlindermoeder noouu dat is leuk!! En dat was die date via via?

pardoes vindt dit leuk.
  4. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Lill, ik heb je stuk nog een keer (en daarna nog een keer..) gelezen. Maar wat een lastige situatie zeg. Ik ben even kwijt hoe oud zijn kinderen zijn?

Enerzijds doe je even een stap terug om rust te creëren, anderzijds kan ik me ook voorstellen dat jouw vriend dat in basis geen goed plan vond. Dit is een namelijk een proces wat twee gezinnen betreft en jullie zijn allemaal onderdeel van dat nieuwe systeem. Maar als je daar dus middenin zit, zou ik ook even vastlopen denk ik. Op afstand denk ik bij mezelf; jullie moeten met zijn allen hier over gaan praten. Iedereen heeft kunnen vertellen en het zou heel mooi en waardevol kunnen zijn als je samen gaat zitten, aangepast op leeftijd. Pak er voor mijn part een groot vel papier bij per persoon (nu spreekt mijn professionele kant even...in mijn werk noemen we dit een netwerkberaad of een familieberaad) en schrijf per persoon op waar je mee zit. Waar je heen wil en wat je daarvoor moet doen en wat er gebeurt als er niets verandert. Maak daar een leuke, ongedwongen middag van samen, met een hapje, drankje, een pauze tussendoor. Je komt in gesprek en kunt elkaar vertellen dat er een basis is; die van jou en die van je vriend. Daar zullen ze altijd op terug kunnen vallen. Maar er is nu ook een tweede basis en aan de hand van die vellen papier kun je elkaars verwachtingen horen, voelen en zien en daar samen aan werken en terugpakken op die ingevulde flappen.
    Zo kun je bijvoorbeeld ook aan iedereen de opdracht geven om per gezinslid een compliment op een post-it te schrijven over de ander. Jullie zijn met vijf, dus je verzamelt per persoon vier complimenten. Die kun je bespreken.

Ik lees verschillende vraagstukken. Bijvoorbeeld het over naast jou zitten. Jonge kinderen die nieuwe vriendjes hebben, willen graag bij elkaar zijn, naast elkaar zitten etc. Zij zien jou als een nieuw vriendje en daarnaast is er die concurrentiestrijd, waardoor de oudste aan het korste eind trekt. Kinderen zijn, zoals jij ook wel weet, gebaat bij duidelijkheid. Wat jullie eens kunnen proberen is om per gezamenlijke afspraak een "naar Lill zitten-schema" te maken. Duidelijker kun je het niet hebben en leg het uit vanuit jezelf. "Lill vindt jullie allemaal super lief, maar ik kan niet naast jullie allemaal tegelijk zitten en daarom doen we het om de beurt". Zoiets. (Nogmaals) afhankelijk van leeftijd kun je werken met de timer, een leuk "nu ben ik aan de beurt" kaartje. Belangrijk is om je daar ook aan te houden. Hoe duidelijker hoe rustiger wat dat betreft.

Ik denk dat jullie "nieuwe gezin" wel gebaat is bij een wekelijkse of twee wekelijkse bijeenkomst. Plan ook daar echt een tijd voor en ga daar niet overheen en in die tijd (1 uur is denk ik genoeg, gezien de leeftijd van jouw zoon) ga je met elkaar zitten en kun je het hebben over wat ging er goed, wat ging er minder goed en hoe gaan we dit aanpakken? Kinderen zijn zo ongekend oplossingsgericht wat dat betreft. Ook hier kun je met een flap werken en verschillende kleuren post-its waar je dus op schrijft. Je stelt de vraag wat ging goed; iedereen schrijft voor zichzelf en uiteraard help jij jouw zoon hiermee en plakt op. Je kunt zelfs clusteren; kijken of er overeenkomsten zijn of juist zaken die opvallen en daar op doorgaan. Het maakt elkaar bewust. Met wat er minder goed ging doe je dit ook. En je hoeft niet persé tot een oplossing te komen, tenzij de schrijver dat graag wil. Soms is iets delen al meer dan genoeg. Deze bijeenkomst heeft ook duidelijke regels voor iedereen die je van tevoren bespreekt. Zo leren de kinderen (en jullie.. hahaha) ook naar elkaar luisteren, uitpraten, openstaan voor elkaar etc. etc. Het duurt niet lang, dat uur is gewoon gekaderd en daarna kan iedereen weer door.

Wat je ook nog kan doen is dat je per bijeenkomst iemand de opdracht geeft een "thema" te verzinnen waar je het over gaat hebben. Dat kan een vraag zijn, een hobbie waar iemand iets over wil vertellen of wat dan ook. De persoon die aan de beurt is, mag zelf iets kiezen.

Betrek de kinderen dus actief bij dit stuk op een creatieve manier. Je zult verbaast zijn over het resultaat en het plezier wat je hebt.

Nou ja, zomaar wat dingen die in me opkwamen. Als je meer wil weten enzo, mag je me altijd een pb sturen of gewoon hier vragen.

5. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    #3105 Spoetnik, 4 jan 2024
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2024
    Ik had dus 1 avond Tinder geïnstalleerd en daarna weer gedeactiveerd.
    Heb er drie contacten aan over gehouden

[verwijderd ivm privacy]

Ik zei toch, kan er wel een boek over schrijven :D

pardoes vindt dit leuk.
  6. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    En de rest heb ik natuurlijk ook gelezen!

Pardoes; wat ontzettend fijn dat het zo gaat zoals het gaat. Lekker van genieten!

Dotje; bij jou klinkt het ook heel fijn!

Vlindermoeder; ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat bij jou.

Megara; nou, daar zou ik lekker klaar mee zijn. Maar ok.. ik zit nu wel in een mood die wat eh.. recalcitrante kanten laat zien.

Mim; pff.. wat een gedoe met je woning zeg. Hopelijk komt er snel iets voorbij naar je zin. Gelukkig zit je niet meer in die oude woning, want als ik dat zo lees is dat heel erg.

Misschien vergeet ik nu iemand? Niet express hoor.

Mijzelf; tja, wat te zeggen. Ik heb aangegeven dat ik het nogal jammer vond dat het per app ging. We hebben het daar namelijk vaak en uitgebreid over gehad dat ik dat echt zo kansloos vind en dat vond hij ook. Dacht ik. Er kwam een sorry en een opsomming van wat er niet goed ging. Ik lees het, maar kan er inhoudelijk gewoonweg niet op reageren, ik voel me echt gekwetst vanwege dat het via de app ging. Dat heb ik ook aangegeven. Nu geeft hij aan dat hij er best nog over wil bellen of ergens af wil spreken om het erover te hebben. Het stond te gebeuren, dus ja, jammer. Natuurlijk baal ik enorm. Weer een deuk in mijn vertrouwen richting een leuke relatie. En toevallig heb ik bij de podcast van Omdenken nog een heel treffende uitzending beluisterd met Tatum Dagelet. Die ga ik nog eens luisteren. Want ik herken veel in haar bevindingen en het gesprek op zich vond ik heel verhelderend.

Tja.. en door maar weer? Ik ben nog een beetje aan het resetten van de kerstdagen, pak de dagelijkse dingen weer op die ik liet liggen (mijn dagelijkse hart-meditatie bijvoorbeeld), mijn normale dag- en nachtritme weer in het gareel, rust inbouwen voor mijn ADHD hoofd, daar ga ik het best op.

pardoes vindt dit leuk.
  7. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Oh ja.. Bijnamama; ik dacht er laatst nog aan van goh.. als dit niets wordt, dan toch maar weer dating proberen. Maar ik denk dat ik nog even wacht. Pff... ik word alweer moe als ik het bij jou lees!

8. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Hahahaha het is ook wel weer vermakelijk hoor.
    Als je er zonder verwachtingen in gaat, kan het ook niet tegenvallen.
    Waar moet je ze anders vinden? Heb je een leuk feestje op het programma staan?

Ik vind het bijv. ook fijn om 'gewoon' met iemand te appen, een soort vriendschap. Dat kan ook altijd nog uitbloeien op iets moois.

pardoes vindt dit leuk.
  9. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.278
    8.723
    113
    Vrouw
    Om jullie een beeld te geven van hoe mijn woning er nu uitziet:

20240103_125242.jpg 20240103_125347.jpg 20240103_123246.jpg

Heel blij dat ik daar weg ben. En ik zal al helemaal blij zijn als ik de sleutels in kan leveren.

Ik heb trouwens badoo weer geïnstalleerd. Maar tot nu toe niks. Ja matches die niks zeggen of alleen hoi hoe is het. Zullen we gewoon de date van @pardoes een paar keer klonen voor ons? :p

pardoes vindt dit leuk.
  10. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.593
    1.051
    113
    Hier
    @Mim89 wat erg. Blij dat je daar weg bent. Hopelijk heb je weer snel een prettig eigen plekje. Hoe bevalt het in je tijdelijke onderkomen?

@pardoes ja ik kan er echt nog niet zoveel over zeggen.
    Ik had dinsdag zijn nummer gekregen en gelijk gisteren afgesproken, want toevallig ging mijn dochter logeren, dus het was fijn dat het zo snel kan.
    Ik heb nog niet kriebels ofzo, maar het is gewoon een nette jongen/man.

@bijnamama1988 ja het was die via via jongen.

pardoes vindt dit leuk.
  11. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Och Mim.. wat een ellende zeg. Ik schrik er echt van. Wat goed dat je daar niet meer hoeft te zitten!

Mim89 vindt dit leuk.
  12. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.278
    8.723
    113
    Vrouw
    Op zich prima. Het is droog en warm. Maar ik mis gewoon echt mijn eigen plekje.

13. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.278
    8.723
    113
    Vrouw
    Ja erg he. Ik schrok gister echt toen ik daar kwam.

14. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.219
    6.894
    113
    Vrouw
    @pardoes ik ben wel oke hoor, ik mis ze gewoon. Ben toch best gewend geraakt aan elkaar regelmatig zien en dan zo doelbewust besluiten dat niet te doen is raar. Morgen zien we ze sowieso nog even, dat was al gepland en gaan we niet afblazen. En na volgende week dan maar verder kijken.

@justme1974 dankjewel voor je uitgebreide reactie, ik hoop maar dat je niet 3x hebt moeten lezen omdat het er ingewikkeld stond haha.
    Mijn zoon is 5 en zijn kinderen zijn net 7 en net 10. Maar ze zijn alledrie nogal pienter voor hun leeftijd hahaha.

En in de basis was een stap terug doen ook niet wat ik wilde, je moet hier toch 'doorheen'. maar ik had het gevoel dat er voor die kinderen nu gewoon eventjes te veel speelt. Vanaf half oktober val je van de ene (opwindende) feestdag in de volgende. Zijn 2 kids zijn ook jarig in die periode, er word vanwege de feestdagen nogal eens wat gewisseld aan dagen, dus er is gewoon algemeen veel meer onrust. Denk dat iedereen dat wel herkent van December.
    Vandaar dat het me een logische stap leek om even te doen. Weer even alles in eigen huis op orde te krijgen en vanuit daar dan verder te kijken, want ik heb in de basis niet het idee dat we te snel of te veel zijn gegaan, we hebben de kinderen ook overal bij betrokken en naar gevraagd. En ik denk dat het feit dat ze aangeven dat ze ons wel graag erbij hebben zegt natuurlijk ook wel wat. De afgelopen 2 dagen is dat kennelijk ook het 1e wat ze vroegen, of wij nog langskwamen die dag. En teleurgesteld dat dat niet zo was.

Ik denk dat er in jouw ideeën/suggesties ook echt wel wat goeds zit. Om het eens met zijn allen te bespreken in plaats van alleen met onze eigen kinderen. Maar ik weet niet of zijn kinderen zich vrij genoeg voelen om ook moeilijke dingen met mij te bespreken. En in welke vorm dat dat gegoten zou moeten/kunnen worden. Vooral onze jongste 2 hebben al nauwelijks genoeg aandacht om een maaltijd aan tafel te voltooien zonder al te veel gekeet. Maar goed, dat is meteen weer doemdenken. Ik ga het zeker eens met mijn vriend bespreken.
    Dat om de beurt proberen we al wel te doen, maar denk dat we dat nog wel wat duidelijker/strakker kunnen doen. Gewoon echt vooraf bepaald. We hebben nu een soort 'vaste tafelschikking' gecreëerd. Maar daardoor zit ik bijvoorbeeld ook nooit naast mijn vriend, en ook nooit naast zijn oudste, terwijl ik dat ook wel zou willen en idd alle kids zijn belangrijk/bijzonder voor me.

Ik merk dat ik bij mezelf een soort weerstand voel tegen zoiets, maar ik weet niet zo goed waar het vandaan komt, want het is niet dat ik geen gehoor aan de kinderen wil geven, of dat ik het niet belangrijk vind. Het is meer zo'n soort 'ja maar het moet niet te gedwongen worden' gevoel denk ik :)
    Maar echt, heel erg bedankt voor je reactie. Ga dit zeker bespreken en kijken hoe mijn vriend hierover denkt. En of de kinderen dit eventueel zien zitten :) Sowieso wat meer aandacht voor elkaar en naar elkaar luisteren zou niet weg zijn. Ze zijn zoveel met zichzelf bezig.

Wel vermoeiend zeg die vent. Ik zou er geen tijd en aandacht meer aan schenken. Maar snap wel dat je je gekwetst voelt. Je bouwt toch iets op samen en hij gaat daar zo makkelijk mee om.

@Megara hij klinkt echt heel erg als mijn beste vriend/ex, ontzettend lastig communiceren met zulke mannen, en qua relatie helemaal onmogelijk. Dan moet je zoveel van jezelf inleveren.

@bijnamama1988 ah joh, 12 voel je niks van :p Ik gok dat hij dan 23 was? gezien ik opmaak dat wij hetzelfde geboortejaar hebben :roflmao:
    En een boek hoeft niet hoor, voor ons vermaak genieten we ook van hahaha.

@Mim89 jezus mina zeg. Kun je je niet vorstellen dat je daar hebt moeten wonen... heb hier ook lekkage gehad maar dat stelt echt niks voor vergeleken bij dit zwembad..

Spoetnik, pardoes en Mim89 vinden dit leuk.
  15. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.656
    1.414
    113
    @Mim89, ooh wat erg zeg daar viel toch echt niet te wonen en ik snap heel goed dat je een eigen plekje mist, hopelijk komt er snel wat!
    En mijn date is niet te kloonen.. hij is uniek, zwijmel zwijmel. Maar weet je wij zijn beide in het afgelopen jaar heel erg veranderd, waardoor we elkaar nu heel goed snappen en kunnen vinden in onze ideeen, ik denk dat als we elkaar een jaar geleden tegen waren gekomen dat het niet had gewerkt omdat we beide nog wat dingen moeten veranderen. Maar op dit m9ment op dit punt in ons leven denk ik dat we perfect bij elkaar passen.

@Megara, pfff wat een hork zeg, jammer dat het dan op deze manier loopt nu, en ik snap je voor sommige mensen zul je altijd een zwak hebben maar als iemand niet investeert dan wordt het nooit wat natuurlijk. Ik had ergens voor je gehoopt dat hij het licht zou zien maar tuurlijk niet.

@justme1974, wat een mooie en uitgebreide reactie op lill, het zou toch mooi zijn als ze er iets uit kunnen halen uit de tips.
    En echt wat een hork jou nu dumpen per app, ik snap hoe dat moet voelen, je had zoveel meer verdiend, frustrerend dan op die manier. En tuurlijk zat het er aan te komen dat het af ging lopen, maar niet op deze manier. Dat is erg pijnlijk en respectloos.

@dotje, ik las positieve dingen bij jou, wat fijn!

@bijnamama1988, jemig zeg wat een drama soms dat dating gebeuren, echt soms is het om triest van te worden en 12 jaar vind ik ook wel echt een heel groot leeftijdsverschil, dat zou ik ook niet willen. Ik had het er laatst met mijn date over en die zei ja dat zie je best veel momenteel mannen met een oudere vrouw... daarom loop ik ook met jou, we schelen anderhalf jaar :roflmao:, dat vind ik nog wel acceptabel, maar meer als 7 jaar jonger vind ik een no go. En hmm een kinderwens ja ik denk wel dat het handig is om voor jezelf duidelijk te hebben of je daar voor openstaat voordat je ergens instapt, en dan nog zeg op jouw leeftijd nooit nooit,

@Lill, ik hoop dat jullie wat aan de tips hebben, het is zo jammer dat het even nodig is en ik hoop dat het van korte duur is, en ik zou dus ook zijn van de vaste afspraken van ergens zitten en daarin duidelijk zijn, zoals in de bios, 1 mag de eerste helft, de andere de tweedehelft en dan mag nummer 3 bij het avond eten en dat dan rouleren vaak geeft het rust als iedereen weet hoe en wat.

@vlindermoeder, maar dat is ook logisch natuurlijk dat je na 1 date niet gelijk hoteldebotel bent, maar een eerste indruk zegt vaak wel veel over hoe je tegen iemand aankijkt en dat klinkt in basis wel goed, dus dat is al de eerste stap. Ben benieuwd hoe het verder gaat lopen.

@hier, ik kreeg vandaag al een paar keer een ik heb zo'n zin in zaterdag te horen, en ik haal je op hoor, slecht weer vroeg donker wil ik niet dat je met ov komt, en vanmiddag noemde ik iets van dat is leuk om te doen en kreeg ik terug gaan we dat deze zomer doen met de kinderen, ik terug ja leuk doen we. Daarna een ik meen het echt hoor, denk dat het heel gezellig is met zijn allen... dus uhm ik zeg niet dat ik nu al een date heb gepland voor de zomervakantie :roflmao:, en ik hoop echt dat we dat gaan redden en dat die door gaat. We hebben wel beide afgesproken dat we er voor willen gaan voor een hele lange termijn relatie als in samen in het bejaardentehuis maar weten ook van elkaar dat we absoluut niet op korte termijn samen zouden willen wonen, dus voor nu gewoon gelukkig en lekker aan het genieten.

Lill, Mim89, vlindermoeder en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.278
    8.723
    113
    Vrouw
    @Lill ja het is echt bizar nu. Het wordt ook alleen maar erger omdat het natuurlijk steeds meer gaat rotten ook. Ik zal heel blij zijn als ik van die woning de sleutel kan inleveren :| (Dat zeg ik nu heel stoer maar toch is het vaak ook heel dubbel, was mijn eerste eigen woning en toch ruim 12 jaar gewoond)

@pardoes mijn moeder en stiefvader zeggen ook als we elkaar zoveel tijd geleden waren tegengekomen was het wsch niks geworden. Maar nu? Echt soulmates zijn het.

17. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.219
    6.894
    113
    Vrouw
    @pardoes wat heerlijk zeg. Daar begint het vaak mee he, dat soort uitspraken die dan zonder dat je het door hebt eigenlijk al heel ver vooruit zijn. Was toen bij ons ook, begon hij in december over een concert van de streamers in oktober... uuuuh... error. En over vakantie in mei, of we evt open zouden staan voor vakantie met de caravan. Uuuuh... dubbel error. Hahaha.
    Klinkt zo fijn tussen jullie. Word er helemaal blij van :D

@justme1974 heb het gisteren met mijn vriend besproken en hij zag het ook helemaal zitten. Hij had er (net als ik) nooit zo bij nagedacht. Dus we gaan dit zeker samen oppakken :)

Het lastige is ook dat er bij hun aan de andere kant ook van alles en nog wat speelt en wij krijgen dat natuurlijk niet allemaal mee/hebben daar geen invloed op. En dat is absoluut niet om met vingers te wijzen hoor, want hier gaat dus duidelijk ook niet alles goed, maar meer dat er dus een hele factor speelt waar wij geen invloed op hebben.
    Mgoed, wellicht zou hij ook aan die kant eens het gesprek moeten voeren met haar en de kinderen. Maar dat is niet aan mij. Weet ook niet of zij daarvoor open zou staan.

Achja. Vanavond in elk geval een (spannende) date staan. Voor mij dan. We gaan samen duiken in een duiktoren :eek: wel onder begeleiding natuurlijk maar juzus wat vind ik dit eng.
    Dat had ik niet verwacht. Angst voor het onbekende denk ik :eek:

justme1974, Spoetnik en cosdy vinden dit leuk.
  18. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.593
    1.051
    113
    Hier
    @Lill is het ook echt je eerst keer duiken.

Maar heel veel plezier samen en ff genieten.

Lill vindt dit leuk.
  19. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.219
    6.894
    113
    Vrouw
    Ja ik heb het nog nooit gedaan

vlindermoeder vindt dit leuk.
  20. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid