Tinnitus en hyperacusis

Discussie in 'De lounge' gestart door farfalli, 27 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.302
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zeker fijn lotgenoten te hebben. Niet voor de lotgenoten natuurlijk :)

Ik omschrijf het bij mij alsof je een avond in de kroeg hebt gehangen, dan kom je thuis in een stil huis, en heb je zo'n ruis in je hoofd. Zo heb ik dat nu 24/7. Ontstaan na het veeeeeeele huilen van mn dochter de eerste 6 weken. Het huilen stopte, toen die ruis ervoor in de plaats. En hyperacusis vooral in mijn linkeroor. Als Dafne huilt aan die kant, gaat het soms door merg en been.
    Ben een paar weken geleden naar KNO geweest en die zei inderdaad: leer er maar mee leven, niet teveel op letten en zet de tv/radio maar de hele dag aan ofzo. Maar ja, die ruis is al vermoeiend, ik ben doktersassistente en de hele dag geluid om me heen. 's Avonds wil ik rust aan m'n kop.
    Ik heb wel een neusspray gekregen omdat mn neusslijmvlies opgezet is, maar heb nou niet het idee dat het daarvan komt.

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.302
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik probeer het wel te relativeren hoor. Ik ben me er volledig van bewust dat het erger kan. Zo'n hoge toon in je hoofd lijkt me echt nog tig keer erger.
    Tijdje geleden was er een vrouw die euthanasie had laten plegen wegens tinnitus. Werd er heel verdrietig van.

3. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Liekje, ik heb dat ook. 24/7 ruis. Soms rustig, maar soms moet ik er echt doorheen luisteren. Een drukke omgeving helpt inderdaad niet.
    Ik zal binnenkort hier opschrijven wat ik met TRT heb geleerd, manieren om met muziek je oren weer wat te ´trainen´ en de hyperacusis ook wat minder te maken. Je kunt niet ´genezen´ maar ik heb absoluut vooruitgang gemaakt.
    Huilende kinderen zijn voor mij helaas een van de ergste geluiden, vooral op hoge toon. Of schreeuwende kinderen (en volwassenen). Het ophalen van de kinderen na school was lange tijd nauwelijks te doen. Nu gelukkig weer wel maar er zitten van die slechte dagen tussen, dan sleep ik bijna mn kinderen van dat schoolplein af... Tja....

4. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja, ik weet wie dat is, C. O. Als ik eerlijk ben, dat was echt een zeer extreem geval en zij was gaan overbeschermen. (wat dus echt niet goed is). Ik vond het in en in triest voor haar dat ze geen goede hulp had gekregen. Maar dit soort verhalen maken anderen soms onnodig bang want er valt ECHT goed te leven met Tinnitus en hyperacusis. Het vergt wat en ja, soms voel je je echt beperkt (ik in ieder geval wel) maar vooruitgang is mogelijk.

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Toevallig dat ik dit topic zie. Ik vermoed al een tijdje dat ik ook tinnitus heb. Sinds een paar jaar hoor ik constant een hoge fluittoon. Gelukkig niet heel hard, een beetje zoals zo'n kattenverjaagtoontje. Met veel omgevingsgeluid heb ik er weinig last van, maar als het stil is of in bed hoor ik het heel hard en soms kan ik er niet van slapen.

Daarnaast doet een van mijn oren het niet goed meer, dus ik hoor ook nog slecht. Heel lastig, want daarom moet de tv eigenlijk harder, maar ik kan ook weer niet tegen al die herrie, dus ik heb hem liever zachter. In groepen kan ik ook geen gesprek voeren, want ik kan al die geluiden niet scheiden.

Volgens mij is er allemaal weinig aan te doen, dus ik ben er nooit mee bij de huisarts geweest. Wel een keer voor mijn oor, toen im nog dacht dat het gewoon uitgespoten moest worden, maar dat was het probleem niet en ik moest er maar aan wennen. Tja....

6. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Heftig Luppy. Als je eenzijdig niets hoort kan 't inderdaad ingewikkeld worden. Gehoorverlies en tinnitus gaan vaak samen.

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.302
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ben echt benieuwd naar dat TRT! Had het op internet wel voorbij zien komen, maar had me er nog niet in verdiept.
    Dat krijsen ja, verschrikkelijk! Als Dafne huilt sta ik soms met 1 hand op mn linkeroor omdat het anders niet uit te houden is.

8. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    #28 farfalli, 31 okt 2015
    Laatst bewerkt: 31 okt 2015
    Tinnitus en Hyperacusis
    deze site is opgezet door Bart Lauwers. Hij had ooit ook H en T en heeft de TRT gevolgd. Daarna, toen het met hem stukken beter ging, is hij zelf trainer geworden (opgeleid in Amerika door Hazell & Jastreboff).
    Toen ik H en T kreeg kwam ik bij Bart terecht, in zijn praktijk in Belgie. Ook met mij gaat het stukken beter. Kortom, er zijn wegen :) Nu nog de KNO-artsen bewust hiervan maken ;)

9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.700
    2.511
    113
    Oh dat fladderende geluid dat heb ik ook bij veel of harde geluiden. Gek word ik ervan! Hoort dat bij tinnitus of die hyeracusis? Dan heb ik dat misschien ook wel;)

10. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja, dat komt bij hyperacusis wel voor. Maar het hoeft niet ernstig te zijn, misschien heb je een milde variant. Als je het ernstig hebt, dan weet je dat echt snel genoeg!

11. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Wat is wijsheid?
    Ik heb dinsdag afspraak bij huisarts staan die me al niet heel erg serieus neemt met mijn klachten.
    Nu werd ik gisteravond verkouden en me neus en oren zitten dicht. Daarnaast is me keel ook wat pijnlijk.
    Als ik dinsdag ga dan weet ik dat de huisarts het erop gaat gooien dat ik een virus onder de leden had en daarom zo last had van mijn rechteroor (hoor zo nu en dan oorsuizen en hartkloppingen).
    Of zal ik dinsdag afzeggen tot ik me beter voel?

12. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als je de hartkloppingen en het suizen overduidelijk langer hdbt dan het verkouden zijn (zelfs met 'aanloopfase') dan zou ik dinsdag gaan en duidelijk naken dat jij dit niet gelinkt ziet aan het verkouden zijn.
    Als je twijfelt en je dent dat 't inderdaad daardoor komt, dan inderdaad eerst goed opknappen. Ik hoop natuurlijk voor jou op 't laatste :) Beterschap!

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.302
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dank je voor de link!

14. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014