Tinnitus en slapen

Discussie in 'De lounge' gestart door Moppiemuis, 12 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Wie heeft ervaring met tinnitus?

ik heb sinds mijn Corona besmetting last van tinnitus. Eerst in beide oren, nu rechts.

Ik kom sindsdien heel slecht tot rust, ik heb nog veel meer ernstige klachten en ben zeer beperkt.

Echter slaap ik al jaren met oordoppen, ik hield van de stilte en nu is het nooit meer stil.
    Ik heb dan ook onwijze moeite met ontspannen en inslapen. Lig wakker tot 1-2 uur snachts terwijl ik eerder toch echt wel altijd vlot sliep.
    Ik hoor alleen maar de herrie in mijn hoofd en het lukt praktisch niet om mijn aandacht ergens anders op te richten zoals mijn ademhaling.

Zijn er mensen met ervaring met dit probleem en ook moeite met inslapen (gehad)?

Tips zijn welkom!

2. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik geen ervaring maar wel patiënt gehad met dit. En deze sliep met muziek oortjes in met speciale "muziek" voor dit probleem. Volgens mij waren het soort van natuur geluiden die de piep in je oren maskeerde.

Moppiemuis vindt dit leuk.
  3. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Hmm dankjewel dat zal ik noteren voor naar de kno als ik opgeroepen word (ben doorverwezen nu wachten op een plekje)

4. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Mijn vriend heeft tinnitus en kan alleen in slaap vallen met de tv aan, tenzij hij echt uitgeput is (dan valt ie al in slaap nog voordat ie de tv heeft kunnen aanzetten zeg maar :D). Hebben de tv in de slaapkamer zo ingesteld dat hij na een bepaalde tijd vanzelf uitgaat.

Andere oplossingen helpen hier niet. Moest er heel erg aan wennen in het begin (want ik sliep nooit met tv, geluid of licht aan), maar hij houdt daarin wel goed rekening met mij en inmiddels heb ik er geen last meer van. Vind het voor hem vervelender.. En voor jou ook! Hopelijk vind je snel iets om het een klein beetje draaglijker te maken.

5. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.689
    18.770
    113
    Vrouw
    Mijn vader neemt slaapmedicatie omdat hij alle pogingen van muziek, ruis tot hoorapparaat met compensatie geluid en nog zoveek meer niets doen. Hij heeft al 30 jaar tinitus en hoort 3 verschillende tonen (ruis, kloppend geluid en slijpschijf geluid)

Mijn zus zet zachte ruis op om het te verdoezelen en dat helpt haar.
    Zij heeft maar 1 fijne piep toon.

6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.809
    9.317
    113
    Gelderland
    Ik ging vroeg naar bed en zette de tv aan of een muziekje. Mijn man deed deze dan uit als hij naar bed ging.

Overdag had ik vaak de afzuigkap aan. Deze stond op stand 1 net hard genoeg om verder niks te horen.
    Godzijdank is de pieptoon verdwenen na een poosje en is dit alles niet meer nodig. Sterkte!

7. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Mijn collega zet een ventilator op de zachtste stand aan, genoeg om niet iedereen te storen maar wel te concentreren op het geluid.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Laatst een stukje op het Jeugdjournaal van een jong meisje dat er heel veel last van had. Die zetten white noise aan om goed te kunnen slapen.

Dat zou je nog kunnen proberen. Die van de ventilator snap ik ook wel. Geen last van tinnitus maar als de ventilator aan staat val ik gelijk in slaap (geen piepeker gedachten)

9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.886
    6.416
    113
    Mijn man (met tinnitus) moest van kno meteen stoppen met slapen met oordopjes, het zou de kans op een oorontsteking vergroten en daarmee tinnitus kunnen veroorzaken of verergeren. Zijn trommelvliezen zagen er dof en wat teruggetrokken uit. Hij heeft antibiotica gekregen en nu gaat het al veel beter, hij kan ook goed zonder oordoppen slapen nu. We hebben wel ruis op de achtergrond van de mechanische ventilatie, dat vind ik zelf ook prettig (maar is niet bewust gedaan, per toeval ontdekt).

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik heb leren slapen met soort van meditatie-muziek. Kijk maar eens op YouTube onder ‘deel sleep music 528’ oid.
    Dit is niet stil en het is even wennen, maar ik zou niet meer zonder kunnen

11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.396
    21.787
    113
    Ik ga altijd slapen met een Koranrecitatie aan, wil namelijk het liefst iets van geluid aan hebben als ik ga slapen. Zonder kan inmiddels wel, na 10 jaar tinnitus, maar dan duurt het wel langer tot ik eindelijk slaap.

Lamode en Moppiemuis vinden dit leuk.
  12. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.949
    1.711
    113
    Vrouw
    Laatst zag ik op tv een interview met iemand die tinnitus heeft en die werd gek van stilte omdat het dus nooit stil is. En kon zich ook niet concentreren.
    Maar doordat zij rustgevende muziek aanzette of voor het slapen gaan de tv aan het ging het beter met slapen en concentreren.

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.167
    23.249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik vind het juist heerlijk om in alle stilte in slaap te vallen, maar ik heb buiten tinnitus ook nog last van hyperaccusis en ben na een dag zo overprikkeld qua geluid, dat alleen de tinnitus horen enorm rustig is. Ik zou in jouw geval iets van white noise of meditatie op zetten. Of de tv aan.

14. Pompidom

Pompidom Actief lid

6 jul 2021
    315
    164
    43
    Vrouw
    Heb er zelf ook last van maar bij slapen juist niet. Dan is het eindelijk rustig.

Tijdje geleden zag ik vaak reclame langskomen voor oordopjes die White noise maken. Speciaal voor mensen met oorsuizen. Weet niet meer hoe het heet helaas

15. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.429
    30.778
    113
    Vrouw
    Ik kan juist helemaal niet tegen extra geluid om me heen. Hoor de piep er gewoon doorheen. En daar dan nog het extra geluid bij.
    De mechanische ventilatie in huis heb ik uit gezet omdat ik er niet tegen kon.

Na 20 jaar ben ik wel gewend aan die piep (en fluit en zoem). Maar blijft bij vlagen vreselijk.

Mijn fysio vertelde dat het voor ern groot deel niks met je oor, maar met spanning in je kaak te maken heeft. Daarom wordt het ook erger met stress.
    Massage kan dan helpen. Doet ze bij mij af en toe (maar heeft meestal haar handen nol aan mijn nek, schouder, rug en borst)

16. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb ook tinnitus. White noise heb ik wel eens geprobeerd, maar dat vind ik nog veel irritanter. Ik ben ook nog erg slechthorend, dus ik moet het behoorlijk hard hebben staan om het uberhaupt te kunnen horen en dan heeft mijn man er last van. En ik zelf ook, want ik kan ook nog eens niet tegen harde geluiden (heel dun lijntje tussen 'ik kan het niet horen' en 'help, zet die herrie uit')

Het is bij mij erger in periodes van stress of vermoeidheid. Ik heb er ook wel echt heel veel last van gehad, dat ik gewoon niet kon slapen van de herrie tussen mijn oren. Ik raakte er van in paniek, zou ik nooit meer normaal kunnen slapen, hoe kon ik hier de rest van mijn leven mee doorgaan. Gevoed door een verhaal van iemand die zelfs euthanasie had laten plegen om tinnitusklachten...... zo maakte ik het steeds erger voor mezelf.
    Op een gegeven moment lukte het om tegen mezelf te zeggen dat ik me niet zo moest aanstellen (niet dat ik vind dat je dat doet hoor, maar voor mij werkte dat) en dat tinnitus vervelend is, maar dat je er niet aan doodgaat. Op de een of andere manier kreeg ik de knop toen uiteindelijk wel omgezet en nu hoor ik het nog wel, en ik heb er soms echt heel veel last van, maar ik laat me er niet meer zo door van slag brengen.

Ik heb ook wel gehoord dat cognitieve gedragstherapie het beste helpt, dus er echt mee leren omgaan en het accepteren als iets dat is zoals het is. Ik denk dat dat neerkomt op wat ik tegen mezelf heb gezegd. Maar als ze er ooit iets tegen kunnen doen, sta ik vooraan in de rij, hoor!

Moppiemuis en Mamafiets vinden dit leuk.
  17. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Bedankt allemaal! Dat zijn heel veel ideeën om te proberen!

18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.689
    18.770
    113
    Vrouw
    Dat is enkel bij somatische tinitus
    Wss degene waar uw fysio het vaakst mee in contact komt, maar niet de meest voorkomende.

19. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik heb er begin dit jaar een tijdje last van gehad; maar het was érg aanwezig dus ik kon het ook niet negeren. KNO arts vond niks bijzonders en mijn gehoor was ook nagenoeg perfect. Ik moest het dus aankijken en ben sindsdien en relaxte zachte muziek aan gaan slapen. Na een aantal maanden werd het minder en nu heb ik er geen last meer van gehad. Gelukkig maar want wat was dat vervelend zeg. En vergt ook erg veel geduld. Als je het eenmaal hoort, dan kun je het ook niet meer negeren.

20. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Het werd bij mij ook erger in drukke periodes of periodes waarin ik stress ervaarde.

Deel Deze Pagina