Zwanger en per ongeluk alcohol gedronken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Bloemenmeisje, 28 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloemenmeisje

Bloemenmeisje Niet meer actief

Ik maak me een beetje zorgen. Ik ben momenteel 5 weken zwanger van mijn derde kindje (tweede levend geboren kindje) en gisteren was ik op de babyshower van een vriendin, waarbij haar tante ‘alcoholvrije champagne’ voor ons had gehaald. Onze glazen werden ingeschonken, we vroegen nog even nadrukkelijk of het echt alcoholvrije champagne was, we proosten en toen we allemaal (inclusief de andere zwangere en ik) een slokje namen proefde ik meteen een alcoholsmaak. Ik drink echter praktisch nooit, dus iets in mijn achterhoofd zei dat ik even op de fles moest kijken. Toen bleek dat er 7% alcohol in zat! Ik ben zo boos! Haar tante wist dat wij beiden zwanger zijn, ik let zelf altijd zo goed op en nu heb ik dus een slok alcohol gehad... ik lees veel tegenstrijdige verhalen dus ik weet het even niet meer. Is dit nou wel schadelijk voor mijn baby of niet? Ik vind het geen fijn idee.

2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Volgens mij kan het echt 0,0 kwaad. Rond die termijn voed je baby zichzelf nog via de dooierzak en niet via de navelstreng als ik het goed zeg. En ik geloof ook niet dat als dat laatste wel het geval was geweest die ene slok schadelijk zal zijn geweest. Relax, de stress en woede die je ervan hebt zijn waarschijnlijk schadelijker.

3. Visje79

Visje79 VIP lid

9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Nee, niet over inzitten, het was 1 slokje, en ook nog eens de helft van de alcohol die in normale wijn of champagne zit. Nu toch niks meer aan te doen. Er zijn genoeg vrouwen die nog drinken omdat ze het niet weten en dat gaat ook goed. Echt geen zorgen maken om dat ene slokje. (Halve slokje dus.....) om FAS (foetaal alcohol syndroom) te krijgen moet een moeder toch wel echt regelmatig en grote hoeveelheden alcohol drinken.
    Dus, stoppen met zorgen maken en piekeren en lekker genieten van je zwangerschap!

Bloemenmeisje vindt dit leuk.
  4. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik zou me niet druk maken al snap ik wel dat je baalt omdat je zelf dus zo goed oplet. Maar met vijf weken weten veel vrouwen nog niet eens dat ze zwanger zijn. (Zoals ik ;) ). Mijn verloskundige zei destijds dat ik me daar geen zorgen om moest maken. Het gaat om een slok? Ik zou mezelf niet gek maken.

Bloemenmeisje en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Bloemenmeisje

Daar heb je helemaal gelijk in! Dankjewel voor de geruststelling! :)

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. Bloemenmeisje

Dankjewel voor je reactie en geruststelling! Er is inderdaad niets meer aan te doen en ik kan mijn energie beter in positieve gedachten steken! :)

Visje79 vindt dit leuk.
  7. Bloemenmeisje

Het gaat om één slok inderdaad! En ik baal er inderdaad van omdat ik zelf erg voorzichtig ben. Ik weet hoe het is om je kind te verliezen, dus daarom wil ik zoveel mogelijk uit de buurt blijven van dingen die schadelijk zouden kunnen zijn. Dankjewel voor je geruststelling! Ik ga me er niet druk meer om maken!

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Alcoholgebruik kan wel degelijk van invloed zijn, zelfs al voor de conceptie (heb ik gelezen). Maar 1 slok zal niet veel uitmaken lijkt mij.
    Wel aso van je tante zeg!

9. Mamabella12

Mamabella12 Bekend lid

22 okt 2017
    789
    790
    93
    1 slokje kan echt geen kwaad hoor ;). Ik heb een half glas bier gedronken tot ik erachter kwam dat ze de alcoholvrije versie aan m'n buurman hadden gegeven haha.

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Dit.
    Ik wist bij de oudste ook niet dat ik zwanger was (dacht dat ik ongesteld was geworden maar dat bleek achteraf een doorbraakbloeding te zijn geweest), en heb dus nog een gezellig feestje gehad met drank en een paar sigaretten gerookt.
    De vk wist me gerust te stellen, bovenstaand verhaal klopt.

Bloemenmeisje en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  11. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.623
    113
    Op dit termijn geen zorgen maken hoor. En wat is nou een slokje? Stress is erger. Geniet van je zwangerschap ❤️

12. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Ik heb nog (behoorlijk) wat alcohol gedronken in de eerste 5 weken, toen ik nog niet wist dat ik zwanger was van m'n eerste (kwam ook door de ac heen). Dat is ook helemaal goed gekomen, dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken!

Al zou ik persoonlijk ook wel echt kwaad zijn op betreffende tante.

13. caletto

caletto Actief lid

13 sep 2019
    224
    146
    43
    Dit is niet waar. Meestal zijn de moeders van kinderen met FAS zware drinkers, maar ook matig alcoholgebruik, 1 avondje drinken, kan al FAS veroorzaken.
    Maar het is idd erg onwaarschijnlijk dat het ene slokje van TS FAS zal veroorzaken.

Snoepjes, Bloemenmeisje en RachelleNM vinden dit leuk.
  14. Mamabella12

Mamabella12 Bekend lid

22 okt 2017
    789
    790
    93
    Ach, maak TS toch niet zo bang. Er zijn er idd genoeg die het niet weten en gewoon door drinken in het begin. Vroeger was het zelfs normaal dat je een borrel dronk tijdens je zw en die zijn echt niet allemaal met FAS geboren.

15. caletto

caletto Actief lid

13 sep 2019
    224
    146
    43
    Heeft niet met bang maken maar met de realiteit te maken...
    verder, ik schreef : KAN. ‘Kan’ betekent dat iets mogelijk is. Geen zekerheid dus.
    In mijn post staat overigens ook gewoon dat 1 slokje van TS onwaarschijnlijk FAS zal veroorzaken.

en ach ja, zoveel kinderen hebben het vroeger zonder gordel of kinderzitje achterin de auto overleeft dus waarom zouden we dat nu wel doen?

Snoepjes, Bloemenmeisje en RachelleNM vinden dit leuk.
  16. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Ik ben toen ik zwanger was van mijn 2e nog uit geweest... En veel gedronken. (ik wist toen niet dat ik zwanger was anders had ik natuurlijk nooit gedronken). Nou ze is helemaal gezond en wel hoor. :thumup:

17. Mamabella12

Mamabella12 Bekend lid

22 okt 2017
    789
    790
    93
    We weten allemaal dat iemand in het begin van haar zwangerschap / eerste zwangerschap onzeker is over bepaalde dingen. Dus kost het je nu echt teveel moeite om ts gewoon gerust te stellen ipv proberen de wijsneus uit te hangen?

[/QUOTE]
    en ach ja, zoveel kinderen hebben het vroeger zonder gordel of kinderzitje achterin de auto overleeft dus waarom zouden we dat nu wel doen?[/QUOTE]

Dit is een hele andere discussie en totaal off topic ;)

18. caletto

caletto Actief lid

13 sep 2019
    224
    146
    43
    en ach ja, zoveel kinderen hebben het vroeger zonder gordel of kinderzitje achterin de auto overleeft dus waarom zouden we dat nu wel doen?[/QUOTE]

Dit is een hele andere discussie en totaal off topic ;)[/QUOTE]
    Volgens mij lees jij echt mijn posts maar half... Fijne avond!:thumup:

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Geen zorgen maken, Ik heb met die termijn een heel glas champagne staan drinken met O&N, ik wist niet dat ik zwanger was ( niet helemaal gepland) en voelde me ook echt even rot toen ik een paar dagen later een dik positieve test in mijn handen had. Mijn dochter is nu 7 jaar en is een gewone gezonde meid, ik heb het destijds ook aan de vk gevraagd maar die wuifde mijn zorgen meteen weg.

20. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.825
    18.545
    113
    Vrouw
    Ik zou me niet druk maken om die ene slok alcohol, kan geen kwaad. Maar ik begrijp je reactie wel, ik zou ook ff flink pissig zijn. Een etiket aflezen kan toch niet zo moeilijk? Hoe kun je nu zeggen dat het alcoholvrij is en achteraf 7% in blijkt te zitten?? Beetje vreemd

Deel Deze Pagina