Tinnitus

Discussion in 'De lounge' started by ALeV84, Oct 8, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    1,300
    2
    38
    Ik heb een een piepje in m'n oor. Dit kreeg ik toen ik zwanger was van de middelste, en nu 5 jaar later piept het nogsteeds! Ik ben destijds ook bij de kno geweest. M'n oren waren prima, geen gehoorverlies oid. Ik hoor het alleen wanneer het heel stil is om me heen. Toen vond ik het zo erg, heb dagen lang jankend op m'n slaapkamer gezeten. Maar nu ben ik jet gewend en heb ik er geen last meer van. Maar de angst dat het ooit erger gaat worden ofzo heb ik wel. Je leest de engste verhalen op internet, zelfs mensen die om tinnitus zelfmoord plegen... dat werd ik nog verdrietiger om en om die reden niet mee gaan lezen op internet. Je went er wel aan gelukkig.

Ik hoop voor jou dat het overgaat!

2. Beepje

Beepje Fanatiek lid

Feb 14, 2013
    2,310
    9
    38
    Wat ik gehoord en gelezen heb is dat de tinnitus komt doordat de haartjes in t slakkenhuis beschadigd zijn en hierdoor een constant geluid afgeven.
    Door de tinnitus heb je ook gehoorverlies omdat je door de piep slechter hoort. Zo'n maskeerapparaat heb ik ooit eens getest maar daardoor heb ik weer een andere toon in mn oor en is voor mij geen oplossing. Ik heb merk wel dat bij stress de suizen erger worden en zodra je stressvrij en weer beter in je vel zit ze veel minder zijn. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden en hoe ze dit precies doen.

3. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    2,358
    2
    38
    He ja die trilling heb ik ook in combinatie met zoemen. Ik zal het eens proberen van dat oordopje.

Vandaag voor het eerst hiervoor naar de ha geweest. Ik moet een week lang neusdruppels gebruiken om al het vocht achter oor weg te krijgen, om alles uit te sluiten, en volgende week gaan ze verder kijken.

Bedankt voor alle berichten en wat hebben veel mensen hier last van :$

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,157
    23,238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik heb ook tinnitus. Mijn huilbaby stopte met huilen, dit kwam ervoor terug. Ik denk echt dat dat gehuil wat beschadigd heeft. Ik omschrijf mijn geluid alsof je avondje in de kroeg hebt gezeten. Als je dan in je stille slaapkamer ligt, hoor je een zoem. Dat hoor ik constant.
    In principe heb ik er weinig last van. Hoewel ik denk dat mijn vermoeidheid er wel mee te maken heeft. Ook al ben ik me er overdag niet echt van bewust, het is er wel constant, het is nooit stil in mn hoofd. Soms kan ik geen geluid meer verdragen, vooral 's avonds. Dan staat het geluid van de tv bijna uit. Ik ga daarom als mn vriend iets met goed geluid wil kijken, gewoon naar bed. Ik kan dat gewoon niet meer handelen dan, alles in me schreeuwt dan: zet het geluid uit!!!
    KNO zei dat ik maar moest doen alsof het er niet is. Die sukkel heeft duidelijk geen idee hoe het is...

5. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

Jul 23, 2010
    5,439
    11
    38
    Female
    Nederland
    Ik heb het ook gehad net voor ik wist dat ik zwanger was. Brommend geluid alsof er een ijskast tegen m'n oor aan stond te brommen. Paar dagen later was ik zwanger kwam ik achter. Naar de huisarts en verwijzing naar de kno arts gehad toen zei ie dat het kon liggen aan eventuele snelle schildklier die nu sneller kon werken i.v.m zwangerschap of vaste nek/schouderspieren nou bloedtest gedaan kwam niks uit. Brommend geluid werd na een week steeds minder, 1/2 maanden verder weer minder. En toen was het weg. Nu komt het heel soms een mini beetje terug wanneer ik druk ben geweest of wat meer stress heb. Heel veel sterkte ik hoop dat het gauw bij je weg trekt ook het is echt vreselijk als je dit heb!!

6. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

#26 Rabarber, Oct 11, 2016
    Last edited by a moderator: Oct 11, 2016
    Het geluid wordt geproduceerd door je hersenen, omdat deze overbelast zijn door bijv. beschadiging. Niet de beschadigde haartjes zelf maken geluid. Dat is ook de reden waarom het vaak erger wordt bij stress en vermoeidheid omdat er dan meer van je brein wordt gevraagd. Beschadigde haartjes kun je niet verhelpen maar overbelasting wel. Daarnaast wordt er gewerkt met gewenning waardoor je minder last hebt van de tinnitus. Hoe de behandeling precies werkt weet ik niet maar mijn patiënten hebben er wel baat bij.

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,157
    23,238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Heb je ook wat aan die therapie als je je over het algemeen niet bewust ervan bent overdag, maar wel voor klachten zorgt? En vooral in de avond last hebt?

8. farfalli

farfalli Bekend lid

Dec 4, 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    #28 farfalli, Oct 11, 2016
    Last edited: Oct 11, 2016
    Goeie vraag, het eerste doel is meestal om er minder bewust van te raken en het een
    'achtergrondgeluid' te maken, zoals een klok of koelkast (geluiden die je pas 'hoort' als je er op gaat letten). Welke klachten heb jij en wat gebeurt er 's avonds? Bij mij was het in de avond ook veel 'luider' omdat ik dan moe was en veel 'geluid' had gehoord die dag, alsof mijn hersenen het niet meer konden verwerken. Het gaat nu echt stukken beter.

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,157
    23,238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, zoals jij het beschrijft, voel ik het ook. Ik ben doktersassistente, dus veel aan de telefoon, veel mensen om me heen. Als ik een slechte dag heb, laat ik de radio in de wachtkamer uit. Maar dan hoor ik weer het gezoem van de pc. Maar dat is niet vaak. Over het algemeen ben ik me 's avonds als mn dochter in bed ligt er pas echt bewust van. Dan ben ik zooo moe. En kan ik amper meer tegen geluid. Ik ben er inmiddels bijna zeker van dat mijn vermoeidheid daarvan komt. Ik heb een kind wat over het algemeen doorslaapt, en lig zelden na 22.30 in bed. Toch ben ik altijd moe en kan ik elk moment van de dag slapen. Inmiddels heb ik meer dan bv een jaar geleden, het idee dat het me dus beperkt. En het is zo moeilijk uit te leggen aan mensen wat het met je doet.

10. xNadine

xNadine Actief lid

Jul 27, 2016
    383
    39
    28
    Mijn vriend heeft een zware vorm van tinnitus. Zo erg dat hij soms nachten niet kan slapen en dan maar de hele nacht op het balkon gaat zitten, omdat de geluiden van buiten, en het suizen van de wind een aangename afleiding voor hem is. We zijn al naar de kno arts geweest, en die heeft hem onderzocht, die heeft met een buisje zelfs richting zijn longen gekeken maar er was geen oorzaak te vinden, ze vermoeden dat het ontstaan is door een verwaarloosde oorontsteking.. bij hem word het erger als hij stress heeft, moe is of bij harde geluiden. Zich focussen op andere geluiden zoals muziek, het suizen van de wind, of een tikkende klok geeft hem afleiding waardoor hij er dan even niet op let. Ook hij moet het doen met "het gaat nooit over, leer er maar mee leven". De eerste stap is het accepteren als een onderdeel van jezelf. Toen mijn vriend dat deed, begon hij zich mentaal weer steeds beter te voelen. Heel veel sterkte!

11. Islah

Islah Niet meer actief

Bij mij klinkt het trouwens meer als een soort harde wind ofzo. Maar dan wel met het ritme van m'n hartslag, lastig uit te leggen.

12. farfalli

farfalli Bekend lid

Dec 4, 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    ja, ik snap dat wel, ik heb 't ook. Pulsatiele tinnitus, 'pulse-synchronous', dus gelijk aan je hartslag. Bij mij is het een soort sissend geluid, op hartritme (sss sss sss) Als ik ga rennen gaat het sissen ook harder.

13. farfalli

farfalli Bekend lid

Dec 4, 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het is ook moeilijk uit te leggen maar ik weet dat het enorm vermoeiend is. Je moet veel meer energie opbrengen om te filteren en de storende geluiden weg te houden, iets wat voorheen automatisch en zonder moeite ging. Geluiden door elkaar heen zijn voor mij het meest vermoeiend en ik raak ook sneller geirriteerd. Ik kan alleen radio luisteren als ik alleen ben. Als anderen praten EN er is muziek op de achtergrond, komt alles binnen en raak ik 'overprikkeld'. Ik vind het een vervelend woord, 'overprikkeld', maar er is geen beter woord voor. Telefonisch werk is ook vermoeiend, geluiden op de achtergrond en tegelijkertijd een stem in 1 oor. Ik snap dus heel goed dat je moe bent. Mijn advies is om in tijden dat je niet hoeft te werken, rust te vinden qua geluid. Dus even tv uit, radio uit, niet bellen, rustig boek lezen... Je hersenpan even laten herstellen. Want het lijkt een oorprobleem maar het is in feit een verwerkingsprobleem van de hersenen. Sterkte!

14. farfalli

farfalli Bekend lid

Dec 4, 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Fijn dat hij het al meer kon gaan accepteren, dat helpt zeker. In mijn slechtste periode had ik 6 geluiden: morse code, suizen/sissen, krekels, een soort hoge tikjes, een echo-achtig geluid en een piep op de achtergrond. Ik dacht dat ik gek werd en ik was erg in paniek. Slapen was een verschrikking. Door die training heb ik geleerd om er minder emotioneel op te reageren (want dat roept stress op en daardoor verhoogde tinnitus) en vooral in het begin 'absolute stilte' te vermijden. Ik moest altijd wat rustige muziek opzetten, ook 's nachts. Dus bvb geluid van regen, waterval, ... niet zo hard dat je je tinnitus niet meer hoort maar net zo, dat je je tinnitus nog net kunt horen. Op die manier geef je je hersenen de kans om te gaan wennen aan dit geluid en het naar de achtergrond te brengen (je kunt niet wennen aan wat je niet hoort,vandaar nooit maskeren). Ik wens je vriend veel sterkte, het is echt een mentale uitdaging.

15. Silver lining

Silver lining Niet meer actief

Hoort dit ook bij tinnitus? Ik heb dit namelijk ook en word er soms gek van. Ik heb het vooral als ik moe ben of stress heb en ik voel het alleen 's avonds als ik in bed lig.

16. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    2,358
    2
    38
    Die trilling heb ik dus ook. Hebben jullie dat in beide oren? Ik heb het alleen in mijn rechteroor. Nergens lees ik over een trillend gevoel in oor bij tinnitus. Zou het wat anders zijn...

17. farfalli

farfalli Bekend lid

Dec 4, 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nee, hoort bij tinnitus, dat lage brommende toontje

18. Silver lining

Silver lining Niet meer actief

Ik ook enkel in mijn rechter oor en enkel dus in bed.

19. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    2,358
    2
    38
    Ik zit nog in een ontkenningsfase en kan dit nog niet helemaal accepteren. Bij elke stilte luister ik of ik dat geluidje hoor en hoor ik het inderdaad, dan raak ik een beetje in paniek. Gisternacht kreeg ik zelfs een paniekaanval ervan. Het wordt nog wat. Het is meer de angst dat het erger wordt, want ook ik heb die enge verhalen gelezen via Google. Ik zou zo blij zijn als het helemaal weg is :(

20. dreumesje

dreumesje VIP lid

Jan 7, 2014
    7,562
    1,865
    113
    Female
    Ik heb er al jaren last van, en in beide oren. Gepiep, gebrom en gezoem.. Ik heb daarom altijd de tv of Radio aan staan zodat ik het niet heel erg hoor. Zodra ik op bed ga word ik er wel eens gek van

Gelukkig mocht ik op mijn werk wel muziek luisteren.

Share This Page