Hond (herder) "voorbereiden" op komst baby?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Jimmy100, Feb 15, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

Oct 8, 2010
    294
    0
    0
    Hoi,

Zoals de titel al zegt ben ik benieuwd of, en zo ja, hoe wij onze hond (Mechelse Herder) het beste kunnen voorbereiden op de komst van ons kindje deze zomer.

Voor jullie beeldvorming. Onze hond is 3,5 jaar oud (teefje). Ze is vreselijk lief en zachtaardig (mensen zijn altijd verbaasd hierover bij een herder). Ze is enorm op mensen gericht. Ze speelt graag met andere honden, maar haar baas is het aller belangrijkste en daarvoor gaat ze door het vuur.

Ik heb zelf de eerste 3 jaar cursussen gedaan met haar waardoor ze voornamelijk op mij gericht is. Ik ben dus benieuwd hoe ze gaat reageren straks als de kleine er is. Nu is ze ons "prinsesje" zeg maar, maar straks moet ze echt haar aandacht delen. Ze is ook gewend aan kleine kinderen want m'n neefje en nichtje kent ze van baby af aan. Hier gaat ze heel goed (rustig/voorzichtig) mee om. Ik verwacht ook eigenlijk geen problemen dus.

Hebben jullie misschien tips om vooraf al iets te doen, of zeg je: laat gewoon lekker over je heen komen en kijk hoe de hond reageert?

2. schaapje84

schaapje84 Fanatiek lid

Nov 22, 2008
    1,309
    0
    0
    Vooraf hadden wij eigenlijk niet echt iets ter voorbereiding gedaan, maar toen de kleine er was, hebben we gewoon gedaan net als altijd, hebben haar wel aan de vieze luiers laten ruiken, verder gewoon overal bij betrokken wat we voorheen ook met haar deden.

Helaas is ze een 2-3 maanden geleden plotseling overleden op 5 1/2 jarige leeftijd en mag ze ons zoontje niet meemaken. het was ook echt "ons prinsesje"

wel moet ik zeggen dat ik soms denk haar nog te weinig aandacht gegeven te hebben t.o.v voor de baby, de honden leven bij ons grotendeels in de paardenstal, maar mijn grootste deel werd natuurlijk binnenshuis, als ik dan denk hoe we altijd met haar bezig waren voor de baby, is dit natuurlijk veeeeel en veeeel meer geweest, dus ik zou zeggen betrek jullie prinses bij alles en geniet samen van jullie gezin, ze horen er helemaal bij en zullen dit ook goed merken.

3. schaapje84

schaapje84 Fanatiek lid

Nov 22, 2008
    1,309
    0
    0
    we hebben haar trouwens ook bij het wiegje boven laten ruiken nadat de kleine er net was, ook als we haar vast hadden laten ruiken en snuffelen, ze was heel beschermend tegen Lisa.
    Onze andere hond daarentegen, die snapt het nog steeds niet echt, hij is super lief en doet niets, ze kunnen bij wijze van samen uit 1 bak eten, maar hij is erg lomp en onvoorzichtig dom. Hij heeft eigenlijk nooit echt er naar om gekeken en vind alles wel best (mannetje...;))

4. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

Oct 8, 2010
    294
    0
    0
    @ schaapje84: wat naar dat jullie hond is overleden! Jammer dat jullie kindje haar dan niet meer meemaakt. Ik wil ook echt proberen haar overal bij te betrekken want ze is altijd zo ontzettend nieuwsgierig.
    Bedankt voor je reactie iig!

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij hebben niks speciaals gedaan, en toen de baby er was deden we ook niets speciaals, we verwachtten van de honden dat ze er net zo mee om gingen als met buurkinderen bijvoorbeeld.
    Nooit problemen gehad :)

6. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    3,396
    0
    0
    OV
    Wij hebben ook een hond (een kruising tussen een golden retriever en een flat coaded) erg lief beestje! Ze is nu alleen bij ons en krijgt nu nog de volle aandacht. Wel probeer ik haar nu al te laten ruiken aan de nieuwe spulletjes voor de kamer en haar de bij te betrekken!

Ik wil haar sowieso er ook bij betrekken als onze kleine man er is. Niet weg sturen en goed kennis laten maken, als het goed is went het dan snel genoeg ;)

7. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

Oct 8, 2010
    294
    0
    0
    Hm oke eigenlijk wat ik zelf ook al dacht, nu valt er nog weinig te doen, behalve spulletjes laten zien etc. (doe ik toch wel, omdat ik altijd tegen dat beest praat haha)

En als de kleine er is zullen we gewoon proberen niet veel anders met haar om te gaan, dan went ze het snelst aan de nieuwe situatie denk ik. Gewoon normaal doen dus.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ik heb deze vraag pas aan de martin gaus hondenschool gesteld. ik heb ook een hond en wilde toch eens weten hoe ik dit aan moest pakken.

- i.i.g. nu al aan dingentjes laten ruiken
    - op tijd de box neerzetten zodat ze daar aan kunnen wennen
    - stel dat je het plan hebt om de hond af en toe in de bench te doen of in een andere ruimte, dan begin je daar NU al mee met oefenen. dus
    niet op het moment dat de baby er is want dan zou de hond het kunnen gaan linken aan de baby. baby is er --> dus ik moet in de bench--> is dus niet leuk. met als gevolg dat hij kind misschien ook niet leuk gaat vinden.
    - zodra je bevallen bent, hond laten ruiken aan bijv. je bevallingsshirt
    of bijv. gedragen kleding van de baby.
    - hond niet anders gaan behandelen. dus niet wegsturen als hij naar je
    toe komt als je bijv. met de baby bezig bent. dit kunnen ze gaan
    ook weer gaan linken aan de baby.
    - hond erbij betrekken en het leuk maken. zodra hij intresse toont,
    bijv. balletje weggooien of koekje erin. want, baby betekend leuke
    dingen.
    - hetzelfde voor visite. eerst de hond aan laten halen en dan pas naar
    de baby.
    - de hond aan de baby laten ruiken als het bij je op schoot zit. evt.
    uit veiligheid met muilkorf om. ook hier, is de hond de muilkorf niet
    gewend, dit van te voren oefenen.
    - hond NOOIT maar dan ook NOOIT alleen laten met het kind. zeker
    niet als het gaat kruipen. een kind wat kruipt kan door een hond
    gezien worden als lagere of als bedreiging. een hond zal bijv.
    grommen om een kind te waarschuwen weg te blijven maar een kind
    begrijpt dat niet en gaat verder. de volgende stap van een hond is
    vaak bijten. en dan is het te laat.
    - geef de hond ook een plek waar hij zich terug kan trekken. dus waar
    het kind NIET bij kan en ook niet bij MAG komen.

zal even verder zoeken of dit alles was.

9. vergo

vergo Fanatiek lid

Mar 3, 2007
    1,139
    0
    0
    Verkoopster, nagelstyliste
    dorpje bij amsterdam
    Wij hebben een berner senner en voordat onze dochter kwam hebben we hem idd alles laten zien en ruiken.
    Niet weggehouden bij onze dochter en laten ruiken bij dr.
    Over 6 weken komt er nog een baby bij en daar mag die ook bij snuffelen, de box staat al in huis om hem te laten wennen.

10. anita85

anita85 Fanatiek lid

Sep 12, 2009
    1,385
    18
    38
    Female
    Flevoland
    wij hebben een duitse herder en een boomer. We gaan zodra de baby geboren is een mutsje geven en die later aan de honden geven zodat ze de lucht kunnen ruiken en weten wanneer ze het kindje zien dat het erbij hoort. En verder moet je je niet anders dan anders gaan gedragen.

11. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

Sep 4, 2008
    2,918
    0
    0
    Wij hebben een labrador en een schat van ene beest ook!!We hebben hem overal mee betrokken en toen we uit het ziekenhuis kwamen hebben we de kleine in de maxi cosi op de grond gezet en de hond laten ruiken en snuffelen!
    Wij laten veel toe bij de kleine(tot op zekere hoogte en altijd onder begeleiding natuurlijk)Ik bedoel meer een lik in het gezicht enz..(zijn mensen die dit mss vies vinden)
    Maar als je nu ziet TWEE HANDEN OP 1 BUIK!De kleine kan alles doen bij Bo en andersom ook!!

Zorg iig altijd dat je erbij blijft en de hond er niet weg van gaat houden!!

Succes liefs Sjaantje!

12. schaapje84

schaapje84 Fanatiek lid

Nov 22, 2008
    1,309
    0
    0
    dat doen wij ook, wij hadden 2 bordercollies, nu nog 1, maar lisa kan koekjes geven, bij hem in de mond doen, niet loslaten en snel toch er weer uit pakken en zelf aan bijten bij wijze van.... sommigen zullen wel denken gatverderrie.... een lik in het gezicht ect, kan ze moelijk verbieden als ze de hond iets lekkers wilt geven en vind het zelf geen probleem, de hond kijkt een beetje dom als het koekje weer weg gaat, al krijgt hij er ook wel genoeg van haar;)

13. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

Nov 6, 2006
    2,657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik lees lekker mee...

Hier huist een Boerenfox, dus een lekker temperamentje, maar ook heel erg lief. Ik verwacht eigenlijk weinig problemen, als ik zie hoe hij met mijn oppaskindjes omgaat.

Boven hebben we 2 kamertjes; eentje wordt straks de babykamer, en op het andere (rommel-)kamertje ligt nu al een berg babyspulletjes; speeltjes, kleertjes etc.
    Onze hond is gewend om wel eens boven te komen; vaak gaat hij dan op ons bed liggen. Maar de laatste tijd betrap ik hem erop dat hij steeds vaker uit zichzelf het kamertje met de babyspulltjes opzoekt. Gaat ie daar een beetje zitten snuffelen en luieren, hihi... Hij toont dus nu al interesse.

14. touwtje

touwtje Actief lid

Apr 14, 2010
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    hoi hoi,

Ik heb even meegelezen, en ik te dat droebeltje had geschreven de visite eerst de hond aan te laten halen en dan pas de baby, maar dit is helemaal fout, want zo staat de hond hoger als de baby en dat mag nooit gebeuren, de hond staat altijd als laatste in de rang!

groetjes

15. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Eeuh, dit is op advies van de martin gaus school hoor. die trainen daar gedragsgestoorde honden dus ik neem aan dat die er iets meer verstand van hebben.;) het is juist niet fout. als normaal de visite de hond aanhaald bij binnenkomst en dit nu "ineens" gaat veranderen en direkt naar het kindje gaat, DAN zorg je er juist voor dat de hond het kind kan gaan haten. je moet hem hetzelfde behandelen als dat op dit moment gebeurd.

en ik las ergens dat iemand de maxi-cosi op de grond zette met kind zodat de hond kan snuffelen. dat is iets wat je nooit moet doen. altijd het kind hoger plaatsen. zo is kind hoger in rang en mocht de hond willen bijten of wat dan ook dan kan hij er minder makkelijk bij dan als het kind op de grond staat.

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    525
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Klopt op zich wel wat je zegt. Maar het wordt aan alle kanten door deskundigen aangeraden om dat in eerste instantie wel te doen. Daar komt bij dat een hond, een kind pas gaat "waarderen" vanaf een jaar of 12! Met andere woorden totdat een kind een jaar of 12 is, is het sowieso lager in rang (in de denkwijze van de hond!)

Dat is dan ook de reden dat je kinderen bij voorkeur geen trekspelletjes moet laten doen en ze moeten eigenlijk ook geen commando's geven aan de hond, omdat ze het niet "waar kunnen maken", of kunnen afdwingen.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    525
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik denk dat het meeste wel is gezegd. Ik wil je wel meegeven dat je mogelijk nog wordt verrast door je hond. Dat hebben wij nl wel gehad.

We hebben vier honden (3 duitse herders en een weimaraner) allemaal super sociaal en twee zijn er ronduit lomp :D maar niet agressief lomp, maar gewoon enthousiast. Eén van onze DH-teefjes is behoorlijk jaloers, baas is van haar en wie aan baas komt, komt aan teefje;) Dus daar hadden we wel wat zorgen over, qua "hoe gaat ze reageren op baby"
    Onze reu is een superlief maar lekker lomp beest, heel sociaal, vecht nooit, want staat overal boven ivm dominant gedrag (niet direct negatief) Dus van hem hadden we eigenlijk geen gekke dingen verwacht.

Laat het dus nu net de omgekeerde wereld zijn hè!
    Met het teefje kan onze dochter (22 maanden) lezen en schrijven, het zijn de grootste vrienden en het huis is te klein wanneer de hond weer naar de stal moet.
    Terwijl de reu dus nog steeds niet echt vertrouwd is met dochterlief. Van meet af aan wist hij niet hoe hij zich moest gedragen, "draait omhoog" bij haar huilen, lachen, kirren etc, want dat kan hij niet plaatsen... of hij gaat naar buit/prooigedrag.

18. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik ben niet van plan iets heel erg te gaan veranderen, Juist niet!
    Ik vind ook niet dat je de hond per se weg moet houden maar als die nieuwschierig is er gewoon lekker bij betrekken! Zo ga ik het iig wel doen! Gewoon bij thuiskomst je kindje laten bekijken en besnuffelen en dan merk je al snel hoe ze het vind. Zolang je dr maar niet ineens dingen gaat verbieden die ze eerst wel mocht! Als je dit wel van plan bent begin daar dan al mee voor de kleine er is zodat ze niet jaloers hoeft te worden!

19. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

Sep 4, 2008
    2,918
    0
    0

Haha ja idd hier gaat het precies zo;)ik ben niet vies van onze eigen hond.....als het een hond van een ander is heb ik dr wel iets meer moeite mee hoor;)
    iedereen vraagt zich hier ook af hoe die hond nou zo dik kan worden:pik zou het NIET weten haha

20. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

Oct 8, 2010
    294
    0
    0
    Nou, ik denk aan alle reacties te lezen wel te weten dat we weinig gaan veranderen. Onze hond is een schat en heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat.
    We betrekken haar er nu al bij, en zullen haar vooral ook niet wegsturen of zorgen dat ze negatieve associaties met de baby krijgt.
    Ik had ook ergens gelezen dat je de maxicosi niet op de grond moet zetten, maar net ietsje hoger. En wat betreft het aanhalen van de hond door de visite, dat zal bij ons toch eerst gebeuren voordat mensen naar de baby gaan. Mevrouwtje komt die aai wel halen dan! Daar kom je echt niet voorbij voordat je even geknuffeld/ geaaid hebt!

Ow, en wat betreft het vies vinden als honden likken; onze meid (hond) laat juist door een lik zien als ze iemand lief vindt, dus zal dat ook zeker toelaten bij de baby. Ze moet er niet in doordraaien want soms verstikt ze me bijna met likjes. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat mensen dat vies vinden!

Bedankt voor de reacties!

Share This Page