Dilemma borstvoeding of flesvoeding?

Discussion in 'Verzorging' started by Motherlove76, May 11, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Motherlove76

Motherlove76 Actief lid

Nov 29, 2013
    310
    0
    16
    Noord-Limburg
    Ik zit met een dilemma. Omdat mijn melkproductie moeizaam op gang kwam in de eerste week na de bevalling werd ons zoontje (nu 5 weken) bijgevoed met flesvoeding (Hero 1 H.A.). Ik moest hem dus na iedere borstvoeding een flesje aanbieden om te kijken of hij nog honger had. Daarmee zijn we nu nog steeds bezig. Zoonlief kwam goed aan, zelfs te goed (340 g in een week).

Ik heb al geprobeerd om de flesvoeding af te bouwen en alleen de borst te geven, maar zl blijft huilen na het voeden. Dus, de fles gaat er nog steeds iedere keer in. Hierdoor ben ik minimaal zo'n uurtje bezig met voeden. Op zich nog geen probleem, maar zoonlief heeft ergens last van. Hij huilt veel na het voeden, verkrampt zich, laat de fles vaak los of de tepel. Soms valt hij na het drinken of tijdens het drinken in slaap en wordt wakker als ik hem neerleg. Tijdens het slapen begint hij zich te verkrampen. Flesjes drinkt hij vaak niet op, ook als ik hem alleen de fles aanbied, zonder vooraf te voeden. Hij drinkt tussen de 70 en 120 cc per keer en dat zo'n 6 keer per dag.
    Ik dacht al aan reflux (melk komt regelmatig terug, maar niet na iedere voeding). Slapen gaat redelijk (slaapt door 's nachts), maar wel altijd met veel gehuil vooraf en flink zuigen op zijn speentje. Soms lijkt het alsof hij dan nog steeds honger heeft. Als hij erg lang huilt, geef ik hem nog een kleine hoeveelheid flesvoeding. Soms wilt hij om de 3 h drinken en soms om de 2 h.

Ik wil nu eigenlijk een keuze maken tussen borstvoeding en flesvoeding, omdat ik bang ben dat ik hem teveel voed en hij daardoor dus de krampjes krijgt of andere ongemakken. Nu zit ik te denken om 3 keer per dag bv te geven met een flesje achteraf en tussendoor flesvoeding. Maar ik weet niet of dit een oplossing is. Als hij reflux blijkt te hebben, dan krijgt hij die 3 keren dus teveel binnen en begint hij na 2 uurtjes weer te huilen en lijkt het op honger.

Wat zouden jullie doen of hebben jullie tips? Misschien is er iemand die ook moest bijvoeden?

Consultatiebureau zegt dat ik moet stoppen met flesvoeding, omdat ik waarschijnlijk genoeg melk heb. Maar ik betwijfel het. Ik heb het al een keertje geprobeerd en de luiers waren daarna niet goed nat. De urine had een sterke geur en de kleine bleef maar huilen. Door een borstvergroting heb ik het idee dat de productie matig blijft.

Afgelopen week had ik een lichte borstontsteking en volgens mij hebben wij ook spruw. Hiervoor gebruiken we kokosolie. Ik zit te denken om binnenkort eens bij de huisarts langs te gaan, maar ik twijfel nog.

2. Mir82

Mir82 Actief lid

Dec 19, 2011
    159
    28
    28
    Ik ben pro-bv dus ik zou zelf voor de bv gaan maar zou je wel adviseren een goede lactatiekundige in te schakelen! Ik heb zoveel gehad aan mijn lactatiekundige en zonder haar was ik al veel eerder gestopt. Nu door kunnen gaan twee keer tot ik het zelf genoeg vond (na 14 maanden en bij tweede dochter 20 maanden).
    Mocht het dan nog niet goed gaan lopen kun je altijd nog over op kunstvoeding maar dan heb je er ook voor je eigen gevoel alles aan gedaan en kun je misschien met minder twijfel en prettiger gevoel overstappen op kv.

Veel succes :)

3. cd28

cd28 Fanatiek lid

Jul 25, 2012
    1,344
    106
    63
    Ik heb zelf geen borstvoeding gegeven maar vanaf het begin een fles. Borstvoeding is heel mooi maar geen moeten vind ik.

Zelf zou ik in jouw geval over gaan op de fles. Ik lees zoveel probleempjes in je verhaal dus waarom zou je jezelf verder plagen? bij flesvoeding weet je precies wat erin gaat. Verder krijg jij veel meer rust omdat je geen uur mee bezig hoeft te zijn met voeden. Dan nog de ellende van een ontsteking erbij..

4. 27mama

27mama Bekend lid

May 8, 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat wil je zelf graag? Heb je moeite met de fles of vind je het wel fijn? Hoe meer melk er uit de borst wordt gedronken hoe meer er wordt aangemaakt. Misschien vaker op een dag de borst aanbieden? Of eerst ene borst dan andere en dan nog een keer die eerste borst?

Ik weet niet hoe graag je bv wil geven anders inderdaad even een lactatiekundige inschakelen.

Zelf geef ik al ruim drie jaar borstvoeding en ik was achteraf blij dat ik die eerste weken had doorgezet. Heb ook allerlei problemen gehad. ( ontstekingen en spruw)

5. Zoals je al ziet: zoveel mensen zoveel meningen ;)

Ik denk dat je vooral naar je eigen gevoel moet luisteren. Maar reflux los je niet op door te stoppen met borstvoeding, want dat gaat dan ook met flesvoeding blijven spelen....

6. autumn86

autumn86 Bekend lid

Sep 3, 2014
    790
    532
    93
    Niemand kan voor jou bepalen wat de beste keuze is voor jou.
    Wel heb ik na aanleiding van je verhaal een paar vragen, die van belang zijn als je wel eerst door wilt gaan met borstvoeding.
    -Hoe vaak voed je?
    - 1 of 2 borsten per keer
    - hoeveel flesvoeding geef je bij? is dit elke voeding
    - hoe vaak en lang doet je kleine clusteren.

Ik lees dat je kleine al doorslaapt, dat vind ik persoonlijk nog erg vroeg.
    Slaapt hij op zijn eigen kamer of bij jullie.

Als je bv wilt blijven geven zou ik inderdaad stoppen met flesvoeding. Hooguit 1-2x per dag even 30cc als je het clusteren niet meer trekt, maar dat ook zo snel mogelijk afbouwen.
    Van de fles af komen kost wel wat, je zult veel heel veel moeten aanleggen, je kleintje zal mogelijk niet meer doorslapen en wat onrustig zijn. Dit is allemaal normaal.
    Uit je verhaal haal ik dat je zo'n 6 voedingen per dag geeft? klopt dit. Dat is namelijk heel weinig, met 5 weken is het minimaal 8 voedingen, normaal is rond de 12 voedingen en een paar uur per dag clusteren. Dit is nodig om je productie op peil te krijgen en te houden.

Eigenlijk is het heel simpel, maar daarom niet altijd minder moeilijk.
    Kruip met je kleine mannetje op de bank/in bed/buiten op een stoel. Leg bij elke kik aan, slaap als hij slaapt. Doe niks in huis, laat je door papa bedienen als hij thuis is. Op momenten dat hij weg is zorg je voor een hoekje met eten en drinken (flesjes water, sap, pakje nootjes, reep chocolade, druiven, minitomaatjes, crackers, eigenlijk alles wat makkelijk op de bank te leggen is)
    Ook zorg je voor wat te lezen, smartphone/tablet bij de hand, afstandbediening wat je ook maar fijn vind.
    Zorg ervoor dat je lekker ontspannen bent en ga meerdere dagen lekker knuffelen met je kleine vent, ondertussen aanleggen zodra hij een kik geeft. Het liefst huid op huid contact, want goed voor je productie.
    Bel daarnaast een lactatiekundige die ook mee kan kijken.
    En onthoud, 12-20+ keer voeden voor een minibaby is heel normaal.
    Onthoud ook, de eerste periode kan bv een behoorlijke investering zijn, het wordt makkelijker.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Niemand kan voor jou een keuze maken, maar alleen bedenken wat die persoon zou doen.

Ik denk dat je vooral naar jezelf moet kijken, wat wil jij?

Als je bv wilt blijven geven zal inderdaad moeten stoppen met flesvoeding, ik denk dat als je nu een combinatie gaat doen je de borstvoeding om zeep helpt. Wel zou ik inderdaad een lk inschakelen voor goede en gedegen begeleiding.
    Als je flesvoeding wilt geven kan dat uiteraard ook ;)

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,807
    5,942
    113
    Female
    #8 Zoe123, May 11, 2015
    Last edited: May 11, 2015

Dit!
    6 x per dag aanleggen, nee, daar ga je het niet mee redden (met 3 x per dag is het over voor je het weet helaas..). Je kan uitgaan van minimaal 7/8 voedingen met deze leeftijd,maar in jouw geval:
    Aanleggen,aanleggen, aanleggen. Max 30 cc aanbieden daarna.
    Alleen op deze manier krijgen je borsten het seintje dat ze aan de slag moeten.
    Des te meer vraag, des te meer productie.

En inderdaad, vraag hulp. Een lactatiekundige inschakelen kan
    je helpen de zaken helder te krijgen. Een steuntje in de rug.
    Zeker in combinatie met de borstvergroting, is begeleiding belangrijk.
    Samen zal het zeker lukken de boel op de rit te krijgen.

Wil je nu niet meer investeren?
    Ook prima natuurlijk!

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Mijn zoontje viel teveel af en daardoor moest ik ook gaan bijvoeren met flesvoeding. Mijn productie kwam niet goed op gang en ik had niet voldoende melk
    Uiteindelijk bleek zijn tongriem te kort. Helaas hebben ze de eerste keer niet goed geknipt, waardoor het pas met twee maanden echt goed is geknipt. En dus pas nu hij echt effectief drinkt komt mijn productie echt op gang. We geven nu nog sporadisch een flesje, maar echt veel minder dan eerst.

Ik wilde erg graag de borstvoeding goed krijgen, dus daar heb ik veel in geïnvesteerd (clusterkolven, huid-op-huid, lactatiekundige, fenegriekpillen). Ik denk dat jij moet bedenken wat jij wilt, borstvoeding of flesvoeding. Maar met minder aanleggen help je je productie naar z'n grootje.

10. Motherlove76

Motherlove76 Actief lid

Nov 29, 2013
    310
    0
    16
    Noord-Limburg
    Bedankt voor het meedenken en de tips. Ik ben al bezig met afbouwen en zit vanaf vandaag op 4 voedingen. Ik bouw om de 4 dagen een voeding af.

Ondanks dat ik de keuze heb gemaakt om te stoppen, heb ik er ook een beetje spijt van. Maar praktisch is het bijna niet meer te doen en de afgelopen weken heb ik heel erg in onzekerheid gezeten en heel wat tranen gelaten. De kraamtijd was niet echt fijn. Zelfs de kraamhulp en lactatiekundige gaven mij in de eerste week weinig kans om het te laten slagen. Uiteindelijk was ik diegene die het toch wilde proberen. Maar op de een of andere manier ben ik een beetje op en wil ik nu meer rust. Het voordeel is dat mijn zoontje al aan de fles is gewend en ik zonder al te veel moeite kan overstappen/stoppen. Hij zal er niet veel van mee krijgen. Misschien lukt het mij nog om een tijdje de ochtend en de avondvoeding te doen plus fles, gewoon voor de gezelligheid of omdat ik het nog niet helemaal kan loslaten. Desondanks dat ik ga afbouwen, zal ik er nog wel zo'n 3 weken mee bezig zijn en zijn alle beetjes mooi meegenomen. Jammer dat het zo is gelopen en dat ik in de eerste week niet eerder heb ingegrepen en mijn zoontje vaker heb aangelegd. Kraamhulp vond dit nl. geen goed idee en vond kolven veel beter.
    Ik denk dat ik het met aanleggen wel had gered, misschien. Nu is er al teveel gebeurd, waardoor borstvoeding geven meer een plicht is. Ik zie er telkens tegenop om te voeden vanwege de pijn aan mijn tepels (ondanks goed aanleggen) en de onrust van de kleine (laat tepel steeds los of trekt er hard aan vanwege zijn krampjes).

Ik heb respect voor diegene die het ondanks alle problemen volhouden. Zou ik ook doen en heb ik ook gedaan bij de eerste. Maar toen heb ik nog geen borstvergroting gehad en heb ik bijna alleen maar op de bank gezeten om te voeden omdat dl zo onrustig was. Ik denk er niet aan terug als leuke periode. Nu wil ik meer genieten. Het heeft mij al heel veel moeite gekost om zover te komen, vanwege eerdere miskramen.

Ik geef mijn zoontje Hero baby hypoallergene voeding plus probiotica van Orthica voor een betere weerstand. Op die manier probeer ik hem ook een goede basis mee te geven.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O liefje, om de 4 dagen een voeding afbouwen is te snel hoor! Dat is niet goed voor je kind en niet goed voor jezelf!

Liever 1 voeding per week, of beter nog per 10-14 dagen afbouwen.

Wat ontzettend jammer dat in de beginperiode je niet gewezen bent op de mogelijkheid om de voeding die je per fles gaf zelf te kolven!

12. Motherlove76

Motherlove76 Actief lid

Nov 29, 2013
    310
    0
    16
    Noord-Limburg
    Ik zit nu op 4 voedingen per dag en heb al 2 voedingen afgebouwd. De eerste voeding heb ik binnen 4 dagen afgebouwd en de andere binnen 5 dagen. Ik las ergens dat 4 dagen een minimum is. Dit gaat tot nu toe goed. De laatste 4 voedingen hou ik nog een tijdje aan. Dit is goed te doen.

Wat het kolven betreft, heb ik geprobeerd. Ik kreeg er alleen veel te weinig uit. Pompen lukt niet goed bij mij, ook niet bij mijn eerste. Ik had zelfs een dubbele elektr. pomp gehuurd van Medela. Zelfs niet met andere passende opzetstukken.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Kolven is ook niet altijd makkelijk in het begin. En niet iedereen lukt het met een apparaat. Soms gaat het beter als je met de hand masseert.
    Fijn dat je nu een balans hebt gevonden met wat goed te doen is! Sterkte!

14. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ga naar een lactatiekundige! Borstontsteking kan komen doordat hij de borst niet goed genoeg leegdrinkt. Spruw gaat niet weg door kokosolie helaas, dus daar zal ook een deel van het probleem liggen.

Meestal kun je ook bij een borstvergroting gewoon voeden, dus daar zou ik niet onzeker over zijn. Te weinig voeding is in de regel op te lossen door meer aanleggen, dus daar kan een lactatiekundige je bij helpen!

15. Motherlove76

Motherlove76 Actief lid

Nov 29, 2013
    310
    0
    16
    Noord-Limburg
    Bedankt voor het meedenken. Lactatiekundige is al geweest! Ze adviseert nog steeds om bij te voeden. Maar wat doe je als je kleintje na een uur drinken aan de borst nog steeds 100 cc uit de fles haalt? Na 2 h weer hetzelfde verhaal (soms ook weleens 4 h na een slaapje) en tussendoor vaak krampjes en onrust. Steeds denk ik weer, nu begin ik met opbouwen. Maar dan zit ik met ontzettende pijn aan de tepels en houdt kleintje na bv nog niet op met huilen. Volgens cb is het geen spruw.
    Borstontsteking kwam volgens mij eerder door een bacterie vanwege kloven. Borsten laat ik aan beide kanten minimaal 15 min. lang leeg drinken.

16. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Mocht je echt klaar zijn met de borstvoeding, dan snap ik dat en kun je wat ik hieronder schrijf negeren. Van flesvoeding/kunstvoeding heb ik geen verstand, daar kunnen andere mensen wellicht meer voor je betekenen.

Je kindje drinkt een uur aan de borst? Dat is wel heel lang en ik betwijfel of er ook een uur lang effectief wordt gedronken. Weet je wel zeker dat hij ook echt goed drinkt, zie je regelmatig een pauze in de kin (is een teken dat hij slikt)? Voelen je borsten na de voeding leger dan ervoor?

Ik vind het advies "Stoppen met de kunstvoeding als je borstvoeding wilt geven" erg simpel gezegd. Als je eenmaal begonnen bent met kunstvoeding (het enige waar ik wel wat ervaring mee heb; wij hebben na advies van de verloskundige 3 dagen kunstvoeding bijgegeven, al betwijfel ik achteraf of het nodig was), zit je vaak in een vicieuze circel en kun je daar meestal niet zomaar cold turkey mee stoppen. Afbouwen, zoals bijvoorbeeld iedere dag 10 cc kunstvoeding per voeding minder, is een veel beter plan om de borsten te laten wennen aan het feit dat ze steeds meer voeding gaan overnemen. Zo kunnen de borsten het feit dat ze meer moeten produceren beter bijbenen.

Als je overschakelt op volledige borstvoeding, zal er een moment komen dat je kind een paar dagen gaat clusteren. Urenlang, elke dag. Constant willen drinken. Stel je daarop in. Het is niet dat hij kunstvoeding moet hebben, het is dat hij bezig is je borstvoeding op te hogen. Ik vind op de bank met snacks, een fles water en de TV nog altijd de beste methode om de clusterdagen door te komen. Vergeet het huishouden, dat komt wel weer.

Let op plasluiers en gewicht; zolang hij niet afvalt (en over de gehele linie bijkomt) en genoeg plasluiers heeft, krijgt hij in ieder geval genoeg binnen.

Over de klachten als krampjes, onrust en borst/fles loslaten, die je omschrijft, zou ik willen meegeven dat kunstvoeding dit soort problemen over het algemeen niet oplost, en borstvoeding geen garantie is dat je dit soort problemen niet krijgt. Tong-en lipriempje dienen door een deskundige te worden nagekeken (en indien nodig gekliefd), als dat nog niet is gebeurd. Is er wel al naar gekeken, dan is een second opinion nog te overwegen. Misschien is het een goed idee om eens te kijken of er geen sprake is van spruw. Het kan zelfs zijn dat er meerdere dingen aan de hand zijn. Ook als je overschakelt op volledig kunstvoeding, zou ik er toch eens naar kijken.

17. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,295
    10,265
    113
    Borstvoeding is hartstikke mooi als je lijf dat ook wil.onze uk was 5.5 te vroeg en mijn lijf wad er niey klaar voor.heb ook veel geprobeerd ook met lactatiedeskundige maar lijf wou niet. Uiteindelijk de keus gemaakt om over te gaan.
    De keus is geheel aan jou hoe lastig dat hij ook is.

Krom trekken heel veel zuigen kan ook te maken hebben met verborgen reflux.(er komt nauwelijks of geen melk omhoog) er komt dan maagzuur omhoog. Je zegt dat hij doorslaapt dus kun je hem ook plat leggen. Je kunt het in de gaten houden of het erger word anders de leefregels uitproberen die horen bij reflux.

Hopelijk kom je er snel achter wat er is.

Share This Page