Mijn ijzer is wat aan de lage kant. Om dit te compenseren ben ik meer ijzerrijke voeding e.d. gaan eten en drinken. Een van de dranken is Roosvicee Ferro. Vol goede moed had ik een fles gekocht, maar bah wat is dat vies! Niet echt aanstekelijk om daar veel van te drinken. Tot dat ik een goede tip kreeg van de assistente van mijn verloskundige: Haar tip: Los het op in sinaasappelsap! Deze wordt er lekkerder van, je proeft de ferro niet en er zit ook vitamine c in waardoor de ijzer nog beter wordt opgenomen. Ik vond het een super tip . Andere tips om ijzeropname te bevorderen zijn ook welkom!
Ik maak elke ochtend een smoothie van sinasappelsap en 2 kiwi's (gisteren ook een halve pomelo). Door de ferro kan je nogal last krijgen van obstipatie, kiwi's bevatten ontzettend veel goede vezels voor de ontlasting en bevat ook nog eens 3x zoveel vitamine c als een sinaasappel. (Ik ben trouwens allergisch voor de schil, en schil ze met een dunschiller en spoel ze daarna even af of gebruik de gele variant)
het gebruik van volkoren producten samen met verse jus is ook ijzerverrijkend. de vitamines uit de jus binden zich aan de vitamines in volkoren producten wat een toename van ijzer kan betekenen.
mijn ijzer is te laag én ik heb zw-diabetes. Geen sinaasappelsap en geen stroop voor mij dus. Ik zit regelmatig aan de broccoli, andijvie, rundvlees, spinazie.
Groene groenten, die niet te lang gekookt zijn, blijken ook heel goed te zijn. Ik eet nu heel veel spinaziesalades haha. Daarnaast neem ik na het avondeten ook een slokje floradix. Smaakt een beetje naar pruimensap haha. Ik wil die Roosvicee ferro ook wel proberen, ik heb die laxo meegenomen uit Nederland de laatste keer omdat ik zo verstopt zat Vond hem heel lekker eigenlijk haha.
Broccoli, granaatappel, rode vlees, tomaat Maar eerlijk als uit bloed het zo laag is moet je aan ijzertabletten Ik had 5.5 (normaal 6.5). Ze deden niets mee want het kost tijd het ophogen. (Kreeg klachten pas met 32wk ivm pre eclampsie( En met eten hoog je dat niet op zei mijn arts: dan kost dan maanden of moet je kg's per dag eten
Floradix tabletten of sap. En geen zuivel bij de maaltijden nemen ( remt de opname van ijzer), maar iets met vitamin c ( bv sinaasappelsap)
Goede tip! Ik had ook Ferro gekocht aan het begin van mijn zwangerschap maar kon het ook echt niet wegkrijgen..heb het uiteindelijk maar weggedaan. Jus d'orange kon ik helaas ook niet binnenhouden toen..maar het zal vast wel beter smaken! Nu heb ik het niet nodig omdat ik inmiddels een hoge dosering ijzerpillen krijg vanwege tweelingzwangerschap. Hierdoor wel ook last gekregen van obstipatie..maar wat mij daarbij heel goed helpt is elke ochtend 2 kiwi's eten! Werkt echt!
Jep, floradix is bij mij altijd een paardenmiddel maar hier werd gezegd dat als hij laag is die klkeine beetjes uit voeding niet echt helpen. Ook niet de ferro. Dan moet je echt ijzertabletten. Dit in combi met foliumuur. Bevorderd ook de opname. Ik starte mijn bevalling met een hb van 8,8. Na de bevalling eindigde ik met 5,2. Dus als hij nu laag ik zal ik gewoon starten met ijzertabletten.
In de reacties mis ik ook vlees! Ijzer uit dierlijke producten wordt beter door het lichaam opgenomen dan uit plantaartige producten..
Floradix zat bij mij in het infotasje van de vk om te proberen. Dus denk dat dat wel Goed is en ook werkt, heb er geen ervaring mee. Floradix IJzer-tabletten - IJzer - De Tuinen Mineralen | De Tuinen Dit is het, je hebt het ook in een b vloeibare variant dieje door een glas drinken heen moet gooien
uuuhmm, jaa buitenom de tips hier, ook geen zuivelproducten eten na je ijzerproducten/ijzertabletten, zo'n 2 uur later pas, want zuivel zorgt ervoor dat de ijzer weer afbreekt..