Fopspeen afleren

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Roosje24, Jul 21, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    4,149
    154
    63
    Hoi meiden,

Ik heb de topic nachtfles gelezen en ik geef het zelf ook wel halfvolle melk. Ik wil ook heel graag stoppen met fles geven. Dochter is 2.5 jaar.
    Maar omdat ik nu begonnen ben speen afleren wil ik niet alles tegelijk doen. Haar spenen waren allemaal afgebeten en kan gevaarlijk zijn. Zij vondt het geen probleem en ging verder zuigen hoor. Maar dus i.p.v weggooien heb ik een envelop gepakt en we hebben erop getekend, stickers geplakt en de spenen erin gedaan, ik heb verteld dat er babys zijn die het nodig hebben. Dat zij een grote meid is, dat we het naar de babys op gaan sturen. Toen vond ze het prima en we hebben haar envelop in de bus gedaan (haar spenen eruitgehaald stiekem) ik ga het weggooien gewoon.
    Die dag heeft ze tot het avond niet erom gevraagd omdat we buiten aan het spelen waren. Toen ze moe was vroeg ze ernaar. Ik heb weer verteld wat we hebben gedaan, ze ging wel mopperen maar daarna was het over. Bij het slapen viel ze gelijk in slaap omdat ze in de middag niet had geslapen dus was geen probleem. In de nacht is ze wakker geworden en om speen gevraagd maar daarna was ze stil dus ik ben niet naar haar toe gegaan.
    Gisteren waren we ook hele dag buiten shoppen, wandelen en heeft ze helemaal niet erom gevraagd alleen toen ze moe was en slaap kreeg. Heb haar weer verteld waarom en wat. En ik had haar een klein cadeautje beloofd en gekocht. Ik zei ook we gaan geen speen meer vragen. Zegt ze tegen zichzelf we gaan geen speen vragen haha :D
    Bij het slapen gisteren weer erom gevraagd maar heb natuurlijk weeeeer verteld en geZegd dat babys huilen en speen willen, dat zij klein zijn en zij groot. Zegt ze ik huil ook :D achhh schatje van me.
    Daarna heeft ze niet meer erom gevraagd en viel in slaap. Snachts 1 wakker en na haar (jammer genoeg nog wel) nachtfles gelijk weer in slaap gevallen dus geen speen gevraagd. Jaaa jaaa ik ga ook beginnen met het fles stoppen, komt ook ;)
    Nu ze net wakker is, komt ze naar me toe, waar is speen. Ik heb weer vverteld en ze is er nog steeds even weer tegen, nee we hebben het niet gegeven, nee niet naar babys etc. Maar heb haar weer afgeleid en is ze het vergeten..

Ik ben echt benieuwd hoe lang het gaat duren? Het gaat nu wel redelijk goed wat ik echt niet verwachtte omdat ze een speenliefhebber was. Zelfs overdag met spelen ging ze het pakken. Buiten wilde ze het ook, in de auto etc.

Ow ja ze heeft wel een lievelingsknuffel, ook overal naar toe. Dat heeft ze nog steeds, ze houdt heel erg van haar knuffel.

Maar wat voor tips hebben jullie ook?
    Wat zijn jullie ervaringen?

2. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

Jan 16, 2013
    1,752
    0
    36
    Gelderland
    Geen tips en ervaringen maar lees graag even mee. Wil ook graag de speen afleren. Wordt alleen in bed gebruikt tijdens slapen, maar vind 2 jaar eigenlijk wel lang genoeg.

3. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    #3 amdaa, Jul 21, 2015
    Last edited: Jul 21, 2015
    Het gaat op zich prima zo te lezen. Gewoon doorgaan met uitleggen, ze moet gewoon even wennen.

Wij hebben rond 1,8 jaar de speen samen opgestuurd naar Sinterklaas. Ik heb het 3-4 dagen herhaald dat de spenen echt weg zijn, en dat grote kinderen geen speen nodig hebben. Daarna was het gewoon klaar.
    Het leuke was dat de Sinterklaas op mijn werk een heel verhaal kwam vertellen over de spenen die hij ontvangen had per post, en dat hij heel trots was dat het zo goed ging zonder speen enz. Dat was de grootste beloning 😀

4. Clivia

Clivia Bekend lid

Jul 12, 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Vooral: volhouden! Presenteer het hebben van geen speen meer als feit. In mijn ervaring gaan kinderen met feiten erg goed om!

Bij mijn zoon en dochter heb ik het boek "stoppen met foppen" gebruikt. In 15 dagen er vanaf.
    Bij mij hebben ze geen enkele keer er meer naar gevraagd. Ging super!

5. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

Jan 16, 2013
    1,752
    0
    36
    Gelderland
    Vanaf welke leeftijd is dat boek geschikt Clivia?

6. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    4,149
    154
    63
    Ow ja boek kan ook wel. Ik moet het idd volhouden. Ze vraagt af en toe om haar speen maar dan vergeet ze het weer. We zijn weer buiten (haha zo lkkr weer nu) in de buggy vroeg ze om haar knuffel maar geen speen gelukkig!
    Het is gewoon steeds uitleggen elke keer en volhouden. Daarna komt het fles afleren en daarna zindelijkheid. :D want met zindelijkheid is ze eigenwijs en wil niet.

7. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Mijn neefje was met 3,3 jaar met veel moeite van de speen afgeleerd, en was binnen een maand ook volledig zindelijk. Kan toeval zijn, maar we zagen het kind heel snel groeien nadat die spenen en flessen weg waren. Alsof hij de babyperiode eindelijk kon afsluiten. Hij wilde ineens zelf ook geen luier meer, niet meer met mama in slaap valken en wilde een eigen kamer.

Je hebt nu echt geen boek meer nodig hoor. Je dochter is al van de speen af, binnen een week zal ze die echt niet meer gaan vragen. Wat al eerder gezegd is: presenteer het als een feit, breng het zelf absoluut niet ter sprake en geef kort en duidelijk uitleg als ze er nog om vraagt.
    Hetzelfde dadelijk met de fles.

Kinderen zijn vaak flexibeler dan we denken.

8. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Het lang zolang duren zolang je daar zelf meebezig bent. Naar mijn mening dat "uitleg" steeds en poespas etc niet nodig is. Ze snapt en herinnert het zich heus wel.
    Als ze omvraagt simpel zeggen: heb ik niet.klaar.
    Dan pas gaat ze overheen. Zolang je hele verhaal blijft vertellen zolang gaat ze steeds vragen (alleen om de verhaal, cadeautjes etc).

En boek en alle dingen nergens voor nodig.

Met flesje gewoon stoppen per nacht en klaar.
    Beker geven met water of water in rietjesbeker alsje wil ze dat zelf pakt en dat niet omvalt

9. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0

Je houdt haar in "baby" staand. Hier dus echt geen knuffels buiten, geen flessen al va 1jaar, geen spenen va 1.5, geen buggy va 1.5 en zindelijk va 2.2.
    Ze is erg eigenwijs ook maar ikdoe gewoon weg speen/fles zonder poespas eromheen nergens voor nodig. Of dat beloning ook met cadeautjes nooit gedaan hoe verleidelijk het ook is.
    Moet ze drinken dan moet ze gewoon normaal zeggen "ikwil drinken" dan krijgt ze glas water of water in bidon. Als ze zou mepperen of vroegen om fles zou ik niets geven gewoon ik zou zeggen: fles heb ik niet iswater in glas of niet. Jou keuze

10. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

Jul 19, 2012
    2,370
    109
    63
    Spenen en knuffels moeten in bed,fles melk op de bank.
    Toevallig hebben wij 1 speenloze nacht achter de rug,en dat is prima gegaan. Ze heeft hem zelf in de prullenbak gestopt, op eigen initiatief! Als ze er om vraagt zeg ik haar dat hij weg is. De fles ga ik schrappen als ze haar speentje vergeten is. Over knuffels wil en kan ik geen zinnig woord zeggen. Ik ben 22, ben getrouwd en heb 2 kinderen, en een knuffel. Alleen in bed, haha. Man vind het niet erg, en hij hoeft nu niet meer mee op vakantie enzo.

11. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Bij onze jongste was dit inderdaad ook het geval. Ik moet zeggen dat ik de link nooit heb gelegd, maar twee maanden na het afleren van de speen sliep ze in een groot bed en was ze dag- en nachtzindelijk.

Hier heeft ze denk ik nog zo'n week tot anderhalve week om haar speentje gevraagd.

12. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Een knuffel is doodnormaal om in bed te hebben hoor.

Toen wij gingen samenwonen had ik mijn knuffelsverzameling ook meegenomen hoor: ), al had ik ze dan niet in de slaapkamer gelegd

13. LiLaa

LiLaa VIP lid

Feb 9, 2011
    6,120
    0
    36
    Genieten van mijn mooie gezinnetje
    Op de roze wolk :-)
    Kaan was 1,5 jaar en wij hebben 1 keer verteld dat speentjes voor baby's zijn, en hij ging samen met papa naar de prullenbak, hij heeft 'm toen weggegooit, dus het ging best makkelijk.

En Atilla heeft nooit speen gewild, hij vond 'm 3 x niks! 😂

Enige tip die ik kan geven is: praten met Eslina en haar uitleggen dat speentjes echt voor baby's zijn, en ja zei moet dat begrijpen want ze is al 2jr +.

Succes!

14. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

Nov 13, 2012
    3,695
    2
    0
    Mijn zoontje was een jaar of 2.. Hij gebruikte zijn speen al lang alleen nog in bed.. Op een avond vroeg hij niet naar zijn speen, en ik heb hem niet gegeven. Hij is toen gewoon gaan slapen..

De dagen erna vroeg hij er wel om, maar heb gezegd dat ik zn speen kwijt was geraakt, en dat hij ook goed slaapt zonder speen..

Na een week was hij het vergeten :p

15. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Hier moesten we wel stoppen met de speen ivm een krentenbaard infectie die enorm ging ontsteken doordat de fopspeen de plek steeds open schuurde. Dochter was toen 1 jaar en 4 maand.
    Letterlijk alle fopjes in de prullebak gedaan en tegen haar gezegd dat ze weg zijn.
    Ze gebaarde er nog wel om maar mijn antwoord was standaard "fopjes zijn klaar nu en weg"
    Na 3 dagen vroeg ze er nooit meer om en is het ook afgelopen.

16. Bilou

Bilou Bekend lid

Oct 29, 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Blijven volhouden. Ik had mijn zoontje wijsgemaakt dat de kat die had opgegeten. En dat begreep hij prima. Hij bleef wel vragen, maar uiteindelijk legt ie zich erbij neer.

Je bent op de goede weg. Al had ik denk ik eerst het flesje afgeleerd haha, maar komt goed! 👍🏼

17. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    4,149
    154
    63
    Dag 5 zonder speen gaat super! Af en toe vraagt ze het maar huilt of moppert niet :D

Bilou, ja indd zou beter zijn maar dat zoumoeilijker zijn nu omdat ze in de middag/avond/soms snachts drinkt. Halfvole melk drinkt ze. Het verschilt. In de middag als ik buiten ben dan weer niet. Maar ze wil het gewoon absoluut met fles, niet in een beker. Maar na speen ga ik met fles beginnen.

Share This Page