Hoe omgaan met vermoeidheid op een dag

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Emm27, 26 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.915
    388
    83
    Ooooh wat is het moeder zijn leuk, ik ben mama van een kleuter en een dreumes. Maar oh, wat ben ik MOE!

Sinds een week slaapt de jongste af en toe door, maar naast het huishouden en werken blijf ik zo moe. (Gaat al wel beter nu ik vit d heb aangevuld ivm een flink tekort).

Maar... hoe gaan jullie om met vermoeidheid?

Ik merk dat ik wel 5 bakken koffie kan drinken op een dag... regelmatig mijn geduld verlies naar de kinderen, en savonds om 20 uur al in bed wil liggen (om te slapen/chillen), heel ongezellig voor mijn man.

2. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.357
    28.598
    113
    K-k-k-koffie! Soms heb je van die dagen.
    Misschien afspreken met je man dat hij ze een halve zaterdag meeneemt waardoor jij kan bijslapen?

Adrianna vindt dit leuk.
  3. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik denk dat een tijdje heerlijk op tijd gaan slapen op de lange termijn juist gezelligheid brengt voor iedereen. Uitgerust is het leven veel zonniger

4. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.915
    388
    83
    Bij mij is het elke dag... dat ik zo moe ben! Niet af en toe

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Niet alles perfect willen doen. Bij mij heeft het huishouden geen prioriteit. Als de kinderen thuis zijn ben ik met hen bezig.

6. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.646
    1.252
    113
    randstad
    Toch even een paar weken om 20.00 gaan slapen als je weer bijgeslapen bent is het weer tijs voor gegezelligheidMoe op de bank ben je toch ook niet gezellig?

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Prioriteiten stellen inderdaad. Kinderen gaan voor huishouden. En slaap gaat voor verplichte avondjes op de bank.

Ik zit ook met een kleuter en slecht slapende dreumes, en een fulltime job en het huishouden. Ongeveer de helft van de week ga ik gewoon slapen om 9u. Mijn man moet zich maar zelf bezighouden. En meestal gaat hij ook gewoon slapen, want hij is ook moe.

Snapt je man het echt niet? Of voel jij je schuldig zonder reden? En kan je man niet wat helpen door je af en toe te laten uitslapen, of door 's nachts op te staan?

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.159
    8.892
    113
    Sowieso is het al vermoeiend en als er dan daarnaast nog is fysieks is, dan wordt het helemaal zwaar. Slik je nog steeds vitamine D? En hoe lang is die waarde nu weer goed? Kan best dat je nu weer conditie op moet bouwen. Chronisch veel koffie ed helpen op de langere termijn volgens mij niet echt en op de kortere ook niet, denk ik...iets met verslavend en rebound effect ed. Zou eerder een periode wel op tijd naar bed gaan, als het kan overdag af en toe ook even bijslapen en verder vooral gezond eten en veel naar buiten ed.

(De vermoeidheid is herkenbaar btw, al komt het hier door een tekort aan andere vitamines, bepaalde ziektes en daarnaast (daardoor?) niet doorslapen.)

9. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    202
    63
    Kun je overdag niet even een powernap doen? Ik knap daar altijd erg van op. Wekker op 30 min zetten, zodat ik max. 20 minuten slaap, dan heb ik er ‘s avonds geen last van.

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Op tijd naar bed gaan en prioriteiten stellen inderdaad. Mijn slaap gaat echt voor bankhangen. Gelukkig heeft mijn man daar alle begrip voor en stuurt hij me soms naar boven.

Maar echt. Ik zit nu ook met wallen tot op mijn knieën. Mijn jongste is aan het spoken 's nachts en wil om de haverklap drinken. En om 6 uur ging de wekker voor vroege dienst... gaap.

11. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.206
    1.058
    113
    Vrouw
    Mijn man heeft ook een flink vit d tekort en is vorige week de hele week ziek geweest, alleen maar geslapen.
    Kon volgens de ha wel een paar maandjes duren eer dat de vermoeidheid weg is. Ook al is je waarde nu goed.

12. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Herkenbaar maar hopelijk hier van voorbijgaande aard. Onze baby is nu zes weken en de nachtvoedingen breken me enorm op. Ik geef borstvoeding dus mijn man kan me niet helpen. Als ik echt zit te dutten tijdens het voeden staat hij op om de kleine te verschonen en terug in bed te leggen maar meestal slaapt hij gewoon door. Ik heb nog een drukke peuter rondlopen die ‘s middags niet meer wil slapen en ik heb nog wat last van het bloedverlies van de bevalling en de lage bloeddruk die ik heb omdat ik naast de borstvoeding niet goed genoeg voor mezelf zorg. Ik moet met name meer drinken en slapen, al zit dat laatste er niet echt in. De oudste sliep met acht weken door, ik hoop dat nummer twee op zijn broer lijkt wat dat betreft. Ik merk dat frisse lucht helpt tegen de vermoeidheid. Ik ga dus regelmatig even wandelen met de kinderen. Ik gebruik ook multivitamines voor moeders (mamafit van davitamon).

13. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    Ik herken het heel erg. Wat ik weleens doe, de oudste achter de tv/Ipad parkeren en er zelf even naast gaan liggen. Meestal slaap ik dan ergens tussen de 10 en 30 minuten (afhankelijk van hoe snel hij weer iets van mama wilt :p) even bij. Ik weet het niet, niet pedagogisch verantwoord maar anders trek ik het soms echt niet. Door wisseldiensten slaap ik slecht en weinig en mijn jongste slaapt nog steeds niet door. Verder inderdaad het "alle ballen hoog willen houden" even los laten. Een perfect huishouden komt wel als de kinderen de deur uit zijn over 20 jaar :roflmao:.

DastyQueen vindt dit leuk.
  14. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    Oh en dit berichtje typ ik onder het genot van een kop koffie terwijl de jongens aan het spelen zijn en ik nog meer dan genoeg te doen heb in huis.

Tuttebelleke vindt dit leuk.
  15. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.915
    388
    83
    Elena22, hier precies hetzelfde. Wisseldiensten breken me op.

Fijn om wat herkenning te lezen!

16. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.915
    388
    83
    Ja ik ben al bijna een jaar bezig...
    Lastig vind ik, juist omdat ik zo moe ben gezond te eten. Is niet handig denk ik

17. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Aanvullend met een multi. En gezond hoeft niet perse veel tijd te kosten.
    Zo heb ik de guacamole ontdekt. Die smeer ik in plaats van boter op mijn boterham. Plakje kipfilet erop. Heel lekker en meteen al een schep groente binnen bij de lunch.

En Google maar eens op gezond en snel.

18. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Herkenbaar met kleine kinderen. Wat mij helpt is weten waar ik energie van krijg en dat daadwerkelijk doen, heb dan volop energie voor alle drukte, meestal ;)
    En afvragen of bepaalde dingen moeten en echt nodig is. En lekker buiten uitwaaien vitamine d opsnuiven :)

19. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

En een nieuw woord wat ik recent heb geleerd: zelfcompassie.
    Dit betekent dat je vriendelijk naar jezelf reageert als het even niet lukt.
    Jij bent ook maar gewoon een mens.

Ben druk doende mezelf dit te leren :)

Nescio en Uilenmama vinden dit leuk.
  20. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.497
    2.948
    113
    Als het kan, toch op tijd naar bed. Ik herken het wel, kleuter, peuter en zwanger. Ik ben MOE. Helaas werk ik avonden tot 23.00 dus op tijd naar bed zit er meestal niet in :(

Deel Deze Pagina