zwemles A diploma, hoe gaat de les bij jullie?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Rosao, 16 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Thijmen is onlangs begonnen met zwemles hier in Zoetermeer, eerst vond hij het wel leuk maar halverwege had hij er genoeg van. Wilde er uit, naar mij toe etc. Hij vond er echt niets meer aan.
    Nou moet ik zeggen dat ik de les ook een beetje saai vond voor kinderen, het kwam eigenlijk vooral neer op baantjes proberen te zwemmen. Geen spelelement, geen vrij zwemmen op het eind. De juf was ook nog redelijk jong en probeerde vooral de kinderen in bedwang te houden door erg streng te zijn.

Mijn vraag is dus, hoe gaat een gemiddelde beginners les bij jullie? Wordt er iets van gemaakt? En hoe lang is een les? Bij ons is het 50 minuten in vrij diep water (ze kunnen niet staan), wat het ook best zwaar maakt.

Nou ja, b en dus benieuwd naar jullie zwemleservaringen :)

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier beginnen ze in ondiep water, maar hier hebben ze dan ook 3 zwembaden waarin gelest wordt. Afhankelijk van het niveau schuif je baden op. In 3 baden zitten in totaal 5 niveaus. In niveau 1 en 2 kunnen ze staan. In niveau 3 deels en in niveau 4 en 5 (wedstrijdbad) niet.

Maar het is ook een beetje afhankelijk van het zwembad. In principe zou er wel begonnen moeten worden met watervrij maken in de meeste baden, dus dat ze geen angst meer hebben voor water. Maar dat deel heeft je kindje misschien al gehad?
    Verder zou het kunnen dat als ze met drijfpakjes werken, dat ze niet die volgorde aanhouden (watervrij maken, leren drijven en daarna pas de beenslag leren zwemmen).

Maar oke het hangt een beetje van het bad af, hun mogelijkheden en hun methode om te leren zwemmen.

Hoewel het ook belangrijk blijft, dat ze leren dat zwemmen LEUK is!

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Waar Thijmen lest is maar 1 bad met 1 diepte. Ze werken met vleugeltjes en kurken. Ze gaan er in principe wel vanuit dat de kindjes geen angst voor water hebben (dat heeft Thijmen ook niet, hij springt rustig van een startblok af en probeert te duiken enzo).

Wat doen ze bij jullie in de les? Ook spelletjes enzo?

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier 4 verschillende badjesin het bad. Het eerste gedeelte ondiep, spelenderwijs watervrij en zwembewegingen maken. Badje 2 iets dieper en zwemslagen oefenen buik en rug met behulp van kleine drijfstokjes. Badje 3 diep met kurk en zonder hulpstukken. Badje 4 zonder kurk en door het gat zwemmen en rug en borstcrawl. Dan afzwemmen.

2x in de week 30 min.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als ze eenmaal watervrij zijn, dan is er vaak weinig tijd meer om te spelen. Wel tussendoor snel een keertje een bommetje of een baantje als een dolfijn ofzo. Maar verder is het wel veel oefenen. Hier wordt overigens 40 minuten les gegeven ongeveer en dan 5 minuutjes spelen.
    Zwemles is toch vrij prijzig en veel ouders willen ook gewoon niet dat er dan regelmatig gespeelt wordt. Beetje dubbel dus...

6. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier word 3 kwartier gelest en 1 kwartier gespeeld. Eerst watervrij maken, toen naar ondiep 1, daarna naar ondiep 2. En dan diep.

7. Hester

Hester Niet meer actief

Bij ons een uur per week, de laatste 5 minuten van dat uur mogen ze spelen.

Het is één diep bad waar ze niet kunnen staan en daarin leren ze alles.

Het is best vermoeiend denk ik voor die kleintjes, een uur lang rondzwemmen, want daar komt het denk ik op neer.

Ouders blijven er niet bij, dus ik heb eigenlijk geen idee wat ze precies doen, zie alleen de laatste tien minuten ofzo wanneer ik hem weer kom ophalen en zie dan wel dat ze verschillende oefeningen doen (van de kant springen, rugslag, op de buik enz).
    Eens in de maand is er meekijken door ouders, maar dat heb ik nog niet meegemaakt vanwege vakanties.

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    De zwemslagen oefenen ze hier dus meteen in diep water. Ze zijn begonnen met drijven op de rug, spartelen en beenslag.

Ik zou overigens 40 minuten zwemmen en dan 10 minuten spelen beter vinden. Ik vind 50 minuten zwemmen voor zo'n kleintje best veel. We zijn van het weekend naar een zwembad geweest voor de lol en ik was na een uur ook bekaf.

9. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Rosao, hier gaat het precies zoals je het omschrijft, gelijk zwemslagen oefenen in diep water. De lessen duren ook 50 minuten. Mijn zoon gaat binnenkort aan beginnen, ben heel benieuwd hoe het zal gaan.

10. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Bij ons heb je dan ook nog 1x in de maand gekleed zwemmen. En je hebt 1x in de zoveel tijd, kijkdagen.

11. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Nu je het zegt ;) hier ook. 1 keer per maand zwemmen ze met kleren aan en 1 keer per maand mogen de ouders vragen over de voortgang van hun kinderen stellen en/of meekijken.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier kunnen de ouders altijd kijken. Vragen stellen héél kort of snel tussendoor (aan het einde van de les) maar liever door je telefoonnummer achter te laten, dan word je teruggebeld.
    Met kleding pas in het laatste bad en dan iedere week.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    #13 Jo79, 17 sep 2012
    Laatst bewerkt: 17 sep 2012
    Mijn dochtertje is eind oktober met zwemles begonnen, kon kiezen tussen de reguliere lessen of A halen met de Easyswim methode. Die laatste methode sprak mij veel meer aan, kleine groepen (max. 6 kinderen). De zwemjuf gaat ook gewoon mee het water in.
    Ze gaan al vanaf de eerste les zwemmen waar ze niet kunnen staan en doen veel spelletjes door bijv. ballen in het water te gooien en ze er uit de halen.
    Mijn dochtertje vond zwemmen best wel eng voor ze begon met zwemles, maar dat was na 1 of 2 lessen helemaal voorbij.
    Ouders kunnen altijd kijken vanuit de kantine en om de zoveel weken mag je aan de kant zitten.
    Ze zwemmen de laatste 2 maanden elke les met kleding aan, de eerste 10 minuten of kwartier.
    Het is een pakket wat je koopt met diploma garantie, dus als ze er langer over doen dan gemiddeld of bijlessen nodig hebben, betaal je daar niets extra voor. De helft van de groep is voor de zomervakantie al afgezwommen, de rest gaat volgende week afzwemmen, in de vakantie was er geen zwemles.
    Hier een Youtube filmpje over Easyswim: EasySwimPro.mp4 - YouTube

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat easy swim klinkt wel leuk zeg! Zoiets zou ik ook wel willen voor Thijmen. Ik ga eens kijken of dat in Zoetermeer ook is.

Bij ons zijn er 2 juffen in het water, de zwemjuf en een hulpjuf. Vind ik ook wel prettig met dat diepe water!

15. limegreen

limegreen Bekend lid

6 mei 2008
    892
    0
    0
    Hoe oud waren/ zijn jullie kindjes town jullie begonnen met zwemmen?
    Hier aanstaande zaterdag een proefles, ben benieuwd!!!
    (3 jaar en 9 maanden is ze nu)

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier mag je met 4 op de wachtlijst. Wanneer je kindje watervrij is en kan drijven op de rug (niveau wat ze hanteren bij ouder en kind zwem diploma's) dan hoef je niet op de wachtlijst en kun je gelijk beginnen.

Ik vind het in combinatie met school en gym wel érg inspannend - ik twijfel nog steeds over de gymles...

17. mama1977

mama1977 Actief lid

23 jun 2009
    356
    0
    0
    limburg
    Wij zijn vorig jaar begonnen omdat zoonlief gewoon het diepe in sprong op vakantie. Hij heeft soort van priveles, 2 kindjes 1 juf. Echter het advies van de juf was toch om pas met 5 jaar te beginnen. Hij hield het qua aandacht wel supergoed vol en wist ook precies de bewegingen maar fyfsiek kreeg hij gewoon het water niet "weggeduwd"

Dus we wachten nog even en dan weer aan de slag. Waren trouwens lessen van een halfuur met 5 minuutjes vrij, was goed te doen.

Deel Deze Pagina