Ik denk er al een tijdje over om een goedkope stacaravan of klein vakantiehuisje te kopen (het liefst op Ameland), maar heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken en wat de knelpunten zijn. Ik wil het dan gaan verhuren. Bij knelpunten denk ik aan: - onderhoud - kosten - baten (kost het meer dan het oplevert?) - moet je veel belasting betalen - heb je veel zeurende huurders? - etc. Iemand die ook een vakantiewoning heeft en verhuurd?
Niet zelf verhuurd, maar een bevriend stel wel. Je moet uitkijken dat je de beheerder van het park niet teveel geld moet afstaan, omdat het onderverhuur is. En ja, je moet er rekening mee houden dat de afschrijvingen van het meubilair hoger liggen, dan dat je er zelf zou verblijven. Mensen gaan minder zuinig met je spullen om dan dat je met je eigen spullen zou doen. Ook onderhoud moet gebeuren, vooral in de wintermaanden moet je ook regelmatig checken op stormschade/lekkages etc. Belasting weet ik niet, maar zou dat wel in de gaten houden. Zelf zou ik er niet aan beginnen, je weet ook niet wat voor mensen je binnen haalt natuurlijk. Het kost ook nog eens veel tijd en energie. Succes ermee!
Dank voor je reactie. Bevalt het jouw vrienden niet? Hebben zij wat winst van het huisje? Het is wel veel gedoe, maar toch lijkt het me nog steeds wel wat
Ze verhuren het alleen als ze er zelf of familie van hun geen gebruik van maken. Maar na dit seizoen stoppen ze er mee (is trouwens ook het eerste seizoen). Ze hebben gelukkig nog geen pech gehad met de huurders, maar er gaat teveel tijd in zitten en hebben te weinig winst. Ze moeten ook best veel afstaan aan de eigenaar van het park. En je moet er toch elke keer heen om schoon te maken, waar ze al gauw een half uur mee bezig zijn. En elke keer kijken of er geen gebreken zijn. Ik zou wel goed kijken naar het park en of er wel vraag naar is. Als er heel veel huisjes staan die verhuurd worden, gaat je vraagprijs ook automatisch omlaag.
wij hebben een Chalet die we verhuren. Wij hebben er eerst zelf gewoond. Wij hebben er alleen een stel inzitten die er permanent woont, hebben ook hun eigen meubels en zo er in. Belasing hoef je niet te betalen, wij verhuren het wel 'wit'. Alleen het onderhoud vinden wij wat lastig, hebben er weinig rijd voor. Maar het is een leuk cenje extra, en als deze huurders er uit gaan, willen we hem verkopen.
Ja idd, als je het verhuurt, zou ik dat wel aan mensen doen die het voor langere tijd willen huren, bijv. minimaal een bouwvak of seizoen. Dan heb je niet de hele tijd verschillende mensen en hoef je er niet zo vaak heen. Denk dat het wel even duurt voordat je je investering eruit hebt. Een chalet/stacaravan kost wel wat.
voor 40.000 euro heb je er 1. Vraag er 1000 euro voor per maand in t hoogseizoen en na 6 jaar heb je het eruit.
Alleen dan krijg je lekkages of gaat je ketel kapot. En dan nog het geld wat je moet afstaan aan de eigenaar. Bij onze vrienden was dat dus wel mooi 400 euro per maand. Dan moet je sowieso al veel vragen voor de huur wil je het er allemaal uit hebben.
je jaarlasten voor t park zullen ook al snel rond de 1500 zitten. Plus je verzekeringen erbij en inderdaad onvoorziene kosten. En dan kan t inderdaad nog zijn dat je een % moet afdragen aan de park-eigenaar.
uit ervaring kan ik zeggen dat het niet heul winst gevend is. er gaat enorm veel tijd inzitten. en je bent eigenaar van de caravan niet van de camping dus gaat de camping verbouwend etc zul je moeten wijken vooral als je er nog lang zit
Ja ik bedoelde de eigenaar van de camping. Meestal koop je niet de grond, alleen het object. Maar er zijn wel campings waar je de grond erbij kan kopen, dat zijn er alleen niet veel. Jaarlasten van mijn vrienden zijn ongeveer 2400 euro. Dan heb je alleen nog maar pasjes (waarmee je kan zwemmen etc.) en een autopas. Daar komt nog gas, water en licht bij. Maar ze hebben dan wel een huisje op een luxe camping..
Houd ook rekening met het verschil in opbrengst bij "langere verhuur" of echt de vakantie-verhuur. Met het laatste kun je in het hoogseizoen uiteraard meer vragen, maar weet je nooit zeker hoeveel weken je "vol" zit. Met de langere verhuur (voor mensen die tussen twee huizen zitten of mensen die ivm nieuwe baan tijdelijk iets dergelijks huren) heb je voor de langere periode meer zekerheid. Maar dan zul je uiteraard ook een ander huurbedrag gaan rekenen.
mijn ouders hebben ooit een stacaravan gehuurd! De afspraak is, de vorige huurders leveren het schoon af. Nou de condooms lagen (gebruikt) in de tuin het was te vies voor woorden in het huisje! Dat mijn moeder mij belde en nu. ik heb mevr gebeld van het verhuurde huisje. Ze zou geld terugstorten! Voor haar verlies! maar mijn ouders baalde ook flink, die zaten op texel zonder verblijfplaats, het is een duur weekje geworden van hotel naar hotel! voor die mensen dus en verlies van de huur, ze moeten daarna toe, alles schoonmaken! Dus er zitten wel haken en ogen aan!
Een huisje is me te duur, het zou meer iets zijn voor de grap, een kleine hobby waar we zelf op leuke momenten ook gebruik van kunnen maken. Maar, hmmm, ik hoor wel een flink aantal nadelen hier. Toch nog maar eens goed over nadenken dan.
Ik zou eerst eens goed bij de belastingdienst informeren. Of je moet over je inkomen belasting betalen of het wordt gezien als bedrijf en dien je btw over je inkomsten af te dragen....... in NL is het haast onmogelijk om inkomsten te verkrijgen zonder te maken te krijgen met de belastingdienst.
Hoi hoi Wij hebben een stacaravan op de Veluwe, kosten zijn ongeveer 2000 euro per jaar ex gwl. We hebben er over nagedacht om hem te verhuren maar wij vinden er te veel werk aan zitten dus hebben we hem nu te koop staan omdat we gewoon te weinig tijd hebben om er heen te gaan. Het kost ons nu meer dan dat het oplevert, als we hem zouden verhuren moet je er iedere keer weer heen, checken of alles schoon is enz enz (maar als je interesse hebt in een leuke caravan op de veluwe mag je me pb'en )
@ilseroc: dank voor het aabod, maar ik had Ameland in gedachten Jammer dat het niet zoveel oplevert en dat jullie hem moeten verkopen. Kun je niet iemand in de buurt regelen die de schoonmaak doet? Dan vraag je een bedragje aan de huurders voor de eindschoonmaak, en dat betaal je dan volledig aan de schoonmaakster. Zij kan dan ook de sleutel beheren. Zo iemand moet je dan natuurlijk wel vertrouwen, maar misschien is er iemand die dit al doet voor andere caravans/huisjes? Ik was in elk geval niet van plan om telkens naar Ameland te reizen om het te checken... Ik zal Marktplaats toch nog even weer checken! Groetjes!