Tip: Het vergeten voedingsstof en oh zo essentieel. DHA

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Debsy, 6 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debsy

Debsy Lid

5 jun 2007
    20
    0
    0
    amsterdam
    Ik ga zelf een orthomoluculaire studie doen en lees al jaren veel hierover .DHA is wetenschappelijk bewezen dat het vele ongemakken kan voorkomen.

Moeders die DHA hebben gebruikt tijdens hun zwangerschap hebben ook kinderen die zich motorisch en mentaal ook veel beter ontwikkelen. Ook komt postnatale depressie veel minder voor bij vrouwen die gedurende de zwangerschap DHA gesuplementeerd hebben.Een kind in de baarmoeder teert namelijk op jouw reserves. En DHA zit enkel en alleen in vis.
    Hier een algemeen stuk erover. Indien het je interesse heeft gewekt kun je natuurlijk ook gaan googlen ;)
    Groetjes Deb

http://www.visolie-info.nl/zwanger.html

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Is DHA hetzelfde als omega dan ? En als je vegetarisch bent is het dan mogelijk om die visolie te vervangen door lijnzaadolie ofzo ?
    Ik ben zelf n.m. vegetarisch en neem nu wel visoliecapsules maja eigenlijk is dat tegen mijn principes he.

3. Debsy

Debsy Lid

5 jun 2007
    20
    0
    0
    amsterdam
    Nee epa en dha komen alletwee uit vis en lijnzaadolie is alfa-linoleenzuur. Ze behoren wel alle 3 tot de omega 3 vetzuren. Niet ieder lichaam is in staat linoleenzuur om te zetten in EPA en DHA.

Vegetariers kunnen DHA halen uit blauwgroen zeewier. Ik zou alleen niet weten waar je dat kan verkrijgen. Ik slik zelf speciale DHA capsules voor zwangere en zogende vrouwen.

Dit stukje heb ik vd natuurdietisten:
    EPA en DHA
    Eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) worden tot de omega-3 vetzuren gerekend. Ook alfa-linoleenzuur (ALA), waar bijvoorbeeld lijnzaadolie zeer rijk aan is, behoort tot deze groep. ALA wordt echter slecht omgezet in de juiste prostaglandines waardoor het therapeutisch van weinig waarde is. In de praktijk worden extra omega 3 vetzuren ingenomen bij chronische ontstekingsbeelden (gewrichten, zenuwen), ter voorkoming van hart- en vaataandoeningen en bij een verstoorde cholesterolhuishouding.

EPA en DHA worden aangetroffen in visolie (18 en 12%) en zijn ook als concentraat verkrijgbaar. DHA is van groot belang voor de opbouw en werking van het zenuwstelsel, met name de hersenen. Extra inname van DHA wordt aanbevolen aan zwangere vrouwen en aan kinderen gedurende de eerste jaren na de geboorte, om bij te dragen aan de ontwikkeling van het zenuwstelsel. Tekorten aan omega-3 vetzuren worden ook in verband gebracht met depressie, dementie, hyperactiviteit en concentratiestoornissen. Bij ouderen kan extra inname van DHA bijdragen aan een betere prikkeloverdracht in de hersenen, waardoor de concentratie en het geheugen positief beïnvloed worden.
    Voor meer informatie zie ook www.visolie-info.nl Overigens is DHA er ook in een vegetarische vorm, nl. uit algen.

succes

Deel Deze Pagina