Rhesus c- negatief

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sokjes86, 30 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sokjes86

Sokjes86 Niet meer actief

Dames,

Ik ben rhesus c-negatief.
    Eerder dacht ik dat als je dan antistoffen aanmaakt, je een spuit krijgt en het weer klaar is, maar nu lees ik ergens dat er geen spuit is voor c-negatief?
    Heb net vrijdag bloed laten prikken, dus ben benieuwd.

Iemand ervaring hier mee?

2. esme66

esme66 Niet meer actief

Hier ook rhesus-c negatief. Is iets wat ze pas sinds een klein jaartje ook controleren, daarvoor keken ze er niet eens naar. Bij mijn zus (nu in haar 4e zwangerschap) is er nu voor het eerst op gecontroleerd.

Toen ik informeerde wat er zou gebeuren als zou blijken dat ik antistoffen aanmaak, kreeg ik in eerste instantie een beetje een vage reactie, ik had het idee dat ze zelf niet eens zo goed wisten wat er dan zou gebeuren...

Die spuit is voor als je rhesus-d negatief bent, niet bij rhesus-c.
    De informatie die ik heb gekregen is niet meer dan het volgende:
    Stel je maakt antistoffen, dan gaan ze eerst kijken hoeveel, en blijven dan nog enkele weken prikken om te kijken of het ook oploopt. En dan "zien ze wel verder"... Ahum, lekker vaag dus
    Bij mij was er geen sprake van antistoffen, dus ben maar gestopt verder te vragen...

Zoals al aangegeven, volgens mij is de procedure hiervoor nog niet echt heel erg bekend, bovendien werd hier voorheen uberhaupt niet naar gekeken... Ik heb het dus maar losgelaten, maar ook nog steeds wel benieuwd hoe het nu precies zit. ;)

3. Sokjes86

Sokjes86 Niet meer actief

Dank voor je uitleg.
    Ik wacht t ook maar gewoon af, vond de uitleg van de vk toen rond de 12weke. Zwangerschap al behoorlijk wazig.
    Het zal wel loslopen

4. Cindy81

Cindy81 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.271
    50
    48
    Hier ook rhesus-c negatief. Heb 1,5 week terug opnieuw bloed moeten prikken en krijg daar volgende week bij de controle de uitslag van. bij onze vk was het nog nooit voorgekomen dat het bloed niet goed was (iemand moet de eerste zijn, denk ik dan).

Maar ook hier alles erg vaag. Wat het nou allemaal precies inhoudt, weet ik ook nog steeds niet goed. Foldertjes word ik ook niet veel wijzer van. Ik wacht de uitslag eerst wel af.

5. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Ik heb het ook. En bij de tweede serie prikken (rond 30 weken) werd het weer getest. Volgens mij testen ze of je antistoffen tegen het bloed van je kind maakt. Als dat niet zo is, is er niets aan de hand. Als het wel zo is, is er een heel kleine kans (in principe zijn de bloedbanen strikt gescheiden) dat jouw bloed en dat van het kind voor of tijdens de geboorte bij elkaar kunnen komen en dat kan dan voor problemen zorgen. Daar is dan misschien een prik tegen, maar dat weet ik niet precies omdat ik de antistoffen niet bleek te hebben. Ofzo...

6. Erica82

Erica82 Actief lid

28 aug 2011
    431
    0
    0
    Fotograaf
    Zwolle
    Ik heb hier ook last van. Bij mijn controle met 27 weken is bloed afgenomen en bij de volgende controle met 30 weken hoor ik wel wat de uitslag is.

Heb ik antistoffen in mijn bloed, krijg ik sowieso extra controles en groeiecho's, maar verder wist mijn vk ook nog niet wat er gebeuren gaat. Alleen dat ze het dan goed in de gaten houden. Vinden ze nu geen antistoffen, wordt er bij een eventueel tweede kindje van begin af aan al rekening mee gehouden/naar gekeken.

Maar 20% van de zwangere vrouwen heeft rhesus c- en daar weer een heel erg klein percentage van heeft daadwerkelijk antistoffen in het bloed. Dus ik moest me vooral geen zorgen maken...

Ik weet wel - lang leve Google - dat mijn kindje bloedarmoede kan krijgen als mijn bloed met dat van haar in aanraking komt. Er is inderdaad (nog) geen spuit voor, misschien omdat het niet zo vaak voorkomt ?

7. Bijntje

Bijntje Fanatiek lid

29 nov 2011
    1.062
    1
    0
    Drenthe
    Hier ook c-negatief.
    Met 27weken hebben ze bij mij gecheckt op anti-stoffen en toen bleek de kleine ook c-negatief. Hier niet echt een probleem dus.
    Wel checken ze het bloed van je kleine bij de geboorte nog even voor de zekerheid. Maar ook dit via de navelstreng, dus geen probleem :)

(heb ik me voor niks al die weken zitten opvreten met "wat als.." )

8. Hettie

Hettie Bekend lid

23 aug 2010
    956
    0
    0
    ik ben ook c negatief. heb met 27 weken bloed moeten prikken en heb niks gehoord dus zal geen antistoffen aanmaken. anders bellen ze gelijk zei de verlos. mij werd verteld dat tijdens de zwangerschap de kans heel klein is dat het gebeurd. is dit wel zo dan kijken ze in hoeverre de baby er last van heeft voor ze ingrijpen. tijdens de bevalling is de kans groter dat er bloed bij het kindje komt maar dit kan dan problemen veroorzaken bij volgende zwangerschappen. zo vertelde mijn verlos het, op de site van rivm staat meer info en folders hierover best duidelijk allemaal.

9. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik ben het ook, maar mijn vk zei mij dat ik me daar echt geen zorgen over hoef te maken. Was het hoogstwaarschijnlijk bij mijn zoontje ook, maar ze controleerden het nog niet in 2010.

Ze controleren het, maar doen er in principe niks mee, je krijgt ook geen injectie. Ze houden je gewoon wat meer in de gaten en je krijgt waarschijnlijk een groeiecho.

Dussssss heb het naast me neergelegd, volgens mijn vk was het een beetje een overbodige controle aangezien er niks wordt ondernomen als de uitslag 'positief' is.

Deel Deze Pagina