Extra eten voor je bv?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Maysa86, May 1, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maysa86

Maysa86 Actief lid

Jan 17, 2011
    280
    0
    0
    Hai dames,

Ik hoop graag mijn toekomstige kleine bv te geven en hoop als extraatje ook de extra kilootjes kwijt te raken.

Nu weet ik dat lijnen tijdens bv niet
    Mag dus dat zal ik ook niet doen.

Maar is het dan zo dat je extra moet eten omdat je bv anders terugloopt of van mindere kwaliteit is?

En als dat zo is, dan val je toch ook niet af?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoeveel jullie zijn afgevallen of juist bijgekomen met het voeden .

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je moet nog bevallen en bent nu al bezig met afvallen en lijnen en bent bang aan te komen als je meer eet vanwege de borstvoeding?
    Heb je een eetprobleem dat je daar zo mee bezig bent als ik vragen mag?

3. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Tja afvakllen of niet: die ervaren zijn heel wisselt. Het advies is om gewoon gezond te eten, de ene vrouw is haar zwangerschapskilo's eerder kwijt dan de andere. Ik zou geen borstvoeding gaan geven met de reden dat je dan eerder afvalt, want het is geen garantie.
    Ik was tijdens zwangerschap 18 kilo aangekomen, na 10 dagen pastte ik mijn oude kleding, na 2 weken waren er nog 2 kilo's over (die bleven nog een maand of twee plakken). Geen idee hoe dat was als ik geen borstvoeding had gegeven. Ik eet wel alles wat los en vast zit omdat ik trek heb, maar goed dat doe ik al mijn hele leven ;)

4. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0

Zo, je pakt de koe wel direct bij de horens!:)

TS: Ik vraag me wel af wat voor jou de hoofdreden is om BV te geven? Vind het net als zogelukkig wel opvallend dat je daar nu al zo mee bezig bent.

Maar om antwoord te geven op je vragen.....
    Als je bv geeft heb je ongeveer 300 á 400 meer kcal nodig per dag dan wanneer je dat niet doet. Dus ja dan zul je wat meer moeten eten. Maar je merkt het ook wel aan je lijf. Je hebt gewoon meer honger, net zoals veel vrouwen dat ook tijdens hun zwangerschap hebben.
    Als ik een dag wat minder at voelde ik me echt slap en als je dat structureel doet kan het inderdaad zo zijn dat je voeding terugloopt en je kleintje zich vaker zal melden voor voedingen.

Ondanks het meer eten tijdens de bv ben ik overigens niet aan gekomen en val ik wel nog steeds (kleine beetjes) af.

5. zogelukkig

Niet meer dan jij denk ik.;)

Het lijkt mij ook niet goed als het sneller afvallen de hoofdreden is van het geven van borstvoeding.

Ik denk namelijk dat je vlak na een bevalling helemaal niet bezig moet zijn met afvallen/je figuur of wat dan ook, of je nu borst- of kunstvoeding geeft. Er staat 9 maanden voor ontzwangeren en onderdeel daarvan is weer in vorm komen.
    Ik was heel snel heel veel kilo's kwijt (30 kilo in 10 dagen) en nu nog steeds zit er 5 kilo extra vet op mijn heupen. Of dat komt doordat ik nog steeds voed, kan ik niet zeggen. het boeit me iig niet. Ik weet dat ik het kwijt kan raken als ik fanatiek ga sporten en dat mag/kan ik nu nog niet ivm bekkenproblemen.

6. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0

Haha, misschien niet maar dat van mij was wellicht net iets subtieler! ;)

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Nouja, je kunt natuurlijk om verschillende redenen borstvoeding geven, in mijn ogen is elke reden prima, zolang je het maar doet. :) Maar je zou wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen als je verwacht dat je meteen gaat afvallen OMDAT je bv geeft. Ik ben in mijn zwangerschappen enorm veel aangekomen en dat zit er allemaal nog gezellig aan hoor, ook na 2,5 jaar borstvoeding. Sommige vrouwen hebben geluk, maar je kunt ook pech hebben.

8. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Wat je beweegredenen ook zijn om bv te geven, ik ben een voorstander van bv, dus dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit.

Het is belangrijk om in ieder geval gezond te eten tijdens de bv en voor jezelf om voldoende te drinken. Ik merkte dat ik me futloos voelde als ik niet genoeg at en zeker als ik niet genoeg dronk.

Ik ben zelf binnen 3 maanden ofzo al m'n kilo's (12kg) kwijt geraakt, maar weet niet of dat met bv te maken heeft want ik heb niet zo lang bv gegeven (helaas).

9. fafje

fafje Niet meer actief

je zal merken dat je lichaam ook behoefte heeft aan meer eten...maar niet zoals snoepen en vet..maar gewoon gezond, brood en fruit en groente...

ook als je kindje goed groeit zal dat je motivatie izjn om extra gezond te leven...en dan maakt het ehct niet uit of je nou afvalt of aankomt...

ga maar gewoon eerst gezond door je zwangerschap heen....dan kotm er ene bevalling...en dan je kindje die voeidng nodig heeft ;)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lijnen is tijdens je herstelperiode na een zwangerschap (' ontzwangeren') niet zo verstandig, je moet aansterken. Maar verstandig en GEZOND eten is natuurlijk WEL heel belangrijk.
    Veel vrouwen verliezen dankzij de borstvoeding vrij snel aardig wat zwangerschapskilo's, al is dat niet bij iedereen zo. O.i.v. de borstvoeding verandert je metabolisme, waardoor je lichaam op een andere manier stoffen uit je voedsel opneemt, zoals je lichaam het op dat moment nodig heeft.
    Belangrijk tijdens het zelf voeden is dat je gezond eet en drinkt en dat je zorgt dat je nooit echte honger of echte dorst hebt.

Weinig of slecht eten heeft vrijwel geen invloed op de kwaliteit van je melk, de natuur heeft het zo geregeld dat je kind qua gezondheid voorrang heeft op jou. Pas als je zwaar ondervoed zou zijn heeft het invloed op je melk (kwaliteit en hoeveelheid).

Als je een gezond gewicht wilt houden tijdens het voeden, zorg dan naast gewoon verstandig en gezond eten voor voldoende lichaamsbeweging. Ga lekker elke dag een eind wandelen met de baby. En laat junkfood staan.

11. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik vond het zelf niet een kwestie van meer willen eten, ik heb gewoon meer trek, dus ik eet meer.

Hier gaat het overigens wel sneller dan bij de eerste. Daar bleven de kilo's hangen, nu was ik met een maand op mijn oude gewicht (voor ik zwanger werd van de tweede) en ondertussen ben ik nog een paar kilo lichter. (en ga ik weer richting mijn gewicht van voor ik uberhaupt zwanger werd)

Maar nogmaals, ik laat er niks voor staan.

Mijn schoonzus was ook zo vreselijk bezig met eten, tijdens en na de zwangerschap, en die trok de borstvoeding dan ook van geen kant. (ja, ze heeft een verleden met een eetstoornis)
    Dus als je er gevoelig voor bent, zou ik misschien toch vast hulp zoeken. succes!

12. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Mijn ervaring is dat ik lastig afval nu ik voed. Mijn lichaam is er duidelijk een dat zijn reserves wil aanhouden voor de voeding, dat hoor je nl ook vaak. Verder ben ik vaak moe, wat ook aanleiding geeft (voor mij) om te eten :).

Ik vind bv gaan geven omdat je af wilt vallen wel een slechte beweegreden, die vetten die je misschien al een tijdje met je meedraagt bevatten allerlei opgeslagen afvalstoffen. Als het echt een doel is om die vetten te gaan verbranden tijdens het geven van bv kun je die dus meegeven aan je kindje, dat lijkt me niet de bedoeling.

13. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier had en heb ik ook meer honger door de bv. Koemelk en sojavrij dieet speelt daarin ook een rol.
    Ik was 18 kg aangekomen in de zwangerschap en ben in totaal 25 kg afgevallen.
    De eerste 16 kg was er na 4-6 weken af, de laatste 7 kg verloor ik steeds een kg per maand.
    Nu blijft m'n gewicht vrij stabiel, maar ik snoep en eet dan ook aardig.

14. Maysa86

Maysa86 Actief lid

Jan 17, 2011
    280
    0
    0
    Om te beginnen bedankt voor de reacties.

Wel vind ik sommigen ietwat kort door de bocht dat ik
    Meteen wordt beschuldigd dat ik bv wil geven om af te vallen.. Erg jammer!

Ten eerste vond ik het niet relevant voor mijn openingspost om te motiveren wat mijn redenen zijn dat ik bv wil gaan geven. Maar aangezien er nu wordt gedacht dat t mij om t afvallen gaat : dat is niet zo. Ik ben gewoon overtuigd van de voordelen qua gezondhed en band met je baby dus hoop dan ook zo lang mogelijk bv te geven.

Waarom ik er nu al mee bezig ben terwijl
    Ik nog moet bevallen?

Omdat ik onverwachts zwanger ben geraakt terwijl ik overgewicht heb en dus graag op de hoogte wil zijn qua alles. Niet alleen qua afvallen oid .
    Ik verblijf in t buitenland, heb niet zoals jullie een vk en huisdokter aan wie ik alles kan vragen en boeken over de zwangerschap, bevalling en de tijd erna zijn hier helaas niet in t Engels te verkrijgen dus vraag zoveel mogelijk wat ik verder niet hier kan vinden op het forum.

Jammer dat ik mezelf moet uitleggen en verdedigen.
    En zelfs vind ik het stiekem een beetje hypocriet want
    Als je hier wat verder kijkt dan e neus lang is zal je meer vrouwen treffen die graag een gezond gewicht willen (en zich afvragen hoe dit verloopt na de zwangerschap).

15. zogelukkig

Mijn excuses, ik heb je bericht dus verkeerd geinterpreteerd.

Het kwam over op mij dat je het fijn zou vinden als je af zou vallen door het geven van borstvoeding en bang was aan te komen omdat je meer zou eten door de borstvoeding.

Ik heb geen heel ernstig overgewicht, maar had wel een te hoog BMI voor de zwangerschap. Nu dus nog steeds, ik zou graag 5 kilo kwijt willen, maar fanatiek sporten gaat niet en ik ga niet lijnen. Komt allemaal wel weer, vind de borstvoeding belangrijker dan mijn figuur.

Ik voed al 2 jaar, maar soms als mijn zoontje bij lichamelijke ongemakken veel drinkt, heb ik wel extra trek. Ik heb niks met koek, snoep en chips, maar eet dan wel een extra volkorenboterham of schaaltje fruit.

16. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

Aug 11, 2008
    1,477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Het is in elk geval super dat je borstvoeding wilt geven, en inderdaad, het kan een voordeel zijn als je daardoor wat afvalt. Ik dacht de eerste weken ook; 'dat gaat lekker' want er waren binnen no time 15 kilootjes af, terwijl ik zo'n 13 kilo was aangekomen tijdens de zwangerschap.
    Maar 'jammer' genoeg bleef het daarbij en val ik nu na 3 maanden nog maar hele kleine beetjes af, maar die zitten er soms ook zomaar weer aan. Zoals al eerder gezegd hier, je lichaam heeft meer nodig, ik voel me ook slap en trillerig als ik niet genoeg eet en drink dus dat probeer ik dan ook te voorkomen.
    Succes met je borstvoeding, ik hoop echt voor je dat het goed gaat en dat je het er als heel fijn zult ervaren! :)

17. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,825
    19,154
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik ben na de zwangerschap vrij snel afgevallen. Ik ben nu al een tijd een paar kilo lichter dan normaal, terwijl ik duidelijk meer eet (en snoep :)) dan ik normaal gesproken zou doen. Het is in mijn geval zelfs zo dat ik iets te licht ben waardoor ik last heb van een te lage bloeddruk. Ik ben er van overtuigd dat dit door de bv komt. Anders zou ik met mijn huidige eetoatroon echt wek een paar kilootjes zwaarder zijn, weet ik uit ervaring.
    Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd een gezond gewicht heb gehad. En als ik eens vond dat ik wat kilootjes tevee mee sjouwde, kon ik dit ook altijd vrij makkelijk kwijt raken door een tijdje van de frisdrank en het snoepgoed af te blijven. Blijkbaar heb ik een lijf dat toch niet al te snel vet opslaat. Dus naast bv jan aankeg misschien ook wel een rol spelen. Ik begreep dat mijn moeder ook redelijk snel weer terug in vorm was, terwijl zij nooit bv heeft gegeven.

Oveigens hoeft 'ontzwangeren' niet voor iedereen 9 maanden te duren hoor. Ik merk echt niks meer aan mijn lijf, behalve dat de buikwand wat slapper is. Maar dat heeft niks met ontzwangeren te maken.

18. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Zo las ik het eigenlijk ook en de reacties deden de rest. Lastige situatie zit je in! Succes ermee en met de bv :)

19. fafje

fafje Niet meer actief

sluit me bij babel en zogelukkig aan, kwam heel anders over je eerste bericht! ;)

20. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    Hier idem. Succes iig met het verwerven van de info die jij zoekt. Heb je toevallig geen familie/ vrienden die je een goed boek vanuit NL kunnen opsturen?

Share This Page