Hallo Al sinds enige tijd hebben wij de gedachte om te gaan voor een kindje. Wat bij mij echter heel erg mee speelt is of ik er wel aan zou moeten beginnen. In een wereld als dit is het dan wel verstandig een kindje op de wereld te willen zetten. Er is een schoon drinkwater te kort, hongersnood speelt ook steeds meer op. Terroristische aanslagen enz, enz. Wat gaat er met de wereld gebeuren in de komende 100jr en wil ik dat mijn kind hierin zal gaan opgroeien? En dan is er ook nog zoiets als de kans dat hij of zij ook mijn lichamelijke erfelijke problemen krijgt. Ik vind het zelf heel moeilijk om een keuze voor het wel kinderen te krijgen te rechtvaardigen juist omdat we tegenwoordig de keuze van wel of niet kinderen kunnen maken. Juist omdat de wereld misschien wel meer baat heeft aan minder mensen in de wereld. Mijn manneke ziet juist alleen de positieve kanten. De wereld is toch een mooi iets om in te leven en zou het zelf voor geen goud willen missen. Is ook wel wat voor te zeggen, ik zou hem ook voor geen goud willen missen Maar ik heb het gevoel een beetje dat er in deze tijd wel voor een kindje kiezen een soort zelfzuchtige keuze is. Wie help je er mee? Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen met het op een rijtje zetten hiervan en dat ik niet de enige ben die er zo gigantisch filosofisch mee bezig ben. Kus Jinne
Jee je lijkt mij wel! Ik had ooit dezelfde vraag gesteld met precies dezelfde argumenten en werd toen voor zwartkijker en dat soort dingen uitgemaakt. Ik snap je echt helemaal want door de dingen die momenteel gebeuren ga je ontzettend twijfelen: wil ik wel dat mijn kind met aanslagen, natuurrampen, oorlogen en dat soort dingen te maken krijgt? Ik heb me erover heen gezet want ik geloof persoonlijk dat dit soort dingen altijd zullen blijven, en dat als je twijfelt er eigenlijk nooit een goed moment zal komen. Ik maakte mezelf echt gek met deze gedachten en wil daar verder niet te veel meer bij nadenken, dus als het goed is stop ik volgende maand met de pil.
De vraag die jou bezig houdt hield mij ook bezig voordat ik zwanger werd van mijn tweeling. Ik heb het zo bekeken: In een wereld zoals deze moet je JUIST nieuwe kindjes op de wereld zetten. Maak er een goed mensje van, die weet wat de juiste waarden en normen zijn, ongeacht welk geloof je hebt. Leer het goede dingen en laat het de mooiste dingen zien op de wereld. Een mooie boom, een fluitend vogelte. Als je dit doet met alles wat je in je hebt, als iedereen dat zou doen, dan zou theoretisch gezien onze wereld binnen een paar generaties er heel anders uit zien. Onder andere jouw kind maakt misschien wel verschil voor de toekomst. Succes met je beslissing! Liefs Linda
Bedankt voor je reactie mamaj! Ik wil ook echt niemand voor op de tenen trappen of gaan ontmoedigen om kinderen te willen hoor! Echt niet! Ik ben iig blij dat ik niet de enige ben, die er erg bewust mee bezig ben. Een kindje is ook iets heel moois maar als ik het voor mezelf niet kan rechtvaardigen dan zal ik waarschijnlijk gegarandeerd in een post-natale depressie belanden dat wil ik ook niet. Zou graag van mensen willen weten waarom ze wel bewust die keuze hebben gemaakt, zodat ik meer geruststelling kan hebben erover. Ik hoop dat we er allebei een beter gevoel over gaan krijgen over onze keuze Liefs Jinne
Hoi Linda, Wat een mooi verhaal! Mijn vriend zei ook al zo iets. Het aanleren van goede normen en waarden lijkt mij erg belangrijk. Ik hoop dat dat ook veel kan uitmaken voor de toekomst. Je antwoord doet me iig goed! Ik denk dat wanneer je op dit moment staat in je leven je erg veel bezig bent met de 'levensvragen' van het leven Waarschijnlijk zullen deze altijd onbeantwoord of vaag blijven. Liefs Jinne
Jinne, zorgen om je (ongeboren) kind houd je altijd. Het maakt niet uit hoe oud ze zijn of om wat voor zorgen het gaat. Of het nou is om een slechte wereld of om angst dat ze ziek worden of wat dan ook. Het hoort erbij. Het enige wat je kan doen is positief zijn, goede dingen leren, vrolijke en lieve mensjes er van maken en dan zal de rest zichzelf uitwijzen. Probeer je niet te laten leiden door je angst, wat het voor angst is. Je kunt je niet overal voor indekken, hoe fijn het ook zou zijn misschien. Ik denk dat je je keuze al wel gemaakt hebt maar dat je het gewoon heel eng vind, en dat begrijpt denk ik elk (toekomstig) ouder. Succes met de knoop doorhakken! Dikke knuffel!