Net begonnen met bijvoeden: hoe en wat?

Discussie in 'Voeding' gestart door MissX28, 6 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissX28

MissX28 Bekend lid

2 aug 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Joepie!! Na twee weken oefenen, weet ons knulletje (5 maanden) eindelijk ;) hoe hij van een lepeltje moet eten!! Ineens had hij het door vandaag. En nu hoeft hij het lepeltje maar te zien en dan doet hij z'n mondje al open! Ik denk dat hij het hele potje fruit wel had gelust, maar ik ben na een half potje maar gestopt. Z'n buikje moet er natuurlijk aan wennen.

Dit brengt me wel op een aantal vragen:

- Kan ik vanaf nu telkens een half potje fruit geven? En vanaf wanneer zou het een heel potje (125 gram) mogen zijn?
    - Zal ik nu ook al beginnen met groente? Of eerst maar eens een paar weken alleen fruit, dan een paar weken alleen groente en dan pas beide op een dag? Hoe hebben jullie dit gedaan?
    - Ik wil als hij eenmaal goed gewend is, ook zelf vers fruit voor hem klaar gaan maken. Nu hoor ik vaak over een liga er doorheen, waarom is dat?
    - Als hij straks eenmaal groente krijgt, dan is dat in eerste instantie gepureerd. Maar als ik zelf aardappels en groente voor hem kook, hoe fijn moet dat dan zijn? Ook helemaal pureren met de staafmixer? ik heb echt geen idee vanaf wanneer kindjes wat meer 'stukjes' kunnen eten. Natuurlijk is elk kindje anders, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Nou, voor nu waren dat even de vragen die me te binnen schoten.

Liefs, MissX

2. MissX28

MissX28 Bekend lid

2 aug 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Niemand???

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    - Kan ik vanaf nu telkens een half potje fruit geven? En vanaf wanneer zou het een heel potje (125 gram) mogen zijn?
    Geef je BV of FV? Bij FV: hij moet met 5 maanden nog wel minimaal 800cc aan melkvoeding binnen krijgen. Voor BV: Bij 5 maanden kan je productie dalen doordat een kindje meer bijvoeding krijgt, pas op dat het niet tever daalt.. Mijn zoontje kreeg bij 5,5 maand zijn 1e hapje en dan wel zo'n 100-125 gram.
    Als hij verder goed drinkt zou ik die 125 wel gewoon aanbieden.

- Zal ik nu ook al beginnen met groente? Of eerst maar eens een paar weken alleen fruit, dan een paar weken alleen groente en dan pas beide op een dag? Hoe hebben jullie dit gedaan?
    Je kunt ook afwisselen, vandaag fruit, dan weer groente. Je kunt groente nog prima geven op het tijdstip van fruit.
    Ik zou pas bij 6 maanden 2 hapjes doen, ivm de melkvoedingen.
    Wij deden van 5,5 maand tot 6 maand alleen groente, en na de 6 maanden allebei.

- Ik wil als hij eenmaal goed gewend is, ook zelf vers fruit voor hem klaar gaan maken. Nu hoor ik vaak over een liga er doorheen, waarom is dat?
    Sommige fruithapje worden wat sompig bij het pureren, maar wij deden vaak rijstebloem erdoorheen ipv liga, dat is toch minder zoet en ben je wel van het vocht af. Ook beinvloed het de smaak van het fruit niet zo, dus leren ze de echte smaak kennen. Liga vind ik echt een extra-tje..

- Als hij straks eenmaal groente krijgt, dan is dat in eerste instantie gepureerd. Maar als ik zelf aardappels en groente voor hem kook, hoe fijn moet dat dan zijn? Ook helemaal pureren met de staafmixer? ik heb echt geen idee vanaf wanneer kindjes wat meer 'stukjes' kunnen eten. Natuurlijk is elk kindje anders, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
    Ik deed de staafmixer eroverheen. Het was niet superglad (zoals 4 mnd potjes), maar echte klontjes zaten er ook niet in. Max stukjes van een halve cm ofzo?
    En langzaam aan pureerde ik het minder. Bij 7,5 maand deed ik de rijst niet meer pureren, maar voegde het zo toe. Ook met macaroni rond de 8 maand zo. En dan langzaam opbouwen.
    Fruit lag een het soort. Appel raspte of pureerde ik wel, peer alleen als het hard was, anders uit het knuistje. Meloen en banaan ook uit het knuistje.
    Maar dat ligt aan je kind of het stukjes kan eten. Mijn zoontje at helemaal zelf met 7 maand een halve banaan met mooie happen op, mijn neefje van 11 maand heeft nog moeite met een kwart plakje banaan van 5 mm dik..

4. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Ja tuurlijk kan dat. Potje in de koelkast en de volgende dag de volgende helft. Mijn meiske eet nu nog geen heel potje hoor. Toen we net begonnen at ze echt maar een paar hapjes.

Wij hebben al snel beide gegeven (vanaf een maand of 6), maar erg weinig dan hoor.
    Het was toen melk-fruit-melk-melk-groente-melk.

Hierdoor wordt het ook allemaal iets dikker. Dat is goed voor de mondspiertjes en ook voor de ontwikkeling van de spraak uiteindelijk.

Dit is heel verschillend. Zoey leert dit heel langzaam allemaal. Ze gaat snel kokhalzen als iets net te dik is. Heel klein beginnen steeds. Bijvoorbeeld een boterhammetje eten was echt een drama. Eerst echt super kleine kruimels gedaan en steeds iets groter. Nu gaat dat eigenlijk heel aardig met hele kleine stukjes. Maar echt stukken eten...nog lang niet. Ieder kind is verschillend. Gewoon aanbieden op een gegeven moment en kijken wat er gebeurd.

5. MissX28

MissX28 Bekend lid

2 aug 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Oh heel erg bedankt voor jullie reacties! Het is ook zo nieuw voor me allemaal ;). Denk je net een ritme te hebben, verandert alles alweer, haha!

Groetjes, MissX

Deel Deze Pagina