Vragen over Hashimoto

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Eef92, 29 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Ik heb sinds 1,5 week te horen gekregen dat ik Hashimoto heb. 10 augustus moet ik naar de internist hiervoor.
    Ik ben al wel gestart met medicatie Euthyrox 75ug ivm met uitblijvende zwangerschap (1,5jaar) waardoor we dus (hopelijk) eerder groen licht krijgen.
    Ik heb alleen zoveel vragen over deze ziekte.. op internet lees je zooo veel, maar niet mijn specifieke vragen.
    Hopelijk kan iemand mij hier op het forum alvast want antwoorden geven. 10 aug is nog zo ver weg.

1. Ik weet niet goed wat ik moet voelen als je de medicatie gekregen hebt. Wanneer merkte jij dat de pillen werkten?
    2. Wanneer weet je dat je goed bent ingesteld?
    3. Hoelang duurde het instellen bij jou en wanneer kregen jullie groen licht om weer te starten voor een kindje? Duurde dit lang?
    4. Ik ben door het uitblijven van een zwangerschap er dus achter gekomen dat ik het heb. Mijn moeder heeft het niet , zij heeft bloed laten prikken. Hoe kom ik er aan?
    5. In het weekend, met een feestje, rook ik wel eens een sigaretje. Wat voor invloed heeft dit op mijn schildklierwaardes? Als het veel scheelt stop ik er per direct mee uiteraard.
    6. Is er een bepaald dieet, voedingsmiddelen, wat ik kan gaan eten/drinken? Op internet kom je niet verder dan een beetje info om vervolgens voor meer info geld te moeten betalen.
    Ik hoop dat er iemand is die tijd en moeite wil nemen om antwoorden te geven op mijn vragen. Hoeft niet alles, ik vind de eerste 3 het belangrijkste.

Alvast heel erg bedankt!

2. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Niemand ?? :(

3. Mi2017

Mi2017 Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.569
    926
    113
    Ik weet t niet meis maar ik hoop dat je gauw antwoord zal krijgen...sterkte

4. Mi2017

Mi2017 Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.569
    926
    113
  5. BlueEyedSoul88

BlueEyedSoul88 Fanatiek lid

1 sep 2017
    1.983
    1.995
    113
    Vrouw

Hoi Eef92!

Wat ben ik blij dat ik jouw topic ben tegengekomen! Jouw topic is ook de rede waarom ik mij heb aangemeld op dit forum.

Zelf heb ik ook hypothyreoïdie o.b.v. Hashimoto en een enorme kinderwens!
    Ik slik nu bijna 2 jaar Euthyrox, nu sinds mei 100mcg omdat ik behoorlijk in mijn waarden gestegen was en ik mij gewoon beroerd voelde, nu weer stabiel gelukkig.

In het begin (voor dat je medicatie gebruikte) ben je waarschijnlijk vaak moe geweest, gewoon niet lekker in je vel zitten en misschien wel iets depri (spreek alleen uit eigen ervaring). Sinds ik Euthyrox gebruik en stabiel ben heb ik dit niet meer, hieraan merk ik ook meteen wanneer ik weer ontregelt ben.

In principe als je goed ingesteld bent op je medicatie heb je groen licht om te beginnen met zwanger worden. Bij hashimoto Is dit echter weer net even anders als bij gewoon hypothyreodie, dit vanwege da antistoffen die je hebt bij hashimoto (weet niet hoe hoog deze bij jou zijn?)
    Hoe hoger de antistoffen hoe minder de kans is op zwanger worden of voldragen van de zwangerschap. Ook schommelen deze antistoffen behoorlijk dus er is nooit een pijl op te trekken.

Her ontwikkelen van hashimoto is niet erfelijk. Je hebt gewoon puur pech. Het komt vaak voor bij vrouwen vanaf de 30, ik was helaas 27 toen ik de diagnose kreeg en had dus "mazzel"..

Zelf mer ik heel erg wanneer ik een avondje ga stappen of een lekkere wijntje drink ik de volgende dag hartstikke gaar ben. Hier had ik vroeger nooit last van! Of dit te maken heeft met de hashimoto, geen idee. Stoppen met roken is natuurlijk altijd goed!

Qua eten en drinken.. Hier is inderdaad best veel info over te vinden maar niks is "wetenschappelijk" bewezen. Het schijnt dat het goed is om producten met of van soja te vermijden, dit omdat de structuur van de cellen van de schildklier overeen komen met soja. Of dit een fabel is geen flauw idee, maar baat het niet dan schaad het niet.

Om terug te komen op punt 3, het zwanger worden. Ik ben zelf nu bezig met poging nummer 3, en hoop natuurlijk op een positieve test over 13 dagen. Volgens mijn eigen internist en gynaecoloog kan ik gewoon zwanger worden zoals elk andere vrouw en blijft dit net zo spannend. Echter wanneer je zwanger bent moet je dit meteen melden bij de huisarts/internist omdat je behoefte aan euthyrox of ander medicijn wat je gebruikt omhoog gaat. Vervolgens blijf je lekker onder controle van de gyn in het ziekenhuis omdat je meer kans hebt op complicaties.

Ik hoop dat ik je vragen een beetje heb kunnen beantwoorden en jij er iets aan hebt.

Groetjes,

Chantalle

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hoi! Wat naar voor je! Maar wel fijn dat er een oorzaak gevonden is. Ik kan je meeste vragen zo beantwoorden maar ik zie dat het een oud onderwerp is en je inmiddels al bij de internist bent geweest. Laat maar weten als je nog vragen hebt

7. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Hoi @Eef92

Herkbenbaar verhaal. Bij mij werd ook Hashimoto ontdekt toen het zwanger worden niet lukte. Ik had zelf niet echt het idee dat ik ergens last van had, maar achteraf was ik misschien wel vaak moe. Maar ja, je kunt van zoveel dingen moe worden he...

Ik was vrij snel (volgens mij met een maand of 2) goed ingesteld. In elk geval waren toen mijn schildklierwaardes weer normaal en mocht ik weer verder. Ik voelde me denk ik toen toch wel wat beter, maar heel opvallend was het niet (en ik had bij aanvang een TSH van 50, wat toch best erg slecht is). Ik had natuurlijk daarna de hoop dat het zwanger worden toen alsnog ging lukken. Helaas was dat niet het geval, maar dat kan natuurlijk aan heel veel andere dingen nog gelegen hebben waarom het niet lukte. Al was er verder geen reden gevonden.

Ik ben ook de enige in de familie die dit heeft. Wel heeft mijn vader een auto-immuunziekte, maar weer een hele andere soort. Dus volgens mij is het gewoon domme pech...

Ik heb zelf tijdens het zwanger worden inclusief medisch traject van mijn zoontje selenium geslikt. Dat schijnt de anti-stoffen wat te kalmeren. Maar het fijne weet ik er ook niet van, en ik denk dat je je daar eerlijk gezegd niet teveel zorgen om moet maken. Het zijn anti-stoffen tegen je schildklier, niet tegen een zwangerschap. Dat heeft mijn internist toen uitgelegd. En verder kun je alles eten en drinken hoor en doen zoals je anders ook zou doen. Gezond leven is voor iedereen het beste... (en die sigaretten zou ik hoe dan ook maar laten staan, zeker bij een kinderwens).

Je zult je leven lang aan de schildkliertabletten moeten helaas, maar zelf vind ik dat er verder goed mee te leven is. Zo lang je een kinderwens hebt, is het van belang om de TSH rond de 1.0 te houden en dat om de 2 a 3 maanden te laten checken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :). Hoop dat je snel goed ingesteld bent en dat je daarna maar snel zwanger mag raken! Succes!

8. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    @Pien15 & @BlueEyedSoul88

Wat fijn om na zo lange tijd toch nog antwoorden te krijgen op mijn vragen! Inmiddels is er bij mij ook veel veranderd!

Ik had een waarde van 5 , niet mega hoog dus en de waarden waaraan ze zagen dat het Hashimoto was zat geloof ik rond de 1000.. hebben ze verder niks over gezegd
    Ik kreeg euthyrox 75 en 4/5 weken later zat mijn waarde op 1.5 en kreeg ik groen licht! Mega snel dus , super blij mee. Over 3 dagen weet ik of het deze ronde gelukt is, toch wel wat spannend nu ik weet dat de waardes goed zijn.
    Voel me ook veel wakkerder en minder depri, het doet toch wel wat blijkbaar!!

1981Mama vindt dit leuk.
  9. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Ik had niet in de gaten dat je berichtje al zo oud was @Eef92 :oops:. Maar fijn dat je je weer beter voelt en dat je waardes goed zijn nu. Heel veel succes, hopelijk lukt het je sneller om zwanger te worden dan mij :thumup:

10. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Hoi! Hier ook een mama met hashimoto. Ik ben nu bijna 32 en ik geloof dat op mijn 27e ik er achter kwam dat ik iig hipotiroidismo had. Toevallig dmv een bloed test wat via mijn werk georganiseerd was, heel stom! Was al wel heel lang moe en zat niet zo lekker in mn vel (soms beetje depri, maar ja, je weet niet waar dat door kan komen natuurlijk!). Ik had toen een TSH van 11,0 dus echt wel verkeerd! Meteen eutirox gekregen. Begonnen met 25 mg en dat ging al snel beter. Ongeveer een klein jaartje later ben ik gestopt met de pil ivm kinderwens. Maar ik had maar geen menstruatie of echt pas na 2 maanden etc, heel onregelmatig. Weer bloed laten prikken, dosis eutirox verhoogd want TSH was nog niet laag genoeg voor een zwangerschap. En had ook een verhoogde prolactine gehalte, dus een verstoring in de hypofyse, want meerdere hormoon waarden klopten niet. Ik kreeg daar ook medicijnen voor en toen heeft het echt een paar maanden geduurd voordat dit allemaal begon aan te slaan. Zelf merkte ik er niet heel veel van hoor, ik was alleen gewoon moe.. Toen was mijn cyclus ineens weer terug en na twee keer ongesteld te zijn geweest was ik zwanger! Heeft dus een jaar geduurd nadat ik gestopt was met de pil. Daarna kreeg ik te horen dat ik hashimoto had, dat daarom dus mijn schildklier traag werkt. Nu ben ik al die tijd nog aan de eutirox, nu al een hele tijd 75. En ben nu pas weer zwanger... heel spannend! Hoe gaat het nu bij jou?

11. BlueEyedSoul88

1 sep 2017
    1.983
    1.995
    113
    Vrouw

Wat goed om te horen/lezen! Bijzonder hoe zo'n klein tabletje je leven kan veranderen in positieve zin dat vond ik ook zo wonderbaarlijk!
    Hashimoto/hypothyreoïdie wordt erg onderschat in de maatschappij van vandaag, vaak wordt het weggewuifd als oververmoeidheid, depressiviteit of zelfs een burn out.
    Ik was 16 jaar oud toen ik deze klachten kreeg, en mijn huisarts heeft daar echter nooit actie op ondernomen anders had ik nooit zo in de knoop gezeten met mijzelf.
    Gelukkig nu een nieuwe huisarts (na verhuizing) die meteen aan de bel trok bij de internist en voilà.

Ik moet nu nog 7 dagen afwachten eerdat ik mag/kan gaan testen, heel frustrerend hihi.
    Gisteren plots krampjes en toen ik in de auto zat met manlief kwam misselijkheid opzetten en moest ik spontaan braken! Dit nog nooit gehad! We wachten het af.

Ik zou het leuk vinden om meer van jullie te horen m.b.t. het zwanger worden en of/wanneer dit gelukt is!

Liefs!

12. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Ja het schijnt dat darmklachten hier ook mee te maken heeft, waar ik dus ook al 100x mee naar de huisarts ben geweest! Nooit naar gekeken natuurlijk. Ben blij dat we het nu weten en dat het goed gaat.

Officieel mag ik morgen testen, ongeveer. Maar we wachten even af of ik deze week ongesteld word. Heb net wel testen besteld :p
    Vorige week ben ik 2 dagen echt misselijk geweest, maar wel vitaal genoeg om normaal te doen zeg maar. Sindsdien beetje met vlagen misselijk, maar zoals vandaag heb ik het nog niet gehad.

Heb er niet zoveel vertrouwen in, maar we houden hoop!
    Braken is echt erg:cry: maar ik denk dat het niks te maken heeft met eventuele zwangerschap want dan moet je eigenlijk al wel positief testen lees ik overal hier op het forum..
    Misschien innesteling? Mijn misselijkheid wil ik ook graag hieraan linken:cool:

13. BlueEyedSoul88

1 sep 2017
    1.983
    1.995
    113
    Vrouw
    Ik weet precies hoe jij je voelt.. Zondag is mij NOD, heb uit nieuwsgierigheid vanmorgen al een test gedaan en deze was zo negatief als maar kon :(
    Ook afgelopen zaterdag krampjes in onderbuik (Nu nog steeds)en ineen zo misselijk dat ik moest braken en manlief de auto aan de kant moest zetten :eek:
    Soms denk ik echt dat mijn lijf mij voor de gek houdt/in de steek laat..

Ik denk dat ik met jou mee ga doen, gewoon het weekend afwachten en kijken of "Aunt Flo" een bezoek brengt ja of nee. Het maakt mij ZO ongeduldig en onzeker. Bang voor weer een teleurstelling :confused:

14. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Ik snap je wel , maar je maakt jezelf wel gek zo :p Als je zwanger ben, dan ben je dat over een week ook nog wel (normaal gesproken). Je zit pas in ronde 3! Zou me nog niet zo k*t voelen bij een negatieve test hoor, het kan ook nog wel een aantal maanden duren.
    Wij zijn nu meer dan 1,5 jaar bezig. Positief blijven moet je wel, anders heb je echt rot maanden! Je kindje komt wanneer hij/zij wil en er klaar voor is. Beetje zweverig misschien, maar ik geloof dat wel.

15. BlueEyedSoul88

1 sep 2017
    1.983
    1.995
    113
    Vrouw
    Ik weet het haha mijn man zei precies hetzelfde :roflmao: En uiteraard is 3 pogingen niets vergeleken bij 1,5 jaar proberen :oops: Ik gun het je van harte! Keep me posted!

Nirosa en Eef92 vinden dit leuk.
  16. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Hoihoi,

Sorry dat in jou topic onbreek hihihi.

Ik heb geen sterk verhoogd schildklier waarden maar met bijna 4 hoger dan de endocrinoloog graag ziet. Vandaag opnieuw bloed moeten prikken omdat ze het toch even in de gaten wil houden. Aangezien we met vruchtbaarheids behandelingen gaan starten als alles mee zit. Donderdag zowel uitslag van de gyn als van de endocrinoloog waar bij ik normaal kom vanwegen hypos. En gyn had hier nog niet opgeprikt wat zij dan weer slecht vond. Sorry voor mijn warrig verhaal!

Mijn tsh is trouwens jaren rond de 1 geweest waar door het ook nog een reactie op medicatie kan zijn.

17. Bloeme

Bloeme Bekend lid

16 jun 2012
    583
    154
    43
    Ik breek hier even in :) Ik heb ook Hashimoto, ooit begonnen met een TSH boven de 100 en flink anti-stoffen. Het is een ziekte waar je de rest van je leven mee moet doen, lees je dus goed in en zoek betrouwbare info. Kijk eens op de website van de schildkliervereniging (hier bijvoorbeeld, ook info over antistoffen en zwanger raken https://www.schildklier.nl/schildklier/zwangerschap), er is ook een besloten facebook-groep voor schildklierpatienten. Zwanger raken met Hashimoto, ook als je goed beng ingesteld met een TSH rond de 1, kan iets langer duren. Ik had geluk, en raakte twee keer snel zwanger.

Heel belangrijk: direct na een positieve test je medicatie ophogen! Daarna elke vier weken bloed laten controleren en evt. weer ophogen. Huisartsen (maar ook endocrinologen/internisten) zijn soms wat 'makkelijk', sta op je strepen. Een te lage dosis medicatie verhoogt de kans op een miskraam en afwijkingen bij je kindje.

Dan je vragen:
    1. De medicatie werkt snel, maar het fine-tunen kan lang duren. Ik ben er een jaar mee bezig geweest. Maar dit is heel persoonlijk.
    2. Een TSH rond de 1 bij een zwangerschapswens is optimaal. Ook buiten het zwanger raken om is dit vaak een gewenste waarde. Maar laat je niet teveel leiden door bloedwaardes, de ene voelt zich prima bij een TSH van 3 een ander bij 0,5.
    3. Zie 1
    4. Domme pech....
    5. Stoppen: zoveel beter voor alles in je lichaam :)
    6. Er wordt veel geschreven over dieeten, maar niets is bewezen voor zover ik weet. Eet gewoon gezond. Let er wel op om je medicatie altijd nuchter in te nemen een half uur voor het ontbijt.

Succes! Hopelijk ben je snel zwanger!

18. ShaYo

ShaYo Actief lid

13 sep 2017
    361
    265
    63
    Vrouw
    Hier ook een wens en Hashimoto!
    Helaas heb ik Hashimoto gekregen n.a.v. een andere ziekte: de Ziekte van Crohn. Ook dit is een auto-immuunziekte. Voor de Crohn wordt ik al jaren volgepompt met stomme medicatie en hierdoor is de schildklier steeds slechter gaan werken.
    Inmiddels is het pilletje voor de Hashimoto veruit het minst schadelijke ding in mijn medicijnkastje en slik ik dagelijks 175mcg. Ik heb op 220 gezeten, maar omdat het steeds beter ging ben ik zelfs iets in medicatie teruggegaan. Mijn arts weet van mijn wens, ook omdat de andere medicatie die ik slik niet ongevaarlijk is. De medicatie voor Hashimoto kan verder geen kwaad voor je kindje of borstvoeding! Nu ons wens 'actief is' test ik niet elk half jaar maar elke 6 weken bij de huisarts. Zodra ik zwanger ben moet ik direct prikken en contact opnemen met het ziekenhuis omdat je waarden dan erg kunnen gaan schommelen.
    Het klinkt allemaal heftig, maar dat is het zeker niet! Mijn arts in het VUmc houdt een waarde tussen de 1.0 en 3.0 aan.

19. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    @ShaYo @Bloeme bedankt voor jullie berichten! Doet me wel goed dat het gewoon mogelijk is. Ik heb niet echt het gevoel dat de internist er gevaar in ziet. Ze heeft het niet gehad over ophogen bij zwangerschap etc. Sinds ik goede waardes heb blijft mijn menstruatie uit. Nu al 8 dagen "te laat" dus al op cyclus van 40 dagen.. Kan een bijwerking zijn staat in de bijsluiter.. ga morgen mijn fertiliteitsarts even bellen en vragen hoe verder.
    Baaaal zo dat mijn lichaam niet normaal is..

Deel Deze Pagina