onzekerheid, doe ik het wel goed??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door heppiedepeppie, 25 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Sinds anderhalve week zijn wij de trotse ouders van Lucas. Het gaat heel goed maar ik merk dat sinds de kraamhulp weg is, ik heel onzeker ben m.b.t. het voeden.

Ik geef volledig borstvoeding. Na mijn KS duurde het even voordat dit op gang kwam, daarom is Lucas de tweede dag bijgevoegd met kunstvoeding uit een cupje. Gelukkig heeft dit de borstvoeding niet geschaad. De eerste dagen tot en met gisteren is Lucas bijna continue bij me geweest. In het ziekenhuis 24 uur p.d. en thuis ook veel omdat ik bedgebonden was vanwege mijn KS.

Lucas is een hele gretige drinker, net een kleine pittbull:D. De eerste dagen heb ik dus ook echt veel last van mijn tepels gehad. Nu zijn ze nog steeds gevoelig maar dit is alleen met het aanhappen.

Ik voed op verzoek en er is dus nog geen peil op te trekken wanneer hij komt. De ene keer zit er 3 uur tussen, maar soms ook wel 5 uur. Hij heeft ongeveer 6-7 voedingen per dag. Hij is een langzame drinker, doet zo'n 40 minuten over één voeding. Dat vind ik niet erg hoor, zolang hij maar binnen krijgt wat hij nodig heeft! Hij heeft overigens heel veel plasluiers en poepluiers per dag, dat al vanaf de eerste dag!
    Omdat Lucas erg druk is met zijn handjes (dit was al zichtbaar op ALLE echo's die ik heb gehad, hij zat altijd met zijn handen in zijn gezicht :D) hebben we hem sinds een paar dagen in een puckababy liggen. Dit gaat heel goed, hij slaapt nu veel beter.
    Ook slaapt hij sinds gisteren op zijn eigen kamertje, ook in de nachten. Dit omdat hij beter in zijn grote bed slaapt, dan in de kinderwagen bak van de bugaboo.

Nu heb ik een aantal vragen, die ik hieronder maar even stel, hopelijk kunnen jullie me een beetje gerust stellen want ik weet niet aan wie ik het anders kan vragen! Het is ons eerste kindje dus die onzekerheid hebben vast meer mensen!

1. Ik lees overal dat het niet goed is om een kindje in te bakeren. Nu is een puckababy niet echt een inbakerdoek maar hij zit er natuurlijk wel wat strakker in. Als we hem daar niet inleggen, slaat hij zichzelf heel vaak wakker....ik twijfel erg wat ik moet doen, want we hebben nu een soort van ritme proberen ontwikkelen voor hem waar hij langzaam aan lijkt te wennen: voeden, schone luier, nog een keer de borst aanbieden, puckababy piep aan, in bedje, muziekdoosje aan, kusje en dan weg. Eventueel 10 minuten laten huilen. Dan er naar toe, speentje aanbieden, aai over zijn bol en weer weg.
    2. Omdat lucas op zijn eigen kamertje slaapt, horen en zien we niet altijd de eerste signalen van gevoed willen worden. Als ik hem wakker hoor worden 's nachts ga ik er meteen uit, maar als ik overdag beneden bezig ben, hoor ik hem niet altijd meteen. Soms pas als hij huilt...en ik lees dat ik dan te laat ben....is dit heel erg? want je kunt toch niet dag en nacht zo dicht in de buurt zijn om alles te herkennen??
    3. Lucas heeft enorm veel zuigbehoefte, dit vanaf de eerste dag. Als hij een half uur goed gedronken heeft aan de borst, valt hij vaak in slaap. Vaak schiet hij dan ineens wakker en begint dan meteen aan zijn vuistjes te zuigen, dit doet hij bijna de hele dag door. Mijn kraamhulp zei dat ik voorzichtig wel een speentje mag gaan gebruiken omdat er nu geen speen/tepelverwarring meer is. Hij blijft overigens heel goed aan de borst drinken, ondanks dat hij soms een speentje heeft. Heeft hij dan wel genoeg gedronken??
    4. Lucas heeft bijna ALTIJD de hik na het drinken. Soms hoor ik de melk echt omhoog en omlaag gaan. Hij spuugt overigens bijna nooit melk terug, maar als we hem met deze hevige hik in bed leggen, slaapt hij natuurlijk niet. Wachten we tot deze over is, zijn we soms wel een half uur verder..en het komt vaak terug als hij plat ligt.
    5. Krijgt een baby die op verzoek gevoed wordt, ook een ritme? Dit vroeg ik me af in verband met afspreken van kraamvisite, maar ook als ik een keertje de deur uit wil. Nu kan dat nog niet vanwege mijn ks, maar als ik straks bijv boodschappen wil doen of zo, dan zou ik het vervelend vinden als hij ineens gevoed wil worden...

Hij groeit overigens goed. De eerste dagen in het ziekenhuis was hij ruim 300 gram afgevallen omdat mijn borstvoeding nog niet op gang was. Hij is toen bijgevoed, omdat hij op 8% van zijn geboortegewicht zat. De eerste dag nadat we thuis zijn gekomen, was hij maar liefst 100 gram gegroeid en nu groeit hij zo'n 20-30 gram per dag, hij zit nu nog 80 gram onder zijn geboortegewicht. Dus dat is prima. Hij oogt ook heel tevreden.

Wel heeft hij 1-2 x per dag een moment dat hij slecht in slaap komt. Hij huilt dan meestal 10 minuutjes waar na hij in slaap valt en ruim 2-4 uur slaapt.

Hopelijk willen jullie mijn lange (sorry) verhaal lezen en me misschien wat tips geven? Ik baal van mijn eigen onzekerheid maar ik wil het graag goed doen!
    Bedankt alvast voor jullie reacties!

2. pipikippie

pipikippie Actief lid

16 dec 2007
    158
    0
    0
    Ook ik ben nog maar een beginneling ;)
    Maar ik lees je verhaal en kijk hoe ik het zou doen
    Ik hoor ook overal dat inbakeren niet handig is met bv maar aan andere kant hij ligt ook op zijn eigen kamer dus de 1e honger signalen mis je sowieso. Kun je geen baby foon aanzetten dat hebben wij altijd voor overdag. Ook hier hoor ik meestal overdag als eerste het jammeren ( dus niet echt huilen) je kunt er toch ook niet hele dag naast zitten..
    Ik zou zelf alleen niet tien minuten laten huilen.. Baby tot 9 mnd kun je daar echt niet mee verwennen en blijkbaar wil hij je toch echt iets duidelijk maken en dat kan alleen door te huilen.
    Ook hier heeft dame vanaf week 1 al speen volgens lk kon dat geen kwaad zolang ze goed blijven drinken en aanhappen
    Gaat dat wel goed?
    Uit eindelijk krijgen alle bv baby's wel beetje ritme volgens mij maar helemaal zoals met fv nooit. Dochterlief drinkt hier elke 3 uur terwijl nichtje die 7 wkn ouder is al vanaf begin al 4 ertussen liet en al weken doorslaapt ( gggrrr )
    Ik laat er overdag nooit langer dan 4u tussen anders verschuiven ze wel dag-nacht heb ik altijd gehoord
    Hik heb ik geen ervaring mee
    Volgens mij doe je het hartstikke goed :)
    Luister naar je baby en naar je gevoel dan komt het altijd goed !!
    En onzekerheid blijft altijd beetje zelfs na 4.5 mnd.....
    Gr.

3. MamaInSpee1979

MamaInSpee1979 Actief lid

7 apr 2011
    357
    0
    0
    Zuid Nederland
    Geen echte tips dus voor je, maar dat is volgens mij ook niet nodig want zo te lezen gaat het allemaal goed. Ik zou zeggen: geniet lekker van je zoontje!!!

4. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik merk/lees dat je het heel belangrijk vindt om het 'goed' te doen. Super van je! Waarom denk je dat je het beter doet als je naar boekjes, CB's, Ria Blommen etc... luistert dan naar je kindje? HIJ is jouw handleiding, jullie zijn van nature gemaakt om op elkaar in te spelen en JIJ bent er perfect toe in staat om hem te geven waar hij behoefte aan heeft (voeding, geborgenheid, veiligheid, rust,...) en dat doe je niet door hem alleen in een bedje weg van jou te leggen en hem te laten huilen, meid. :)
    Je zal je een stuk minder onzeker gaan voelen als je gewoon vertrouwt op je eigen gevoel en de signalen van je kindje en niet teveel nadenkt!

Oh ja, gefeliciteerd trouwens met je kleintje!!!

5. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Helemaal eens met Elke!

Laten huilen hebben we hier pas na 11 maanden gedaan, daarvoor absoluut niet! Kleine sliep overdag in de box, kinderwagen of bij mij op de arm, eerste 3 maanden sliep ze 's nachts in een wieg naast ons bed. De eerste 6 weken dag en nacht in de buurt geweest van m'n dochter, daarna af en toe even niet..

6. MamaInSpee1979

MamaInSpee1979 Actief lid

7 apr 2011
    357
    0
    0
    Zuid Nederland
    Het is ook maar net wat je onder 'laten huilen' verstaat. Ik laat mijn zoontje ook niet lange tijd huilen omdat inderdaad uit onderzoek is gekomen dat dit beschadigend werkt en ik hier als moeder niet achter sta.
    Maar ik merk soms wel dat hij het even nodig heeft om wat te huilen/jammeren om op die manier de dag te verwerken of zo. Ik heb het dan niet over hysterisch huilen maar meer wat kneuteren, jammeren met wat huilen erbij. Bij het in bed leggen komt dit nog wel eens voor maar dan hou ik altijd in de gaten of het huilen afneemt of toeneemt. Als dit laatste het geval is dan ga ik natuurlijk wel naar hem toe maar anders laat ik hem wel even een paar minuten aanjammeren en dan valt hij heerlijk in slaap!!!

7. Elke1984

Dit is zo'n idee dat heel veel circuleert onder ouders. Ik geloof persoonlijk écht niet dat een baby er behoefte aan heeft om even alleen te zijn en zo de dag te verwerken of dergelijke. Een baby ziet zichzelf niet eens als een individueel wezen en heeft enkele heel concrete primaire behoeftes en 'even alleen huilen/jammeren/...' hoort daar volgens mij zeker niet bij.

Al begrijp ik natuurlijk wel dat een baby soms wel wat overprikkeld kan zijn maar dan kan je hem ook gewoon vasthouden in een rustige omgeving. Lekker bij je dragen in een draagdoek waarmee je hem ook kan afschermen voor visuele prikkels en hij zich gerustgesteld kan voelen door jouw ademhaling, hartslag, geur,....

8. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Dat laten huilen is op advies van de kraamhulp. Lucas huilt meestal eventjes als we hem op bed leggen, maar dat is geen krijsen of zo. Het is meestal een beetje jammeren, met af en toe een uithaal.
    En wat betreft slapen in de box: dat is me echt afgeraden, omdat ze me vertelden dat de box is om te spelen, en het bed is om te slapen...en dat dit voor je kindje ook duidelijk moet zijn. Net als dat je kindje na een voeding/ spelen e.d. slaperig wordt (dus in oogjes wrijven, gapen e.d.) dan direct naar bed brengen.

waarom ik hem laat huilen? Tja, alles is nieuw voor mij en als mij dit dan door mijn kraamhulp geadviseerd word, dan denk (en dacht) ik dat dit een goed advies is.

Het is wel lastig omdat zoveel mensen zoveel ideeen en adviezen hebben en ik weet dat het het beste is om op jezelf te vertrouwen, maar daarin ben ik gewoon nog onzeker. Dat lucas in zijn eigen bedje slaapt, is omdat we er achter zijn gekomen dat hij daar beter slaapt dan in de kinderwagenbak op onze slaapkamer...

9. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik ben het deels wel met je eens. De eerste weken/maanden heb ik de jongste (de oudste ook niet, maar goed) eigenlijk niet laten huilen en als hij niet wilde slapen en 'jammerde' hield ik hem in een (ergonomische) draagzak bij me. Dat was een geweldige oplossing.

Maar nu, sinds dat hij een maand of 3 is ongeveer, laat ik hem soms wel jammeren in zijn bedje. Dat heeft twee redenen. Ten eerste vind ik het fijn (voor hem) als hij even echt slaapt en tot rust komt in zijn eigen bed. Dat is bij de oudste altijd moeizaam geweest, dat slapen. En bij de jongste gaat dat heel goed, en soms moet hij dan even jammeren voordat hij in slaap valt. En ten tweede kan ik hem gewoon niet meer zo ronddragen de halve dag (want daar kwam het op neer), want hij is 8,5 kilo...
    Maar laten janken/schreeuwen: nee, dat doe ik niet. Maar welke moeder doet dat wel?

@heppiedepeppie: goed dat je je vragen hier stelt hoor! Ik weet nog zo goed dat ik bij de oudste zo onzeker was. En dan al die tegenstrijdige adviezen: gek werd ik ervan. Op mezelf vertrouwen lukte toen ook niet zo...

In de box laten slapen zou ik ook niet doen, nee. Dat lukt misschien de eerste weken, maar daarna worden ze ook gewoon afgeleid en slapen ze daar toch niet meer. Die van mij niet tenminste. (Gaat ook nogal moeilijk als de oudste erom heen loopt te gillen). Wat misschien nog wel een optie is, is in de kinderwagen laten slapen, in de woonkamer, of in de gang (in geval van andere kinderen).

Kan je anders van niemand een wiegje lenen voor de slaapkamer? Ik zou even rondvragen. Er zijn veel mensen met een wiegje op zolder dat ze best wel een paar maanden uit willen lenen. Het is een beetje lastig om hier andere posters te gaan tegenspreken (hoezo tegengestelde adviezen?) maar in je eigen bed laten slapen zou ik niet zo snel doen. Misschien als ze iets ouder zijn, maar de eerste weken niet.
    En de hele tijd bij je houden is volgens mij erg lastig. En niet elke moeder vindt dat fijn. Bij de oudste was ik blij als ik weer even wat tijd voor mezelf had en hij even in zijn eigen bed lag...

Antwoord op je vragen:
    1. ik heb bij alletwee (losjes) ingebakerd en ik vond het een uitkomst. Gewoon doen dus als het werkt.
    2. Zoals gezegd: in de kinderwagen bij je in de buurt laten slapen, of een babyfoon gebruiken, of misschien een draagzak/draagdoek. Maar als je het mij vraagt: hij kan echt wel even wachten hoor... (Hoe moet dat anders als de baby een oudere broer of zus heeft? Dan moeten ze nu eenmaal wel eens even wachten...)
    3. Als een speentje voor jou werkt: gewoon gebruiken. Bij alletwee heb ik het gebruikt en prima bv gegeven, en ze hebben genoeg gehad. (Beide bovenin de groeicurve...)
    4. Ik geloof dat kleine babietjes wel vaker de hik hebben. In de buik vaak ook. Daar doe je (helaas) weinig aan...
    5. Heel eerlijk? De jongste voed ik compleet op verzoek, en we hebben nog steeds geen ritme... Soms lijkt het een weekje ergens op, maar dan is het weer anders. Zo heeft hij met 3 maanden een week of 2 doorgeslapen, en sindsdien niet meer. Met 2 maanden kwam hij 6-7 keer per dag, met 3 maanden 7 keer, de afgelopen maand vaak 8-9 keer. Dus nee: geen ritme.
    Bij de oudste werd ik daar compleet krankjorum van, en ben (ook vanwege 2 keer spruw) gestopt met bv. Helaas was dat ook niet helemaal de oplossing, want eens een bv-baby, altijd een bv-baby: hij liet zich lastig in een keurslijf stoppen...

Nogmaals: ik begrijp dat er oermoeders zijn die direct na de geboorte van de oudste zich compleet voegen naar hun baby en helemaal geen problemen hebben met zichzelf (in dat opzicht) aan de baby over te geven. Die begrijpen op de een of andere manier heel goed wat de baby wil en voelen zich daar zeker over. Heel fijn lijkt me dat. Nu, met de tweede, weet ik hoe dat is.
    Maar met de eerste had ik dat absoluut niet. Ik begrijp je dus erg goed. Er komt veel op je af en je moet je weg daarin vinden. Dat kan best wel lastig zijn. Wat voor mij werkte was veel info vragen en op anderen proberen te vertrouwen. Kies het advies dat bij jou past en kijk of het voor jou werkt. Werkt het niet, probeer dan wat anders. En laat je niet gek maken door anderen. Iedereen doet het op zijn/haar eigen manier. Het is mij wel duidelijk dat jij het allerbeste voor jouw kind wilt en daar gaat het om! Dan kan je niks fout doen.

10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Sluit me aan bij Elke hoor, mooi en duidelijk verwoordt!

Verder nog wart losse flodders:
    Ik zou toch nog een wat ruimer wiegje of tweede ledikantje aanschaffen om hem lekker bij je te laten slapen 's nachts. Dit is het "geldende advies" voor minimaal zes maanden! En idd beter voor het voeden, zodat je hem lekker direct kunt geven als hij wat wil, zoals je zelf ook al weet, lees ik.

Hoezo zuigbehoefte? Zuigen op de vuistjes is gewoon een hongersignaal. Hop, lekker aanleggen!

Slapen in de box vs de box is voor spelen, voorlopig speelt hij nog helemaal niet. Anders dan een beetje om zich heen kijken en een beetje bewegen. Lekker in de box leggen dus als hij daarin comfortabel is en lekker dichtbij. Wel doen: box lekker leeg houden (knuffels oid beetje uit zicht leggen en gewoon niet teveel), geen mobiel boven zijn hoofdje, rust in de kamer, zorgen dat hij zacht ligt. En dus lekker in de zak als hij moet slapen tussen de voedingen door. Over een maandje ofzo is het moment misshien gekomen dat hij daar minder goed gaat slapen ivm afleiding en kun je weer opnieuw kijken wat goed werkt.

@bakeren, niets mis mee. Alleen de heupjes moeten vrij blijven ivm de ontwikkeling. Daarvan. Ons meisje heeft strak ingepakt gelegen tot een maand of zes omdat ze super bewegelijk was en anders de rust niet vond. Het enige nadeel kan zijn dat je dat ooit moet afbouwen, maar dat is voor later zorg hoor.

@clusteren, gewoon lekker aan toegeven. Samen op de bank, dekentje, kopje thee onder handbereik, lekker laten drinken en sabbelen, wegdutten etc en van elkaar genieten!

@planning en visite: tja, dat blijft lastig. Ons meisje had nooit een ritme als in vaste tijden. De behoeften van Lucas staan voorop, als je dat voorneemt komt alles goed. De viste kan best wachten als je moet voeden, of als je genoeg gewend bent voed je lekker bij de visite. Als hij slaapt, jammer dan, zullen ze stil moeten doen en hem alleen even slapend bewonderen. Als je met hem op pad ben kun je zodra je hieraan een beetje gewend bent direct bij zijn eerste signalen een rustig plekje opzoeken en lekker voeden (cafeetje, achteraf gaan zitten, lekker sapje erbij, grote sjaal, komt allemaal goed!)

@laten huilen: je kunt hem waarschijnlijk ook wel in slaap voeden en dan heel zachtjes wegleggen? Bedje voorverwarmen met een kruik tijdens de voeding? Zou hem voorlopig helemaal nog niet laten huilen hoor! Pas als je merkt dat hij echt overprikkeld zou zijn is dat soms nodig, maar zolang je hem lekker aan de borst of op schoot in slaap krijgt is laten huilen nergens goed voor.

Als je goed naar zijn signalen kijkt en daarin lekker met hem meegaat komt alles goed hoor! Hij zat 9 maanden in je buik en had alles wat hij nodig had, nu hoeft dat niet zo anders te zijn als je hem lekker dichtbij je houdt. Super dat je bv geeft, en ook dat je hier je vragen stelt! Er zijn veel verschillende stromingen, je vindt je eigen weg hierin vanzelf als je merkt welke adviezen bij je passen en wat niet.

Nog gefeliciteerd en succes met je herstel!

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    @ts: Weet je, als je een kindje krijgt krijg je de onzekerheid er bij :D En ook 100 verschillende adviezen want iedereen doet het op haar eigen manier die past bij haar kindje (daar bedoel ik trouwens niet de dames in dit topic mee hoor want je vroeg om advies, maar in de echte wereld gaat iedereen zich nu ongevraagd met je kindje bemoeien let op mijn woorden ;)).

Voor de statistieken: ik zit meer op de lijn van mamainspee, baker mijn kind in, heb hem op een apart kamertje en voedt op verzoek maar wel met minimaal 2 uur ertussen. Dus meer de CB/Ria Blom lijn, zeg maar. Maar dat is omdat ik me er lekker bij voel, en mijn zoontje ook. Het gaat erom waar jij je lekker bij voelt. Ik kan wel roepen dat je het zus en zo moet doen (en met mij alle anderen) maar je moet gewoon een modus vinden. Als je je niet prettig voelt bij inbakeren, doe het niet. Als je je kindje niet op je kamer wilt laten slapen, niet doen. Er zijn allemaal onderzoeken, elk onderwerp is uitputtend onderzocht en geen enkele autoriteit is het met elkaar eens, laat staan de moeders ;) Uiteindelijk krijgen we ze allemaal wel groot, en meestal zonder al te veel schade, welke opvoedlijn we ook kiezen.

Sorry, ik kan je dus niet vertellen hoe je het moet doen, alleen maar dat wat je ook doet, het wel goed komt. Diep ademhalen, bedenk waar jij je prettig en vertrouwd bij voelt, en ga dat doen :D

12. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    Het belangrijkste is doe waar jullie je goed bij voelen

Zelf kon ik er heeeel slecht tegen als ik mijn DL in slaap moest laten huilen dus ben ook snel van dat idee afgestapt en lekker gaan co-sleepen.
    Was ook heerlijk voor de BV zij huilde ik deed dr gelijk aanleggen zonder uit bed te hoeven. Nu nog steeds slapen we vaak nog samen, Gewoon omdat ik me er prettiger bij voel.

Overdag lekker veel in de draagdoek wat ook de BV bevorderd,

Maar als jij je prettiger voelt als hij in zijn eigen kamertje ligt en je baby heeft er geen moeite mee vooral blijven doen.
    Want een baby voelt het ook als jij je prettig in je vel voelt.
    Dus doe wat je hart je ingeeftg

Ik heb wat dat betreft me eigen lijn getrokken en sommige dingen zouden de kraamhulp of CB zeker af gekeurd hebben lekker belangrijk mijn kind eet goed slaapt goed en ontwikkeld goed en ze zit lekker in dr velletje en daar doen we het toch voor.
    Dus nogmaals luister naar je mamahart en naruurlijk ook naar de behoefte van je kleine.

13. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    heel erg bedankt voor jullie reacties!

Fijn om te lezen dat anderen hier ook 'last' van hebben gehad. Weet je, de eerste dagen heb ik zoveel adviezen in het ziekenhuis gekregen en daarna van mijn kraamhulp. Omdat ik het nog niet zo goed wist, heb ik me aangesloten bij haar adviezen.

Ik heb in ieder geval een mail gestuurd naar de lactatiekundige van mijn kraamzorginstelling. Ik heb bij haar een cursus borstvoeding gehad en we hebben toen allemaal een kaartje gekregen met haar e-mailadres. Hopelijk kan ze een keer langskomen.

Weten jullie toevallig met de onderstaande voedingstijden of dit een regeldag is of dat er sprake is van clusteren?
    Dit zijn de voedingstijden van zondagochtend vroeg tot en met nu:
    2.15-6.30-10.00-11.00-13.00-15.00-19.45-21.00-0.30-1.30-4.45-8.00-11.10-13.30-14.45

Nu ligt hij te slapen eindelijk want hij heeft veel gehuild vandaag. Ik heb hem veel aangelegd. Ik ben alleen ongeveer een uur bezig met een voeding+verschoning dus soms heeft hij bijna niet geslapen.

Dat zuigen op zijn vuistjes, daar heb ik nog wel een vraagje over: soms heeft Lucas aan twee borsten gedronken en als hij dan klaar is, dan gaat hij DIRECT aan zijn vuistjes zuigen....is dat dan echt nog een hongersignaal??? In het ziekenhuis zeiden ze dat hij gewoon veel zuigbehoefte heeft....

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Qua tijden valt er nog niet zo veel van te zeggen hoor, of het een regeldag is of clusteren. Het kan ook zijn, omdat hij nog zo klein is, dat het gaat om het verder op gang krijgen van je borstvoeding. Bij zulke kloeintjes zit er nog ziet zoveel regelmaat in. Ik ben vanaf ongeveer 3 weken wel begonnen met er minimaal 2 uur tussen de voedingen te laten zodat hij en goed veel dronk en ook een beetje kon slapen en leert om een fatsoenlijke maaltijd te drinken ipv te 'grazen'. Maar als hij nog zo klein is zou ik hem gewoon aanleggen wanneer hij vraagt, maakt niet uit of het een regeldag, clusteren of op gang brengen van de BV is. Dan moet hij er gewoon zelf wat regelmaat in krijgen.

Qua je vraag van op de handjes zuigen heb ik zo geen antwoord. Ik geloof eerlijk gezegd niet zo heel erg in 'sterke zuigbehoefte', dat roept iedereen altijd en ik ben juist van de 'anti-spenen-brigade' :D dus geloof er niet zo in. Zuigbehoefte en krampjes zijn volgens mij de meest misbruikte termen voor kleine babietjes, daar wordt alles op gegooid ;) Het kan een hongersignaal zijn en dat betekent dan dat je BV nog wat op gang moet komen. Ik zou in ieder geval naar je weegspreekuren op het CB gaan om bij te houden of hij goed groeit, dat is je beste indicatie dat de boel goed op gang is.

15. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    @juul: bedankt voor je reactie! De eerste dagen in het ziekenhuis is hij ruim 300 gram afgevallen en hebben ze hem bijgevoed met cupjes. Vanwege mijn KS duurde het even voordat de voeding op gang kwam

Vanaf het moment dat we thuis zijn, is hij dagelijks aangekomen. De eerste dag zelfs 100 gram! De dagen daarna tussen de 20-30 gram (de kraamverzorgster heeft hem dagelijks gewogen).
    Overigens denk ik dat mijn voeding wel redelijk op gang is, ik heb een paar dagen stuwing gehad, dat ik dacht dat mijn borsten uit elkaar knapte...en aangezien ik al cup E had, was het nu helemaal à la Pamela Anderson hihi.

Morgen komt het consultatiebureau voor het eerste gesprek. Ook heb ik al een reactie van de lactatiekundige gekregen. Ze gaat me morgen bellen, ik ben blij met haar snelle reactie! Ze zei dat alles wat ik omschreef voor haar herkenbaar was, en dat dit vooral met onzekerheid te maken had. Hopelijk kan ze snel een keer langskomen!

16. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik vind dat jouw kindje (vergeleken met de mijne toen zij zo jong was) helemaal niet zo extreem veel drinkt! Mijn dochter dronk ook 10 tot sms wel vaker dan 12 keer in 24 uur. Je kindje zal het wel nodig hebben. Het viel me trouwens op dat je kindje ook een keer overdag 4 uur en drie kwartier tussen de voedingen liet. Je mag best je kindje na drie uur wakker maken zodat hij dan weer ff kan drinken. Dat is toch wel handig als je op een gegeven moment een dag/nacht ritme wilt aanleren. Mijn ervaring is hoe korter je overdag tussen de voedingen laat, hoe langer er op een gegeven moment 's nachts tussen komt te zitten. Je mag op verzoek best combineren met jouw verzoek als er overdag veel tijd tussen zit ;)

Ik ben trouwens van dezelfde brigade als de dame hierboven haha.
    Je kunt ook als je kindje klaar is met drinken en op zn hamdje gaat sabbelen opnieuw aanleggen ;)

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.864
    19.281
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zoals je al het gemerkt, verschillen de meningen nogal! En dat helpt natuurlijk niet, als jij je al wat onzeker voelt. (Heel herkenbaar trouwens, hebben volgens mij de meeste nieuwe moeders!)

Ik heb me vantevoren heel goed ingelezen over bv. En wat dat betreft wist ik heel goed wat ik wilde, waardoor ik wat bv betreft vrij stevig in mijn schoenen stond. Ik heb dus wat voeding betreft weinig last gehad van de adviezen uit de omgeving, omdat ik daar gewoon niet naar luisterde. :D

Lees de adviezen die je hier krijgt, kijk naar je kind en volg je gevoel. En ga dan lekker door op de manier die jou goed lijkt! Dan nog zullen er momenten zijn dat je twijfelt. Maar ik denk dat het voor Lucas het fijnste is als hij op een gegeven moment dingen gaat herkennen die gewoon altijd hetzelfde gaan.

Mijn mening:
    - gevoelige tepels: purelan van medela. Geweldig voor kloven in tepels (en lippen. ;))

- inbakeren... hmmmm... in bepaalde gevallen misschien, maar zelf zou ik er niet gauw aan beginnen. Maar volg vooral je eigen gevoel hierin. Als je kind beter slaapt in zo'n zak, kan ik me goed voorstellen dat je ervoor kiest. Maar let wel op die eerste signalen! (Zie hieronder)

- voeden op verzoek en eerste hongersignalen: Ik denk dat die twee toch wel heel erg samen gaan. Ik ben groot voorstander van voeden op verzoek. Ik denk dat dit van nature zo "hoort". (In de prehistorie hadden we ook geen klok.) En ik ben er van overtuigd dat je met voeden op verzoek een goede basis legt om lang aan de vraag van je kind te kunnen voldoende. Ik heb de indruk dat moeders die op schema voeden eerder het probleem hebben dat hun melk "op" is en met kunstvoeding aan de slag gaan. (Overigens ook prima als je daarvoor wilt kiezen, maar als je langer dan een maand of vier wilt voeden, denk ik dat voeden op verzoek wel de manier is.) Maar goed: bij voeden op verzoek hoort er echt wel bij dat je ingaat op de eerste hongersignalen. Ik zou dus toch zoeken naar een manier waarop je je zoon wel goed kunt horen.
    Om eerlijk te zijn had ik eerst hetzelfde idee als jij: bed om te slapen, box om te spelen. Maar het is er bij ons toch een beetje ingeslopen dat hij ook wel in de box sliep. we hebben daar nooit last mee gehad dus achteraf weet ik eigenlijk niet zo goed waarom ik die twee eerst wilde scheiden, haha.

- schema en regelmaat: doen baby's niet aan.

Oké, beetje flauw misschien. Er zijn vast baby's die er wel aan doen. (Ik ken ze niet, maar heb er wel eens over gelezen. Lijkt me handig.) Ik weet nog wel hoe dat in het begin ging. Er viel niks te plannen. Op visite gaan leek op een militaire operatie: had je alles netjes gepland: hoe laat ga ik weg, wat neem ik mee enzovoorts. Kind gevoed, tas gepakt, klaar voor vertrek. Krijg je weer zo'n spuitluier waarbij de poep langs de broekspijpen omlaag stroomt. Kind wassen, afdrogen en aankleden, kind ergens wegleggen zodat ik de kleertjes kan uitspoelen met hard gehuil op de achtergrond. Ondertussen staat het zweet me op de rug en besluit ik met een nasnikkende baby op de arm gauw een half glas cola naar binnen te slurpen. Zoonlief ziet me drinken en vindt dat een goed idee, dus vijf minuten later zit ik weer op de bank met een baby aan de borst. Weer twintig minuten verder laat hij een flinke natte boer. Geen doekje bij de hand, dus nu ben ik zelf aan de beurt om schone kleren aan te doen.

Het gaf mij zoveel rust om het idee van "planning" "schema" en "regelmaat" los te laten. Ik zag wel wanneer ik ergens aankwam. En als er kraamvisite kwam zat ik wel eens te voeden ja. Ze doen het er maar mee.

Oh ja: de "huilpiek" ligt bij veel kinderen rond zes weken. Dus het wordt de komende tijd waarschijnlijk nog even wat erger en daarna wordt het weer minder. Bij ons scheelde het enorm toen we hem anders gingen dragen: met zijn buik op onze onderarm. De draagdoek hielp ook geweldig.

Succes ermee de komende tijd. 't Is pittig en geweldig tegelijk!

18. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Haha ja, even tussendoor, ik heb de kerstdiners op zowel 1e als 2e kerstdag doorgebracht aan de eettafel met een kind aan de borst, en mijn man die mijn eten voor me sneed zodat ik toch nog wat binnen kreeg, familie en vrienden er gezellig bij......meneer begint volgens mij aan zijn 6 weken regeldagen :D De planning loslaten en het doen zoals het het beste gaat geeft de minste stress. Maar dat is trouwens onafhankelijk van BV, of gekolfde BV in flesjes, of KV. Het is babies eigen :D

19. Elke1984

Wat heeft de LK gezegd en de dame van het CB? :)

20. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    De dame van het CB zei eigenlijk niet zo veel, vond haar niet echt sympathiek moet ik eerlijk zeggen!!

De lactatiekundige kwam vanmiddag al langs, echt super fijn dat ze tijd wilde maken. ten eerste heeft ze me geleerd Lucas op een andere manier aan te leggen, zodat ik nu geen pijn meer heb. Bij het aanhappen was het nl zo erg dat ik een doekje tussen mijn tanden moest doen om erop te bijten om de pijn te kunnen dragen...
    Nu heb ik opnieuw geleerd aan te leggen en het deed helemaal geen pijn meer!

wat ze zei over het voeden: vooral mijn eigen gevoel gaan volgen, al is dat nog moeilijk....Lucas is gewogen en zit nu nog 30 gram onder zijn geboortegewicht. Hij blijft dus ongeveer 20 gram per dag aankomen. Ze vond dat netjes. Kerstavond en 1e kerstdag heb ik dus wel een regeldag gehad waarschijnlijk.
    Lucas is vannacht en vandaag netjes om de 3-4 uur gekomen. Overigens las ik hier dat iemand zich afvroeg waarom ik overdag meer dan 4 uur tussen een voeding liet zitten...tja, puur vanwege het voeden op verzoek. Als hij zich niet eerder meld....maar van de andere kant, als ik daarmee de tijd in de nacht kan rekken...

M.b.t. het gebruik van de puckababy en de speen, zei mijn lactatiekundige dat ik dat best mag gebruiken. Ze heeft gekeken hoe Lucas drinkt en ze is ervan overtuigd dat hij echt wel genoeg binnen krijgt. Ook gekeken naar het aantal plas en poepluiers, deze heeft hij veel iedere dag. Dus krijgt hij voldoende binnen. Hij is een trage drinker en heeft vaak wel 45 minuten nodig. Lucas wordt vrijdag of maandag nog een keer gewogen om te kijken wat de borstvoeding nu doet. En dan gaan de lactatiekundige kijken met mij hoe en wat mbt voeden.

Ook heb ik met haar besproken wat te doen als hij ligt te huilen in zijn bedje. We merken namelijk als ik hem gevoed heb en hij in diepe slaap is, we hem zonder problemen in zijn eigen bedje kunnen leggen. Hij slaapt dan heerlijk verder. Maar leggen we hem wakker in zijn eigen bed, dan blijft hij huilen. En dat huilen wil ik niet want dat vind ik erg vervelend. We hebben geprobeerd wat er gebeurd als we hem laten huilen, maar hij stopt dan ook niet. Dus dan halen we hem eruit en laten we hem in de wipstoel, box of bij mij liggen totdat hij weer slaapt. En dan gaan we het opnieuw proberen.

het was gewoon fijn even mijn verhaal kwijt te kunnen aan iemand, en ik heb wel wat goede tips gehad.
    Zoals tupp hierboven al zegt: zijn jullie meningen ook allemaal anders. En dat is jullie goed recht natuurlijk, tenslotte vraag ik er zelf om! Een eenduidig antwoord krijg ik toch niet ;).

Moet mijn eigen onzekerheid laten varen en gaan doen waar ik me goed bij voel....alleen is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan!

Deel Deze Pagina