Hey, Onze zoon van 18 maanden heeft 2 weken geleden ongeveer een koortsstuip gehad 's avonds in zijn bedje. hier zijn wij destijds voor naar de hapost geweest, die uiteindleijk niets konden vinden, alleen een hele lichte oorontsteking wat zelf over moest gaan. na flink geschrokken te zijn hadden we de rust toch weer snel gevonden. afgelopen week zijn we naar euro disney geweest. maandag tot en met donderdag. woensdag overdag kreeg ie ook weer koorts, we zijn op tijd terug naar ons hotel gegaan, waar ie toen ook weer een koortsstuip kreeg. de dokter gebeld, deze kwamen gelijk met een ambulance waarmee we naar het zh gingen. sam werk daar onderzocht op oor- en keelontsteking, foto van longen gemaakt en urineweginfectie. alles was goed, we kregen paracetamol mee, lichtere versie, die we iedere 4 uur moesten toedienen. de volgende ochtend ging het al weer beter, en we zijn nog even het park in geweest. op tijd weer vertrokken, en onderweg voelde ie ook weer warm aan, en het was nog geen tijd voor zijn paracetamol. (3 uur ertussen) in de auto getempt, koorts, dus toch maar een zetpil gegeven. een 5 minuten later stopten we bij een benzinepomp, ging hem daar verschonen, en had 40 graden koorts! mijn man heeft toen de hapost gebeld in nederland. we zaten nog een 100 km onder lille, en wisten niet goed wat te doen. mee dat hij aan de telefoon zit kreeg mijn zoontje weer koortsstuipen. de ha aan de telefoon zei dat ze neits konden doen dan, en dat we de ambulance moesten bellen. bij 2x in 24 uur moet ie opgenomen worden. we zijn weer naar het zh gebracht en we moesten zoiezo 1 nacht blijven. hij werd weer gecheckt op dezelfde punten en ook nog bloed geprikt. de kno arts zag een flinke binnenoorinfectie, waar ie dus antibiotica voor heeft gehad. schandalig dat anderen dat niet gezien hadden, en waarschijnlijk liep ie hier al 2 of 3 weken mee rond. de koorts werd daar onderdrukt, en na 3 nachten mochten we gisteren naar huis. hij moest 24 uur koortsvrij zijn (zonder paracetamol natuurlijk) voordat ie weg mocht, dat was net niet, maar gelukkig mochten we toch gaan. gisteren eind van de middag kreeg ie toch nog koorts, dus nog steeds geen 24 uur koortsvrij geweest. vanacht nog een paar keer wisten voelen oef dat ie niet te warm was, en tot nu toe gaat het goed. ik baal wel enorm dat ik nu zo ongerust ben telkens, bij ieder gilletje/huiltje wil ik al naar boven. logisch nog natuurlijk, maar hoop wel dat dit overgaat. was altijd een heel relaxte moeder vind ik zelf, en hou helemaal niet van het ongeruste. zijn er meer van jullie kinderen die vaker koortsstuipen heeft gehad? is de kans groot dat er nog een komt? zijn jullie een beetje over die bezorgdheid heen gekomen? mijn man heeft het vroeger ook gehad, en het blijkt ook nog eens erfelijk te zijn. moest even mijn verhaal kwijt, was zo'n heftig weekje. en het erge is dat die fransen het vertikken een woord engels te spreken. dat zijn dan artsen.... liefs
Ik geloof wel dat kinderen die al herhaalde koortsstuipen hebben gehad, meer kans hebben op nieuwe.. En vaak is het een kwestie van eroverheen groeien. Dus ik ben bang dat het voor jullie ook een kwestie van tijd zal zijn. Misschien kun je je eigen huisarts eens bellen om wat meer uitleg? Een kennis heeft een spuit mee naar huis gekregen als het echt te lang duurt. Dat moet ze dus gebruiken als de aanvallen echt langer duren. En haar jochie moet paracetamol gebruiken zodra hij koorts krijgt. maar hij reageert al bij hele lage temperaturen, dus dat is lastiger..
ja, die van ons kreeg de 1e koortsstuip ook al bij 38.8, ook niet erg hoog. wij hebben ook zo'n spuit liggen, maar hoop dat ik hem niet nodig heb voor hem. we hadden die na de 1e keer al gehad, maar niet gebruikt. advies is na 5 min te gebruiken, en de stuipen duurde telkens maar hooguit 2 minuten. we zijn ondertussen ook bij onze eigen ha geweest, maar die kan nu natuurlijk ook niet meer doen. het is natuurlijk de bedoeling dat de antibiotica goed aanslaat waardoor ie ook geen koorts meer mag hebben. nu sinds gisterenavond zonder paracetamol, en nog geen koorts, al bijna 24 uur, dus dan ben ik al weer wat meer gerust.
mag ik vragen hoe zich dat uit zo'n stuip? ik heb het nog nooit gezien. ik heb alleen 1 keer gehad dat mijn dochter de hele nacht om de 15 min gilde en wartaal uitsloeg.dat bleek achteraf ook van de koorts geweest te zijn. maar ze was toen al 5. ik vind het allemaal erg eng klinken als je steeds opgehaald moet worden door de ambulance. meoten ze dan zuurstof hebben ofzo?
blup, dat kan ook gewoon een koortsdroom zijn. Heeft mijn jochie ook wel gehad. Dat is meer ijlen dan. Een stuip is meer als epelepsie.
ja, het is eigenlijk een soort kortsluiting in de hersenen, waardoor je kindje buiten bewustzijn kan raken en trekkingen met armen en benen maakt. ook komt er schuim uit de mond en kunnen ze onregelmatig ademen/stoppen met ademen. ze worden eerst rood en daarna blauw. het ziet er heel eng uit, maar uiteindleijk valt het wel mee, want het heeft geen gevolgen voor het kindje. ik moet zeggen dat ik de ambulance (2x nog wel) ook wat overdreven vond. maar goed, de 2e x was ik er wel blij mee, omdat de koorts een stuk hoger was, en het de 2e keer was in 24 uur.