Tip voor lesbische stellen!!

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Meiske80, 4 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evira

    Evira Fanatiek lid

    18 feb 2011
    1.533
    0
    0
    Dan ben je niet automatisch moeder. Je zult nu al een adoptieprocedure moeten starten. De biologische vader moet dan ondertekenen dat hij afstand doet van het kind.

    Het automatische moederschap is alleen voor mensen die via de spermabank zwanger worden en daar een bewijs van kunnen overleggen.
     
  2. myres

    myres Actief lid

    19 sep 2012
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    Net even gebeld met Interpolis (onze maatschappij), maar helaas wordt het bij ons niet vergoed. Er was geen sprake van een geschil.
    Ik ben toch wel erg benieuwd hoe jullie dat geregeld hebben.
     
  3. wensdroom

    wensdroom Fanatiek lid

    18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    volgens mij heeft het ook te maken met erkenning. als de vader niet heeft erkent hoeft hij ook geen afstand te doen dan komt op papier vader onbekend.

    ik weet het niet precies hoor.. maar bij de kinderen van mijn draagmoeder is er wel een vader bekend, maar deze heeft niet erkend dus geen rechten en plichten. en op hun geboorteakte staat vader onbekend..

    en bij ons is het weer anders. kind is biologisch van mijn man en draagmoeder, maar mijn man kon niet erkennen omdat de draagmoeder getrouwd is. ( en dus een partner heeft) deze partner is een vrouw maar dat maakt niet uit. draagmoeder heeft volledig afstand gedaan en wij hebben de volledige voogdij. als onze dochter een jaar s kunnen wij haar adopteren, maar op haar geboorte akte staat vader onbekend en hij is toch echt bekend hoor!

    dus elke situatie is weer net even anders. een advocaat of de rechtswinkel kan uitzoeken hoe het in jouw situatie is
     
  4. kleinesara

    kleinesara Niet meer actief

    Dat is idioot. Ze is niet eens zijn kind, hij heeft haar niet erkend en wil haar niet zien. Voor hem is zij zijn dochter niet. Mijn vrouw en ik zijn in december getrouwd en onze dochter groeit op met ons allebei als moeder. Alleen de wet zit weer in de weg waardoor we of een kapitaal moeten uitgeven aan adoptie of het risico lopen dat onze dochter straks bij vreemden in huis belandt als mijn vrouw overlijdt (en die dag komt want mijn vrouw is ernstig ziek).
     
  5. Meiske80

    Meiske80 Fanatiek lid

    13 okt 2013
    3.319
    6
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Bij ons heeft de donor wel getekend voor afstand maar ik begreep toen van de advocaat dat geen must was. Hoe het nu zit bij jullie..? Ff googlen of misschien ff juridisch loket bellen voor info?
     
  6. kleinesara

    kleinesara Niet meer actief

    Maar iemand die geen vader is in de zin van dat hij geen vaderrol heeft en ook niet wil, hoeft toch geen afstand te doen lijkt me? Dat is afstand doen van iets dat je niet hebt. Dat is net alsof ik moet ondertekenen dat ik afstand doe van het kind van de buren. Googlen word ik helemaal gek van, teveel informatie tegelijk op m'n bordje en dan snap ik het nog steeds niet. Juridisch loket bellen... Tja, dat is al een aantal maanden het plan. Maar het komt er niet van.
     
  7. Meiske80

    Meiske80 Fanatiek lid

    13 okt 2013
    3.319
    6
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Tja.. ik ben het met je eens hoor.. maar er is veel krom geregeld wat dat betreft.
    Wij waren toen trouwens bij FBTO verzekerd.. voor degene die dat wilden weten ;)
     
  8. kleinesara

    kleinesara Niet meer actief

    Ze doen met die nieuwe wet net alsof ze een hele stap verder zijn. Maar in feite zijn we nog net zo ver als eerst. Nergens dus. Nederland doet zich heel modern voor maar is nog steeds gericht op man-vrouw huwelijken. Als je het anders doet dan is er meteen niets geregeld.
     
  9. Marlijn82

    Marlijn82 Fanatiek lid

    28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel

    Jullie mogen in ieder geval in het openbaar verschijnen dat is in andere landen wel anders. (De grootste reden dat mijn tantes niet naar Egypte op vakantie gaan al zouden ze graag willen.)
    Hoop dat je dit niet verkeerd opvat, bedoel het alleen maar goed en er is in Nederland echt al een heleboel mogelijk, je moet alleen wel de juiste wegen weten te bewandelen. Dat zal ik jullie geval dus adopteren zijn. Als vader onbekend op papier staat zal ik dit dus ook absoluut zo laten. En je vergelijking met het kind van de buren is natuurlijk appels en peren, hij is hoe je het ook wend of keert wel de biologische vader, ook al wil hij er niks van weten.
     
  10. kleinesara

    kleinesara Niet meer actief

    Ik ben met mijn ex naar Egypte geweest en niemand die er raar van opkeek ;).

    Nee ik vind het gewoon belachelijk. Je mag als twee vrouwen trouwen en een kind krijgen, maar het kind officieel je kind maken mag niet. Ja, als je de hoofdprijs neertelt. Ik baal er gewoon van. Ik wil zekerheid voor de toekomst, ik wil dat onze dochter als mijn vrouw overlijdt gewoon bij mij kan blijven wonen en dan ik dan gewoon rechten en plichten over haar heb, dat ze gewoon net zo goed mijn dochter is als de dochter van mijn vrouw. En dat we om dat te bereiken zoveel geld moeten neertellen, daar baal ik van.
     
  11. Marlijn82

    Marlijn82 Fanatiek lid

    28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Tja als ik zwanger zou zijn van mijn ex en vervolgens wil hij er niks van weten, dan is hij in dat geval wel nog steeds de biologische vader. Wat ik begrijp is het met de nieuwe wetgeving dus ook zo dat als je getrouwd bent en dan een kind krijgt van een onbekende donor je dus beide moeder bent. Corrigeer me als ik het mis heb. Mijn vriend en ik zijn ook niet getrouwd en moeten dus gezamelijk ouderlijk gezag aanvragen, ook voor hetero stellen is het allemaal niet vanzelfsprekend. Ik weet dat mijn oom ook zijn niet biologische kind moest adopteren,(zijn toenmalige vrouw was erg ziek) inmiddels zijn ze wel gescheiden maar heeft hij nog steeds rechten en plichten ten opzichte van hem. Dus ik zie het verschil niet meer zo. Jullie hebben straks net zo veel rechten en het moet net zo omslachtig als bij hetero koppels.
     
  12. Evira

    Evira Fanatiek lid

    18 feb 2011
    1.533
    0
    0
    Er is ook verschil tussen ouderlijk gezag en voogdij. Bij de geboorte binnen een lesbisch huwelijk, hebben beide moeders in alle gevallen ouderlijk gezag. Het enige verschil met voogdij is, dat gezag aangevochten kan worden. Als de bv donor na 10 jaar ineens denkt: ik wil toch vader zijn, kan hij het aanvechten. Ook vervalt het gezag als het kind 18 is. Op papier ben je dan 'niks' meer van het kind. Voogdij regelt ook het erfrecht. Inderdaad als bio-mam overlijdt, mag dan de andere moeder beslissen wat er met het kind gebeurd. Anders gaat dat naar de familie van bio-mam.
     
  13. kleinesara

    kleinesara Niet meer actief

    Maar stel nou dat er morgen iets met mijn vrouw zou gebeuren. Dan heb ik geen enkele rechten over Sara. Maar Sara is wel gedoopt en heeft een peettante. Zou ze in dat geval bij haar peettante worden ondergebracht? Dat zou me wel veel rust geven. Als ze naar de familie van mijn vrouw zou gaan dan zou ze naar Guatemala moeten want daar woont al haar familie. En dan ben ik haar echt kwijt.
    Adoptie gaan we doen maar er moet eerst nog goed gespaard worden. En in de tussentijd wil ik wat zekerheid. Mijn vrouw is met haar ziekte een soort tikkende tijdbom. Ze zou nog 10 jaar kunnen leven maar het zou ook ineens volgende week afgelopen kunnen zijn. En dat vind ik eng. We zijn snel getrouwd voor extra zekerheid maar die zekerheid is er dus nog helemaal niet. Als er nu iets gebeurt ben ik niet alleen mijn vrouw maar ook mijn dochter kwijt.
     
  14. Meiske80

    Meiske80 Fanatiek lid

    13 okt 2013
    3.319
    6
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Ik ben met mijn toenmalige vrouw op huwelijksreis geweest naar Tunesië, dus Egypte zal idd ook wel meevallen... Maar idd niet in elk land mag je jezelf zijn... :(
     
  15. Evira

    Evira Fanatiek lid

    18 feb 2011
    1.533
    0
    0
    Meiske, ik zou als ik jou was daar over in gesprek gaan met iemand die er verstand van heeft. Je kan bureau rechtshulp bellen, dat is gratis en zij kunnen je advies geven. Ik weet ook niet meer dan ik op Google lees.
    Ik snap dat je het goed wilt regelen. En als je schoonfamilie welwillend tegenover jullie relatie staat, is er denk ik ook niks aan de hand. Als zij zeggen dat ze bij jou mag wonen, is het al goed. Maar ik kan me voorstellen dat je ook echt de wet aan je hand wilt! Ga dus info zoeken bij mensen die je échte antwoorden kunnen geven!!
     
  16. AnkeM

    AnkeM Fanatiek lid

    21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Kleinesara, ik denk dat het heel verstandig is om op korte termijn informatie in te gaan winnen hoe je dit goed regelt. Biologische vader is bekend, wil misschien op dit moment niks met je dochter te maken hebben maar dat is geen garantie. Familie in Guatemala, ook een groot risico.

    Misschien is het mogelijk om via ouderlijk gezag en een testament te regelen dat jij de voogdij krijgt en de mogelijkheid om te adopteren als je dat nog niet gedaan hebt.

    Veel succes en uiteraard hoop ik vooral dat je nog lang samen kan zijn met je vrouw en je dochter.
     
  17. Meiske80

    Meiske80 Fanatiek lid

    13 okt 2013
    3.319
    6
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Was voor kleinesara bedoelt neem ik aan ;)
     
  18. kleinesara

    kleinesara Niet meer actief

    We gaan ermee aan de slag, hebben er net nog even over gepraat en we gaan in ieder geval vast laten leggen wie beslissingsrechten over onze dochter krijgt. Want met de hele familie in Guatemala en ik zonder rechten, zou ze als er met mijn vrouw iets gebeurt in de handen van Jeugdzorg komen die haar vervolgens in een pleeggezin onderbrengen. En dat mag niet gebeuren.
     
  19. Chybou

    Chybou Fanatiek lid

    27 jan 2011
    2.211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Het hele wetsvoorstel over lesbisch ouderschap is hier te vinden:

    En wil je duidelijke, heldere en leesbare informatie over die nieuwe wet en hoe het nou uiteindelijk in elkaar zit dan moet je echt deze site eens bekijken:

    Ik heb het uiteindelijke wetsvoorstel eens goed gelezen...
    Hier in staat dat bij gehuwde stellen, die gebruik hebben gemaakt van een anonieme donor, het juridische ouderschap automatisch ontstaat. Erkennen is bij hen dus niet eens nodig!
    Er is een wetsvoorstel ingediend (de zogenaamde reparatiewet) die er voor moet gaan zorgen dat dit ook voor stellen met een geregistreerd partnerschap gaat gelden.
    In het wetsvoorstel staat ook dat in andere gevallen (dus gevallen waar er geen gebruik van een onbekende donor is gebruikt) de duomoeder het kind kan erkennen. Dit zou betekenen dat in het geval van een bekende donor erkennen mogelijk is. De biologische moeder heeft de uiteindelijke zeggenschap en bepaald wie het kind mag erkennen; de donor (de biologische vader) of de duomoeder.
    Kinderen die voor 1 april 2014 geboren zijn (uit een bekende of onbekende donor) kunnen door de duomoeder erkend kunnen worden.

    Is adopteren nu helemaal overbodig? Ja en nee. Adopteren blijft bepaalde voordelen houden.
    A. Betere acceptatie in geval van adoptie door duomoeder in het buitenland.
    B. Kinderen die later in het buitenland gaan wonen kunnen juridisch sterker staan als de duomoeder hen geadopteerd heeft.
    C. In het geval van een bekende donor staat de duomoeder sterker als zij het kind geadopteerd heeft (de donor kan dat niet meer veranderen)
    D. Een kind kan het erkennen van de duomoeder later terugdraaien, bij adoptie kan dit niet.
     
  20. kleinesara

    kleinesara Niet meer actief

    Dus dat betekent dat ik onze dochter nu kan erkennen? Wat houd dat dan in? Geeft dat wat zekerheid tot de tijd dat de adoptie gespaard en uiteindelijk rond is?
     

Deel Deze Pagina