Wat kan ik mij soms toch verbazen over de gedachtegang van sommigen. Ik sta tussen de middag te wachten bij de klas van mijn dochtertje met nog een paar moeders. 1 van hen heeft een babytje van 6 maanden. Zegt 1 van de moeders tegen haar: "en...is tie nu al een half jaar...dan mag je met hem gaan fietsen!! Antwoord die moeder: " nee joh!!" (op dat moment had ik nog de hoop dat zij wist en zou gaan,uitleggen dat het mogen fietsen niet van leeftijd afhankelijk is) maar vervolgd ze met: " met 9 maanden pas. Waarop een derde zegt: o nog maar 3 maanden dus..... Ik snap echt de onwetendheid van sommigen niet. Roept er nog 1 tegen mij:" o jij moet nog veel langer wachten". Toen heb ik maar gezegd: tja het is nu nog niet te voorspellen wanneer hij gaat zitten he??" En toen...saved by the bell
Cb zei toch hier ook tegen mij, of met 9 maanden (dan is het nekjes sterk genoeg) of eerder als hij zelf kan gaan zitten.....dus niet zo raar dat ze dat zei hihi....
Ik vind het wel raar...hoe kan een cb van te voren al weten dat een nekje met 9 maanden sterk genoeg is?? Ieder kind,is toch anders??
De richtlijn is 9 maanden dus wellicht heeft ze het daar van. Ik denk dat stiekem veel mensen niet verder uit zoeken wáárom die richtlijn er is en wanneer je daar wel of niet bij hoort. Hier heb ik HEEL veel scheve gezichten gekregen dat mijn 14 maanden oude dochter nog in de maxicosi vervoerd werd (ja óók door CB en KDV, die toch beter zouden moeten weten). Netjes uitleggen dat achteruit vervoeren het veiligste is, de oortjes nog (lang) niet boven de rand van de maxicosi uit kwamen en bovenal, dat ze nog geen 9 kg woog leek onbegonnen werk. Nee ik was gewoon vreemd. Vanaf 9 maanden staat er toch op de vervolgstoel?! Zielig hoor, dat ze zo met haar beentjes opgekropt moest liggen en niet vooruit kon kijken.....
Sem heeft pas geleden (met die paar dagen mooi weer..wat lijkt het ver weg!) voor het eerst pas in het fietsstoeltje gezeten. Hij zat pas echt goed stevig met 11 maanden en daarbij werkte het weer ook niet echt mee...ik ga niet in de vrieskou met hem voor het eerst op de fiets zitten haha.. Wat betreft de maxi cosi..die hebben wij toch wel met 9 a 10 maanden de deur uit gedaan en een grote stoel gekocht. Meneer zat helemaal opgepropt in zijn stoel en hij woog toen 8 kg ofzo. Leek mij niet veilig meer om hem zo te vervoeren hij werd duidelijk te groot ervoor. Zijn nieuwe stoel vind hij werkelijk geweldig.. Hij kan de hele tijd lekker uit het raam kijken en kletst en zingt (op zijn manier) lekker met ons mee.
hahaha ja dat leeftijdsgebonden denken mijn meissie is maandag 4 maand geworden, krijg nu van alle kanten de vraag "en hoe vind ze haar eerste hapjes?" Tja... wel savonds begonnen met twee eetlepels rijstebloem, maar verder heb ik echt geen haast hoor, zie wel wanneer ze dr aan toe is...
owja dat is ook zoiets ja... op de een of andere manier willen mensen altijd dat alles snel gaat ofzo.. Nu ook. Sem is nu bijna 14 maanden en loopt nog niet los. dan hoor je ook overal van die verhalen van dat die van hun al liep met 10 maanden of dat het nu wel tijd wordt..allemaal dat soort dingen... Ze doen het allemaal op hun eigen manier en tempo...
En hoe weet je dan zeker dat dat nekje sterk genoeg is? Kun jij dat meten bij je kind ofzo? Het blijft toch altijd een inschatting? 9 maanden is gewoon een redelijke grens waarop de meeste kindjes dat kunnen dus niet raar dat mensen vanaf 9 maanden met hun kindjes gaan fietsen. Wij gaan hier nog niet fietsen, maar vooral omdat ik dat nu te koud vind, wij gaan nog lekker wandelen! Over een maand of 1/2 zal het vast lekker weer zijn.
Het gaat niet alleen,om het nekje, maar het hele lichaampje. Als je kindje kan,zitten is het sterk genoeg om zn nekje en rompje een tijdje recht te houden en om de schokjes,op te vangen die fietsen met zich meebrengt. Daarom zeker nooit gaan fietsen voor je kindje kan zitten.
Overtrokken?? In mijn oude dorp was er ook een moeder die zo simpel dacht en,dus ging fietsen. Och denkt ze onderweg...hij is lekker in slaap gevallen, ze komt thuis en kind zit dus dood in zn stoeltje he...
De bovenkant van het hoofd mag niet boven de rand van de MC uitkomen. Zodra dat gebeurt, is de MC geen veilig vervoermiddel meer, omdat dan het hoofd te kwetsbaar wordt voor ongelukken. Dat vooruit rijden wordt zwaar overschat: Thirza hier vanaf 8 maanden, omdat ze de MC uit de gordels trapte en toch al 1,5 maand goed zat en haar nekje al veel langer stevig had, maar vanaf toen wel standaard wagenziek
he gatver.. door het fietsen??? ik vind trouwens het gezegde dat als ze kunnen zitten zelfstandig dat ze dan gelijk in de fietsstoel kunnen ook niet echt kloppen.. die schokken komen nog best hard aan op zo'n rugje/nekje wat in de ontwikkeling is. Ben van mening dat je beter even kan wachten tot hij/zij echt al een tijdje goed zelf kan zitten dan zijn de spieren veel beter opgebouwd
Jup nekje gebroken. Je hebt gelijk hoor, ik testte het bij mijn dochter door toen ze een,tijdje zat af en,toe een duwtje te geven om te kijken of ze goed meeveerde
ow wat vreselijk zeg! krijg er rillingen van... en ja precies..ff kijken of ze het evenwicht goed kunnen houden! niet te hard duwen he haha..dan rollen ze zo om whaha
Ach nee he? Dat schrijf je om ons te schokkeren toch? Ik ben het met ts eens. Ik kom veel moeders tegen die alles zo snel willen (doorslapen, hapjes eten, fietsen, lopen enz...)
Zouden het de moeders zelf zijn die alles zo snel willen of de druk van de omgeving? Mensen hangen vaak mooie praatjes op hoor. "Mijn kind van 2,5 is zindelijk, maar heeft nog wel 2x per dag een ongelukje". Tja... Er zullen best mensen zijn die zich daardoor onzeker gaan voelen, want hun kindje heeft met 3 nog een luier aan. Ik denk dat mensen er goed aan doen om zich goed in te lezen en dan zelf een mening vormen over ontwikkeling van je kindje/fietsen/hapjes/autostoeltjes etc. Wij krijgen ook wel eens vragen/opmerkingen over allerlei zaken, maar omdat we samen op 1 lijn zitten en er goed over na denken en ons inlezen, hebben we altijd een weerwoord waarin we ook uitleggen aan mensen waarom wij dit zo beslissen. Of ik mijn kind nou met 9 maanden wel of niet in een fietstoeltje zet, daar heeft niemand wat mee te maken. Maar ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die zich door de omgeving laten leiden.
Hier gaven ze bij het cb aan dat zelf gaan zitten niet belangrijk is, maar goed stevig blijven zitten en bij een duwtje goed blijven zitten, zichzelf corrigeren en het hoofdje dan stabiel houden. Dit testten ze hier rond de 7 maanden. Zo zie je maar hoe totaal niet eenduidig die 'richtlijnen' zijn Zo verbazingwekkend vind ik het dus ook niet dat er verschillende ideeën zijn over wat het juiste moment is om te gaan fietsen met je kindje. Hier overigens met 7 maanden met de oudste gaan fietsen (kon zelf gaan zitten) en met de middelste na de genoemde 'test' met een maand of 8,5 en uiteraard zelf onze beoordeling dat ze goed stevig en stabiel kon zitten (maar niet zelf gaan zitten).
Je hoort het wel meer. Hier kreeg ik een poosje terug te horen dat ik de eerste maanden de baby maar in de draagdoek moest doen om de fiets met mijn oudste naar school brengen. Echt levens gevaarlijk!