zindelijk maken.

Discussion in 'Baby en dreumes' started by miffy11, Feb 23, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. miffy11

miffy11 Niet meer actief

wij willen binnenkort beginnen met het zindelijk maken van mijn dochter. hoe kan ik hier nou het beste mee beginnen? we hebben een potje staan, die gaat nu op haar hoofd ;) maar volgens mij is dit niet helemaal zoals het hoort ;)

2. lydia1986

lydia1986 VIP lid

Aug 16, 2009
    22,737
    2
    38
    Female
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    hihi op der hoofd ;) is ze er iig mee bezig ;) hihi
    ehh het potje er laten staan ( op n zichtbare plek ) iig
    ehh gewoon in haar blote onderlijfje laten lopen zodat ze weet wanneer er 'iets' komt ;)
    beloning geven ( bijv. sticker of kleine kadotjes ) als ze iets op het potje heeft gedaan...

maar bovenal nietpuchen want dat werkt alleen averrechts.. ;)

xx succes !

3. miffy11

miffy11 Niet meer actief

maar hoe begrijpt ze dan dat het potje voor een boodschap is, en dus geen hoed is?

4. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wij hebben het potje ook op een zictbare plek staan en ze heeft er 1x een plasje in gedaan!! je kunt het rond deze leeftijd alleen maar spelenderwijs aanleren hoor... ze gaat er steeds opzitten en zegt dan psssssst en dan klaaar, gaat ze naar de wc op wcpapier op te halen en veegt dan af... haha... en als ze moet poepen geeft ze het al wel aan... ik doe dan altijd de luier af en laat haar rondlopen en wijs naar het potje... ze gaat er wel opzitten maar vindt het nog eng dus dan doe ik de luier weer aan en dan gaat ze poepen....
    ze is er dus al mee bezig en zo langzaam aan komt dat vanzelf wel... ik wil niks forceren...

5. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    mijn moeder zei trouwens dat zij rond mijn bijna 3e jaar het mij heeft duidelijk gemaakt te poepen op de pot door de drol uit de luier in de pot te leggen... en toen snapte ik het.. hahah... duurde nog wel ffe maar dan weten ze waar het drolletje in moet he..

6. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    begrijp ik het nou goed dat je je dochter van nog geen anderhalf zindelijk wil maken????

sorry hoor maar het lijkt tegenwoordig of ze zo vroeg mogelijk zindelijk moeten zijn
    mijn dochter van 3 is nog niet eens zindelijk

zo te lezen is je dochter het er nog niet eens mee bezig aangezien ze het potje als hoed gebruikt

mijn zoontje van anderhalf is er ook nog niet aan toe

7. miffy11

miffy11 Niet meer actief

ze gaat er ook wel op zitten (met kleding aan) maar vind het leuk om m als hoed te gebruiken. ze hoeft van mij nog helemaal niet a la minuut zindelijk te worden, maar wil het wel vast introduceren.
    de laatste weken zegt ze nl steeds ´bah´ voordat ze gaat poepen, en pakt ze zelf een luier als ze gaat plassen, dus ze begint wel steeds meer besef te krijgen wat er daar gebeurt.

maar zoals ik zei, ik verwacht helemaal niet van haar dat ze dan en dan zindelijk is, maar wil het vast spelenderwijs introduceren.

overigens is ze inmiddels wel anderhalf geworden hoor..

8. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ach proberen kan altijd, dochter had ook afgelopen zomer een potjr in de tuin. Ze was toen ook 1,5.
    Ze liep lekker in haar blote billen rond toen en daarom had ik het potje neer gezet.
    Soms deed ze er iets op, maar ik vermoed dat ze het gras ook water heeft gegeven en het zwembadje.

Als het lukt met jouw kind zal het meer uitzondering dan dat het niet lukt. Maar zolang jij je kind geen straf geeft of boos op haar wordt omdat ze op de vloer poept. Maar aangezien ze het nu als hoed wilt gebruiken? Haha misschien eens een boekje over lezen: kindje dat dat ook doet en waarbij in het verhaal duidelijk wordt dat dat niet moet maar dat het voor plasjes en poepjes is.

9. miffy11

miffy11 Niet meer actief

oh absoluut niet! begrijp zelf ook dat ze nog erg jong is, dus als het fout gaat ze daar niks aan kan doen!
    en hebben vinyl, dus makkelijk schoon te maken :)

10. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Dat scheelt ik zou op vloerbedekking er ook minder snel aan beginnen :D. Ik heb gelukkig tegels, ook zo weer schoon. En de tuin was ook zeer geschikt ervoor.

Als het straks weer warm weer wordt gaan we ook echt mee aan de slag. Ik wil dochter uit de luiers hebben voordat nummer 2 er is. ;)

11. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    orry bedoelde het niet kwaad hoor

haha je hebt gelijk was even in de war met haar leeftijd
    kijk dan is het al een ander verhaal als ze al bah zegt enz

denk dat je der gewoon in een oderbroekje moet laten lopen en kijken hoe het gaat

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Zindelijkheidstraining is vooral aansluiten bij je kind, dus kijk of ze signalen laat zien dat ze plast of poept, (nouja, dat laatste is meestal wel duidelijk ;)), en benoem wat ze aan het doen is. (Gewoon met de luier nog aan dus). Zodat ze zich bewust wordt van het feit dat ze plast of poept.
    Als ze dat doorheeft en het zelf begint te benoemen, kun je gaan kijken of ze het aan kan gaan geven vooraf. Zodra ze daarmee begint, ga je haar op het potje zetten. Dat zal de ene keer goed gaan en de andere keer niet. Dan eens komt er toch niks, dan eens komt er een plas of poep en dan eens is ze haar lading toch al kwijt. Prijzen voor wat er in het potje komt en dan moet het vanzelf komen.
    Verder handig om bij warm weer enkel een onderbroekje dan aan te gaan trekken, (moet ze dus al wel vooraf aan kunnen geven dat ze moet plassen of poepen), als ze dan toch een ongelukje heeft, voelt ze het vervelende effect ervan en dat helpt vaak erg goed om op tijd bij het potje of de wc te leren zijn :)
    (Even als toevoeging: vroeger met de katoenen luiers waren kids gemiddeld een jaar eerder zindelijk dan tegenwoordig met de luiers waarin de plas volledig verdwijnt en niet meer gevoeld wordt. Je zou dus ook nog katoenen luiers kunnen gebruiken, met zo'n plastic broekje eroverheen: voelt ze de plas wel, zonder dat jij de zooi onder hebt zitten :)).

13. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    als aanvulling op rozemarijke kun je ook gewoon een onderbroekje in de luier aan doen. Dan zit je dus alleen met een nat onderbroekje, zodat je kindje het voelt en niet helemaal onder de zooi! Hoef je niet moeilijk te doen met hydrofiele luiers. Het idee is verder hetzelfde.

Maar ik vind 1,5 jaar ook wel erg jong. Je kunt ook te vroeg beginnen, zodat ze de interesse in het potje verloren zijn op de leeftijd dat ze de drang etc wel goed beginnen te voelen. Kennissen van ons zijn ook begonnen met 1,5 jaar en inmiddels is het kindje ruim 3,5 en "zinderlijk" maar heeft nog wel minstens 2 ongelukjes per dag en moeten ze nog de hele tijd vragen of ze naar de wc moet. (in mijn ogen dus absoluut nog niet zinderlijk) Hun dochtertje vond het met 1,5 ook echt al heel interessant, wilde steeds mee naar de wc etc en ze waren toen nog heel relaxt, maar na 1,5 jaar proberen werden ze er zelf ook steeds minder relaxt om. Als ik jou was zou ik wachten tot ze bijna 2 is (van de zomer) en dan pas beginnen met proberen. Kun je haar lekker in haar blootje buiten laten lopen en zit je niet met de zooi binnen. Want ik vind het nu ook wel heel koud om haar in haar blootje op vinyl te laten lopen.

14. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Je hebt groot gelijk! Als je kindje zelf aangeeft het interessant te vinden en het aan te voelen komen zou ik er ook gewoon mee beginnen... spelenderwijs, niks moet alles mag en we zien wel waar het schip strandt.. die instelling!

Als mijn zoontje vd zomer ook interesse heeft (wat ik niet verwacht) ga ik het ook proberen!

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Handig idee, van dat onderbroekje in de luier!
    En idd: dat vind ik ook niet zindelijk...
    Er is overigens geen enkel bezwaar tegen om wel te beginnen, (anders krijg je juist dat je de natuurlijke neiging van je kind om er iets mee te doen, om zeep helpt), maar dus wel relaxed en zonder moeten en dwang enzo...

16. miffy11

miffy11 Niet meer actief

die van die onderbroek in de luier ga ik zeker proberen!!

ga alleen wel even wachten tot de verwarming gemaakt is voordat ik haar in haar blootje laat rondlopen, kom er net achter dat die het ineens niet meer doet :(

dus projectje mila zindelijk maken word even een paar dagen uitgesteld..

@ marline, bedoelde t ook niet boos ofzo, had even een rot begin van de dag, en dat wil nogal eens over komen in mijn posts! sorry!

Share This Page