'Emigreren' naar Duitsland

Discussion in 'De lounge' started by Bubblez, Feb 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

De titel zegt het al, maar ik zit met wat vragen..

Mijn vriend loopt nu zijn eindstage bij een bedrijf in Hardenberg, hopelijk met baanperspectief.. Nu is het zo dat wanneer hij daar een baan krijgt wij willen gaan verhuizen naar Duitsland..
    Zijn er meer dames hier die dit hebben gedaan?
    En ging dat een beetje soepel?

Ik vraag me namelijk af hoe het gaat met je hypotheek, sluit je die in NL af of in DL?
    Hoe zit het met verzekeringen, stel je beland hier in het ziekenhuis.. Moet je een nederlands of duitse verzekering hebben?
    Betaal je ook dubbel loonbelasting?

Ik zit al een tijdje te neuzen, en vind heel veel.. Maar deze 3 vragen ontbraken mij nog even..

Ik hoop, dat er hier dames zijn die mij kunnen helpen, meekletsen mag natuurlijk ook:d

2. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

Apr 20, 2011
    8,087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    In eerste instantie dacht ik, als je werkt & woont in Dld heb je je verzekeringen e.d. ook daar. Maar over belasting vond ik dit nog: Belastingen Het is dus niet vanzelfsprekend allemaal

Ik hoop dat je hier een ervaringsdeskundige tegenkomt :)

Spreek je al een aardig woordje Duits? Anders zou wel alvast een cursus beginnen

3. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Nee ik spreek absoluut geen duits.. Ik versta het vaak wel, maar spreken.. Ik haalde mn examen met een 5.3 werd afgerond een 5.5 dus een voldoende:p

Wij willen wel in een deel gaan wonen waar veel nederlanders zijn en waar ik het tegen de duitsers met plat Drents af kan.. Dat kan ik dan weer wel:p

Ik hoop dat er iemand zich meld:D

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Mijn ouders wonen er, zij hebben een deel in NL en een deel in Duitsland. Het is wat ingewikkeld allemaal. Ik zou een afspraak maken met iemand van de bank die gespecialeerd is daarin.

Overigens kan ik je alleen maar adviseren om Duits te gaan leren. Je wordt beter in de community opgenomen, als je kinderen hebt of krijgt, gaan die (neem ik aan) ook gewoon naar schoon in Duitsland. Ik vind het een must eigenlijk, als je naar het buitenland gaat verhuizen.

5. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
  6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hier een ervaringsdeskundige :D

Hypotheek: het ligt er aan of je beide gaat werken in Duitsland of dat één van jullie (of beide) je werk in Duitsland gaat houden. Bij beide werken in D, dan is het handiger/beter etc om de hypotheek in D af te sluiten. Want je bent dan ook gewoon belastingplichtig in D (ivm inkomen etc)
    Blijf je in NL werkzaam, dan is eea ook mogelijk om in NL belastingaangifte te doen (incl hypotheekrente aftrek) laat je goed voorlichten over deze zaken door iemand die op de hoogte is van beide landen en hun regelgeving !

Zorgverzekering: blijf je niet werken in NL, dan ben je hier ook niet meer verplicht verzekerd en vanwege je werk in D ben je daar wel verplicht verzekerd. Dus dan gewoon in D aanmelden bij een Krankenkasse.
    Blijft één van jullie verplicht verzekerd in NL, dan vraag je een E106 formulier aan bij je NLe zorgverzekeraar. Vervolgens meld je je aan bij een Duitse Kasse en geef je dit formulier af. Hiermee raak je dus wel verzekerd voor ziektekosten in NL, maar betaal je niet dubbel.
    Je bent trouwens sowieso verplicht je aan te melden bij een Kasse hoor!!!!

Belasting: loonbelastingplichtig ben je in het land waar je werkt. Dus in principe betaal je dat niet dubbel.

Letop: Je bent hier verplicht om Kijk- en Luistergeld af te dragen (18 euro p/m ongeveer)
    Heb je een hond(en) dan moet je verplicht een aparte Honden-WA afsluiten (in NL zit dat in je standaard WA-verzekering)

Cursusje Duits is niet onverstandig, in Duitsland zijn er ook wel "Volkshochschulen" (oftewel open universiteit, volkshogescholen) die cursussen Duits voor beginners/gevorderden geven.

7. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Kijk:D Daar heb ik wat aan, heb gisteren al een brochure van de Rabobank aangevraagd en misschien daar eens op gesprek. Het duurt namelijk nog wel even;)
    de site ga ik bekijken:d

Toppers, dankjullie wel!!

8. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    zoek eens op euregio. die geven ook infoavonden speciaal voor grensbewoners. heb je heel veel info.

en leef je in in het landwaar je gaat wonen. de meeste mensen in die nederlandse buurten gaan allemaal weer trug omdat ze zich niet gewenst voelen.

Share This Page