Is dit een goede kolf?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mammamia01, 28 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammamia01

Mammamia01 Actief lid

20 sep 2011
    104
    0
    0
    administratief medewerkster
    Den Ham
    Prenatal - Eten en Drinken - Borstkolven - Tommee Tippee

Ik wil graag weten of dit een goede kolf is. Ik wil straks borstvoeding gaan geven, maar wil ook eens een flesje borstmelk geven. Omdat ik niet zeker weet hoe de borstvoeding zal gaan wil ik niet al te veel geld uit geven aan een kolf, deze is nu met 20% korting leuk betaalbaar.

Iemand ervaringen hiermee?

2. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik zou echt nog geen kolf kopen hoor eerst afwachten of het allemaal lukt met de BV.
    Ik heb wel goede dingen over deze kolf gehoord.

3. Marlous

Marlous Fanatiek lid

19 nov 2010
    2.066
    0
    36
    ik heb geen ervaring met de kolf, maar hij is niet duur. (heb zelf een medela swing eenzijdig elektrisch, die was ongeveer 160,-)

maar ik heb wel ervaring met de flesjes van Tommee Tippee. Deze flesjes zijn de enige die onze dochter pakt naast de bv. dus ik vind de flessen geweldig. Ook betaalbaar bij het kruidvat. :D

ik heb dus 4 medela flesjes, een veel te dure calma speen, nog 3 avent flessen en die wilde ze allemaal niet. ik gooi nu de flesjes over in de Tommee Tippee. :( wat ik hiermee wil zeggen, probeer zo veel mogelijk uit voordat je iets koopt. laat eerst de bv goed lopen, en laat de kraamzorg je helpen met wat bij jou past. Als de bv goed op gang komt, kun je met je kraam lekker kolven als je stuwing krijgt :D:D Dan weet je ook wat er goed werkt en wat niet!

4. Mammamia01

Mammamia01 Actief lid

20 sep 2011
    104
    0
    0
    Den Ham
    Bedankt voor jullie reacties, t 'probleem' van achteraf kopen lijkt me dat ik dan in de kraamweek zonder zal zitten. Of ik moet mijn man er om sturen maarja ik ben de gene die het gaat gebruiken natuurlijk dus wil ik wel weten wat ik in huis haal.

T lijkt me ideaal om bostvoeding uit een flesje te geven.. dus wil zeker een kolf proberen, maar er is zoveel keus. Ik hoor vooral veel mensen over de medela kolf, maar die vind ik nogal prijzig.

5. Mammamia01

Mammamia01 Actief lid

20 sep 2011
    104
    0
    0
    Den Ham
    Is er niemand die deze kolf gebruikt??

6. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @Mammamia: ik denk niet dat je in de kraamweek al verlegen zit om een borstkolf... Het is eerst zaak dat je baby goed bij je gaat drinken. Meestal begin je pas na een paar weken met kolven.
    En tegen die tijd kan je zelf wel even rondkijken voor een kolf.

Ik zou het echt even afwachten. Zoals wordt gezegd: je moet maar zien hoe het gaat.
    Bij mijn oudste liep het niet zo lekker en toen heb ik het met een handmatige kolf in totaal 10 weken volgehouden. Toen was die handmatige kolf dus voldoende.
    Deze keer gaat het super en ben ik dus van plan om het veel langer vol te houden. Ik heb nu een tweezijdige dubbele elektrische kolf gekocht (de medela freestyle). Ideaal als ik straks ook weer ga werken.

Met andere woorden: het hangt er dus maar net vanaf hoe het gaat... Als het super gaat met je bv en je ook wilt kolven op het werk (en daar niet te veel tijd aan kwijt wilt zijn), lijkt deze kolf mij te beperkt...

7. Mammamia01

Mammamia01 Actief lid

20 sep 2011
    104
    0
    0
    Den Ham
    Bedankt voor je reactie.

Mijn idee is om vooral (of eigenlijk alleen maar) flesjes te gaan geven, maar wel gevuld met mijn moedermelk. Dus wil ik graag van begin af aan gaan kolven, of kan dat niet?

Ik heb al eerder borstvoeding proberen te geven (dit word ons 3de kindje) maar dat was geen succes helaas, bij de 2de heb ik t niet eens geprobeerd omdat ik t niet zag zitten. Maar wil nu toch wel graag op deze manier ons kleintje borstmelk geven. De reden hiervan is omdat het me toch het beste lijkt voor een kindje om echte melk te krijgen ipv 'poedermelk'.
    Maar het hele gehannis met een kindje aan m'n borst (sorry voor de mensen die t wel geweldig vinden) zie ik eigenlijk niet zo zitten. Vandaar dat dit me de ideale oplossing leek.

Werken doe ik niet trouwens (ofnouja fulltime mama en huisvrouw vind ik ook werk ;)) dus dat is voor mij niet van belang.

8. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik vind kolven heel wat meer "gehannis" dan mijn kindje laten drinken aan de borst, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

Zelf heb ik een bloedhekel aan kolven, dus wilde graag een kolf waarmee ik snel dubbel kon kolven, dus heb ik de Medela Pump in Style gekocht. Vooral erg handig omdat hij in een rugtas gebouwd zit, maar als je alleen thuis kolft heb je dat niet nodig.

Ik zou net als wat mijn voorgangers zeggen eerst even afwachten hoe de borstvoeding loopt. De bv komt het best op gang als jij je kindje zelf aan de borst hebt, dus gelijk gaan kolven is sowieso niet aan te raden. Je kunt altijd eerst een borstkolf huren bij het uitleenpunt van de thuiszorg, dan kun je gelijk proberen of het bevalt voor je er eentje aanschaft.

9. Mammamia01

Mammamia01 Actief lid

20 sep 2011
    104
    0
    0
    Den Ham
    Bedankt voor je reactie.

Ik vind huren zo'n "vies" idee... :) wie weet hoeveel mensen dat ding dan al gebruikt hebben :$.
    Al is het idee van eerst proberen wel heel fijn, misschien vind ik het ook wel vreselijk om 'gemolken' te worden ;)

Zat ook op MP te kijken naar 2de hands maar ook dat vind ik niet zo'n fris idee... vandaar dat ik toch maar voor een nieuwe ga. Ik heb van de kraamzorg een waardebon van 50,- euro gekregen te besteden in een babywinkel dus heb al flinke korting als ik er 1 ga kopen.

En als t dan echt niets is kan ik m altijd nog op MP zetten, der zijn blijkbaar genoeg mensen die t niet 'vies' vinden een gebruikte pomp te kopen.

10. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Als je een kolf huurt, krijg je er sowieso wel een nieuw kolfsetje bij, dus de borstschelpen en de slangetjes. Dus alleen het apparaat zelf is gebruikt.
    Ik heb ook mijn kolf van mp gehaald en er zelf een nieuw kolfsetje bij gekocht.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als je fulltime wilt gaan kolven, zou ik voor een dubbele electrische gaan.

Persoonlijk lijkt het mij niks om fulltime te kolven en is ook lastiger om vol te houden. In het begin is bv een investering maar na een paar maanden gaat het steeds makkelijker en veel sneller. Zo dronk mijn dochter rond een half jaar maar een paar minuten, daar kon ik niet tegen kolven.
    Nu zou ik er ook niet aan moeten denken om 3x per dag te kolven terwijl ik nog erg geniet van de voedingen.

Persoonlijk zou ik gewoon kijken hoe het straks loopt met aanleggen, productie op gang komen, etc.
    Hoe relaxter jij er in stapt, des te beter het vaak gaat.
    Als het niet zo goed gaat en jij voelt je er beter bij, kun je er dan voor kiezen om fulltime te kolven.
    Als jij na een paar week bedenkt dat je je kindje toch liever aan de borst had gehad, is het veel lastiger dan andersom.
    Ook kan je kindje de bv veel beter op gang brengen en houden dan een kolf. Met kolven hebben volgens mij de meeste moeders sneller een dip (maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen).

Als je in de kraamweek een kolf nodig hebt, wordt er vaak geadviseerd om te huren omdat die krachtiger zijn en je dubbel elektrisch kunt kolven. Je koopt er altijd een setje bij met onderdelen waar de melk in terecht kunt komen. Dus hygienisch.

Ameda heeft ook goede kolven en goedkoper dan Medela en Avent.

Zelf heb ik de Avent Isis Iq Uno en de Duo had ik in de kraamweek gehuurd omdat dochter nog niet aan de borst wilde.
    Voordeel is dat je er nog een handkolf aan over houdt van de set die je erbij moet kopen en in totaal was de huur/koop goedkoper dan een handkolf in de winkel.
    De electrische heb ik van m'n werk gekregen.

12. Mammamia01

Mammamia01 Actief lid

20 sep 2011
    104
    0
    0
    Den Ham
    Bedankt voor je reactie en tips! :)

Ik heb nog even gekeken wat huren kost hier, maar dan zit ik incl. setje wat je er bij moet kopen in de eerste week al aan 50 euro. En dan komt er nog 12 euro per week bij. Dus ga toch maar om een nieuwe dan ben ik net zo veel of uiteindelijk nog minder kwijt.

13. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    ben benieuwd of je alsnog een kolf gekocht hebt?!

Ikzelf heb vorige week de medela freestyle (dubbele kolf) van euro 270 besteld bij prenatal. Het is bij prenatal namelijk zo dat als je de kolf niet gebruikt (zegel van de doos gesloten laat) je de kolf altijd terug mag brengen.

Bij mijn vorige zwangerschap heb ik zeker de eerste week al moeten kolven (eerst een ziekenhuiskolf, later mijn eigen kolf).
    Onze dochter was 3 weken te vroeg geboren en kon niet zelf bij mij drinken.

Dus het verhaal dat je hem zeker de eerste week niet nodig hebt, daar ben ik het niet mee eens.
    Uiteindelijk heb ik 9 maanden volledig gekolfd!

14. Mammamia01

Mammamia01 Actief lid

20 sep 2011
    104
    0
    0
    Den Ham
    Ik heb nog niets gekocht, maar wil van de week eens gaan kijken wat ze me te bieden hebben in de babywinkel.

Ik wou ook eerst naar pranatal, maar daar is m'n waardebon dus helaas niet geldig.

Ik heb ook wel gelezen dat een borstkolf er juist voor zorgt dat de melk goed op gang komt.. maargoed daar zijn de meningen weer over verdeeld geloof ik.

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Dat klopt ook wel! Maar je kindje kan veel beter zuigen en de hormonen zullen beter hun werk doen als je kindje drinkt dan een kolf.
    Een huurkolf is idd ook duur maar die is wel veel krachtiger dan een betaalbare electrische kolf waardoor je productie beter op gang komt. Tenminste dit is meestal zo. Er zullen ook vrouwen zijn die het prima met een handkolf kunnen.
    Overigens had ik hier geen kolf in huis. Mocht het bij een 2e weer zo gaan, dan pak ik natuurlijk ook de kolf die ik heb liggen.

16. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik wil me er helemaal niet mee bemoeien, maar heb je er ook aan gedacht een lactatiekundige in te schakelen?

Ikzelf vind bv direct geven juist wel fijn (zal niet de enige zijn hier). Bij de oudste heb ik even fulltime gekolft en toen was het snel afgelopen. Dat is zo verschrikkelijk arbeidsintensief (helemaal in het begin, als je zoveel voedingen hebt): veel intensiever dan kunstvoeding of 'live' bv. Met twee andere kinderen vraag ik me af of je daar tijd voor hebt...

Zo vind ik het momenteel niet echt handig om te kolven als mijn peuter rondhobbelt - die gaat dan juist vervelend doen, of wil eraan zitten. Laat staan als de jongste ook nog in de buurt is... Je kan namelijk geen kant op met zo'n kolf. (Of je moet handsfree willen kolven - is ook nog een optie.)

17. Mammamia01

Mammamia01 Actief lid

20 sep 2011
    104
    0
    0
    Den Ham
    Ik heb toevallig vanmiddag een mail gestuurd naar een soort van borstvoedingsstichting oid. Die geven workshops in de omgeving, dus daar wil ik zeker eens naartoe :)

18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik las dat je een bon van de thuiszorgwinkel hebt. Binnenkort zullen de mamamazzeldagen bij de prenatal wel weer zijn. Mijn kolfje was daar toen goedkoper dan bij de thuiszorg, dus dat zou ik als ik jou was ook maar ff in de gaen houden ;)

19. Mammamia01

Mammamia01 Actief lid

20 sep 2011
    104
    0
    0
    Den Ham
    Nee t is een bon van de kraamzorg, als Kado omdat ik me daar heb in geschreven. Kan hem hier bij een plaatselijke babyzaak inwisselen.;)

20. Mammamia01

Mammamia01 Actief lid

20 sep 2011
    104
    0
    0
    Den Ham
    Ik ben net even gaan kijken, ze hebben hier alleen de Avent borstkolf, iemand hier ervaring mee?

De prijs viel me mee 109,- bij Prenatal is ie heel wat duurder.

Deel Deze Pagina