Tips 2e bevalling opvang oudste

Discussion in 'De bevalling' started by Jiseb, Feb 19, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

Mar 4, 2015
    2,054
    955
    113
    Op dit moment ben ik zwanger van de 2e en maak me zorgen over de opvang van mijn dochter wanneer ik ga bevallen.

Het zit namelijk zo; de 1e bevalling duurde van begin tot einde 3.5 uur. Ik had na een half uurtje in het ziekenhuis al 9 cm. ontsluiting. Nu heeft de gynaecoloog me op het hart gedrukt bij de 2e meteen te bellen en komen als ik weeen krijg, omdat een 2e bevalling vaak sneller gaat. Ik moet ivm hoge bloeddruk in het ziekenhuis bevallen.

Nu kan ik mijn dochter natuurlijk niet meenemen naar het ziekenhuis, dus willen we de opvang voor haar goed regelen. Echter wonen mijn ouders op 2.5 uur rijden en mijn schoonouders op 40 minuten. We willen de buren vragen, daar hebben we redelijk contact mee en ze hebben al een keer eerder op haar gepast. We willen wel meer mensen achter de hand hebben, maar weten niet hoe. Vrienden die we zouden kunnen vragen wonen ook minimaal 40 minuten rijden.

Ik maak me er best wel zorgen over. Wie heeft iets gelijks meegemaakt of heeft tips?
    Bedankt alvast!

2. Tessss

Tessss Fanatiek lid

Jul 9, 2015
    1,240
    445
    83
    Ik zou denk ik de buren als eerste opvang vragen en zorgen dat je een duidelijke instructie hebt geschreven wat zij in verschillende situaties moeten doen. Bijv. Als je kindje door de week naar de opvang gaat haar wegbrengen en instructies over eten. Of je ouders bellen in de ochtend (mocht je in de nacht beginnen) zodat zij kunnen komen. Dan hoef je je buren nooit heel lang te belasten. En vooraf de scenario’s goed doorspreken met degene die er mogelijk een rol in hebben. Is dat wat?

Jiseb likes this.
  3. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

Jun 2, 2015
    3,393
    1,595
    113
    Noord-Brabant
    Ik zou de buren vragen om op te passen ter overbrugging tot je (schoon)ouders het over kunnen nemen. Hier een beetje hetzelfde probleem; bij de 1e heel snel bevallen; en ik maak mij al zorgen omdat mijn schoonouders er 15min over doen om bij ons te komen :roflmao:
    Dus wij gaan ook de buren vragen om te overbruggen als dat nodig is.

4. Lara123

Lara123 Actief lid

Oct 27, 2013
    161
    43
    28
    Noord-Holland
    Zou idd de buren vragen als eerste opvang. En je ouders ook gelijk bellen zodat zij het snel over kunnen nemen vd buren. Gaat je kindje naar een kdv? Dan zou je evt nog een stagiaire of leidster kunnen vragen om (betaald) op te passen.

5. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    Ik zou echt wel 3-4 mensen achter de hand houden om te kunnen bellen. Ik ben ook zo’n snelle bevaller en mijn man heeft heel wat af moeten bellen, en aantal mensen wisten we al dat niet kon die dag.
    Ik beviel nml net tussen 5-8 s ochtends en dan is het lastig met kinderen naar school/naar werk enz. En niet iedereen bel je zomaar uit bed.

Uiteindelijk heeft een stel met ook hoogzwangere moeder mijn peuter opgehaald, was laatste redmiddel zo’n beetje..

6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,605
    8,357
    113
    Female
    Alles zo goed mogelijk proberen te regelen en in het uiterste geval wel mee nemen naar het ziekenhuis en daar de oppas naartoe laten komen. Maar dat is echt als er verder niks mogelijk is.

Jiseb likes this.
  7. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,235
    1,891
    113
    Female
    Wij hadden hetzelfde dilemma. Schoonouders wonen ook op 2 uur rijden bij ons vandaan, mijn ouders zijn er niet meer en de rest heeft werk, gezin, enz.
    Wij hadden t geluk een lieve gastouder te hebben voor de oudste en we mochten haar bellen als overbrugging.
    Bij de 1e wee wilde manlief persee zn ouders hierheen halen. Ik had al snel door dat het wel weer eens een snelle bevalling kon zijn, dus gastouder gebeld. Ze kwam zoontje halen en voordat schoonouders er waren, was de baby al geboren.

Ik ging wel thuis bevallen, dus dat is wel anders.
    Wij dachten: stel dat we toch naar t ziekenhuis moeten nemen we zoontje desnoods mee, totdat iemand hem kan komen halen. Volgens onze vk was dat een optie en zijn ze wel wat gewend in het ziekenhuis maar ik zou dat echt als laatste optie bewaren.

Verder heb ik ook zoveel mogelijk mensen die in de buurt wonen en waar ik mn zoontje met gerust hart kan achtergelaten gevraagd of we ze mochten bellen. Iedereen zei ja en als je meerdere mensen standby hebt, is er altijd wel iemand....
    Ik zou jullie buren vragen als 1e optie. Vrienden die dan 40 minuten onderweg zijn, kunnen dan aflossen.

8. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Ik zou opzoek gaan naar een oppas. Sowieso handig om te hebben.

9. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

Mar 4, 2015
    2,054
    955
    113
    Helaas hebben we niet zoveel opties in de buurt. We wonen hier nog niet heel lang, dus kennen weinig mensen in de buurt.

10. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

Mar 4, 2015
    2,054
    955
    113
    Bedankt voor alle reacties. We gaan inderdaad de buren maar vragen en ouders achter de hand om af te lossen, mocht het nodig zijn.

11. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,235
    1,891
    113
    Female
    Slim.. geeft een fijn gevoel als je dat geregeld hebt.

Share This Page