Op internet op een paar plekken gelezen dat 95% van de vrouwen bevalt binnen 72u na het breken van de vliezen. Heeft iemand ervaring met het alleen breken van de vliezen en verder afwachten waarbij de weeën vanzelf op gang kwamen? Bij mijn eerste bevalling werd een uur na het breken van de vliezen het infuus aangesloten. Maar aangezien deze baby er met dezelfde termijn toch wel uiterlijk uit moet zijn maar dat ik geen oxytocine wil, dacht ik, misschien kunnen ze nog vliezen breken en 72u afwachten?
Ik weet niet of je in het ziekenhuis of thuis bevalt, maar in beide gevallen heb ik wel verhalen gelezen dat verloskundigen bereid zijn de vliezen te breken. Of ze (in t ziekenhuis) gelijk oxytocine toedienen heeft ook te maken met of je baby volledig ingedaald is. Mijn dochtertje kon nog iets teruggeduwd worden, dus moest ik gelijk aan het infuus omdat ze geen risico wilde lopen bij mijn inleiding (bij 39 weken), maar anders had ik ook nog wel even mogen wachten bijvoorbeeld.
Hoi! Is dat 95% bij natuurlijk breken of kunstmatig breken? Of op 1 hoop kan natuurlijk ook nog. Volgens mij zijn ze wel iet soepeler met het wachten op de bevalling. Ik zou het gauw overleggen. Nog maar een paar weekjes! Hoe voel je je nu?
Bij mij zijn de vliezen gebroken door de verloskundige in het zkh, op dat moment had ik 3 cm ontsluiting, maar 0 weeën activiteit. 3,5 uur later lag mijn zoon op mijn buik. (kwam binnen een uur vanzelf op gang en ging super snel, zonder weeën opwekkers etc Ik heb wel vooraf duidelijk gezegd dat ik geen weeën opwekkers wilde, want ik wilde écht afwachten wat mijn lichaam zelf ging doen. Dit accepteerden ze gewoon).
Eerste kindje bevalling gestart met spontaan gebroken vliezen bij 39 weken. Tweede bevalling zou ik ingeleid worden bij 39 weken. De middag voor m’n inleiding (zou dus de volgende ochtend gaan gebeuren) mocht de vk m’n vliezen thuis breken van de gyn. Van een inleiding is het nooit gekomen. Een uur na het breken van m’n vliezen begonnen de weeen en drie uur na het breken had ik ons kindje vast!
Dat eerste vroeg ik me ook nog af, ik weet het niet. Ik heb iig gegoogeld op AROM (artificial rupture of membranes). Dinsdag zie ik een (nieuwe) gyn, dan iig vragen. Gezien diverse omstandigheden wil ik bij 36+0 vliezen laten breken, en dan afwachten. Ongebruikelijk maar wel medisch te onderbouwen. Bij 37+0 volgt anders toch strak een inleiding (of evt ks met max 38+0) met oxytocine. Bij 37+0 heb ik geen 3 dagen de tijd meer om te wachten. De medische redenen wegen wat mij+man betreft op tegen de (evt) randprematuriteit. Leuke binnenkomer ook zo'n ongebruikelijk verzoek... Fysiek gaat iets beter dan heel slecht, ben blij dat het over 5wk iig allemaal achter de rug is. Alhoewel het heel raar is dat ik hierna nooit meer een baby ga voelen schoppen... Edit: 1 onderzoek gevonden waar bij vrouwen (2e of latere bevalling) met 41wk zwangerschap de vliezen kunstmatig werden gebroken. Bij 72% kwam de bevalling binnen 4u op gang. En van de rest gebeurde er ook vanalles door het lichaam zelf. Echter is dat 41wk, en dat ga ik niet halen
Niet aanvallend bedoeld maar waarom zo vroeg? Hier met 39.3 vliezen gebroken maar ondanks meteen weeen om de 3 minuten moest ik toch een infuus was hier niet bespreekbaar. Zou het dus eerst goed overleggen
Hier thuis de vliezen gebroken binnen 10 minuten begonnen. Binnen 2 uur geboren. Ben ook benieuwd waarom met 36 weken?
Hij moet er strak bij 37+0 uit omdat hij dan al 4500 weegt. En ik heb type 1 diabetes. (hij weegt vandaag al ruim 3,5 kilo) Gezien mijn vorige bevalling met herstel is 4500 teveel en werd hiervoor ook gewaarschuwd door de gyn dat de kans op idem bevalling met nasleep groot was.
Ok spannend. Ik denk ook niet dat er cijfers zijn van zo vroeg al breken. Ik hoop dat je er na de bevalling snel weer bovenop bent en dat de baby het uiteraard goed doet. Succes met het gesprek
Volgens mij moet je al iets ontsluiting hebben voor het breken van de vliezen. Met 36 weken lijkt het me onwaarschijnlijk dat je van nature die ontsluiting al hebt. Maar wellicht zijn er nog andere mogelijkheden?
Dit inderdaad; je moet toch 1-2cm onstuiting hebben en al iets verstreken zijn om de vliezen te kunnen breken. Nu is dat wel al wat vaker het geval als je al een keer eerder bevallen bent. Maar met 36 weken is je lichaam vaak nog niet klaar om te bevallen; alleen het breken van de vliezen is dan vaak onvoldoende stimulans om de bevalling in gang te zetten. 3 dagen afwachten met gebroken vliezen zal daar niet veel aan veranderen. Als dat met 37 weken niet gebeurt, dan met 36 al helemaal niet. Daarbij komt ook nog eens het risico op infectie als de vliezen gebroken zijn; een prematuur is daar ook gevoeliger voor. En vanwege het risico op infectie willen ze toch graag dat je binnen 48-72u na het breken van de vliezen bevallen bent. Dus je kan het voorleggen, maar ik denk dat je met t breken van de vliezen bij 36 weken en afwachten ook niet onder de oxytocine uit gaat komen, en dan zou ik presoonlijk liever een paar dagen wachten tot je iig de prematuriteit voorbij bent...
Pff moeilijk want ze zitten er soms ook flink naast qua groote en gewicht. Eerste zou 4500 gram zijn en was 3285 ( uiteindelijk ks geworden) tweede zou ook zoiets zijn en die:was 4000 en gewoon geboren. Overleg gewoon eens met je gynaecoloog
Ik had vorige keer 3cm bij 35wk. Dus we gaan het zien... Het gewicht klopt wel. Hij groeit onder slechtere omstandigheden nog groter dan mijn zoontje, die ook bijna zo groot was. Dat mijn lichaam er niet klaar voor is, dat geloof ik graag, dat was vorige keer bij 37wk ook niet. Maar met 37wk zet ik alsnog een randprematuur op de wereld want door de grotere groei rijpen ze minder (in mijn geval). Ik snap dat er een verschil is en dat iedere dag in de bm "helpt". Maar dr zijn nog meer omstandigheden dan de baby alleen helaas.
Ik heb ook gelezen over infecties idd (chorioamnoitis of zoiets), volgens mij was het 8% bij een aantal dagen afwachten en 4% bij bijna direct oxytocine er achteraan. Het blijkt dat vrouwen weken met gebroken vliezen kunnen rondlopen in geval van te vroeg. Dat lijkt me ook niet fijn overigens. En als het na 3d niet doorzet, dan alsnog inleiden met oxytocine. Dan heb ik het iig geprobeerd. Dan is de baby 36+3 of 36+4 ipv 37+0 dus dat scheelt dan al minder met elkaar. Ik ga het iig dinsdag bespreken.
Ik had langdurig gescheurde vliezen. Na 24 uur mocht ik niet meer thuis bevallen vanwege risico op infectie. Na 36 uur gerekend vanaf scheur zou de bevalling opgewekt gaan worden. Ik ben zo n 27 uur na het scheuren bevallen.
Ik ben bevallen, van een flinke baby, met zo n 41 weken. Ik had na 40 weken gevraagd om de vliezen te laten breken maar dat wilden ze niet doen.
Ik ben van nr twee bevallen na strippen met 41+3 (volgens vk 40+0), ze was 4500gr, zonder ook maar een beetje schade, ik snap dat je je zorgen maakt, had ik me toen nooit bedacht dat ze zo groot zou zijn, maar het kan ook gewoon goed gaan, je lichaam weet de weg al wel en als je goed luistert naar je vk voorkom je een hoop ellende... Is natuurlijk wel anders als je HG hebt, maar als het gaat om de schatting die ze maken, daar hoor je ook nog wel eens dat ze er een kilo naast zitten.. Ik zou zeker niet voor 37wk inleiden al is het alleen maar om je kindje een zo goed mogelijke start te geven!