Zouden jullie broertjes en zusjes (geen meerlingen) bij elkaar in de klas zetten? Waarom wel of waarom niet? Ik zit erover na te denken om het wel te doen omdat mijn man veel werkt en ik altijd alleen naar schoolfeestjes moet en voor te helpen is het ook makkelijker ik kan mezelf niet in 2 en splitsen en over 2 jaar in drieën. Er zit 12 en halve maand tussen de meiden.
Hoe gaan ze thuis met elkaar om? Beïnvloeden ze elkaar veel, of maken veel ruzie? Ik heb dan een tweeling en ze zitten wel bij elkaar in de klas. School heeft dit liever niet maar wij vonden het toch een prettiger idee om ze eerst wel bij elkaar te houden. Dit gaat heel goed, maken eigen vriendjes. Kiezen eigen werkjes. Ze passen wel op elkaar, in de zin van goed op elkaar wachten als ze bijvoorbeeld naar buiten gaan. Ik vond het zelf een prettiger idee en gaat het niet goed dan kunnen ze altijd nog uit elkaar worden gehaald
Mijn zusjes ( schillen 11 maanden en de oudste was 1x blijven zitten) hebben van groep 4 tot groep 8 in de zelfde klas gezeten. Ging prima. Mijn kinderen zouden kwa karakter ook nog wel kunnen en kunnen prima met elkaar overweg Mijn nichtje begint om maart op de zelfde school als mijn zoontje net voor de zomervakantie. We hebben 25% kans dat ze in dezelfde klas komen. Die 2 botsen nogal en hoop dus van niet. Gaat niet goed komen
Als ze goed met elkaar overweg kunnen maar niet afhankelijk zijn van elkaar kan het dus prima. Volgt de een de ander en zijn ze erg aan elkaar gehecht is appart beter voor de sociale ontwikkeling. Krijgen ze meer zelfvertrouwen
Het zijn twee totaal verschillende meiden die niet echt ruzie maken als ze allebij een vriendinnetje hebben om te spelen dan spelen ze met eigen vriendinnetjes ze hebben totaal verschillende interesses en als de ene dit wil wil de andere ALTIJD wat anders hebben of doen.
hier past het wel in het schoolbeeld om ze bij elkaar in de klas te laten zitten. Ik zou het dan ook eerst proberen denk ik.
Ik heb meer ervaring voor oudere kinderen. Mijn broer en zus schelen 13 maand. Toen er eentje in het middelbaar (16jaar) bleef zitten, kwam de andere erbij (allebei dezelfde studierichting). En dat was geen succes, de oudste was een beetje lui/eigenwiijs en de jongste kreeg hiervoor op de kop. De jongste moest ook altijd verantwoorden waarom de oudste spijbelde of geen huiswerk maakte. Terwijl het natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van de jongste was, maar de oudste durfen de leraars niet aanspreken.
Ik zou er niet snel voor kiezen want zie bijvoorbeeld hier op de psz dat als er een broertje of zusje bij komt de,oudste zich verantwoordelijk voelt en telkens wil helpen en de jongste geen eigen dingen gaat doen maar constant achter de oudste aanloppt dus zou niet direct mijn keus zijn
Het scheelt wel per situatie denk ik. Hier schelen de jongens 13 maanden. Op hun school werkten ze met schakelklassen waardoor ze om het jaar bij elkaar in de klas zaten. Hier was dat niet zo'n succes. De oudste is superslim en haalt belachelijk hoge cijfers terwijl de jongste juist moeilijk mee kan komen. De jongste voelde zich daardoor heel dom e.d. omdat hij zich heel erg met zijn broer ging vergelijk en zijn broer ook duidelijk liet merken dat hij overal beter in is. De jongste ging dan ook altijd met veel tegenzin naar school. Tegenwoordig zit hij op een hele andere school en vergelijkt hij zich niet meer zo met z'n broer en gaat hij echt met plezier naar school...!!
hier ook twee kindjes dicht op elkaar, en zitten allebei in een andere klas. doen ze hier ook standaard, volgens mij moet je het echt aanvragen om ze bij elkaar in de klas te krijgen. ik vind het helemaal prima zo, idd ook om de reden die blaine noemt. de oudste zou veel te veel moederen en zich verantwoordelijk voelen inderdaad..ik gun de jongste ook een eigen start, en dingen zelf uitzoeken en ondervinden. en tuurlijk, jezelf opsplitsen is niet te vermijden. is wel eens lastig, maar altijd op te lossen. succes met je keuze!
Ik wil volgend jaar juist niet dat ze bij elkaar in de klas komen omdat ik denk dat het voor de ontwikkeling van mijn middelste beter is om niet bij dr grote zus (tegen wie ze ontzettend opkijkt) in de klas te komen. Maar in jou geval is het weer anders omdat je aangeeft ze juist alles anders doen en apart spelen. Ik weet alleen niet of het voor jou veel uitmaakt ivm feestjes en speelafspraken als ze toch ieder hun eigen vriendinnetjes hebben. En het zou maar voor 1 jaar zijn, daarna zijn het geen combinatieklassen meer neem ik aan.
Hier zet de school kinderen uit hetzelfde gezin in principe niet bij elkaar in de klas. Ik zou t ook echt niet willen. Zou kunnen gebeuren als de oudste in groep 5 zit en jongste in groep 3 want jenaplanschool dus 3 jaarlagen in 1 klas. Ik zou ze lekker ieder in n eigen klas laten , eigen vriendjes, enz