Tips/advies gevraagd 3de kind

Discussion in 'Kraamtijd' started by ambholas, Jul 10, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ambholas

ambholas Lid

Jan 20, 2009
    78
    0
    0
    student HBO-V
    ergens in noord-brabant
    Goedeavond,

Ik ben op het moment in verwachting van mijn 3de kindje. Ik heb een zoon van 5 en een dochter van 3. In september ben ik uitgerekend. Mijn zoontje gaat dan naar groep 2 en mijn dochter gaat naar de peuterspeelzaal. Wat was jullie ervaring toen jullie 3de kindje werd geboren? Waren de andere kindjes jaloers en hoe deden jullie dat met kraamvisite in de eerste week? Iemand tips

Gr.Angela

2. NiJO

NiJO Actief lid

Jun 22, 2007
    210
    0
    0
    Ik ben ook in verwachting van ons 3e kindje. Ook een zoon van 5 en een dochter van 3. Ik verwacht van mijn dochter wel enig jaloers gedrag.
    Ik heb van de kraamorganisatie de tip gekregen om de oudste 3 overal in te betrekken qua verzorging van de baby (zolang ze het zelf willen natuurlijk) Verder laten we hun gewone ritme doorgaan. Ik ben over 3 weken uitgerekend, dus beval in de zomervakantie. Zoon gaat gewoon 2 dagen per week naar de BSO en dochter 3 dagen naar het KDV.
    Qua kraamvisite heb ik gevraagd of ze ook aandacht aan de grote broer en zus willen geven.
    Verder is het gewoon afwachten denk ik...

3. natjes

natjes Niet meer actief

Hier net bevallen van de derde, de andere kids zijn 4 en 3.

De een is ontzettend obstinaat en de ander zeurt enorm.
    Beide moeten ze er dus enorm aan wennen.

Maar daarentegen zijn ze wel stapel op hun zusje! Steeds even aaien en kijken.

Kraamvisite heb ik zo rustig mogelijk gehouden. Ik merkte echt dat ze daar nog drukker van werden, waarna ze na het bezoek weer volledig instortten. (Met het bijbehorend gezeur en gemopper ;))

Vandaag voor het eerst alleen op pad geweest met alledrie en dat ging juist weer boven verwachtingen. Ze luisterden perfect en bleven netjes bij mij in de buurt.

4. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,230
    113
    Als je kinderen al naar school en de peuterspeelzaal gaan is dat ideaal. Ik zou het kraambezoek plannen op de momenten dat je andere kinderen er niet zijn. Op die manier kan jij rustig met het bezoek praten en heb je tijd voor de baby. En je andere kinderen merken veel minder van al het bezoek dat over de vloer komt. Dat kan anders erg onrustig zijn en jaloezie geven.

Ook kan je bezoek in de avonduren plannen. Een baby is immers toch in de avond nog veel wakker en de rest is dan rustig aan het slapen. Kraambezoek bij een derde is toch stukken minder dan bij de 1e of 2e en het zullen voornamelijk mensen zijn die jullie goed kennen. Voordeel is ook dat je partner er (waarschijnlijk) in de avonduren zal zijn.

Verder een tip om het dagelijkse leven zoveel mogelijk door te laten gaan (zover mogelijk). Dus gewoon naar school, clubjes etc. Ook alle hulp aannemen van je omgeving. En het scheelt als grootouders of andere bevriende stellen leuke dingen met je andere kind(eren) willen gaan doen (speeltuin, spelen, een uitje etc).

5. ambholas

ambholas Lid

Jan 20, 2009
    78
    0
    0
    student HBO-V
    ergens in noord-brabant
    Bedankt voor jullie tips, nog een paar weekjes en dan zullen we het zien:p

Gr.Angela

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Toen mijn 3e werd geboren was mijn oudste net 5 en dochter 3,5 jaar. Heel vergelijkbaar dus. Ze vonden en vinden het helemaal geweldig. Ze zijn superlief en helpen graag. Ik heb d eerste week in ziekenhuis (ks) en kraamhotel doorgebracht. Dat vond ik wel erg relaxt. Dochter is in januari vervroegd naar de basisschool gegaan (3 dagen in de week). Heerlijk vond ik dat...alle tijd voor de kleine man.

kraamvisite deed ik vooral overdag wanneer de oudste naar school was en de 2e naar het kdv of als de 2e thuis was. Ook 's avonds hebben we wel wat viste gekregen. Toch ook hier steeds minder kraamvisite.

Ik vond en vind het vooral fijn om echt 1 op 1 tijd met de kleine door te brengen. Hij is mijn laatste baby en de tijd gaat super snel. Hij staat, eet en drinkt zelf, tijgert de kamer door en babbelt aan een stuk door. Gezellig maar echt geen pasgeborene meer ;)

7. mamavansuus

mamavansuus Actief lid

Jul 26, 2010
    194
    0
    0
    hai angela,

superleuk zeker voor je zoontje van 5 die krijgt er zooo veel van mee! Ik heb een dochter van 5 en een zoontje van bijna 3 en nu een dochter van 3 maanden....

enige tip die ik al bij de tweede kreeg...als ze voor de eerste keer hun broertje zusje ontmoeten leg de baby in de wieg naast je ...en niet in je armen..ze willen waarschijnlijk graag naar je toe ...maar kunnen dan niet bij je zitten omdat daar al een baby zit.......ik vond dat ooit een heeeeele waardevolle tip! geniet van alles tis zo speciaal om ze samen met hun pasgeboren broertje of zusje te zien!

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja, zelfde tip hier ook gelezen bij nummer 2. Top tip

9. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Mijn oudste twee waren 6 en bijna 4 toen de jongste geboren werd. Ze zijn niet jaloers geweest, vonden het alleen maar hartstikke leuk.
    De baby was heel snel onderdeel van ons gezin, al na een dag of zo was hij de eerste die elke ochtend een kusje kreeg en naar wie ze vroegen als ze thuis kwamen. Ze hadden niet veel interesse in de verzorging om te helpen (jongens he).
    De middelste deed in het begin wel af en toe een beetje raar over hem, hij vond het blijkbaar toch wel moeilijk dat hij niet meer de jongste was. Hij maakte dan bijv. een gemene opmerking over de baby of zo.

Ze vonden de kraamzorg ook wel erg leuk, konden het goed met de kraamverzorgster vinden ook. We kregen niet veel kraambezoek, dus daarvan raakten ze ook niet echt uit hun ritme en verder lieten we alles zo normaal mogelijk doorlopen. Dus gewoon naar het kdv, psz en naar school. Het was midden in de winter en ze gingen ook gewoon 's middags met papa schaatsen in de kraamweek.

Inmiddels is de baby alweer 1,5 en hij is nog steeds favoriet in huis. Ook al sloopt hij van alles, ze vergeven het hem onmiddellijk weer. Ze spelen graag met hem en letten ook goed op, als ik even niet in de buurt ben. En hij is al net zo dol op hen. De oudste twee zijn nui aan het logeren en vanavond had ik er eentje aan de telefoon en de jongste stond te stuiteren van opwinding toen hij de stem van zijn grote broer hoorde. Het zijn echt de drie musketiers hier in huis, een heerlijk stelletje.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,873
    113
    Hier waren de oudste 2 en 4 (bijna 3 en 5) en ze zijn geen moment jaloers of vervelend geweest. Ze vonden het direct eigenlijk heel erg leuk, ze werden wel door de kraamzorg er ook echt heel erg bij betrokken, dat was wel bijzonder en vonden zij zelf ook erg leuk.
    Ze vonden het pas vervelend toen hun kleine broertje alle lego/duplo gebouwen kapot ging maken.

11. ambholas

ambholas Lid

Jan 20, 2009
    78
    0
    0
    student HBO-V
    ergens in noord-brabant
    Wat een leuk dat jullie je ervaringen delen, ik zal de tips zeker gebruiken. Nu nog ff afwachten totdat de baby geboren wordt.
    Gr.Angela

Share This Page