Ik heb 2 hele lieve zoontjes en ik geniet vaak erg van ze. Maar soms vind ik het zo zwaar. Al maanden moet ik er vaak uit snachts. Slaapt de ene goed, dan is de andere vaak wakker. Het ging weer beter en ik hoefde er nog maar 1a 2 keer uit tussen 12 en 6. Maar sinds een week is het weer helemaal mis. De oudste is ziek en de jongste slaapt gewoon slecht. De oudste slaapt eigenlijk nooit meer smiddags maar vanmiddag heb ik hem lekker op bed gelegt zodat ik ook kon slapen. Maar nu is de jongste al sinds 9uur wakker en slaapt nog steeds niet. Dus alsnog niet bij kunnen slapen. Ik merk dat mijn lontje erg kort word. En dat merken de jongens natuurlijk ook. Hoe gaan jullie om met kinderen die slecht slapen? En hoe houden jullie jezelf op de been? Bedankt alvast!
Heb jij geen partner die jou kan helpen 's nachts? Sta je er helemaal alleen voor? Mijn vriend gaat er 's nachts het vaakst uit van ons twee als een van de kinderen iets heeft. Wij wisselen elkaar af zeg maar. Toch gaat hij er vaker uit dan ik, omdat ik gebroken nachten slecht trek. Slaat onmiddellijk op mijn weerstand waardoor ik gauw ziek word. Jouw jongste kan rond een groeispurtje zitten waardoor hij eventueel weer om een nachtvoeding kan vragen straks. Dan krijg je nog doorkomende tandjes en kiezen en perioden van verlatingsangst. Dus ik vrees dat je nog een tijdje gestoorde nachtrust zult ondergaan. Hier noem ik de eerste 3 jaar dan ook Tropenjaren; het is werkelijk overleven. Onze kinderen begonnen namelijk pas echt goed te slapen vanaf 3 jaar oud. Nu zijn slapen ze 's nachts alleen nog onrustig bij ziek zijn of worden ze wakker omdat ze naar de WC moeten (Aiden dan, Finley is helaas nog niet zindelijk).
Helpt je partner niet, inderdaad? Hier een dochter van vier jaar die slecht slaapt en een zoontje van vier maand oud. Mijn man doet 's nachts de oudste, ik de baby. Kwestie van niet voortdurend te laten rondlopen.
Mijn man probeert me te helpen maar werkt veel. Ook doet hij naast zijn fulltime baan nog een opleiding. Dus hij is erg druk. Eigenlijk doe ik altijd de nachten omdat hij overdag werkt en ik thuis ben bij de kinderen. Als ik het echt niet meer trek of hij heeft vakantie gaat hij er snachts ook wel eens uit. De jongste slaapt al maanden niet meer door. Dus 1 a 2 keer moet ik er sowieso uit.
slapen staat niet in het woordenboek van mijn kinderen haha mijn oudste sliep door bij 18 maanden, daarvoor sliep hij van 22.00 tot 05.00. uiteindelijk hielp hem een groot bed goed te slapen en sliep opeens van 20.00 tot 07.00, nu is hij 8 jaar en slaapt eigenlijk wel heel goed nooit meer in de nacht wakker toen hij 1,5 was werd zijn zusje geboren dus meteen weer terug de gebroken nachten in, zij bleek veel kno problemen te hebben en van de pijn lag ze wakker tot ze eindelijk met 3 jaar werd geholpen, sindsdien slaapt ze door, toen ze net drie was werd haar zusje geboren, dus wederom de ene slaapt door en door naar de andere voor gebroken nachten zij is nu 3 jaar en 4 maanden, en had net als haar zus veel kno problemen, tot 2,5 jaar toen werd ze geholpen, ze heeft vanaf ze zomervakantie tot afgelopen november goed geslapen maar sinds november is het weer drama, elke avond schreeuwen, ze gaat alleen slapen met de deur open en lampje aan ( prima voor ons overigens we maken er geen probleem van ) in de nacht word ze nog gillend wakker en word dan helemaal panisch als ze niet bij ons in bed mag liggen, wij hebben er dan ook maar voor gekozen om voor ons eigen rust te kiezen en haar bij ons te nemen wanneer ze wakker word. toen zij net geen 2 was werd haar broertje geboren, hij slaapt soms door soms niet... momenteel zit hij net als zijn zus van 3 in de niet fase hij word standaard om half 3 in de nacht wakker om met zijn hoofd tegen het hoofdeinde van het ledikant aan te bonken. wat we doen... tja wat kun je doen ? je moet er even door heen, boos worden heeft geen zin dus dat proberen we niet eens... er mee naar beneden gaan is voor ons ook een dikke doei behalve als ze ziek zijn en bijv zichzelf onder gespuugd hebben, als ze willen drinken in de nacht ( water) dat gaan we niet de strijd aan wel of niet drinken dan drink lekker als je daarna maar weer gaat slapen de jongste geven we een slok water, leggen hem een keer of 7 recht en zijn daar een uurtje mee bezig ( hij is niet vervelend maar gewoon wakker en gaat spelen) en dochter nemen we dus bij ons. het is maar gewoon even de tijd uitzitten, meestal slapen ze met 18 jaar niet meer bij mama in bed omdat ze bang zijn en roepen ze ook niet meer om monster onder hun bed en drinken kunnen ze dan zelf pakken dus ik ga er vanuit dat ik over 16 jaar lekker de nacht door kom hoewel.... ik dan waarschijnlijk de nacht wakker lig of ze wel veilig thuis komen ik heb nu dus al 8 jaar onderbroken nachten dus moet zeggen dat mijn "nuchterheid en makkelijke denken" misschien wel daar door komt omdat ik het een beetje mijn eigen ritme heb gemaakt en makkelijker denk qua kom maar bij ons in bed.... waardoor ik het allemaal zie als ach komt wel goed en go with the flow. ik probeer overigens wel om soms het middag slaapje samen te doen, of juist even lekker op de bank liggen als ze tegelijk in bed liggen en het huis houden even links laat liggen zodat ik even een half uurtje kan rusten en bij komen van de slapeloze nacht.
Haha ja met hun 18e slapen ze inderdaad vast beter. Maar of ik het ook nog zolang volhou heb ik mijn twijfels bij De oudste neem ik ook vaak bij ons als hij echt niet wil slapen. Die slaapt dan wel verder, al word hij dan nog wel regelmatig wakker. Maar de jongste slaapt echt niet bij ons in bed. Slapen als de jongens een dutje deden dat deed ik ook. Maar de oudste slaapt eigenlijk nooit meer smiddags en op de bank liggen als hij wakker is, is vaak ook geen succes. Wel knap van je dat je het al zolang volhoud!
Hier 3 slechte slapers,al zijn ze inmiddels wat ouder, dat helpt wel. Wat we hker deden in de heel slechte tijden was heel vroeg naar bed en in het weekend om en om weer even terug het bed in.
Hier 2vd 3 slechte slapers... mijn oplossing leg je erbij neer en geef je er aan toe. Ik ga merendeel vd avonden tegelijk met ze naar bed kijk nog een serietje en probeer uiterlijk 21uur te gaan slapen. Zo kom ik toch aan mn uren slaap ondanks dat het in delen is. En ik heb een matras gekocht wanneer ik er meer dan 2x uit moet voor een vd kinderen leg ik ze langs me. Zodat iedereen weer aan voldoende slaap komt. In ons bed werkt niet want dan slaap ik niet meer. Ik moet zeggen dat ik sinds bovenstaande doe de nachten langzaam aan steeds beter gaan rond ziek zijn/worden uitgezonderd. Ik heb overdag meer energie. Ben nu begonnen met de kids te belonen als ze de nacht niet roepen/uit bed komen. Ze worden dan na een goede nacht flink gekriebeld en dit werkt bij beide hartstikke goed!
Ik slaap in het weekend inderdaad ook wel eens uit en mijn man gaat dan met de jongens naar beneden. Vroeg naar bed deed ik ook maar de afgelopen week was er elke avond wel 1 van de jongens aan het spoken en sliepen pas om 22 uur en een paar keer pas 23 uur
Gelukkig slaapt de oudste wel in ons bed. Ik slaap dan ook niet zo lekker, maar beter als dat ik er steeds uit moet. Fijn dat belonen bij jou goed werkt! Zijn ze hier nog een beetje te klein voor. Ik weet dat gebroken nachten erbij horen hoor. En 1 a 2 keer per nacht eruit is nog wel te doen. Maar nu ik al maanden slecht slaap begin ik nu toch echt wel flinke wallen te krijgen
hier ook twee 'slechte' slapers. oudste heeft een twijfelaar, dus zowel man als ik kan er naast gaan liggen en weer verder slapen. jongste begint op eigen kamer maar slaapt daarna vaak verder in de cosleeper. Mijn motto: het maakt me niet uit waar we slapen, als we maar slapen.
Pff ik herken het ook, en dan heb ik maar 1 zoontje. Maar ik zit wel vaak te denken wat als er een 2e komt??? Ik moet er nu al min. 2x uit en dan? Dan heb ik toch helemaal geen nachtrust? En ik werk daarnaast ook nog 24uur.. Ik vind het best pittig en ik ben niet iemand die vroeg naar bed gaat. Dan heb je eindelijk even tijd voor jezelf en dan moet je vroeg naar je nest. Ik zei ook altijd: ik laat m'n kinderen echt niet bij mij in bed slapen hoor. En nu doe ik het ook als hij erg onrustig is 's nachts...Tsjah je moet toch wat om aan je slaap te komen. Misschien kan je de oudste een keer naar oma of opa brengen? Of misschien een tante? Dan kan je overdag even bijslapen met de jongste?
Slapen? Wat is dat? 😂 haha Onze 6 jarige dochter, heeft tot haar 5e NIET doorgeslapen. (Ging ze doorslapen kwam de baby 😂 er was altijd wel iets. Ze sliep in een groot bed, dus zodra ze wakker werd ging vriend in haar bed en zij bij mij. Dan sliepen we binnen 5 minuten. Dat is in een keer over gegaan. Misschien is dat een optie? Anders zelf een keer gelijk met de kinderen na bed?
Ik heb vier kinderen en heb het ergens tussen de derde en de vierde losgelaten, oftewel opgegeven. Dus slaapt nummer 4 ergens vanaf een uur of 4 s n'nachts in m'n bed, breng ik nummer drie minstens twee keer per nacht terug naar haar eigen bed, val drie keer per week om 21u in slaap en rust soms uit op de bank terwijl we Babytv kijken
Acceptatie is een belangrijk woord. Hoe meer je loopt op te vreten, hoe rotter je je gaat voelen. Go with the flow. Ooit gaat het over en tot die tijd... geef je je kinderen wat nodig is. Neemt niet weg dat slaapgebrek veel met een mens kan doen... Ik heb ook 3 slechte slapers (gehad, nu is het over gelukkig!) en heb een jaartje of 8 achter elkaar gebroken nachten gehad. Bikkelen en soms echt vreselijk zwaar (nachten van 3x1 uurtje slaap en dan gewoon moeten werken dag erna...). Ik sluit me eigenlijk aan bij maja, bij de derde ook echt losgelaten. Mijn kinderen zijn gemiddeld goed gaan slapen bij 3-4 jaar. De middelste, heel gevoelig meisje, is nu de enige die zich nog wel eens meldt in de nacht ... Heel veel sterkte! Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk en pak de rust wanneer je kunt!
Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn met kinderen die slecht slapen. Al is het natuurlijk minder fijn voor jullie Maar bij mensen om ons heen hebben ze alleen goede slapers en daar word ik best een beetje onzeker door. Gisteravond even fijn met mijn man kunnen praten en binnen een paar weken gaan we samen een nachtje weg
Hier ook een slechte slaper. Hij werd tot een aantal maanden terug 6 keer wakker van 18.30-6.00 en was dan ook nog regelmatig erg vroeg wakker. Nu wordt hij 2 tot 3 keer wakker van 18.45-6.00. Helaas ook regelmatig om kwart over 5 of half 6 wakker. Hier geef ik nog borstvoeding en leg ik hem na 23.00 aan als hij wakker wordt. Hij slaapt meestal wel gauw weer in gelukkig. Ik vind het ook pittig. Ga bijna altijd vroeg naar bed. Ik werk ook 24 uur per week, onregelmatig dus soms ook avonddiensten tot 22.30. De dagen erna ben ik dan ook kapot. Als we beide 's ochtends vrij zijn slapen we om de beurt uit en verder probeer ik me er maar niet te druk om te maken, geef ik toe en leef ik in de overtuiging dat ik mijn kind geef wat het nodig heeft en dat het ooit wel weer over zal gaan. Maar ik herken wat je zegt, om mij heen ook allemaal goede slapers en veel onbegrip helaas... Heel veel succes!!!
Onder jouw verhaal had mijn naam kunnen staan. Ik hou het ook niet vol. Ben kortaf en ga binnenkort wat minder werken omdat ik gewoon echt steeds slechter functioneer. Slaap tekort is echt niet vol te houden. Twee dingen die mij wel helpen: ik kijk niet meer ver vooruit en probeer de situatie zoveel mogelijk te accepteren. Het tweede is dat ik alle hulp aanpak die er is. Bieden opa en oma aan dat ze mogen blijven slapen dan pak ik dat aan. De kinderen hebben t daar goed en ik kan een klein beetje bijtanken. Succes en sterkte! Er komen echt weer betere tijden