Peetoom/peettante (advies)

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Papallona, 23 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Papallona

Papallona Fanatiek lid

9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Hallo dames,
    Ik vind het erg leuk als onze kleine een peetoom en peettante zou krijgen. Echter is het zo dat familie van mijn kant is wel gelovig (katholiek) en denk dat zij dan ook verwachten dar we het kind dopen. Jou weet ik dat we dit allemaal zelf moeten weten maar dit zijn wij dus niet van plan. Wij zijn zelf niet gelovig namelijk. Is dit raar, dat we wel een peetoom/tante willen maar nier dopen in de kerk?

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    In de familie van mijn man is het gebruikelijk om te kiezen voor een peetoom/tante zonder dat een doop verplicht is.

Dus nee ik vind het niet gek.

3. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Mijn kinderen hebben ook een peetoom/tante zonder dat ze gedoopt zijn. Bij ons zijn dat de net-even-wat-extra-verwennen ooms en tantes haha. Maar dat stond niet mooi op het geboortekaartje ;)

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik vind het wel gek eigenlijk, maar dat komt omdat ik katholiek ben opgegroeid, en ik zie het als een term die bij het geloof hoort. Mijn kinderen zijn niet gedoopt en hebben dus ook geen peetoom en peettante.
    Ik zou het gewoon even voorleggen aan je familie, want als jij het wel wilt, en zij er verder geen problemen mee hebben, prima toch :)?

5. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    wat gaan die peetoom en peettante dan doen? je kind alleen verwennen? dat is natuurlijk lief maar ga je dat echt vragen aan mensen? als je verder niet gelovig bent zou ik het niet doen op deze manier.

6. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Ik zou het we gewoon doen! Hier is peetoom/ tante ook de mensen waar je kindje naar toe gaat als ouders iets overkomt. (Gewoon officieel geregeld).

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dit inderdaad.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben wel katholiek opgevoed, heb mijn kinderen niet gedoopt en toch hebben ze allebei een peter en meter. In België is dat tegenwoordig eigenlijk heel normaal. Meters en peters zijn voor mij een extra vertrouwenspersoon in het leven van mijn kinderen. Iemand bij wie ze (hopelijk) steeds terecht kunnen, ook met zaken die ze liever niet met hun ouders bespreken. Het zijn de geprefereerde babysits en ze krijgen uiteraard ook een nieuwjaarsbrief. En veel tekeningen tot hiertoe :)

9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Peetoom en peettante hebben een zeer belangrijke betekenis in de zin waarvoor ze bedoeld zijn. Die rol is totaal anders bedoeld dan dat het vaak tegenwoordig wordt ingevuld.
    En is volkomen gekoppeld aan de belevenis en invulling van het geloof met de doop als startpunt.

Maar de vraag is wat jullie willen?
    - wil je 'gewoon voor het leuk' iemand benoemen tot peettante die dan vaker langskomt, grotere kado'tjes brengt dan de rest en 'de belangrijkste tante' wordt?
    - wil je iemand benoemen die mede verantwoordelijk wordt voor de [geloofs]opvoeding van je kind? Dat is namelijk een peettante..
    - wil je iemand die officieel een belangrijkere rol gaat spelen in het leven van je kind, bijv als jullie iets overkomt?

Ons neefje is bijv niet gedoopt, maar mijn man is in het testament benoemd als zijn voogd als er iets gebeurt met zijn ouders. Dit is een hele zware rol die wij heel bewust hebben geaccepteerd en waarvoor we onze verantwoordelijkheid hebben uitgesproken.
    Voor ons voelt dit hetzelfde als de rol van 'peetoom en peettante' binnen christelijk geloof.

10. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik ben voogd voor ons neefje en ik beschouw hem als mijn petekind. Extra verantwoordelijkheid en ja, ook extra cadeautjes 😉

11. knutselkitty

knutselkitty Fanatiek lid

30 jan 2013
    2.026
    66
    48
    Vrouw
    Sprookjesbos
    Hier hebben wij ook een vriendin en een zus gevraagd voogd te zijn in geval dat er mij en mijn vriend iets overkomt, in testament en alles opgenomen.
    Maar we hebben dit niet op de geboortekaart ofzo genoteerd, de mensen die het moeten weten weten het, dat is voldoende voor ons

12. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Onze dochter is niet gedoopt, vind het schijnheilig als je nooit naar de kerk gaat. Maar ze heeft wel een peetoom en peettante. Mochten wij vroegtijdig overlijden dan gaat ze bij haar peettante ook wonen.

13. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Hier gaan we t ook doen maar vooral met de achterliggende de gedachte; Wat als er iets met ons gebeurt?! Dan willen wij dat onze dochter bij mijn zwager en zijn vrouw komt als ze nog geen 18 jaar is. Voor ons een geruststelling dat ze dan goed terecht komt. Verder qua verwennerij etc heeft t niks te maken.

14. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar hebben de mensen die peetoom/tante gekozen hebben om voor de kinderen te zorgen dit ook vastgelegd via de rechtbank of notaris?

Want dan heb je een voogd en geen peetouders..

15. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    En krijgen tweede en volgende kindjes dan dezelfde peetoom/tante, of andere?

Voor de traditionele taak (geloofsopvoeding) kun je prima verschillende peetooms/tantes vragen. Dat is toch ook vaak zo? Dat je voor het ene kind bijvoorbeeld jouw zus vraagt en voor het volgende kind die eretitel aan de broer van je man geeft ofzo? Maar als voogd wanneer er iets met de ouders gebeurt, wil je toch dat de kinderen naar dezelfde mensen gaan.

Papellonia, begrijp ik goed dat het jou/jullie vooral toch om het geloofaspect gaat? Dan zou ikhet aan de beoogde peetoom/tante voorleggen: of die zich er ook in kunnen vinden dat er niet gedoopt wordt, maar wel een geloofsopvoeding komt, hoe licht ook, en dat zij daar een bijzondere rol in mogen spelen, wat jullie betreft.

Als het alleen om verwennen gaat, zou ik dat echt een beetje raar vinden om dat aan iemand te vragen. Zoiets kan heel goed vanzelf ontstaan, maar vind ik niet iets om bij voorbaat te vragen van iemand.

16. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Oh, en als het om die voogd-taak gaat (kind in huis nemen als er iets met de ouders gebeurt) dan kies je dus een stel. Bijvoorbeeld jouw zus en dus daarmee automatisch ook haar partner.

Gaat het om de geloofsopvoeding, kun je een peetoom en peettante kiezen die geen stel zijn. En spelen hun partners ook geen rol.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij zijn peter en meter van ons neefje, hij is gedoopt en het is onze taak hem te begeleiden bij zijn geloofsopvoeding... wij zijn beiden totaal niet religieus, dus dat is wel een gekke taak ;) Maar het is vooral een eervolle titel en wij zouden ook ons neefje opvangen mocht er iets met zijn ouders gebeuren.

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Wij hebben peet oom en peettante voor bijde Kids maar niet gedoopt. Dit omdat ik zelf geen geloof heb en man wel maar we niks mee doet. We laten het vrij voor de kinderen wat ze later willen. Het is niet aan mijn ze een geloof te geven en op te dragen alsof dat de enige juiste geloof is. Wel zijn de peet opgenomen in ons testament als voogd mochten partner en ik bijde overlijden voor de kinderen 18 zijn.

19. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Wij hebben t inderdaad vastgelegd bij de rechtbank. Uiteindelijk besloten dat peettante en haar man voogd zijn omdat peetoom er niet naar om kijkt sinds hij zelf kinderen heeft. Voor ons voelt het beste als ze dan bij haar terecht komt.

20. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Dat is niet helemaal waar. Wij hebben voor onze kinderen bewust alleen gekozen voor mijn schoonzus en dus niet haar man.
    Mochten ze ooit uit elkaar gaan dat heeft hij niks over onze kinderen te zeggen maar alleen mij schoonzusje.

Deel Deze Pagina