6 weken geleden zijn we in en nachtmerrie terecht gekomen toen mijn zoontje van 3,5 een heel ernstige complicatie kreeg na een openhartoperatie. Hij heeft heel lang heel slecht gelegen en hier uiteindelijk een hoge dwarslaesie aan over gehouden. Hij zal helaas voor de rest van zijn leven verlamd zijn vanaf zijn borst bovenop alle uitdagingen die hij al had. Ik ben altijd al een moeilijke slaper en hierdoor zat ik in een constante paniekaanval en sliep ik niet. Mijn huisarts heeft toen oxazepam (10mg) en temazepam (10mg) voorgeschreven en daarop slaap ik prima. Ik neem bij het avondeten 1 oxazepam en voor het slapen gaan 1 temazepam. Ik merk alleen de laatste week dat ik me overdag niet fit voel. Een zwaar gevoel in mijn hoofd en moe, moe, moe. We zitten nog steeds in het ziekenhuis en dat zal niet helpen. En ook niet wat we allemaal mee hebben gemaakt afgelopen 6 weken en de zorgen voor de toekomst. Maar ik ben bang dat het ook door die pillen komt en wil er eigenlijk vanaf. Maar als ik probeer te stoppen slaap ik weer niet. Waarschijnlijk een stukje gewenning maar ook tussen m'n oren. Volgende week verhuizen we naar een revalidatiecentrum en wil ik ook langzaam weer wat werk oppakken maar daarvoor moet ik ook scherp zijn. Dus van die pillen af maar ook uitgerust. Iemand tips hoe ik van die pillen afkom?
Je bent op zich nog prima op tijd om er zonder al te veel moeite mee te stoppen hoor meis. Er zijn mensen die het maanden of jaren slikken, jij pas 6 weken. Mijn advies zou zijn om eerst je oxazepam te halveren en de temazepam op 10 te laten. Als dat na een week goed gaat dan kun je de 5 mg oxazepam vervangen door iets homeopathisch. Bij mij werkt bijv Passiflora extra sterk heel goed. Dan kun je daarna (als dat weer goed gaat) proberen om de Temazepam om de avond te nemen en de andere avond nog een extra Passiflora. Zo heb ik het gedaan na een lichte burn out een paar jaar geleden in overleg met de huisarts. Sterkte met het herstel van je zoontje!
Jeetje wat vreselijk Sterkte in elk geval! Vraag anders de huisarts advies met afbouwen? Misschien kun je ook proberen om savonds ontspanningsoefenigen te doen in bed? Je vindt er veel op youtube
Ik zou de huisarts om advies vragen. Misschien alleen de oxazepam houden? Dan valt het denk ik wel mee met de slaperigheid. Ik gebruik al een jaar oxazepam maar alleen zonodig. Dan word ik wat rustiger en pieker dan niet zo. Misschien is dat voor jou ook iets.
kijk i.d. of je in overleg met je huisarts kan afbouwen oxazepam eerst naar een 3 kwart een dag of twee daarna een halve dan een kwart en dan stoppen bv. Temazepam zou ik daarna stoppen. Je kan misschien al wel beginnen met het wat eerder in te nemen ( moet je ook iets eerder gaan slapen ) maar de werking is tot 11u later. Dus houdt rekening met dat je 8 tot 11 moet kunnen slapen na inname Heb je capsules of tabletten ? Tabletten kun je nl halveren en dat is wel fijner afbouwen. Je bent toch al wel 6 weken aan het slikken afbouwen is dan verstandiger dan in 1 x stoppen ! heel veel sterkte met alles. Super heftige periode maken jullie door
Idd even de huisarts of de assistente bellen voor advies. Ik had na 4 weken al afkickverschijnselen van Lorazepam. Duizelig en heel erg eng in mijn hoofd. Ik wist niet dat ik eerst moest minderen, in mijn geval met halfjes. Betty Barclay: die passieflora slaap je daar beter van?
Ik denk van wel. Maar ik weet niet hoeveel daarvan tussen mijn oren zit Ik slik momenteel niets aan pammetjes (behalve als ik moet vliegen) en kan heel goed functioneren op 1 passiflora voor het slapen gaan. Als ik hem vergeet lig ik wakker.
Ik wil je allereerst heel erg veel sterkte wensen, Boannan. Wat een afschuwelijke situatie, en een hoge dwarslaesie is niet niks. Een tip die hier wel mee te maken heeft, maar niet zozeer met het afbouwen op zich: kun je misschien de tijd vinden om te gaan sporten? Jouw lichaam heeft de afgelopen zes weken in de ovelrevingsstand gestaan en dus ontzettend veel adrenaline geproduceerd, die niet is afgevoerd. Die moet ergens heen, en daarvoor is sporten echt heel erg goed. Ik ben bang dat je er met alleen afbouwen van je medicijnen niet komt, je moet je hele systeem weer in een hormonaal 'normale' staat zien te krijgen.
wat een vreselijk moeilijke situatie met jullie zoontje, sterkte. Het is denk ik goed geweest om in die tijd van crisis deze medicatie gekregen te hebben maar ik denk dat het idd goed is dat je nu wil gaan minderen/stoppen. Aangezien je zowiezo al een slechte slaper was en het best ok is om wat medicamenteuze ondersteuning te hebben in het leven als het zwaar is, is het goed denk ik om advies te vragen over een lange termijn oplossing. Ik vermoed dat AD in lichte dosering ook een optie zou zijn; dit kan bij slaapproblemen/stress helpen. Wellicht is het handig om je naar een psychiater te laten door verwijzen. Die kan vermoedelijk veel betere tips geven, ook op de lange termijn dan een HA. Daarnaast kun je op de lange termijn ook denken aan mindfullness en ontspanningsoefeningen maar voor nu misschien niet aan de orde. sterkte!