Mijn partner wil graag verhuizen naar België. Ik vind het prima zolang we maar vlakbij de grens van NL wonen. Waar moeten we op letten qua verhuizen naar België? Iemand ervaring? Is het aan te raden om daar te wonen? Wat zijn de voor en nadelen? En kun je gewoon in NL blijven werken?
Het is heel leuk hier wij wonen zelf een minuut of 20 van de grens. Ik weet niet of je eerder bij Limburg of net bij Antwerpen over de grens wilt wonen maar Limburg is wel heel aangenaam wonen, en de huizen zijn hier ook wel nog betaalbaarder volgens mij. Ik ken wel wat mensen die over de grens werken en nog nooit gehoord dat er problemen zijn ofzo, alleen qua belasting vind ik het altijd ingewikkeld klinken maar ik snap sowieso niks van dat soort dingen. In de zorg zie ik zelfs best vaak vacatures voorbij komen in vb Maastricht voor grensarbeiders.
Werken over grens kan altijd maar kijk eens hoe je in belgie verzekerd bent qua zorgverzekering Hoe zijn de scholen Etc
Kijk ook naar jullie pensioen. Je bouwt geen AOW op als je in België woont en niet in Nederland werkt. Dat geldt natuurlijk ook voor je kinderen, want AOW bouw je op vanaf je 15de. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-meenemen-naar-buitenland/vraag-en-antwoord/bouw-ik-aow-op-als-ik-in-het-buitenland-ga-wonen-of-werken
Ik woon ook net over de grens in limburg, bij maastricht. Mijn man is belg dus vandaar dat ik ben blijven plakken bij de buren haha. Wij hebben een grote boerderij en verbouwen alles zelf, dan heb je keus genoeg in betaalbare woningen met grond . Het leven is wat rustiger dan in de stad. Werken zou ik in belgie doen, veel voordeliger.
Spannend om de keuze te maken! Ik ben Belg en woon in België. Ik denk wel qua belastingen dat het makkelijker is om te wonen en werken in België. Maar uiteraard kan je gewoon in NL blijven werken.
Ik heb een tijdje in België gewoond, werkte in NL. Dat was niet evident: ik betaalde weliswaar heel weinig voor mijn zorgverzekering in België maar moest in NL ook verzekerd blijven vanwege mijn werk. Ik wist dat niet en kreeg later, toen ik alweer in NL was, een naheffing. Belastingtechnisch had het haken en ogen en ook qua pensioenopbouw. Ik woon in de grensregio en kom in mijn werk ook mensen tegen die over de grens willen gaan wonen of werken. Ik verwijs dan altijd naar deze website, die is erg duidelijk vind ik: https://www.grensinfo.nl/nl/?gclid=CjwKCAjw29ymBhAKEiwAHJbJ8nL-5p-Li0OPEBEdAQIjrbrKqC1oj7US2eTtOSctSuEIa94gFr7f6BoCt-4QAvD_BwE
Hier in Antwerpen gewoond idd. Wat wil je precies weten? Het valt wel mee wat je allemaal moet regelen. Op de site van de belastingdienst en gemeente etc kun je al heel veel info vinden.
En tsja voor en nadelen is natuurlijk subjectief. Ik vond zelf dat het lastig is om er echt tussen te komen. Ondanks dat we er woonden, word je toch al gauw gezien als de toerist. Maar wij vonden dat eigenlijk geen probleem. Ik heb er ook gewerkt en dat was gewoon hartstikke leuk. Soms moet je echt even doorvragen wat er wordt bedoeld met bepaalde dingen maar nee, die tijd was zo leuk.