KDV: halfverticaal of peuters?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door poema, 1 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.040
    453
    83
    Vrouw
    Ik krijg op dit moment de keuze of ik mijn dochter liever naar de halverticale groep wil doen of naar de peutergroep. Ik weet niet wat ik nu moet doen? Wat vinden jullie? Ze is heel bijdehand en kan bijvoorbeeld supergoed praten. Ze zit nu in de tot 2,5 jaar en daar verveeld ze zich. Mijn gevoel zegt dat ze bij halfverticaal weer met veel
    Kleintjes komt (daar zitten ze vanaf 1,5 tot 4 jaar). Maar wat is jullie
    ervaring?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

bij ons hebben ze beide opties en AS zit bij de peuters.
    Echter tot 9 uur, na half 5 en bij het buitenspelen zitten de "babies" en peuters samen.

Ze speelt het liefst met de oudere kindjes maar gaat ook regelmatig bij de babygroep of bij de halfverticale groep spelen. Gewoon omdat ze dat leuk vind.
    Ze mag dan ook "helpen" met de babies en dat is natuurlijk altijd goed ;)

3. tulip

tulip Niet meer actief

ik ben zelf erg een voorstander van een verticale groep. De kleintjes krijgen ontzettend veel aandacht van de grotere kinderen en de groten leren ook rekening te houden met de kleintjes, zoals in een gezin enz.

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Voor de kleintjes vind ik verticaal positiever dan voor de grote kinderen. Mijn zoontje is bijv. nu al 1 van de oudste op zijn groep, en hij moet nog 1,5 jaar. Dat vind ik wel een nadeel hoor. Hij kan zich nu nog voldoende optrekken aan de oudere kinderen van de andere groepen, maar ik ben bang dat hij zich over een jaar echt gaat vervelen op de groep. Dus als ik nu de keuze zou hebben, zou ik voor een peutergroep kiezen. Nu dan he, want mijn jongste zou ik bijv. nu absoluut niet naar een babygroep doen.

5. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ik zou kiezen voor de peutergroep.... Onze dochter is nu een van de oudste op haar groep en kan ook heel goed praten. De laatste weken is de lol er voor haar een beetje vanaf, in het begin vond ze het superleuk om met de baby's te helpen, maar dat heeft ze nu ook wel een beetje gezien. Ze verveelt zich echt een beetje en wil spelen, kletsen en lekker gek doen. Ze gaat nu regelmatig een middagje naar de peuters wat ze helemaal geweldig vindt. Ze stapt dan ook waarschijnljk iets eerder over naar de peutergroep.

6. tulip

tulip Niet meer actief

ik denk dat het plezier voor de oudste peuters ook heel erg ligt aan de leeftijdssamenstelling en wat voor activiteiten er aangeboden worden. Wij hebben elke dag een uur speciaal voor de 2 1/2+, buiten de andere activiteiten die gedaan worden.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ja dat scheelt wel inderdaad. Dat doen ze op het KDV van mijn zoontjes volgens mij niet of weinig. Zal er eens naar vragen. Misschien wel een dingetje voor de oudercommissie.

8. tulip

tulip Niet meer actief

zou ik zeker doen, bijna elk kdv heeft een 'oudste peuter' activiteiten programma. Wij hebben bv een interactief computerscherm (zo'n doek) waarop ze zelf mogen aanraken, daar kunnen ze spelletjes op doen, maar er worden daarop ook boekjes interactief voorgelezen.

Ook hebben we een riedeltje bewegingsactiviteiten die speciaal voor die leeftijd zijn. Daarnaast doen we veel in de wijk, zoals het bejaardenhuis bezoeken en zo.

9. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ikzelf zou voor een peutergroep kiezen. De kinderen zijn dan wat vrijer in hun soms wilde spel en uitkijken voor de kleintjes is dan niet altijd makkelijk. De peuters onderling kunnen prima 'tegen elkaar opboksen' en hoeven niet te letten op die baby in de wipstoel. Tevens kan het ook nog per kind verschillen hoor. Sommige zorgzame types vinden het heerlijk om nog met baby's te kunnen kroelen. Ik zou zeggen bekijk de voor en nadelen en wat voor type kind je hebt.

10. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.040
    453
    83
    Vrouw
    Ik blijf het echt lastig vinden. Eerst dacht ik dat k de peutergroep goed zou vinden voor haar. Beter eigenlijk. Maar toen bekend werd dat ze naar de hv zou gaan (ik had daar niets over te zeggen) dacht ik eerst, he nee. Maar na een tijdje had ik daar eigenlijk wel vrede mee. En nu opeens krijg ik dus te horen dat ze wel naar de peutergroep kan als ik dat wil... Terwijl ik er dus wel vrede mee had dat ze naar de hv zou gaan.
    Twijfel nu dus heel erg.
    Ze is heel lief voor babies maar ze speelt ook veel met oudere kindjes en dat is voor haar echt een uitdaging (en dan dus ook echt ouder, jaar of 7).
    Lastig, ik moet het dinsdag laten weten...

11. Saskia78

Wat vinden ze op het kdv zelf dan?
    Zij kennen je kindje tenslotte ook goed.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Hier is het tot 2 jaar en daarna van 2 tot 4, maar 's middags spelen ze vaak gezamenlijk in de tuin of de speelhal, dus ik vind het wel prima zo. Kon ook voor een verticale groep kiezen hoor.
    Bij het vorige kdv was het tot 1,5 jaar, dan van 1,5 tot 3 jaar en een groep van 3 tot 4 jaar. Ik vind 2,5 jaar wel wat lang voor een babygroep.

13. Saskia78

@jo hier ook babygroep tot 2,5 maar AS was nog geen 2 toen ze zelf besloot dat peutergroep leuker was en "stiekum" overstak bij elke gelegenheid. En er was ruimte dus ging ze extravroeg "over".

Enige nadeel is dat ze dat nu ook het liefst zou willen en dat kan natuurlijk niet. Meeste vriendjes zitten al op school dus dat is voor haar erg jammer. Gelukkig is het mooi weer, dan spelen alle groepen buiten op 1 plein en vermaakt ze zich toch wel.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Hier hebben ze een paar verticale groepen (3 mnd tot 4 jaar)
    en een baby/dreumesgroep (3 mnd tot 2 jaar) en een peutergroep (2 tot 4 jaar).
    Mijn kinderen zitten niet in de verticale groepen en ik vind dat ook wel fijn. Mijn dochter (16 mnd) speelt buiten vaak met de peuters dus die vindt haar uitdaging wel, maar gelijk heeft ze ook nog de 'veiligheid' en rust van de babygroep om op terug te vallen. Zoonlief (3 jaar) zit bij de peuters en dat zijn een stel wildebrassen bij elkaar. Dat vindt m'n zoon héérlijk, hij kan zijn energie daar heel goed kwijt.
    Ik hoor van de ouders die een ouder kind op de verticale groep hebben dat die er niet veel aan vinden; te veel kleintjes, ze moeten te vaak 'rustig aan' doen en worden geremd. Ook deze grote kindjes kunnen met buitenspelen natuurlijk ook lekker uitleven, maar op regenachtige dagen is het niet zo leuk voor hen.

Mijn ervaring is overigens ook wel dat ze er met 2 jaar echt wel aan toe kunnen zijn om uit die babygroep te komen en over te stappen naar de peuters.

Kan best, dat ze niet genoeg hun best doen voor de groteren in de verticale groep en dat het veel leuker kán. Maar persoonlijk kies ik er niet voor, ik vind het fijner als ze toch wat meer bij hun eigen leeftijdsgenoten zitten.

Deel Deze Pagina