Tips behandelplan ivf/icsi bij endometriose

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Eva89, 28 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eva89

    Eva89 Lid

    28 feb 2023
    10
    2
    3
    Vrouw
    Hallo dames,
    Ik ben op zoek naar tips van dames die ervaring hebben met ivf/icsi en endometriose. Ik ben 33 jaar, heb endometriose (met name cyste op linker en rechtereierstok) en een actief kinderwens. Verder heb ik een lage AMH en hoge FSH. Operatie wordt niet aanbevolen ivm lage AMH. We zitten nu in de wachtweken van ivf poging 3. Ik heb 1 IVF poging in NL gedaan met een verse dag 3 terugplaatsing (mislukt) en een cryo blasto terugplaatsing (ook mislukt). Omdat we meer wilden doen dan alleen de vaste protocollen in NL zijn we overgestapt naar Cuypers in Duitsland. We hebben een mislukte ICSI poging achter de rug van een verse dag 3 terugplaatsing. In het kort:
    1e poging IVF: NL, menopur 225, 4 eicellen, 3 bevruchtingen, 2 terugplaatsingen
    2e poging ICSI: Duitsland, meriofert 225 in combinatie met ovaleap 225, 4 eicellen, 1 bevruchting, 1 terugplaatsing

    Omdat we nu bezig zijn met een nieuw behandelplan, hoor ik graag of er dames die in een vergelijkbare situatie zitten en welke medicatie heeft beter heeft aangeslagen en heeft geleid tot meer bevruchtingen? Ik voel me vrij machteloos, maar wil toch het beste maken. Ik weet dat endometriose zowel kwaliteit van embryo als innesteling kan beïnvloeden, maar ben op zoek naar behandelingen of onderzoeken die jullie wel heeft geholpen in jullie traject. Ik wil er alles aan doen, dus alle tips zijn welkom!
     
  2. Ikke2014

    Ikke2014 Lid

    29 apr 2014
    88
    42
    18
    gehandicaptenzorg
    Ik heb ook behoorlijk last van endometriose en ben bij de eerste mijn dochter in november 2018 zwanger geraakt van de eerste ICSI. De verse tp was toen mislukt de 1e cryo ontdooiing was niet goed gegaan en de 3de cryo was mijn mooie dochter.
    Daarvoor heb ik de volgende medicatie gebruikt.dekapeptyl 225 puregon en ovitrelle voor de eisprong en 1 x extra ovitrelle geprikt ivm een korte lf.

    Nu pril zwanger van en 2e (5 weken) hiervoor hebben we eerst de overgebleven 3 cryo geprobeerd 1tje is terug geplaats zonder resultaat en de andere 2 zijn niet goed ontdooit. Daarna punctie gehad en nu zwanger van de verse tp van een 3 daagse cryo. Hiervoor heb ik decapeptyl, 225 GonalF en Gonasi gebruikt en na de punctie utrogestan.
    Ik zou nu mogen stoppen met de utrogestan maar omdat mijn HCG bij de eerste keer prikken heel laag was, 29.4 en bijdeze e 2de keer prikken 6 dagen later 305.4 wil ik uit eigen initiatief deze nog even door gebruiken
     
  3. Eva89

    Eva89 Lid

    28 feb 2023
    10
    2
    3
    Vrouw
    Wat fijn dat je een mooie dochter heb mogen krijgen. Hopelijk heb je een gezonde tweede kind binnenkort. Hoeveel eicellen had je bij de puncties en bevruchtingen?
     
  4. Ikke2014

    Ikke2014 Lid

    29 apr 2014
    88
    42
    18
    gehandicaptenzorg
    Bij de eerste punctie hadden we 9 eicellen waarvan er 7 bevrucht waren en 6 er goed doorgegroeid waren waarvan dan 1 verse tp en de overige 5 konden ingevroren worden
    (Dat was echt een top score!)

    De ronde viel het allemaal flink tegen. 11 eicellen waarvan er maar 4 bruikbaar waren voor bevruchting. Alle 4 waren ze bevrucht waarvan 1 verse tp en daarna kon er maar 1 ingevroren worden. Dus mocht dit niet lukken dan hebben we nog 1 kansje.

    We hebben ook besloten dat dit de laatste punctie is geweest omdat het zowel fysiek als mentaal opnieuw erg zwaar is gevallen. Fysiek o.a. omdat ze opnieuw endometriose hebben aangeprikt en dat heeft erg veel pijn gedaan. Er was ook nog een groot risico op infectie omdat ik 1 cysten van 5 cm in mijn rechter eierstok heb en ze even bang waren dat ze die aangeprikt hadden gelukkig was het maar een klein plekje wat ze hadden aangeprikt uiteindelijk. Hiervoor een abkuur gehad
     
  5. Eva89

    Eva89 Lid

    28 feb 2023
    10
    2
    3
    Vrouw
    Eerste punctie is zeker een topscore, wauw! Heeft endometriose geen negatief impact op je amh?
     
  6. Ikke2014

    Ikke2014 Lid

    29 apr 2014
    88
    42
    18
    gehandicaptenzorg
    Dat weet ik eigenlijk niet alle keren waren alle (bloed) uitslagen goed...
     
  7. windmolen

    windmolen Lid

    28 jul 2017
    8
    6
    3
    Vrouw
    Beetje late reactie, maar hier ook iemand met endometriose en nu voor de tweede keer blijvend zwanger met ICSI. Ik heb diep infiltrerende endometriose en nooit cystes aan m'n eierstokken, dus dat is wel een beetje anders dan bij jou (maar weet niet of dat verder uitmaakt). Ik heb eerst twee keer het 'korte' protocol gedaan, met direct op dag 3 ofzo beginnen met stimuleren. Hieruit heb ik 4 terugplaatsingen gehad, die allemaal niet zijn blijven plakken. Toen ben ik naar een andere kliniek overgestapt en daar wilden ze (op mijn verzoek en in overleg met een endometriose-kliniek) het 'ultralange' protocol proberen. Ik heb toen eerst een aantal maanden lucrin gespoten en daarmee m'n hele cyclus platgelegd. Je komt dan quasi in de overgang. Daarmee leg je de endometriose helemaal plat. Vanuit daar ben ik gaan stimuleren. Dat levert vaak minder eitjes op (en dus minder bevruchtingen), omdat je cyclus helemaal op z'n gat ligt. In mijn geval maakte het echter weinig uit (en ik heb ook een verlaagd AMH). Het leverde in mijn geval echter wel een zwangerschap op! Sterker nog, met dit protocol ben ik inmiddels 3x zwanger geworden, met 3 puncties. Eerste keer helaas BBZ (en geen cryo's, want lage AMH), maar de tweede keer werd mijn zoon! En nu voor een tweede kindje gegaan en met dit protocol weer meteen raak en nu 23 weken zwanger. Ik zweer hier dus bij, maar weet natuurlijk niet hoe persoonlijk dit is. Vaak wordt het ultralange protocol inmiddels als achterhaald gezien, maar uit mijn eigen ervaring denk ik dat het bij endometriose misschien soms juist wel beter is! Misschien de moeite waard om te bespreken met de arts. Lang verhaal, laat maar weten of je nog vragen hebt!
     
  8. Eva89

    Eva89 Lid

    28 feb 2023
    10
    2
    3
    Vrouw
    Dank voor je reactie en fijn dat het gelukt is. Dat geeft hoop. Welke medicatie/dosering heb je gebruikt met ultralang protocol? En hoeveel maanden lucrin gebruikt?
     
  9. windmolen

    windmolen Lid

    28 jul 2017
    8
    6
    3
    Vrouw
    #9 windmolen, 11 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2023
    De eerste ronde dat ik zwanger werd (bbz) heb ik 300IE Menopur gespoten. De twee rondes erna 450IE Menopur (ik woon in Duitsland, dus daar doseren ze hoger), maar echt meer embryo's leverde dat niet op. Lucrin heb ik tussen de 3 en 5 maanden gebruikt (verschillende bij elke poging, was een beetje afhankelijk van de planning, soms zat er nog een vakantie tussen).
     

Deel Deze Pagina