- Laat een opleveringskeuring doen - Laat loze leidingen in iedere kamer aanleggen.... Wi-Fi signaal is vaak slecht in nieuwbouwhuizen ivm goede isolatie - controleer locatie van de lichtpunten (in onze nieuwbouw woning midden in de kamer... compleet onlogisch) - controleer locatie radiatoren (bij ons in de keuken bijv. in het midden van een muur waardoor we er niets meer konden plaatsen). - meerwerk: vergelijk kosten wanneer je dit zelf zou (laten) doen, echt de moeite waard! - trap naar boven is vaak open, vraag of je deze dicht kan laten maken (tocht) - ga regelmatig door de werk langs bij de bouw... wij hebben eea rechtstreeks met de opzichter geregeld 😊 - en het belangrijkste, hoe is de rest van de wijk? Worden er nog meer woningen gebouwd? Wat voor woningen zijn dat?
Ik heb trouwens nog steeds spijt van 1 dingetje; in de hal kunnen we de lamp alleen aanmaken naast de voordeur, niet vanuit de deur van de woonkamer. Dat is echt heel irritant. Dus let heel goed op alle schakelaars en of ze op een handige plek zitten. In mindere mate hebben we dezelfde irritatie bij de lampen in de woonkamer; we komen regelmatig achterom binnen, maar bij de achterdeur zitten de schakelaars voor de woonkamer dus niet. Achteraf was het wel super handig geweest ook schakelaars bij de achrerdeur te hebben...
Als je geen haast hebt met verhuizen na de oplevering dan is het vaak goedkoper om bijvoorbeeld een badkamer maken of extra stopcontacten in de zelfde ruimte nog inslijpen achteraf te laten doen in het kale huis. Dingen zoals een uitbouw/buitenkraan/radiatorbuizen voor extra radiator zijn gewoon praktischer om meteen te doen als je dat toch al wilt. Hier liggen de leidingen van de radiatoren in de dekvloer, dus ook die op de juiste plaats (en eventueel extra op een zolder) zijn dingen die je meteen goed moet doen en die later veel lastiger zijn. Laten stucken door de aannemer was hier echt de hoofdprijs, dat kun je zelf vaak veel goedkoper regelen achteraf. En als je bijvoorbeeld zelf een dakkapel laat plaatsen achteraf dan kan het zijn dat de garantie op het dak dan vervalt, dus goed de kleine lettertjes lezen! Onze buren hadden zelf iets aangepast of bijgemaakt in de meterkast en daar deden ze moeilijk over dat er dan geen garantie meer op zat toen er iets niet goed was in wat de aannemer zelf had aangelegd. Wij hebben bewust wel gekozen om veel door de aannemer te laten doen, wij hadden een koophuis wat verkocht was en niet veel tijd tussen de oplevering en dat we ons vorige huis uit moesten. Oja, en het duurt altijd langer voordat de oplevering is, nooit korter, ga daar maar vanuit
Hier wordt fase 1 echt 2 maanden eerder opgeleverd. Wij hebben fase 2 dus wachten af op dit moment staat het voor april 2018 worden per week 5 huizen opgeleverd.
Ik heb het een beetje druk gehad, vandaar nog niet gereageerd, maar wat een goede tips allemaal! Ik ga later nog even uitgebreid reageren. In ieder geval allemaal hartstikke bedankt!!
-Een uitbouw zou ik via de bouw laten doen, mocht je dat willen. -Verder hadden wij de badkamer casco en dat zou ik nu weer doen. We mochten spullen uitzoeken via de leverancier van de bouwer, maar dan betaalde je de hoofdprijs en veel was ook niet mogelijk. -Dakkapel zou ik niet doen, die zijn vaak duurder via de bouw. - Buitenkraan (vorstvrij) en verplaatsen leidingen weer wel. - Wij hadden een berging die alleen aan de buitenzijde open ging en wij hebben tijdens de bouw aan de binnenkant een deur in laten zetten zodat we niet steeds naar buiten moesten. - let ook op de plek van de deuren. Soms is een deur op een bepaalde plek niet handig geplaatst en levert verplaatsen een hoop extra ruimte op. - plek van de radiatoren en dan vooral op zolder. Wij hadden schuine daken en nu hebben ze de radiatoren geplaatst op de enige rechte wand die we hadden. Erg lastig met het plaatsen van een kast. - buitenverlichting via een binnenschakelaar. - grondkabel
Hier precies hetzelfde betreft die lamp, moet je in het donker eerst door de hal lopen om vervolgens naast de voordeur het licht aan te zetten.