Je kinderen laten dopen, hoe werkt dat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Momfulness, 1 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

:)

Wij zijn allebei rooms katholiek, maar zijn sinds die 8 jaar dat we samen zijn niet meer naar de kerk geweest.

Toch willen wij graag onze kinderen laten dopen. Wij wonen niet in een streng katholieke gemeenschap, maar het is wel zo dat alle kindjes op school gedoopt zijn. Ze gaan ook nog regelmatig met school naar de kerk en oefenen de comunie en het vormsel.

Wij willen dus ook graag, als onze 2e er straks is, onze kids tegelijk laten dopen. Juliën is dan 2 jaar.

Hoe gaat zoiets in zijn werk? Ik heb wel al peet ooms en tantes uitgezocht. :)

2. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    Partime werkende moeder en echtgenote
    twente
    Als jullie 2e kindje geboren is dan ga je gewoon naar de pastorie toe en meld je even dat je graag je beide kinderen wil laten dopen, dan bespreken ze dat met je en zet je een datum vast.
    Hier komt dan ook de pastoor nog even langs een week of 2 voor de doop om wat dingen door te nemen.
    Je hebt ook de keuze vaak om zelf een doopboekje samen te stellen.
    ikzelf doe dat niet.

M.athijs is gedoopt op 4 januari 2009 was super mooi de kerk was nog helemaal in de kerstsfeer M.athijs heeft ook in de kribbe gelegen in de kerststal wa super mooi!!!

De tweeling word op 7 augustus gedoopt.

Sommige kerken dopen in groepsverband, persoonlijk vind ik dat niet zo leuk, gelukkig doopt onze kerk individueel dus een hele dienst alleen voor ons kind zonder vreemde mensen erbij ;)
    Maar dat moet je even navragen.
    Sommige kerken vragen een vrijwillege bijdragen (hoewel het niet vrijwillig is natuurlijk ;))
    Onze kerk doet het gratis....

Je kan het beste gewoon even bij de pastorie naar binnen lopen en de koster of pastoor aanspreken die leggen het je zo uit hoe het allemaal werkt

3. Naomi1971

Naomi1971 Bekend lid

21 okt 2010
    740
    0
    16
    woonbegeleidster gehandicaptenzorg
    home sweet home
    Waarom wil je je kinderen laten dopen als je zelf al 8 jaar niet in de kerk komt?
    Wil je ze puur laten dopen omdat ze dan gedoopt zijn of voor de gedachte erachter?

4. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Dat vraag ik me inderdaad ook af :)

5. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb helemaal niks met het instituut kerk maar ik ben wel gelovig. we hebben onze dochter laten dopen omdat we haar toch iets van het geloof mee willen geven, ze heeft straks de keuze om er wat mee te doen of niet.

we hebben inderdaad gewoon de pastorie opgebeld en datum afgesproken voor doopsel, hier is één keer in de maand een doopvoorbereiding met alle ouders waarvan de kindjes die maand gedoopt worden, die moesten we bijwonen..

6. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    Ikzelf ben wel gelovig, maar niet zo dat ik naar de kerk ga ,wel dat ik elke avond een gebedje op zeg en dat ik niet vloek met zijn naam....
    Mijn kinderen zijn/worden gedoopt omdat ik persoonlijk vind dat dat zo hoort vanuit mijn geloof.
    Ik wil dat ze opgenomen worden in die gemeente en vooral omdat ik weet wat een wonder het is dat wij hun hebben mogen ontvangen... ik geloof er heilig in dat hij wonderen kan verrichten....
    Iedereen is vrij om op zijn eigen manier met zijn/haar godsdienst bezig te zijn
    Ik vind niet dat ik daarvoor elke zondag in de kerk hoef te gaan zitten terwijl ik in mn eigen huis ook kan geloven.
    Mijn kinderen krijgen hun doopsel en mogen later zelf beslissen of ze er verder mee willen gaan of niet....
    dat zijn dingen die ik niet voor hun kan beslissen.maar de eerste zalving wil ik hun graag meegeven...

Maar ik zeg er duidelijk bij dat DIT mijn persoonlijke opvatting is en dat ik de gelovige en minder gelovige dus niet voor het hoofd wil stoten, maar iedereen doet de dingen nu op zijn/haar eigen manier ook geloven in iets vind ik....

7. levy

levy Lid

29 jan 2010
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zelf ben gelovig en ben Hervormd. Bij ons is het dus wel zo dat je moet ingeschreven staan bij de kerk en ook regelmatig moet komen. Anders zet men de vraagtekens achter waarom je, je kind laat dopen. Omdat het zo hoort? Of de gedachten erachter. Je hebt voor die tijd ook een gesprek met de dominee.
    Klinkt heel streng maar valt mee, de kerk waar ik opgegroeid ben is een stuk strengen en moet je voordat jij je kind wil laten dopen ook echt belijdenis doen.
    Mijn man gelooft niet,gaat ook nooit mee. In mijn kerk hebben ze een mooie oplossing daarvoor. M'n man stond gewoon bij het doopfrond maar krijgt niet de vraag die ik kreeg maar een alternatief dat hij me steunt in mijn gelovige opvoeding en mij daarmee niet in de weg zal staan.

8. Maia

Maia Niet meer actief

wij zijn ook katholiek, dus ik heb gewoon even gebeld met de pastorie. Wij moesten wel verplicht 2 doopgesprekken meemaken, dan zit je met andere ouders en de pastoor te praten over de gedachte achter de doop enzovoorts. Daarna moesten we zelf de viering in elkaar zetten.

9. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Hallo,

wij hebben onze zoon in januari laten dopen,toen was hij 7 maanden oud.
    Wij zijn beiden geboren en getogen in Afferden limburg,dus vonden we het leuk om onze zoon daar ook te laten dopen,zelf wonen we in het dorpje Well,valt in dezelfde gemeente.

Ik heb toen de pastoor gebeld,een datum geprikt,Siete in mooie kleertjes gestoken(jeans,wit bousje en giletje) en we zijn naar de kerk gegaan.
    We betaalden een bijdrage van 20 euro,daar zit een parochie kaars bij.
    Het was een doop met nog een kindje,maar die mensen kennen wij redelijk goed dus dat was wel leuk...dat jongetje was 2 weken ouder dan onze zoon,en ze vonden het maar wat leuk samen in de kerk.
    Bij ons in het dorp is het een beetje half half met kindjes die wel en niet gedoopt worden,wij hebben de keuze gemaakt om het wel te doen omdat mijn gevoel aangaf dat hij zo extra beschermd is,en stel dat hij er later niets mee wil doen,dan doet hij het niet...en als hij het wel wil,dan heeft hij het tenminste!

Oh ja,wij hebben geen peetoom en peettante,dit is een bewuste keuze van ons....was ook niet verplicht..ook zijn wij niet getrouwd.

10. MHMW

MHMW Niet meer actief

We komen uit dezelfde gemeente, dus ik snap dat je je kindje wil laten dopen. Wij hebben Tijn ook gedoopt. Ook mede doordat het hier in het dorp wel speelt. Vooral op school, kindjes die de comunnie doen en onder schooltijd gesprekken hebben met de pastoor. Je kind van er toch buiten, als je het niet doet. Je kan contact opnemen, tegen die tijd, met het nummer wat in het parochieboekje staat. Er staan een aantal data´s vermeld, waar je uit kan kiezen. Allemaal zondagen. Heb je dat rond, neemt de pastoor tegen die tijd zelf contact met je op. Je wordt uitgenodigd bij hem in thuis, meestal met nog meerdere ouders. Daar wordt het begrip doopsel uitgelegd, en je uitgelegd wat er van je wordt verwacht, wat betreft doopboekje. Die moet je zelf samenstellen met gedichten en wensen. Stuur je door naar de pastoor en hij keurt hem goed. Of niet ;) En dan ehm, neem je nog een keer door met de pastoor hoe de dienst eruit komt te zien. En dan krijg je door hoelaat je daar wordt verwacht. Ondertussen verstuur jij uitnodigingen, je regelt wat erna de dienst gaat gebeuren en koopt mooie kleren voor je kindjes. Ons heeft de voorbereidingen ongeveer 2 maanden gekost, maar we hadden dan ook een groot feest met 70 man. Maar enfin, zo ziet het er ongeveer uit. Succes ermee!

11. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik lees even mee, ik wil mijn dochter ook nog steeds laten dopen maar wilde graag wachten tot mijn broer ( peter ) erbij kon zijn, hij woont in Thailand en komt deze zomer naar Nederland dus dan is het onze enige kans. Ik heb ook geen idee hoe het in zijn werk gaat eigenlijk. Maar begrijp dat je dus gewoon naar de pastorie moet gaan.

12. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Daarom kunnen onze kinderen pas gedoopt worden als ze er zélf voor kiezen, ons geloof doet niet aan kinderdoop. Wij willen graag dat ze eerst weten waar ze voor kiezen en zich daar daarna aan vast kunnen leggen, een belofte kunnen doen. De doop zelf is natuurlijk maar symbolisch. De belofte die je ermee doet kun je pas doen als je (tegen) de volwassenheid aanzit.

13. MHMW

MHMW Niet meer actief

Ze hebben liever dat je belt naar het nummer wat in het parochieboekje staat. Daar staan ook data's vermeld waar je uit kan kiezen. Allemaal zondagen.

14. 1234

1234 Niet meer actief

Inderdaad, zo gaat het bij ons ook. Bij ons dopen ze volwassenen.

En kleine baby's/ kinderen worden bij ons opgedragen. Dan worden ze gezegend.

15. ook hier worden de kinderen opgedragen.. heb toevallig vandaag aangegeven dat we de tweeling graag willen opdragen.

tjessia je heb het mooi omschreven..

16. Naomi1971

Naomi1971 Bekend lid

21 okt 2010
    740
    0
    16
    home sweet home
    Met de kinderdoop beloof je toch dat je je kindje christelijk zult opvoeden? Een kind kan dan uiteindelijk zelf kiezen of hij/zij naar de kerk wil gaan of niet.

17. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Wij doen wel aan kinderdoop omdat je als ouders de belofte aflegt dat je je kinderen gelovig zult opvoeden. Later kun je dan belijdenis doen om hier zelf ook van te getuigen. Dit blijft een punt waar veel verschillende meningen over zijn en iedereen moet dat doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Bij ons wordt één keer in de zoveel tijd een doopdienst gehouden. Je kunt dan aangeven dat je je kindje wilt laten dopen. Meestal zijn er dan wel meerdere kinderen maar dat vinden wij juist ontzettend mooi omdat het niet iets exclusiefs is voor je eigen kindje en familie/vrienden, maar voor alle kinderen en gemeenteleden. Je laat je kindje tenslotte dopen voor God en Zijn gemeente.

Bij ons kun je dus gewoon contact opnemen met de predikant wanneer er bekend is wanneer er dopen zal zijn maar dit is wel in een protestantse gemeente.

18. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    Ik vind dat ook wel mooi gezegd.
    Maar voor mijn eigen gevoel vind ik het ook wel fijn dat ze al zo jong gezegend worden via een doopsel...
    het heeft geen meerwaarde wat geloof betrefd natuurlijk wanr die kinderen snappen dat nog niet. maar gewoon qua gevoel voor mij als ouder vind ik dat gewoon fijner.

Heel soms (en dat is heel erg fout ik weet het wel) denk ik wel eens aan het feit dat als er iets zou gebeuren met ze als ze niet gdoopt zijn nog..hoe dat dan zou moeten met begraven....zijn die kinderen dan "heidenen"en mogen ze dan niet op de RK begraafplaatse liggen... ik weet dat een oom van mijn man dus niet gedoopt werd maar wel perse in de kerk zijn afscheid wilde hebben...
    toen hebben ze alle beelden en relikwieen afgedekt met doeken...verschrikkelijk vind ik dat, en ik wil dus niet dat dat gebeurd met mn kinderen...
    vandaar dat ik dus een doopsel wil en daarna xijn ze vrij voor mij om te besluiten of ze dit geloof aanhangen of een ander geloof beter bij ze past...
    ik denk echt dat alle geloven hetzelfde zijn alleen de manier van het oppakken zijn anders (getuige alle heilige oorlogen nu en in de verleden)

19. Naomi1971

Naomi1971 Bekend lid

21 okt 2010
    740
    0
    16
    home sweet home
    Realiseer je je wat je belooft met de doop van je kinderen?

20. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    twente
    Ja ik realiseer heel goed wat ik en de peetouders daar mee beloven ik ben echt niet dom hoor.....
    maar ik denk daar gewoon anders over.
    ik voed mijn kinderen op met mijn geloof maar ik ben ook wel zo werelds om te beseffen dat een mens een eigen gevoel en mening ontwikkeld...en als kind heb je dat nog niet en probeer je je kind het allerbeste bij te brengen maar je kan een persoon geen geloof opdwingen....
    maar ik zal zeker mijn kinderen uitleggen wat ons geloof is en waar we voor staan....
    Maar de uiteindelijke keuze is aan hun als ze ouder worden...
    Hoeveel mensen laten zich niet bekeren op oudere leeftijd???? dat is niet voor niks toch...

Deel Deze Pagina